Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, BWS zei:

Gezien semi-daily aspiraties: is een 997.1 Turbo budgettair een optie?

Zijn ook al niet goedkoop meer hoor, heb 1 verkocht voor 70k van 2008. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Frekkel said:

Ik vind er niet veel aan. Maar ieder zijn ding. Zweed kan wel zijn gsm nr geven.

@Frekkel heeft gelijk. Bij deze me even excuseren voor de grap. 😳

Straks staat half het forum aan zijn deur met hun wrak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, BWS said:

Gezien semi-daily aspiraties: is een 997.1 Turbo budgettair een optie?

Openingspost gemist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Milton1 said:

997 mk2.  Gezien betrouwbaarheid vs 997 mk1 en de mooiere achterlichten.

 

Een 997.2 is wel een heel stuk duurder plots dan een 997.1 en dan loopt de vergelijking met de 964 hierboven mank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou altijd een 964 kiezen (in de idee manueel / RWD) tenzij het voor nuttige verplaatsingen is - dan is een 997 minder vermoeiend. Ik herinner me een Ringdagje met mijn 993 en ik was kapot als ik thuis was.

997 Mk I ben ik niet zo een fan van en zijn zeer onbetrouwbare auto’s zoals hier al aangehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel straf. En te zeggen dat Porsche altijd zo een reputatie heeft om betrouwbaar te zijn. Nu hoor ik dat hier van de 3.8S. Heeft de 3.6 hetzelfde probleem?

Je haalt aan dat je 993 vermoeiend was. @Alexanderr Vergeef mij m'n onwetendheid, maar een 993 ligt kwa rijden dichter bij een 964 dan een 997? (buiten de luchtkoeling vs waterkoeling)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Wel straf. En te zeggen dat Porsche altijd zo een reputatie heeft om betrouwbaar te zijn. Nu hoor ik dat hier van de 3.8S. Heeft de 3.6 hetzelfde probleem?

Je haalt aan dat je 993 vermoeiend was. @Alexanderr Vergeef mij m'n onwetendheid, maar een 993 ligt kwa rijden dichter bij een 964 dan een 997? (buiten de luchtkoeling vs waterkoeling)

 

Ik vind een 964 en 993 een heel groot verschil qua exterieurdesign, maar binnen zeer gelijkaardig en ook qua rijden gelijkaardig. Een 993 is snel genoeg om een echte sportwagen te zijn maar voelt oud genoeg aan om je een hele pure rijbeleving te bieden ... maar dus wel "uitputtend" (zware besturing, zware pedalen, 't is echt nog werken in zo'n auto).

Doorheen de jaren zijn ze altijd maar efficiënter geworden in elke vorm: sneller, comfortabeler, stiller, moeitelozer ... de scherpe kantjes gaan er een beetje af.

Een 997 is een ambetante auto met zijn batterij (moet je echt aan een lader houden) en in Mk I nogal nukkig. De voorbeeldfoto's die @gTa hier aanhaalt vind ik van begin tot einde afschuwelijke configuraties ..

Als ik eentje zou kopen zou het moeten een Carrera 2S manueel zijn in GT Silver of Meteor Grey, interieur cognac of terracotta (dus per definitie volledig leder), 19" Carrera Sport of Sport Classic wielen, en een schuifdak.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Alexanderr said:

Ik vind een 964 en 993 een heel groot verschil qua exterieurdesign, maar binnen zeer gelijkaardig en ook qua rijden gelijkaardig. Een 993 is snel genoeg om een echte sportwagen te zijn maar voelt oud genoeg aan om je een hele pure rijbeleving te bieden ... maar dus wel "uitputtend" (zware besturing, zware pedalen, 't is echt nog werken in zo'n auto).

Doorheen de jaren zijn ze altijd maar efficiënter geworden in elke vorm: sneller, comfortabeler, stiller, moeitelozer ... de scherpe kantjes gaan er een beetje af.

Een 997 is een ambetante auto met zijn batterij (moet je echt aan een lader houden) en in Mk I nogal nukkig. De voorbeeldfoto's die @gTa hier aanhaalt vind ik van begin tot einde afschuwelijke configuraties ..

Als ik eentje zou kopen zou het moeten een Carrera 2S manueel zijn in GT Silver of Meteor Grey, interieur cognac of terracotta (dus per definitie volledig leder), 19" Carrera Sport of Sport Classic wielen, en een schuifdak.

 

Dat "werken" in zo een auto, vind ik zelf zalig. Is een vorm van rijplezier, vooral nu je toch nog nergens meer echt kan doorrijden. :)

Hoe is een Mk I "nukkig"? En hoe is hij anders kwa batterij dan een andere wagen? (elke kist die ik ken, heeft batterijproblemen eens je er niet mee rijdt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Alexanderr zei:

Ik vind een 964 en 993 een heel groot verschil qua exterieurdesign, maar binnen zeer gelijkaardig en ook qua rijden gelijkaardig. Een 993 is snel genoeg om een echte sportwagen te zijn maar voelt oud genoeg aan om je een hele pure rijbeleving te bieden ... maar dus wel "uitputtend" (zware besturing, zware pedalen, 't is echt nog werken in zo'n auto).

Doorheen de jaren zijn ze altijd maar efficiënter geworden in elke vorm: sneller, comfortabeler, stiller, moeitelozer ... de scherpe kantjes gaan er een beetje af.

Een 997 is een ambetante auto met zijn batterij (moet je echt aan een lader houden) en in Mk I nogal nukkig. De voorbeeldfoto's die @gTa hier aanhaalt vind ik van begin tot einde afschuwelijke configuraties ..

Als ik eentje zou kopen zou het moeten een Carrera 2S manueel zijn in GT Silver of Meteor Grey, interieur cognac of terracotta (dus per definitie volledig leder), 19" Carrera Sport of Sport Classic wielen, en een schuifdak.

 

Over welke prijsrange spreek je dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat voldoende om een “zorgeloos” exemplaar te kopen?  Eentje dat na dag 1 niet meteen een aanslag doet op je renteloze spaarrekening? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een zorgeloos exemplaar? Je kan er een kopen van 50k en ook na twee dagen rommel mee hebben. Prijs is een garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijs is geen garantie; klopt als een koe.

Ik zal mijn vraag mss anders stellen : wat veracht jij voor 30 tot 40 k. Mint? Of ene "met kosten aan"? (cosmetisch liefst, want mechanisch is niet of alvast minder overzienbaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Alexanderr zei:

Ik vind een 964 en 993 een heel groot verschil qua exterieurdesign, maar binnen zeer gelijkaardig en ook qua rijden gelijkaardig. Een 993 is snel genoeg om een echte sportwagen te zijn maar voelt oud genoeg aan om je een hele pure rijbeleving te bieden ... maar dus wel "uitputtend" (zware besturing, zware pedalen, 't is echt nog werken in zo'n auto).

Doorheen de jaren zijn ze altijd maar efficiënter geworden in elke vorm: sneller, comfortabeler, stiller, moeitelozer ... de scherpe kantjes gaan er een beetje af.

Een 997 is een ambetante auto met zijn batterij (moet je echt aan een lader houden) en in Mk I nogal nukkig. De voorbeeldfoto's die @gTa hier aanhaalt vind ik van begin tot einde afschuwelijke configuraties ..

Als ik eentje zou kopen zou het moeten een Carrera 2S manueel zijn in GT Silver of Meteor Grey, interieur cognac of terracotta (dus per definitie volledig leder), 19" Carrera Sport of Sport Classic wielen, en een schuifdak.

 

GT zilver is ook OK voor mij. De getoonde "favoriete" modellen waren bijna allemaal meteor alsook manuele C2S'en ... en idealiter steekt daar idd een cocoa (of terracotta) interieur in ... dus ik zie niet zo goed hoe die plots "afschuwelijk" zijn, gezien ze quasi al jouw boxjes checken?

Edit: neen pardon ik verwar seal met meteor. Maar dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie echt niet wat de kleur hierbij komt doen. Als je een 964 of een 997 kiest, dan kies je toch de kleur die je wil voor beide modellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, gTa said:

Ge moet pakken wat er is, hé.
Vind ik altijd lastig bij niet-nieuw-kopen.

1. Geduld

2. Er staan er altijd hopen te koop

3. Aan dat ‘nieuw’ hangt ook het prijskaartje. Is het kiezen van de ene tint van grijs tegenover de andere tint grijs enkele tienduizenden euros waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg nu al een paar jaar, de markt van de 964's. Ik ben er nu al naar een paar gaan kijken.

Ze beginnen vanaf 45.000. Maar als je geen Japanse import wil, geen exemplaar zonder historiek, geen automaat,...Dan begin je vanaf 50-55K. 

Eigenlijk is dat heel duur voor een auto van 30 jaar.

In het algemeen blijven ze ook (zeer lang) te koop staan. Iedereen wil er uiteindelijk de hoofdprijs voor krijgen. En de verkoop van oldtimers zit volgens mij compleet op zijn gat. 

Heel moeilijk in te schatten om te weten of je nu ééntje hebt met een goede motor of niet. Of de motor gereviseerd moet worden of niet.

Een gereviseerd exemplaar, mag je ook minstens 55K rekenen. Daar willen ze de kosten van 10-15K uit halen. 

Maar wat houdt die revisie in? Door wie is ze gedaan?

Als je sjans hebt en dat dink is supergoed onderhouden, kan je daar 500.000 km mee doen.

Maar het kan dus even goed een zware moneypit zijn.

Maakt het echt niet simpel.

Vorig weekend naar ééntje gaan kijken, ik vraag naar de historiek. "Die is er niet meneer". Ok. Duidelijk herspoten ook. 

Ik zei tegen hem, dat ik dat, gezien de prijs, toch echt niet ok vind. Dat zegt zeker niet alles, maar kan toch een bepaalde indicatie of herkomst geven. 

To be honest, de piste voor een 997 is hier ook al gepasseerd. Maar dan echt als daily voor de madam en voor ons in het weekend. En dus als enig voertuig ten huize BMA. Naast de firmakist. Ik vind de 997 echt superknap. Zeker in het zwart.

Maar de 964 blijft voor mij nog steeds mijn grote liefde. Ik volg verder de markt. Benieuwd wat ze gaan blijven doen. Verder stijgen zeker niet, volgens mij. Integendeel. Die kisten blijven verder roesten. Zeker als je die automaten ziet staan aan 55-60K. Waanzin. Sommige staan al jaren te koop. Veel succes voor die mannen. De purist moet dat niet. Ook voor de cabrio's. Als purist wil je een coupé en een manuele. Enkel daarvoor wil je geld geven.

En stilaan vraag ik mij ook af, wat de toekomst gaat geven, als je minder en minder in bepaalde zones met je oldtimer zal mogen rijden...Ben je dan niet beter om te investeren in een 997? Wie zal het zeggen?

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, dragonfly said:

997 is toch niet zo praktisch als daily? 🤔

Ze doet maximum 1000 km per maand. 

90% van de tijd alleen. 

Dus, zou wel kunnen denk ik.

Maar BIV voor 997 = 2500

rijtaks 2000 per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ze doet maximum 1000 km per maand. 

90% van de tijd alleen. 

Dus, zou wel kunnen denk ik.

Maar BIV voor 997 = 2500

rijtaks 2000 per jaar.

Kijk, ik heb ze vorige week misschien verketterd maar ik kan haar wel volgen als ze daar geen zin in heeft.

Bovenstaande piste zou ik laten varen 😄

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid