Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, Hazen zei:

Hoezo?

Meer slijtage door het hoge koppel, meer onderhoud, je moet ermee kunnen schakelen Tov een riemaandrijving welteverstaan, een riem heeft altijd de voorkeur zei hij.

 

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zoals elke elektrische mountainbike?

Ja, maar een mountainbiker zal zijn fiets altijd beter soigneren dan een commuter vermoed ik. En die zal het ook minder erg vinder om af en toe een ketting te vervangen, of wat tandwielen te updragen gezien het meer liefhebberij is. Doorgaans doen die ook minder kilometers dan een woon/werk fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fred zei:

Veel hangt af hoe intensief je die als woon werk vervoermiddel gaat gebruiken. Is het enkel maar als het niet te warm of koud en niet te winderig is dan zal dat wel volstaan. Wil je dat consequent winter/zomer gebruiken zou ik toch van een middenmotor met ketting afblijven. Of het moet zijn dat je graag aan met die ketting bezig bent... Ik ben er na zes jaar redelijk klaar mee en de volgende wordt sowieso iets met een riem 🙂

Daarmee dat ik hem toch eens wil bekijken. Als het niet te warm of koud is, ik de kleine niet hoeft te gaan halen na het werk, ... dan zal ik op de fiets springen. Dat zal 1-2 keer per week zijn. Ik heb wel enige affiniteit met techniek dus dat schakelen en onderhouden zal nog wel lukken vermoed ik. Zolang ik niet elke weel die hele rimram moet demonteren om in de mazout te leggen zal dat nog wel haalbaar zijn :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Fred zei:

Veel hangt af hoe intensief je die als woon werk vervoermiddel gaat gebruiken. Is het enkel maar als het niet te warm of koud en niet te winderig is dan zal dat wel volstaan. Wil je dat consequent winter/zomer gebruiken zou ik toch van een middenmotor met ketting afblijven. Of het moet zijn dat je graag aan met die ketting bezig bent... Ik ben er na zes jaar redelijk klaar mee en de volgende wordt sowieso iets met een riem 🙂

Collega riem van Riese&Muller derailt na 8 maanden tussen achterste tandwiel en velg, komt een knik in. Vervanging 170 euro want riem valt niet onder garantie (en 2 weken 'levertijd'). "A maar geen zorgen hoor, want specifiek dit probleem hebben we nog nooit gezien!"

Dan is het wel garantie imo he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Lotuzzz zei:

Collega riem van Riese&Muller derailt na 8 maanden tussen achterste tandwiel en velg, komt een knik in. Vervanging 170 euro want riem valt niet onder garantie (en 2 weken 'levertijd'). "A maar geen zorgen hoor, want specifiek dit probleem hebben we nog nooit gezien!"

Dan is het wel garantie imo he.

Is uiteraard een alleenstaand geval, maar met de huidige kettingwaxen enzo zou ik dat niet meer perse laten staan voor een riem. Gewoon een goeie dikke 10-speed ketting moet toch gewoon lang kunnen meegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook meespeelt voor mij is dat de Scott 1000€ goedkoper is en vooral dat de batterij 625Wh is ipv 500 op de Gazelle.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minutes ago, Jochen said:

Daarmee dat ik hem toch eens wil bekijken. Als het niet te warm of koud is, ik de kleine niet hoeft te gaan halen na het werk, ... dan zal ik op de fiets springen. Dat zal 1-2 keer per week zijn. Ik heb wel enige affiniteit met techniek dus dat schakelen en onderhouden zal nog wel lukken vermoed ik. Zolang ik niet elke weel die hele rimram moet demonteren om in de mazout te leggen zal dat nog wel haalbaar zijn :D 

 

Er zitten er hier die dagelijks pendelen met een gewone fiets met ketting 🙂  Klinkt me nu ook niet alsof je door weer en wind gaat rijden elke dag.

Voor eerste gebruik alles ontvetten en 2 lagen squirtlube erop (telkens laten drogen na elke laag). Laat alle prut maar hangen en dan ermee rijden. Na elke "vuile" rit uw ketting afwrijven met een vod en om de X tijd eens terug wat squirtlube erop. Dat spul blijft redelijk goed hangen. Als ik mijn fiets afspoel met de tuinslang blijft dat gewoon op ketting en tandwielen zitten dus dat gaat er zeker niet af komen van een paar plassen. 

Een ketting ontvetten is nutteloos. Dat is enkel goed voor de foto's.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij met riem maar wel door weer en wind. In 2021 heb ik vaker in de regen gereden dan ik droog reed :lolz:

Riem kuis ik wel af als die vuil is, verlengt de levensduur. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zoals gezegd, hangt van je gebruik af. Als je het echt je "daily" is is dat wat lastiger dan wanneer je hem enkel pakt bij goed weer.

Net zoals bij de moto de discussie cardan vs ketting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hem vandaag gaan besnuffelen en testrijden. Mooie fiets irl, zeer aangename voor(gas)vering, enkel het schakelen vergt toch echt wel wat oefening. Je mag eigenlijk bijna niet trappen om hem te verleggen. Als je te snel blijft trappen blijft de motor geven en hoor je de ketting over de tandwielen springen. Goed timen is de boodschap, maar tijdens het accelereren is het vreemd om te "stoppen" met trappen om te schakelen. Na het schakelen moet de motor dan ook weer (een fractie van een seconde) op gang komen en voel je dus een dipje in de ondersteuning.

Denk niet dat het iets voor mij is. De Enviolo ervaarde is als een pak aangenamer 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe dat met eender welke fiets, effe beetje van de spanning van de ketting halen bij het schakelen. Zo gaan je ketting en tandwielen een pak langer mee.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Jochen said:

Ik ben hem vandaag gaan besnuffelen en testrijden. Mooie fiets irl, zeer aangename voor(gas)vering, enkel het schakelen vergt toch echt wel wat oefening. Je mag eigenlijk bijna niet trappen om hem te verleggen. Als je te snel blijft trappen blijft de motor geven en hoor je de ketting over de tandwielen springen. Goed timen is de boodschap, maar tijdens het accelereren is het vreemd om te "stoppen" met trappen om te schakelen. Na het schakelen moet de motor dan ook weer (een fractie van een seconde) op gang komen en voel je dus een dipje in de ondersteuning.

Dat is bij een gewone fiets toch ook zo? Tenzij je graag tanden trekt is het niet echt de bedoeling te schakelen als je vol op je trappers duwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Greg said:

Ik doe dat met eender welke fiets, effe beetje van de spanning van de ketting halen bij het schakelen. Zo gaan je ketting en tandwielen een pak langer mee.

Nee jong, gewoon KRAAK KRAAK full pull in de beklimming 4 tandwielen groter schakelen :D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is bij een gewone fiets toch ook zo? Tenzij je graag tanden trekt is het niet echt de bedoeling te schakelen als je vol op je trappers duwt.

Duh 🙂

Bij een gewone fiets verminder je de druk op de trappers of schakel je wanneer je niet aan het klimmen of aan het accelereren bent. Bij een speed pedelec blijft de motor echter draaien (kracht uitoefenen), ook al trap je bvb even op halve kadans tijdens het schakelen. Je moet eigenlijk bijna niet meer trappen, enkel genoeg om de ketting te verleggen. Dan valt de motor even stil en kan je schakelen, met dat power dipje tot gevolg. Al doende zal dat wel wennen en beteren maar volgens mij gaat dat af en toe toch blijven gebeuren.

Toen ik op een kameraad zijn Qwic reed merkt ik daar niets van omdat dat een achtermotor is. Dat is een betere combinatie vind ik, dat voelt dan qua schakelen als een gewone fiets.

Heb jij ook een achtermotor @Fred?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Jochen zei:

Ik ben hem vandaag gaan besnuffelen en testrijden. Mooie fiets irl, zeer aangename voor(gas)vering, enkel het schakelen vergt toch echt wel wat oefening. Je mag eigenlijk bijna niet trappen om hem te verleggen. Als je te snel blijft trappen blijft de motor geven en hoor je de ketting over de tandwielen springen. Goed timen is de boodschap, maar tijdens het accelereren is het vreemd om te "stoppen" met trappen om te schakelen. Na het schakelen moet de motor dan ook weer (een fractie van een seconde) op gang komen en voel je dus een dipje in de ondersteuning.

Denk niet dat het iets voor mij is. De Enviolo ervaarde is als een pak aangenamer 

Heb jij nog nooit met een fiets gereden? :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jochen bij een achterwielmotor merk je daar inderdaad niets van als je schakelt.

Persoonlijk heeft een achterwielmotor altijd mijn voorkeur tov een middenmotor.

Ik doe ongeveer 5000-6000 km met een ketting, hebzelf ook een achterwielmotor en blijf gewoon doortrappen tijdens het schakelen.
Wel zorg ik altijd dat ik altijd genoeg versnellingen terugschakel als ik ergens stop, zodat ik nooit vanop een grote versnelling terug moet optrekken. 

Anders kan het wel eens zijn dat uw ketting al begint door te trappen na pakweg 2-3000km’s 😬

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

E676F780-9BB8-4541-A579-82AE787E4511.thumb.jpeg.5e312fcbf978f007531d70755230d683.jpeg
 

 

Blijven gaan ! De miljoenen komen binnen.

Letterlijk meer verlies dan omzet in het Corona top jaar. En toch nog genoeg “believers” 

Ge moet dat echt kunnen als je een zaak hebt die al meer dan 5 jaar bestaat, nooit winst maakt en nu zelfs het punt scoort waar er meer verlies dan omzet is 😅

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Jokke_vlo zei:

E676F780-9BB8-4541-A579-82AE787E4511.thumb.jpeg.5e312fcbf978f007531d70755230d683.jpeg
 

 

Blijven gaan ! De miljoenen komen binnen.

Letterlijk meer verlies dan omzet in het Corona top jaar. En toch nog genoeg “believers” 

Ge moet dat echt kunnen als je een zaak hebt die al meer dan 5 jaar bestaat, nooit winst maakt en nu zelfs het punt scoort waar er meer verlies dan omzet is 😅

Binnenkort kan je ze overnemen en krijg je geld toe 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend eens wat fietswinkels doen. 

Dus waar moet ik allemaal op letten?

Middenmotor weet ik al, maar ketting of riem?

Welke merken goed en welke af te raden? 

Bv merk Oxford goed of slecht? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Jokke_vlo zei:

E676F780-9BB8-4541-A579-82AE787E4511.thumb.jpeg.5e312fcbf978f007531d70755230d683.jpeg
 

 

Blijven gaan ! De miljoenen komen binnen.

Letterlijk meer verlies dan omzet in het Corona top jaar. En toch nog genoeg “believers” 

Ge moet dat echt kunnen als je een zaak hebt die al meer dan 5 jaar bestaat, nooit winst maakt en nu zelfs het punt scoort waar er meer verlies dan omzet is 😅

Maar dan kan je toch ook even gaan nadenken over die investeringsmaatschappijen… 71 miljoen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, toere zei:

Dit weekend eens wat fietswinkels doen. 

Dus waar moet ik allemaal op letten?

Middenmotor weet ik al, maar ketting of riem?

Welke merken goed en welke af te raden? 

Bv merk Oxford goed of slecht? 

 

 

Toch nog op enkele zaken letten:

- merk middenmotor, Bosch preferabel;

- met een riem sluit je zowiezo derailleur uit;

-merk fiets wordt dan ondergeschikt aan bovenstaande keuzes;

- Trek, Gazelle, Victoria, R&M, Koga, zo uit het hoofd bieden wel riem aandrijving aan;

- het wordt een lange zoektocht.. veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Redfive zei:

Toch nog op enkele zaken letten:

- merk middenmotor, Bosch preferabel;

- met een riem sluit je zowiezo derailleur uit;

-merk fiets wordt dan ondergeschikt aan bovenstaande keuzes;

- Trek, Gazelle, Victoria, R&M, Koga, zo uit het hoofd bieden wel riem aandrijving aan;

- het wordt een lange zoektocht.. veel succes

Blijkbaar de meeste wel met Bosch middenmotor neen? 

Dus riem beter, alhoewel ik mijn madam daar niet "zoveel" mee zie rijden dus misschien toch niet zo erg indien wel ketting? 

En het merk Oxford? 

Ik zie het spreekwoordelijke bos door de bomen niet😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oxford geen ervaring mee en zelf ook niet naar gekeken tijdens mijn zoektocht.

Riem vraagt minder onderhoud, maar als er niet veel mee gereden wordt, is ketting ook prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid