Ga naar inhoud

BMW G08 iX3


Phil

Aanbevolen berichten

Officieel: BMW iX3, eindelijk volledig elektrisch (2020)

14/07/2020
 
Na veel teasers en gelekte beelden heeft BMW het doek van zijn volledig elektrische X3 gehaald. Die krijgt de naam iX3, gebruikt een batterij met capaciteit van 80 kWh en een elektromotor van 286 pk.
 

In 2013 bracht BMW met de i3 al een volledig elektrisch model op de markt, in autojaren nog lang voor er sprake was van strenge uitstootnormen in 2020. Opmerkelijk genoeg is deze iX3 nog maar het tweede volledig elektrische model. Hoewel er binnenkort nog enkele aankomen, zoals de i4, concentreerden de Beiers zich de afgelopen jaren vooral op plug-inhybrides.

 

WLTP-cijfers

Deze iX3 is dus de eerste volledig elektrische SUV van BMW, enkele jaren nadat zijn grootste concurrenten bij Audi en Mercedes al met de E-Tron en de EQC op de proppen kwamen. De BMW iX3 gebruikt een gelijkaardige batterijcapaciteit als die van de EQC (80 kWh) en een kleinere dan die van de E-Tron (95 kWh). De Beier zegt verder te geraken op een volle batterij. De iX3 geeft 460 WLTP-kilometers op, de E-Tron 436 kilometer en de EQC 417 kilometer, al moet je dat in de praktijk natuurlijk met een korrel zout nemen.

BMW werkte de batterij in de vloer in. Dat voegt flink 500 kilogram toe aan het gewicht en daardoor wordt de kofferruimte nipt kleiner: van 550 naar 510 liter, en van 1.600 naar 1.560 liter met de achterbank neergeklapt. De elektromotor waaraan de batterij gekoppeld is, is 286 pk en 400 Nm sterk, en moet de iX3 in 6,8 seconden naar 100 km/u stuwen. Bij 180 km/u houdt hij het voor bekeken. Slepen kan overigens ook, tot 750 kilogram.

Opladen doe je al rijdend met verschillende gradaties van energierecuperatie, en stilstaand aan een snellader tot 150 kW. Op die manier moet je tot 80 procent van het batterijniveau kunnen bijladen in 34 minuten. Eenfasig laden gebeurt aan 7,4 kW, driefasig aan 11 kW. In dat laatste geval is de batterij in 7,5 uur volledig volgeladen.

Herkenningspunten

Visueel herken je deze BMW iX3 meteen aan zijn gewijzigde radiatorrooster, terwijl hij nog enkele specifieke details in de bumpers krijgt. Opmerken laat hij zich helemaal met de specifieke aerodynamische velgen en de felblauwe accenten. Het radiatorrooster is weliswaar niet helemaal toegewerkt: het laat toch nog een luchtstroom door die bepaalde onderdelen van de aandrijflijn toch nog van koeling voorziet. Binnenin wijzen blauwe accenten, specifieke logo’s, en lichtjes andere displays op het verschil met de gewone X3.

Het zwaartepunt van deze iX3 komt door de batterij zo’n 7,5 centimeter lager te liggen. Adaptieve dempers zijn standaard, adaptieve M-dempers kunnen later als een over-the-air-update worden bijbesteld. Opmerkelijk: BMW werkte als optie ook een rijgeluid uit, dat zowel binnenin als buiten de auto te horen is.

Prijs

De BMW iX3 gaat later dit jaar in productie. Niet in Spartanburg, zoals de gewone X3, maar in China. De standaarduitvoering heet “Inspiring” en krijgt navigatie mee, Apple CarPlay, airco met drie zones, een automatische achterklep enzovoort. De uitvoering “Impressive” voegt er 20-duimsvelgen, sportzetels, een Harman Kardon-installatie, een head-updisplay en uitgebreide parkeerhulp aan toe. Bij ons krijgt de BMW iX3 een prijskaartje mee van 69.950 euro.

 

Bron: Autofans

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De (voorlopig?) enige motorisatie is de sDrive35, RWD dus. ;)

Geen M Sportpakket mogelijk, maar wel een M-kleur, vreemd genoeg: Carbonschwarz.

Zoals in het artikel al vermeld is de standaarduitrusting toch wel best rijkelijk te noemen, zelfs een panoramisch dak is standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal net zoals de EQC geen hoogvlieger worden in de sales vermoed ik?

By the way 286 pk 400 Nm is wel weinig, EQC 408 pk 765 Nm...

Realistische range zal ook eerder 300-350 km zijn, of misschien iets meer doordat enkel de achterwielen aangedreven moeten worden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, William Blake zei:

Zal net zoals de EQC geen hoogvlieger worden in de sales vermoed ik?

By the way 286 pk 400 Nm is wel weinig, EQC 408 pk 765 Nm...

Realistische range zal ook eerder 300-350 km zijn, of misschien iets meer doordat enkel de achterwielen aangedreven moeten worden

 

Lijkt me een bewuste strategie? de specs van de q4 etron lijken ook geen hoogvliegers. Maar inderdaad ook geen wow gevoel.
Als BMW dit wel goed verkocht krijgt in BE zou me dat toch een beetje doen denken dat BMW nu eenmaal bij bepaalde segementen beter in de markt ligt hier (bvb: 2AT vs B, 5 vs E )

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, William Blake zei:

Zal net zoals de EQC geen hoogvlieger worden in de sales vermoed ik?

By the way 286 pk 400 Nm is wel weinig, EQC 408 pk 765 Nm...

Realistische range zal ook eerder 300-350 km zijn, of misschien iets meer doordat enkel de achterwielen aangedreven moeten worden

 

Hoe doet die het in tsjaaina?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op ‎17‎/‎07‎/‎2020 om 17:10, William Blake zei:

Zal net zoals de EQC geen hoogvlieger worden in de sales vermoed ik?

By the way 286 pk 400 Nm is wel weinig, EQC 408 pk 765 Nm...

Realistische range zal ook eerder 300-350 km zijn, of misschien iets meer doordat enkel de achterwielen aangedreven moeten worden

 

Maar is de EQC ook niet een pak duurder? Je rijdt een iX3 buiten aan de zelfde prijs als een X3 30e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tommie zei:

Maar is de EQC ook niet een pak duurder? Je rijdt een iX3 buiten aan de zelfde prijs als een X3 30e.

Geen idee van de BE prijs, maar in holland scheelt het toch niet veel

Quote

De BMW iX3 is er vanaf 71.000 euro. De standaard uitrusting bestaat onder meer uit 19-inch velgen, een adaptief onderstel, panoramadak en elektrisch verstelbare voorstoelen. Allemaal dikke prima, maar stiekem ook zaken die je verwacht voor zo’n prijs. Een interessante concurrent is bijvoorbeeld de Mercedes-Benz EQC, die is er vanaf 73.595 euro is. Het nadeel is dat je met deze EV maar met 1-fase kunt laden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tommie zei:

Prijs staat gewoon in de openingspost. :D 

Yeah yeah yeah ... al wat je zegt ben je zelf 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemde aanpak van BMW. Meerdere modellen worden beschikbaar als ev, benzine, diesel.

En Audi geeft net toe dat Tesla hun 2 jaar voorsprong komt doordat ze dedicated elektrische auto's maken en daardoor oa grotere batterijen kunnen monteren.

ALs dat maar goed komt :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Rabbit zei:

Vreemde aanpak van BMW. Meerdere modellen worden beschikbaar als ev, benzine, diesel.

En Audi geeft net toe dat Tesla hun 2 jaar voorsprong komt doordat ze dedicated elektrische auto's maken en daardoor oa grotere batterijen kunnen monteren.

ALs dat maar goed komt :) 

't Gaat denk ik niet enkel over ruimte voor accu's maar ook de balans met kosten en gewicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Lotuzzz zei:

't Gaat denk ik niet enkel over ruimte voor accu's maar ook de balans met kosten en gewicht. 

Welja inderdaad had ik ook gelezen. daarom dat ik "oa" zei.

Ik denk dat de Duitse 3 nog wat spreekwoordelijke muilperen gaan incasseren denk ik eer ze het snappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zolang tesla hun eigen sc netwerk blijft behouden, zullen ze peren blijven uitdelen. Dat blijft gewoon het sterkste punt ( en hun autonomie) alle andere merken zijn toegewezen aan publieke palen die ofwel traag laden of die ingenomen zijn door niet hybride wagens.  Qua looks zou ik bv eerder voor de gewone merken kiezen, maar laadtechnisch gezien......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Week of 3 geleden, 2 testvoertuigen zien rijden van de ix3 op de Belgische snelweg.

Vooral opvallende velgen en de blauwe accenten. Voor de rest discrete auto.

Benieuwd naar de eerste rijtesten.

70.000 is dezelfde prijs range als een Etron quattro 50.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
3 uren geleden, JanC zei:

Ik dacht dat dit een trap onder de e-tron zat qua prijs, maar als dat niet het geval is, dan heb ik het toch overduidelijk voor die laatste...

Ik kan me niet vd indruk ontdoen dat dit een transitiemodel is. Nog snel iets gemaakt omdat de concurrentie al wat EV’s heeft. Maar er zitten daar toch veel onafgewerkte zaken op 😕 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Rabbit zei:

Ik kan me niet vd indruk ontdoen dat dit een transitiemodel is. Nog snel iets gemaakt omdat de concurrentie al wat EV’s heeft. Maar er zitten daar toch veel onafgewerkte zaken op 😕 

Welke onafgewerkte zaken heb je gezien dan?
 
Vergeet ook niet dat de Audi e-tron in basisprijs 20k duurder is en de Mercedes EQC 7k.
Lijkt mij dan juist logisch dat ze geen volledig nieuw model gebruiken om full electric te gaan, iets wat ook veel mensen zal kunnen bekoren. Volledig electrisch rijden zonder de futuristische looks ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, JanC zei:

Hier staat toch in de beginpost net geen 70000, en de Audi zit daar net boven?
Een goed voorbeeld is toch dat gapende gat onder de cover vooraan...

Ok, blijkbaar kiest de Audi configurator standaard de etron 55 idpv de 50 en dan start het inderdaad aan 71.530€, mijn excuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2020 om 09:58, Stancke zei:

Welke onafgewerkte zaken heb je gezien dan?
 
Vergeet ook niet dat de Audi e-tron in basisprijs 20k duurder is en de Mercedes EQC 7k.
Lijkt mij dan juist logisch dat ze geen volledig nieuw model gebruiken om full electric te gaan, iets wat ook veel mensen zal kunnen bekoren. Volledig electrisch rijden zonder de futuristische looks ervan.

Gewoon een buikgevoel dat het allemaal wat snel moest gaan en ze er tegelijk rijkelijk laat mee zijn.

- minder storage dan bij concurrentie (frunk). En ook: wat een kut afwerking. Welke moeite was het nu om daar snel een bakje in te draaien dat ze toch iets van frunk hadden.

- Transmissietunnel (niet zo erg maar toch nadeel tov concurrentie)

- Geen xdrive 

Je merkt imo gewoon dat het allemaal wat een compromis is omdat ie alles deelt met zijn ICE broertjes.

Als ik in dat segment shopte werd t zeker een etron.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rabbit zei:

Gewoon een buikgevoel dat het allemaal wat snel moest gaan en ze er tegelijk rijkelijk laat mee zijn.

- minder storage dan bij concurrentie (frunk). En ook: wat een kut afwerking. Welke moeite was het nu om daar snel een bakje in te draaien dat ze toch iets van frunk hadden.

- Transmissietunnel (niet zo erg maar toch nadeel tov concurrentie)

- Geen xdrive 

Je merkt imo gewoon dat het allemaal wat een compromis is omdat ie alles deelt met zijn ICE broertjes.

Als ik in dat segment shopte werd t zeker een etron.

de frunk bij de etron is ook belachelijk hoor.

eerst de motorkap langs binnen ontgrendelen, zoals vroeger.

dan het veiligheidsklepje van de motorkap zoeken,

dan een plastieken deksel van uit de action openklappen en je hebt een plastieken ruimte waar net je kabels inpassen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wordt er vastgehouden aan het concept van een frunk? Bij bv. de ID.3 zit daar gewoon de boecht zoals ruitenwisservloeistof en whatsnot en meteen daarna de cabine. Veel meer binnenruimte zo. Motor zit onder de koffer zodat je ook geen transmissietunnel hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Donderdag deze kunnen testrijden. Back to back tegen de EQC en een E-tron 50.

 

De E-tron vond ik eigenlijk de grootste teleurstelling, qua looks de knapste van de 3. Qua rijden not so much. Het ontbreken van recuperatief remmen bvb. In de Benz en BMW kan je dat instellen, de Audi doet quasi niks. Deze had tevens de spiegelcamera’s, zou het nooit zelf kiezen.
 

EQC performance gewijs overduidelijk de grote winnaar, stuift vlotjes weg van de andere 2 tijdens acceleraties. Rijdt als een slappe dweil, interieur is kitscherig en bepaalde zaken zijn gewoon vreemd. Met name die LED-strip aan de motorkap, en het feit dat de deurpanelen 5 cm boven de deur uitkomen. 

De ix3, weinig over te vermelden: het interieur is copy/paste van een reguliere X3, bijgevolg weinig echte gadgets. Ik vermoed dat de gemiddelde EV koper(nu) wel wat meer gimmicks wilt. Qua handling vond ik het een van de betere, op het gebied van performantie redelijk gelijkaardig met de E-tron. Voelt wat bruter aan tijdens accelereren, al denk ik dat het meer tussen de oren zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid