Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Rij eens mee met het gemiddelde wielertoeristen peloton… mannen rijden gem 32.  Dus als je door omstandigheden niet meer mee kan maar dat nog wel wil doen dan is een ebike met ondersteuning tot 45 de oplossing.  En nee dit is geen 45 rijden zoals je dat doet met een speed pedelec, je moet al wat conditie hebben om 32gem te halen over een afstand van +80 km.
tzijn natuurlijk niet allemaal ex wielertoeristen die met een opgedreven ebike rijden.  De moment dat het niet meer kan met een ebike 45 rijden moet ik er geen meer hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat is het verschil met een elektrische scooter buiten dat met een speedpedelec je voeten nog meedraaien voor de show? 

Al eens met een speedpedelec gereden? Je moet nog stevig trappen om die 45 aan te houden hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

Wat is het verschil met een elektrische scooter buiten dat met een speedpedelec je voeten nog meedraaien voor de show? 

Je mag op de meeste fietssnelwegen rijden, wat toch een pak veiliger is dan op straat.

En fietsvergoeding natuurlijk!

1 uur geleden, Challazer zei:

Al eens met een speedpedelec gereden? Je moet nog stevig trappen om die 45 aan te houden hoor. 

Hangt enorm af van model tot model. Puur naar hoe het aanvoelt en hoe 'moe' ik er van ben: als ik 50W moet trappen zal het al veel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Soundstorm zei:

Je mag op de meeste fietssnelwegen rijden, wat toch een pak veiliger is dan op straat.

En fietsvergoeding natuurlijk!

Hangt enorm af van model tot model. Puur naar hoe het aanvoelt en hoe 'moe' ik er van ben: als ik 50W moet trappen zal het al veel zijn.

Zelf 50w trappen om 45 aan te houden?
Kom je niet mee toe hoor, denk maar eerder aan 100-150watt zelf trappen om 45 aan te houden met een speed pedelec.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Soundstorm zei:

Je mag op de meeste fietssnelwegen rijden

Ja, dat weet ik spijtig genoeg. 
Ze zeggen dat wielertoeristen asociaal zijn maar toch al een paar keer bijna van m'n sokken gereden door zo'n idioot.

En ik rij dan al 25-30, laat staan als je recreatieve snelheden rijdt op je stadsfiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fille zei:

Zelf 50w trappen om 45 aan te houden?
Kom je niet mee toe hoor, denk maar eerder aan 100-150watt zelf trappen om 45 aan te houden met een speed pedelec.

 

Ja, ik kan het natuurlijk niet meten. Maar het is alvast minder inspanning dan als ik 25kmh rijdt met de koersfiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soundstorm zei:

Ja, ik kan het natuurlijk niet meten. Maar het is alvast minder inspanning dan als ik 25kmh rijdt met de koersfiets.

Zou kunnen hoor, hangt ook af van uw basisconditie natuurlijk.

Ook, over korte(re) afstand voelt het misschien als laag wattage aan om 45kmh aan te houden.

In mijn geval 22 km enkel woon-werk, snelste gemiddelde op dit traject (weinig stoplichten en veel rechte baan) ligt iets boven de 40kmh(gps snelheid), dan moet ik potverdekke toch al ferm "stoempen" aan constant 45 en hoger aan te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Ja, dat weet ik spijtig genoeg. 
Ze zeggen dat wielertoeristen asociaal zijn maar toch al een paar keer bijna van m'n sokken gereden door zo'n idioot.

En ik rij dan al 25-30, laat staan als je recreatieve snelheden rijdt op je stadsfiets.

Is een moeilijke situatie. Ga je voor elke fietser die je voorbij gaat vertragen? Elke keer bellen/toeteren? Sommige mensen ervaren dat niet op een positieve manier.
Ik ga telkens volledig links rijden, dan zit er minimum 1m tussen mij en de persoon die ik voorbij rijd.

Bij wandelaars en kinderen bel ik telkens ver op voorhand. Soms eens bij gewone fietsen als ze echt traag gaan (of ik zie dat het 65+ers zijn).

Ok, het ziet er niet uit, en het heeft waarschijnlijk geen fantatstische streed-creds, maar een spiegel is echt een enorm gemak. Elke speed pedelec heeft lichten aan staan, en die zie je direct, zelfs al ben je niet in je spiegel aan het kijken. Als ik nu op een fiets zit zonder, dan is dat eigenlijk een gemis. Dus op een commute fiets, zou ik dat eigenlijk wel aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Fille zei:

Zou kunnen hoor, hangt ook af van uw basisconditie natuurlijk.

Ook, over korte(re) afstand voelt het misschien als laag wattage aan om 45kmh aan te houden.

In mijn geval 22 km enkel woon-werk, snelste gemiddelde op dit traject (weinig stoplichten en veel rechte baan) ligt iets boven de 40kmh(gps snelheid), dan moet ik potverdekke toch al ferm "stoempen" aan constant 45 en hoger aan te houden.

Mijn basisconditie is onbestaande :D

16km op 23 minuten. 13km fietssnelweg, 1 keer lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soundstorm zei:

Is een moeilijke situatie. Ga je voor elke fietser die je voorbij gaat vertragen? Elke keer bellen/toeteren? Sommige mensen ervaren dat niet op een positieve manier.
Ik ga telkens volledig links rijden, dan zit er minimum 1m tussen mij en de persoon die ik voorbij rijd.

Bij wandelaars en kinderen bel ik telkens ver op voorhand. Soms eens bij gewone fietsen als ze echt traag gaan (of ik zie dat het 65+ers zijn).

Ok, het ziet er niet uit, en het heeft waarschijnlijk geen fantatstische streed-creds, maar een spiegel is echt een enorm gemak. Elke speed pedelec heeft lichten aan staan, en die zie je direct, zelfs al ben je niet in je spiegel aan het kijken. Als ik nu op een fiets zit zonder, dan is dat eigenlijk een gemis. Dus op een commute fiets, zou ik dat eigenlijk wel aanraden.

niet vele doen dat idd. Nu werk ik daar niet meer maar als ik vroeger naar mijn vorig project ging, kon ik ook met de fiets gaan en moest ik een stuk fietsostrade doen. Als je dan soms ziet dat er kinderen of "gewone" mensen 15 a 20 per uur rijden en hoe die soms worden voorbijgestoken door een persoon die de dubbele snelheid rijdt is te gek. 

Als je 240 rijdt met een auto terwijl iemand die 120 rijdt voorbij steekt ben je de grootste crimineel op aarde, zelfs met 160 of 180, maar nu zijn er plots vele die, zonder een autocarrosserie rondom hun dan nog, op een veel smallere weg ook nog, aan het dubbele van de snelheid passeren en dan moeten de "gewone" fietsers dat maar normaal vinden. Dus ik begrijp dat er veel frustratie is.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, delou zei:

Rij eens mee met het gemiddelde wielertoeristen peloton… mannen rijden gem 32.  Dus als je door omstandigheden niet meer mee kan maar dat nog wel wil doen dan is een ebike met ondersteuning tot 45 de oplossing.  En nee dit is geen 45 rijden zoals je dat doet met een speed pedelec, je moet al wat conditie hebben om 32gem te halen over een afstand van +80 km.
tzijn natuurlijk niet allemaal ex wielertoeristen die met een opgedreven ebike rijden.  De moment dat het niet meer kan met een ebike 45 rijden moet ik er geen meer hebben.

1. Een speed pedelec moet niet verboden worden, maar hoort aan die snelheden (er is quasi onbestaande controle op) niet op een fietspad laat staan een jaagpad met gemengd gebruik (voetgangers, loslopende kinderen, dieren (aan de leiband).

2. Je hoeft toch niet met de snelle jongens mee gaan fietsen, hier bij ons in de fietsclub heb je aan A B en C groep. +32 / 30-32 / 28km/u. Met je redenering zet je straks een Speedpedelec op kop, dan rijden we niet gemiddeld 33 maar 38 🙂 maw waar stopt he? Voor mij GEEN enkel probleem op de openbare weg zoals gezegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Polygoon zei:

Wat is het verschil met een elektrische scooter buiten dat met een speedpedelec je voeten nog meedraaien voor de show? 

 

3 uren geleden, Soundstorm zei:

Je mag op de meeste fietssnelwegen rijden, wat toch een pak veiliger is dan op straat.

En fietsvergoeding natuurlijk!

Hangt enorm af van model tot model. Puur naar hoe het aanvoelt en hoe 'moe' ik er van ben: als ik 50W moet trappen zal het al veel zijn.

Wat een topic vol onzin is dit bij momenten eigenlijk geworden. 

'Meedraaien voor de show'. '50W' enz. ... Het stikt hier van de ervaringsdeskundigen precies. Ik heb een, om het nog zwak uit te drukken, goeie conditie. Sport zo goed als 7 op 7 en rij het heel jaar door met een speedpedelec. Ik kan u op een blaadje meegeven dat ik meer dan 50W moet duwen om 45 km/u te halen en zeker niet voor de show moet ronddraaien. FFS. 🥲

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

niet vele doen dat idd. Nu werk ik daar niet meer maar als ik vroeger naar mijn vorig project ging, kon ik ook met de fiets gaan en moest ik een stuk fietsostrade doen. Als je dan soms ziet dat er kinderen of "gewone" mensen 15 a 20 per uur rijden en hoe die soms worden voorbijgestoken door een persoon die de dubbele snelheid rijdt is te gek. 

Als je 240 rijdt met een auto terwijl iemand die 120 rijdt voorbij steekt ben je de grootste crimineel op aarde, zelfs met 160 of 180, maar nu zijn er plots vele die, zonder een autocarrosserie rondom hun dan nog, op een veel smallere weg ook nog, aan het dubbele van de snelheid passeren en dan moeten de "gewone" fietsers dat maar normaal vinden. Dus ik begrijp dat er veel frustratie is.

Ja, ik heb het er zelf ook lastig mee hoor, hoor graag de meningen van anderen, ik wil geen egoïst op de baan zijn. Het is natuurlijk niet zwart/wit, er zijn veel verschillende wegsituaties. Ik vertraag heel veel, zie ook niet in waarom niet, want je bent zo weer op snelheid.

Maar als je met voldoende ruimte iemand kan voorbij steken, moet je dan even bellen/toeteren? Als je gewoon naar 30-35 zo vertragen, zou dat de situatie veel veranderen? Uiteindelijk is het in die situaties gewoon maar een fiets die je voorbij rijdt. Je kan er hoogstens van schrikken. Het is niet dat je de pas wordt afgesneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fred zei:

 

Wat een topic vol onzin is dit bij momenten eigenlijk geworden. 

'Meedraaien voor de show'. '50W' enz. ... Het stikt hier van de ervaringsdeskundigen precies. Ik heb een, om het nog zwak uit te drukken, goeie conditie. Sport zo goed als 7 op 7 en rij het heel jaar door met een speedpedelec. Ik kan u op een blaadje meegeven dat ik meer dan 50W moet duwen om 45 km/u te halen en zeker niet voor de show moet ronddraaien. FFS. 🥲

Meedraaien voor de show zeg ik niet. Maar bij mijn fiets moet ik echt weinig moeite doen om 45 te halen. Op die R&M die ik een tijd geleden testte was dat wat anders. Daarom dat ik zeg dat het afhankelijk is van de fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ja, ik heb het er zelf ook lastig mee hoor, hoor graag de meningen van anderen, ik wil geen egoïst op de baan zijn. Het is natuurlijk niet zwart/wit, er zijn veel verschillende wegsituaties. Ik vertraag heel veel, zie ook niet in waarom niet, want je bent zo weer op snelheid.

Maar als je met voldoende ruimte iemand kan voorbij steken, moet je dan even bellen/toeteren? Als je gewoon naar 30-35 zo vertragen, zou dat de situatie veel veranderen? Uiteindelijk is het in die situaties gewoon maar een fiets die je voorbij rijdt. Je kan er hoogstens van schrikken. Het is niet dat je de pas wordt afgesneden.

ik begrijp je volkomen. Ik begrijp enkel de logica soms niet waarom, misschien zijn het zelfs de zelfde mensen, die moord en brand schreeuwen als je 150 op de snelweg rijdt en iemand passeert, maar zelf dan aan 40 a 45 op een fietsostrade mensen zitten inhalen.

Doet me denken aan een anekdote op het werk waar ik heb gezeten, en 2 oudere interne collega's, ene was al over de 50, hadden een Stromer lease fiets gekregen. En die was maar aan het verkondigen dat hij weer maar eens over de 50 km/u heeft gereden en dat er iemand met een andere speed pedelec hem niet kon volgen en dat was zo grappig. op andere momenten was het dan dat hij nat van het zweet was ondanks zijn speed pedelec omdat hij perse boven de 50 wou blijven rijden.

Dan denk ik echt van, serieus manneke...is het zover gekomen dat er nu al "stoere verhalen" van +50 jaar oude mensen komen die precies doen alsof ze 18 jaar zijn en net hun rijbewijs hebben en met de auto zotte toeren uithalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet echt de grootste fietsliefhebber, maar bij onze laatste fietsrit met mijn vrouw, begin ik toch te twijfelen of ik toch niet moet de overstap maken. Wij hebben allebei een brompton plooifiets, waar ikzelf eigenlijk nog steeds tevreden over ben, maar dat is ook tegelijk mijn enige fiets. Vorig jaar hebben we een Tern hsd s8i cargo ebike gekocht voor mijn vrouw, zodat onze dochter van 5 ook meekan bij een ritje. Nu moet ik tot mijn grote schaamte bekennen dat ik bij ons ritje langs de polders totaal niet kon volgen. Veel wind en bijna constant wind op kop, dus moest mijn vrouw de hele tijd wachten omdat ik amper vooruit geraakte.

Ik ben van principe dat ik op mijn leeftijd geen elektrische fiets nodig heb, maar ik moet ook bekennen dat ik er een hekel aan heb om ritten te doen langs open velden omdat je dan veel te vaak tegen wind moet fietsen. Dussss

Ik kwam op tweedehands een paar cowboy's tegen v1 en v2. Ondertussen is er een al een 4e generatie uit, maar daar lig ik niet wakker van. Mijn vraag is vooral hoe lang gaat zo'n batterij mee? Moet een km-stand van 1600 km's mij afschrikken of stelt dat niets voor?  Of is het vooral onverstandig om een fiets te kopen van een merk die op de rand van faillissement staat? Zo ingewikkeld is zo'n fiets nu ook weer niet denk ik?

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cowboy, serieus? Toch even wat meer dit topic doornemen op keyword Cowboy....... in hemelsnaam er zijn +150 merken in België, ik zou je Cowboy ronduit afraden. 

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie grote discussies over hun businessmodel en dat het niet gaat blijven duren, maar dat voel je niet als je aan het trappen bent.

Ik wil dan liever weten wat je wél zou aanraden? Zal enkel gebruikt worden tijdens weekends of een eventuele fietstrip (eens om de 3 jaar :D)

Ik moet ook bekennen dat ik aan fietsen geen geld kan uitgeven, omdat het me ook gewoon niet interesseert (wsl tweedehands dus). Dat wil echter niet zeggen dat ik niet eens kan genieten van een ritje naar het strand of om boodschappen te doen.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, delou said:

Rij eens mee met het gemiddelde wielertoeristen peloton… mannen rijden gem 32.  Dus als je door omstandigheden niet meer mee kan maar dat nog wel wil doen dan is een ebike met ondersteuning tot 45 de oplossing.  En nee dit is geen 45 rijden zoals je dat doet met een speed pedelec, je moet al wat conditie hebben om 32gem te halen over een afstand van +80 km.
tzijn natuurlijk niet allemaal ex wielertoeristen die met een opgedreven ebike rijden.  De moment dat het niet meer kan met een ebike 45 rijden moet ik er geen meer hebben.

Ben je nu aan het zeggen dat er mensen met een speed pedelec meerijden met het "gemiddelde wielertoeristen peloton"? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Fred said:

'Meedraaien voor de show'. '50W' enz. ... Het stikt hier van de ervaringsdeskundigen precies. Ik heb een, om het nog zwak uit te drukken, goeie conditie. Sport zo goed als 7 op 7 en rij het heel jaar door met een speedpedelec. Ik kan u op een blaadje meegeven dat ik meer dan 50W moet duwen om 45 km/u te halen en zeker niet voor de show moet ronddraaien. FFS. 🥲

Wat voor rommel is dat dan, als je 200W moet duwen om 45 te halen op een fiets die assistentie geeft tot 45? Dan is die toch compleet underpowered?

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik ben niet echt de grootste fietsliefhebber, maar bij onze laatste fietsrit met mijn vrouw, begin ik toch te twijfelen of ik toch niet moet de overstap maken. Wij hebben allebei een brompton plooifiets, waar ikzelf eigenlijk nog steeds tevreden over ben, maar dat is ook tegelijk mijn enige fiets. Vorig jaar hebben we een Tern hsd s8i cargo ebike gekocht voor mijn vrouw, zodat onze dochter van 5 ook meekan bij een ritje. Nu moet ik tot mijn grote schaamte bekennen dat ik bij ons ritje langs de polders totaal niet kon volgen. Veel wind en bijna constant wind op kop, dus moest mijn vrouw de hele tijd wachten omdat ik amper vooruit geraakte.

Ik ben van principe dat ik op mijn leeftijd geen elektrische fiets nodig heb, maar ik moet ook bekennen dat ik er een hekel aan heb om ritten te doen langs open velden omdat je dan veel te vaak tegen wind moet fietsen. Dussss

Ik kwam op tweedehands een paar cowboy's tegen v1 en v2. Ondertussen is er een al een 4e generatie uit, maar daar lig ik niet wakker van. Mijn vraag is vooral hoe lang gaat zo'n batterij mee? Moet een km-stand van 1600 km's mij afschrikken of stelt dat niets voor?  Of is het vooral onverstandig om een fiets te kopen van een merk die op de rand van faillissement staat? Zo ingewikkeld is zo'n fiets nu ook weer niet denk ik?

Cowboy. Hoe ze het toch maar blijven doen het is me een raadsel maar ik zie wel een rode draad in het doelpubliek. Niet graag fietsen, het mag geen geld kosten en het ziet er (in hun ogen) cool uit. 🙂 Hier op het werk staan er ook twee van die ondingen.

1600km? Afschrikken? Twee maanden oud dus in mijn geval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja. Als je de recensies bekijkt dan hoor ik toch vooral positieve dingen.

Het is licht, ziet er leuk uit (voor een fiets), en er is trapondersteuning.

Als iemand nu eens kan uitleggen wat er zo vreselijk is aan die fietsen, zonder heel hun marketingcampagne te blameren, kan ik misschien snappen vanwaar al die haat komt. En mss ook eens een alternatief voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ben je nu aan het zeggen dat er mensen met een speed pedelec meerijden met het "gemiddelde wielertoeristen peloton"? :D 

euhm ja..  al meermaals gezien dat er iemand met speed pedelec meereed in tenue, zoals de wielertoeristen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, -Fred- zei:

Tja. Als je de recensies bekijkt dan hoor ik toch vooral positieve dingen.

Het is licht, ziet er leuk uit (voor een fiets), en er is trapondersteuning.

Als iemand nu eens kan uitleggen wat er zo vreselijk is aan die fietsen, zonder heel hun marketingcampagne te blameren, kan ik misschien snappen vanwaar al die haat komt. En mss ook eens een alternatief voorstellen.

blijkbaar, als ze failliet zijn, kan je met die fietsen niets meer doen. 

Bij die generatie 3 en 4 is het anders maar ik heb gelezen dat je bij de 1 en 2 die app nodig hebt om de fiets te ontgrendelen. Dus zonder die app ben je niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid