binnenmuisarchitekt 13.812 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 @Alexis ST1 na 5000 km: + perfect voor platte baan en mooi asfalt - Van zodra wat helling of wind, dan is dat niet jouw vriend (wel goed om wat conditie te kweken) Wat batterij betreft, kan je laden op het werk? Anders kan je gerust een lichtere batterij nemen. Oh, so-wie-so het kinekt zadel aanvinken, als je testikels je lief zijn. En een zak. Hihi. De Stromer Antwerp zak. Wel niet te veel laden of gerief in steken. Want die durft nogal eens air-borne te gaan. En een goede helm! Aanrader: Givi. Durft nogal lawaai maken op 45-50 km/h. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 7 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei: @Alexis ST1 na 5000 km: + perfect voor platte baan en mooi asfalt - Van zodra wat helling of wind, dan is dat niet jouw vriend (wel goed om wat conditie te kweken) Wat batterij betreft, kan je laden op het werk? Anders kan je gerust een lichtere batterij nemen. Oh, so-wie-so het kinekt zadel aanvinken, als je testikels je lief zijn. En een zak. Hihi. De Stromer Antwerp zak. Wel niet te veel laden of gerief in steken. Want die durft nogal eens air-borne te gaan. En een goede helm! Aanrader: Givi. Durft nogal lawaai maken op 45-50 km/h. Ik ben overgeschakeld naar een trunkbag. Veel handiger en minder kans op schade aan de fiets. 77 euro op Bol.com https://newlooxs.nl/product/sports-trunkbag-racktime/ Kinekt zadel ben ik ook niet van overtuigd. Ik heb het niet en vind het door de banden een comfortabele cruiser. Quote
binnenmuisarchitekt 13.812 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Dan heb jij een lekkere weg, want mijn ballen waren initieel gestenigd. Miljaarde zo hard. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Geen idee welke banden er onder de ST1 zitten? Onder de ST3 pinion Pirelli Angel op 2 bar druk. Neemt toch wel een deel schokdemping voor zijn rekening. Quote
binnenmuisarchitekt 13.812 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Ah voila, bij mij zit er een merk van den Aldi op. Ik blaas dat wel op 2.5 Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 4 uren geleden, Alexis zei: Soundstorm jij had er ook enkele getest voor aankoop van je Klever (?) meen ik? Geen Klever getest, want die waren sowieso buiten budget. Wel enkele met een middenmotor getest. Dat is dwaas omdat je er meestal geen 45 mee kan cruisen. Om continu 45 te rijden heb je echt een achterwielmotor nodig. Maar kan zijn dat het voor jouw trajecten niks uit maakt. Ik wou motor achteraan en een riem, dan zit je sowieso te kijken naar iets met een Pinion. Daarbij ook nog een geveerde vork, een eigenlijk bleef de Kettler Velossi als enige over. Met een batterij van 650Wh geraak ik net niet aan 30km met een gemiddelde snelheid van 42kmh. Stoort niet voor dagelijkse trajecten, moet er wel rekening mee houden als ik wat verder moet. Mocht dat een snellader hebben, zou dat wel gemakkelijker te overbruggen zijn. Deze zomer gebruik ik heb weinig. Kan misschien wel lukken dat je hem even leent om wat ervaring op te doen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 58 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei: Ah voila, bij mij zit er een merk van den Aldi op. Ik blaas dat wel op 2.5 Keihard opblazen hé, dan is de effectieve snelheid hoger! 1 Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Wat rondgemaild naar verdelers, blijkbaar is de ST2 (non pinion) end of life, gaat vanaf nu enkel met pinion gebouwd worden. Er is dus nog een beperkte hoeveelheid stock van de ST2 met Sturmey Archer 5 spd naafversnelling (waar ze dan de Ciro drive rondbouwen). Deze komen met mooie korting waardoor hij in leasing zelfs iets goedkoper uitkomt dan een ST1. Natuurlijk wil ik voor een commuter liever een riem, maar dacht niet dat dat in budget ging passen. Bij Grand Depart (zowat tegenover mijn deur) een ST3 met pinion kunnen testen, slecht vergelijk wellicht.. Ze hebben een ST2 maar die is een andere klant langer aan het testen. Stomer heeft in framemaat M enkel nog comfort frame in Dark Grey in aanbieding. Ik wil geen comfortframe Gelukkig ook snel even naar andere verdeler gebeld, die heeft maat M in sport frame in beide kleuren (dus ook Royal Blue) besteld, komen binnenkort toe. Hij gaat me ook een offerte maken, maar zou in principe zelfde moeten zijn, en dus net binnen budget passen met grootste batterij, geveerde zadelpen, Abus Bordo slotje. Chanceke, want verstand ging sowieso voor ST2 gegaan zijn wegens riem ipv ketting, maar 4 jaar met een comfort frame rondrijden in een ubersaaie kleur vind ik wel wat jammer als je dan zo'n duur ding leaset. Allez, onder voorbehoud dat alles vlot loopt. De verdeler die ze in stock krijgt reserveert enkel fietsen mits betaling voorschot (particulier dan). Maar in principe als het binnen budget past zou het dus geen probleem mogen zijn Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Ik zie online ook dat je keuze uit 4 stuurpennen hebt en 3 sturen. Denk dat de ST2 standaard met meest comfortabele combi geleverd wordt. Met wat rijden de Stomer boys hier? Ik ben wel fan van een iets sportievere rijhouding... Maar op mijn huidige ritten is het eerder +-30kmh en zijn het eerder korte ritjes van 5 tal km enkel. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Rijhouding hangt ook af van hoeveel inspanning je moet leveren. Een plattere houding is niet noodzakelijk minder comfortabel als je lichaam maar hard genoeg moet werken, dan staat toch je ganse core onder spanning. Is het om mee te gaan wandelen (qua moeite die je moet doen, niet de snelheid) dan wordt het wat anders. Quote
walter 4.428 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Op 11/7/2023 om 15:50, Alexis zei: Via mijn werk aant overwegen om een speed pedelec te leasen. Twijfel nog wat, want momenteel nog niet echt vandoen (woon dicht bij het werk, maar die situatie zou kunnen veranderen, is wel een verbouwing aan gekoppeld dus eerste 1.5 / 2 jaar blijft het hoe het is).. Ontzie me wat om voor mijn huidig traject elke keer helm aan te moeten doen Soit, ik ben nieuw in de wereld van fietsleasings, weet wel al dat er bep zaken verplicht mee te nemen zijn in die leasing, een adminkost (€175 volgens 1 verdeler, speed pedelec helm (€200), ART-2 slot (€80).. Daar zit dan nog geen onderhoud in. Als dat niet verplicht is, des te beter, dat kan ik apart betalen (zelfs met ecocheques). Budget is max €4500 BTW excl. Dus als ik bovenstaande verplichte kosten aftrek kom ik aan budget voor fiets van €4990 BTW incl. Dan kom ik +-€160 tekort om een compleet 'kale' Stromer ST1 te leasen met kleinste batterij. Stel dat het toch binnen budget past, zijn er andere alternatieven die ik zeker eens moet bekijken? Is de kleinste batterij een nachtmerrie, of valt dat best mee als je dagelijks pakweg slechts 30km hoeft te doen? Qua alternatieven zag ik oa de Koga Pace B20, maar die is ietsje duurder en heeft een nog kleinere accu (500kwh). Of de Qwik MA11 speed met naafversnelling en riemaandrijving, in versie met kleinste batterij van 525kwh (zou dik tegen mijn goesting zijn opnieuw) kost die opt internet €4900. Beide wel met middenmotor, meer fan van RWD motor. Ongetwijfeld nog alternatieven die ik dien te bekijken? Zaken in achterhoofd te houden? @Soundstorm jij had er ook enkele getest voor aankoop van je Klever (?) meen ik? Koop lokaal! https://www.specter.bike/nl Quote
Daann 4.436 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 2 uren geleden, walter zei: Koop lokaal! https://www.specter.bike/nl Klein beetje duurder maar Quote
walter 4.428 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 17 minuten geleden, Daann zei: Klein beetje duurder maar Budget maal 2, toch standaard als ge dergelijke vraag stelt op AM? Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Daarnet met een ST2 M sport in dat Royal Blue gaan testrijden. Sport frame wel echt nodig om niet te lelijk te zijn. Dat blauw valt wel mee. En is alvast een pak minder saai dan dark grey... Zonder verende zadelpen dit keer. Ook nog steeds best comfy, wss door die brede banden op een niet al te hoge druk. Sturmey Archer 5 spd kwijt zich goed van zijn taak, vind het eigenlijk 'overzichtelijker' dan die 9spd Pinion. Is natuurlijk een testje van ochere 5 à 10minuten dus veel zegt dat niet. Ik zou wel nog steeds mijn zoon naar school willen kunnen brengen vooraleer ik naar het werk fiets. Volgens de wegcode mag dat vanaf 3 jaar. Van Stromer zelf mag je echter geen kinderzitjes monteren. Al zal dat hoofdzakelijk een garantie dingetje zijn.. Lees er weinig over online, wellicht combinatie van die racktime die mss niet voorzien is op voldoende gewicht + niet gehomologeerd voor meer dan 1 passagier oid? Niet dat ik me er veel van zou aantrekken, voor de wet ben ik in orde. School run is sowieso ook aan een lager tempo. Zou eerder kijken voor zo'n systeem waarbij kinderzitje aan seattube bevestigd is, ook betere vering van het zitje zelf dan als het aan bagagerek bevestigd is. Heel erg agiel rijdt dat niet, is natuurlijk meer gericht op stabiliteit aan hogere snelheden. Ben niet echt méga overtuigd, wellicht ook omdat ik momenteel geen grote afstanden af te leggen heb. Then again, voor die fietsleasing dien ik niets af te dragen. Loopt over 48 maand (best lang). En dan kan overname aan 10%. Vanuit die optiek wil ik iets beginnen leasen omdat ik anders een interessant extralegaal voordeel niet benut. Een gewone e-bike heb ik al.. Ook nog bekeken om een bakfiets te leasen en onze Larry vs Harry Bullitt te verkopen. Maar blij dat ik dat niet gedaan heb, kon enkel duffe shit leasen zoals Urban Arrow en Gazelle Makki. (jaja, zelfs onder bakfietsen zijn er variaties in dufheid en kan je zelfs redelijk agiel rijden ) Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 12 juli 2023 Geplaatst: 12 juli 2023 Ook wel wat tegenstrijdigheden te vinden op de Stromer website.. Quote
binnenmuisarchitekt 13.812 Geplaatst: 13 juli 2023 Geplaatst: 13 juli 2023 Nope, agiel is dat compleet niet. Da's een beetje een Bentley waarmee je rond rijdt. Onlangs met mijn madam eens een toertje gedaan die zij had uitgestippeld, naar en in Brussel. Oh boy. Maar da's inderdaad gemaakt voor rechtdoor aan hogere snelheden. Als je kan leasen, no-brainer. Op dat vlak was mijn werkgever niet echt mee. Een cafetariaplan 2-3 jaar opsparen om een ST1 te kunnen leasen, dat is het toch niet. Dan maar privé gekocht. Fiets ziet wel af. Ik heb de mijne nu een klein jaar. Na 5000 km in weer en wind. Kleine tip, voorzie je centrale frame, waar de batterij in zit, van een folie of dergelijke. Bij mij staat die op het werk elke dag in zo'n fietsrek. 1 zijde is al goed voorzien van krassen en stukjes verf af. 1 Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 Op 12/7/2023 om 19:04, walter zei: Koop lokaal! https://www.specter.bike/nl Heel cool, klant van ons ook Hebben nu ook een Long Range gelanceerd. Maar is dan met twee aparte batterijen, een achterwielmotor en voorwielmotor, ... Liever 1 grote batterij en 1 achterwielmotor tbh. Denk dat ze een erg nichepubliek zullen moeten aanspreken, en het vooral hebben van mensen die weg zijn van het design en de (in België bij Page gebouwde) cockpit, en / of mensen die graag een Specter in PTS kleurtje willen om naast hun Porsche te zetten Ga in principe zoeentje leasen: ST2 belt drive met 5 Spd Sturmey Archer in Royal Blue. Erg benieuwd naar, ook om daar een kinderzitje op te zetten (disclaimer: als mijn zoon meerijdt gaat het niet harder dan 30kmh, wat ik nu al elke dag doe met de e-bike). Ook nog nooit zo weinig getest voor 'aankoop' van zo'n duur ding. Hoop er geen spijt van te hebben, maar was nogal 'nu of nooit' gezien de kortingen en laatste stockmodel in deze spec (ik wou absoluut geen grijze of zwarte, laat staan comfort kader). 4 Quote
Cyrano.ak 2.633 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 https://www.tijd.be/dossiers/de-verdieping/hoe-het-onderhoud-van-een-fiets-steeds-meer-op-dat-van-een-auto-gaat-lijken/10480370.html Spoiler Hoe het onderhoud van een fiets steeds meer op dat van een auto gaat lijken Delen Kopieer linkTwitterFacebookWhatsappLinkedInE-mail Bookmark this page SCHENK DIT ARTIKEL5 Schermvullende weergave Het reparatieatelier van een fietsenwinkel van de keten Lucien. ©Photo News BAS KURSTJENS 12 juli 2023 20:44 Nu steeds meer Vlamingen elektrisch fietsen, groeit de nood aan het intensieve onderhoud dat daarbij hoort. Fietsenwinkels kijken de kunst af van autodealers. ‘Een fiets die 30.000 kilometer heeft gereden, is als een auto met 200.000 op de teller.’ De e-bike wint nog altijd terrein. Het merendeel van de verkochte nieuwe fietsen is intussen elektrisch. Tegelijk krijgt de verkoop van duurdere bakfietsen en speedpedelecs een enorme impuls door de populariteit van de fiscaal aantrekkelijke leasefiets. Werknemers kunnen een deel van het brutobedrag van hun fiscaal zwaarbelaste eindejaarspremie inzetten voor een leasefiets. Als ze die vervolgens ook voor het woonwerk-verkeer gebruiken, kunnen ze daar tot 24 eurocent per kilometer aan fietsvergoeding voor krijgen. Fietsen Wildiers is de voorbije jaren uitgegroeid tot een imperium van 17 fietsenwinkels, vooral in de provincies Antwerpen en Limburg. Meer dan de helft van de fietsen die het verkoopt, is een leasefiets. CEO Kris Voet verwacht dat dat percentage de komende jaren stijgt tot 75 procent. ‘Ik heb klanten die 10.000 tot 15.000 kilometer per jaar afleggen op hun speedpedelec’, zegt hij. Voor een gewone fiets kan je in dertig tot veertig minuten een onderhoudsbeurt uitvoeren, terwijl je voor een elektrische fiets snel een uur nodig hebt. Deel opTwitter KRIS VOET CEO VAN FIETSEN WILDIERS De combinate van de interessante voorwaarden en het steeds uitgebreidere netwerk van fietssnelwegen maakt dat Vlaanderen is uitgegroeid tot een mekka voor de speedpedelec. Om een idee te geven: bij de Zwitserse premiumfabrikant van speedpedelecs Strömer is de Vlaamse markt goed voor een derde van het aantal fietsen dat hij vorig jaar wereldwijd verkocht. Aan al die elektrische fietsen gaat wel eens iets stuk. Nadat ze de voorbije jaren de winkels uit vlogen, volgt nu het onderhoud. Een gemiddelde e-bike moet in zijn eerste jaar zeker twee keer op routineonderhoud, waarna een jaarlijkse beurt is aangewezen om de hydraulische remmen weer goed af te stellen en om de spaken, de belangrijkste moeren en de kabel van het versnellingsapparaat te controleren. TIP Begin uw dag goed geïnformeerd. Ontvang nu De Tijd Vandaag. Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik Dat neemt tijd in beslag. ‘Voor een gewone fiets kan je in dertig tot veertig minuten een onderhoudsbeurt uitvoeren, terwijl je voor een elektrische fiets snel een uur nodig hebt’, zegt Voet. Bij zijn keten geldt een standaardtarief van 80 euro per beurt, exclusief de kosten voor eventueel te vervangen onderdelen. Efficiencymaatregelen Karl Lechat is de CEO van Lucien, de fietsenwinkelketen die de Elsense holding D’Ieteren uit de grond aan het stampen is. ‘De grote golf aan onderhoud moet nog komen’, zegt hij, wijzend naar het nieuwe reparatieatelier in de Lucien-winkel in Elsene, onder het hoofdkwartier van D’Ieteren. In de grote ruimte werken mecaniciens aan tien fietsen tegelijk. Een koersfiets hangt er broederlijk naast een massieve bakfiets. 150 EURO 'In onze vestiging in Evere kost een onderhoudsbeurt 150 euro', zegt Karl Lechat, de CEO van de fietsenwinkelketen Lucien. Het stijgende aantal onderhoudsbeurten bezorgt fietsenwinkels hoofdbrekens. Reparaties zijn traditioneel een verliespost bij retailers. Terwijl ze bij de verkoop van een nieuwe fiets een winstmarge van tientallen procenten halen, durven de meeste de reële kosten voor onderhoud en reparatie amper door te rekenen. ‘In onze vestiging in Evere kost een onderhoudsbeurt 150 euro', zegt Lechat. 'Mensen schrikken van dat soort bedragen, maar we zijn al gauw twee uur met een fiets bezig, inclusief een proefrit. Maar dan ben je wel zeker dat het komende jaar geen verborgen gebreken opduiken.' Om de kosten te drukken grijpt Lucien naar klassieke efficiencymaatregelen. Het heeft de montage van nieuwe fietsen voor aflevering gescheiden van het reparatieatelier, waardoor de mecaniciens de reparaties sneller kunnen afwerken. En het werkt aan een afslanking van zijn aanbod. Door tal van overnames van zelfstandige fietsenwinkels heeft de keten inmiddels meer dan vijftig merken in zijn collectie. Dat brengt Lechat volgend jaar terug tot ongeveer 17. De focus ligt op fietsenmerken die elektrische motoren en batterijen van het Duitse Bosch en versnellingen en remmen van het Japanse Shimano gebruiken. Door voor de meest onderhoudsgevoelige onderdelen van een fiets zo veel mogelijk met één leverancier te werken, kan sneller en efficiënter worden gewerkt. Tegelijk moet je een minder grote voorraad van onderdelen aanhouden. Cowboy en co. Hoe belangrijk onderhoud is, merken intussen ook online fietsenmerken als VanMoof, Stella en Cowboy. Zonder een fysiek winkelnetwerk blijkt het zo goed als onmogelijk een goede service na verkoop te verlenen. Het Brusselse e-fietsenmerk Cowboy zweerde zes jaar lang bij zijn online servicemodel, maar gooide het roer onlangs om. In mei kondigde het de komst van driehonderd fietsenwinkels in zestig steden aan, zodat Cowboy-klanten daar hun fiets kunnen laten onderhouden. Tot vandaag heeft Cowboy in ons land nog geen partner bekendgemaakt. De reguliere fietsenwinkelketens knappen vooral af op de lage marges die Cowboy hen naar verluidt op de verkoop van zijn nieuwe fietsen biedt. Dat Cowboy niet met de onderdelen van grote leveranciers maar met zelf ontwikkelde onderdelen werkt, maakt dat fietsherstellers een Cowboy-opleiding moeten volgen voor ze aan de fietsen kunnen werken. De Nederlandse e-fietsenbouwer VanMoof, die met financiële problemen kampt, wist vorige week de auto-onderhoudsketen Kwik-fit te strikken. VanMoof-rijders kunnen hun elektrische stadsfiets voortaan bij 65 vestigingen van Kwik-Fit laten repareren. De verkoop van nieuwe fietsen ligt echter tijdelijk stil. Auto-afstanden Maar zelfs ondanks regelmatig onderhoud gaan fietsen toch nog stuk. ‘Dat is ook helemaal niet vreemd', zegt Voet. ‘Je mag niet vergeten dat mensen nu met een fiets, op twee wielen, afstanden afleggen die ze vroeger met de auto, op vier wielen, deden.’ Hij wijst er ook op dat de micro-elektronica in moderne fietsen aanzienlijk kwetsbaarder is dan in een auto, waar de carrosserie de motor en de elektronica een stevige bescherming biedt tegen weer, wind en opspattende steentjes. Schermvullende weergave De bestelwagens waarmee Fietsen Wildiers zijn 150 vervangfietsen gaat leveren. Omdat mensen steeds afhankelijker worden van hun fiets, hebben ze het vaak lastig met de onderhoudsbeurten en de onverwachte reparaties. De komst van een elektrische (bak)fiets gaat niet zelden gepaard met het schrappen van de tweede auto. Dat betekent dat een kaduke fiets de gebruiker voor dezelfde problemen plaatste als vroeger een defecte auto. Ze worden ook veeleisender. Wie een speedpedelec van meer dan 10.000 euro koopt, verwacht bij zo'n investering een deftige dienst na verkoop. Voet gaat er daarom van uit dat de fietsenwinkels steeds meer praktijken van de autoretailers overnemen. ‘Als je bakfiets een lekke band heeft en bij je thuis staat, geraak je met die kapotte fiets niet bij de fietsmaker. Dan ben je al snel afhankelijk van die vriendelijke nonkel of buurman met een remorque om je fiets naar hier te brengen.' Volgende week lanceert Voet alvast een nieuw servicepakket. In de regio’s waar Fietsen Wildiers actief is, wordt een kapotte fiets binnen 48 opgehaald en vervangen door een gelijksoortige fiets. ‘Dus als jouw longtail (een e-bike met een extra lang bagagerek, red.) defect is, komen we die halen en krijg je een vergelijkbare longtail als vervangfiets’, zegt Voet. Fietsen Wildiers kocht voor 400.000 euro zo’n 150 vervangfietsen, die het met een tiental bestelwagens tot bij klanten in nood kan brengen. Daarnaast zijn er drie uitgeruste bestelwagens waarmee op locatie fietsen kunnen worden gerepareerd. Pionieren Terwijl autoleasebedrijven met hun jarenlange ervaring en massa’s data de totale kosten van een auto inclusief onderhoud tot op de cent per kilometer kunnen berekenen, blijft het in de fietsleasewereld pionieren. ‘We missen nog veel statistische gegevens over de onderhoudskosten van fietsen’, zegt Lechat. ‘Het aantal onderhoudsbeurten dat een fiets nodig heeft, hangt voor een groot deel ook af van hoe de gebruiker ermee omgaat. Staat de fiets altijd buiten? Wordt hij af en toe schoongemaakt? Hoeveel kilometer wordt ermee gereden? Dat maakt een wereld van verschil in de te verwachten onderhoudskosten.’ We missen nog veel statistische gegevens over de onderhoudskosten van fietsen. Deel opTwitter KARL LECHAT CEO VAN LUCIEN Voet: ‘Er zijn mensen die 10.000 kilometer of meer per jaar rijden met hun speedpedelec. Dat betekent 30.000 kilometer aan het einde van een leasecontract van drie jaar. Maar 30.000 kilometer voor een fiets, dat is enorm. Dat kan je vergelijken met 200.000 kilometer voor een auto, wat totaal niet rendabel is als je de kosten daarvan in een onderhoudsbudget van je leasecontract wil vatten’. Hij denkt dat er in navolging van de autowereld ook in de fietswereld leasecontracten komen waarbij de duur niet alleen wordt bepaald door een aantal maanden, maar vooral ook door het aantal gereden kilometers. Hij pakt zijn rekenmachine erbij. ‘Neem een speedpedelec met een contract van drie jaar. Dat betekent zo’n 400 euro per jaar aan onderhoudskosten, plus 550 euro voor drie jaar mobiliteitsverzekering, plus pechbijstand, plus diefstalverzekering. Dat is 2.350 euro in totaal, of 65 euro per maand voor al het onderhoud, de reparaties en de moblititeitsgarantie.’ 1 Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 5 minutes ago, Cyrano.ak said: Reparaties zijn traditioneel een verliespost bij retailers. Terwijl ze bij de verkoop van een nieuwe fiets een winstmarge van tientallen procenten halen, durven de meeste de reële kosten voor onderhoud en reparatie amper door te rekenen. Heb dat bij de LBS ook al gemerkt. Al een paar keer langs geweest om dingen te laten doen die ik niet kan, en ofwel vragen ze belachelijk weinig geld ofwel is het van "ach, dat is 2 minuten werk, laat maar zo". Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 die zien dat (nu nog) als service, nog niet als een verdienmodel. Ik denk dat er ook een groot verschil zit tussen een lokale, kleine, fietsenwinkel, waar de eigenaar zelf in het atelier staat, zonder personeel, en een grote winkel van een keten, waar je techniekers moet betalen. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 Hier is het eentje met personeel in de werkplaats. En ik ben zo iemand die quasi alles zelf doet, maar bepaalde dingen kan ik niet of het materiaal kost zo belachelijk veel dat ik het niet wil doen. Dan zit ik er ook niet mee in daar gul voor te betalen. 1 Quote
binnenmuisarchitekt 13.812 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 Mijnen eersten platten tuub vandaag met de ST1, na 5200 km nog ça va. Quote
tuscani 11.790 Geplaatst: 14 juli 2023 Geplaatst: 14 juli 2023 Dat is meestal het voor ( of nadeel van welke kant je het bekijkt) van een kleine zelfstandige. Wij rekenen ook niets aan voor vijsjes of neussteuntjes, terwijl we die zelf ook moeten betalen... Quote
walter 4.428 Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Geen e-bike, maar daarnet deze opgehaald. Vooral voor mijn vriendin, omdat ze wat minder de e-bike wil gebruiken (wat meer beenspieren kweken), maar ik ga daar ook regelmatig gebruik van maken. Aja en waarom roze? Al genoeg zwarte fietsen en de andere optie was champagnekleur. Bolt wel rustig met die riemaandrijving. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.