Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En....................................................... daar komen we met het volgende slachtoffer van de wilde "het kan niet op" strategie.

Vol tv spots, investeringen (en altijd maar weer dezelfde fouten waardoor ik vrij makkelijk de toekomst kan voorspellen). Het valt niet meer te bevatten in mijn sector.

En steeds weer krijg je dan als gezonde vis te maken met ongezonde concurrentie (want dat is het). Hoeveel bedrijven in mijn sector met gigantische verliezen werken waar de put gedekt wordt door gekke investeerder (particulier en haute finance)........ 

https://nieuwsfiets.nu/2023/01/18/fd-bankenschuld-stella-opgelopen-tot-e-35-miljoen/

 

 

Schrijnend als je in de sector zit, kan ik me voorstellen ja.

Siska kan er maar goed mee geweest zijn 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebruiken de speedpedelec rijders hier voor hand en hoofd bij deze temperaturen? Heb niet veel zijn om een reeks random (bivak)mutsen en handschoenen te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Soundstorm zei:

Wat gebruiken de speedpedelec rijders hier voor hand en hoofd bij deze temperaturen? Heb niet veel zijn om een reeks random (bivak)mutsen en handschoenen te kopen.

ski-handschoenen, een buff voor de nek en een dikke muts onder de helm

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Fille zei:

ski-handschoenen, een buff voor de nek en een dikke muts onder de helm

Buff doe je ook voor je mond/neus?

Met een dikke muts krijg ik mijn helm sowieso niet meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Soundstorm zei:

Buff doe je ook voor je mond/neus?

Met een dikke muts krijg ik mijn helm sowieso niet meer aan.

yep, buff voor mond/neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunne muts en regenhoes over de helm. Buff doe ik ook aan maar die doe ik meestal na een tijdje naar beneden. Ik gebruik voor de handen. Mijn verwarmde motorhandschoenen, ik heb die toch liggen dus kan ze even goed gebruiken. Al staat die verwarming meer niet op dan wel, ik vergeet mijn batterijen soms op te laden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/1/2023 om 16:54, Soundstorm zei:

Wat gebruiken de speedpedelec rijders hier voor hand en hoofd bij deze temperaturen? Heb niet veel zijn om een reeks random (bivak)mutsen en handschoenen te kopen.

Als het vriest gebruik ik deze https://eu.sealskinz.com/fr/collections/hats/products/waterproof-all-weather-head-gaitor

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
On 1/19/2023 at 4:54 PM, Soundstorm said:

Wat gebruiken de speedpedelec rijders hier voor hand en hoofd bij deze temperaturen? Heb niet veel zijn om een reeks random (bivak)mutsen en handschoenen te kopen.

Assistentie afzetten, je zal wel warm krijgen :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Assistentie afzetten, je zal wel warm krijgen :D 

Ja, dan geraak ik niet aan 45 en is die wind een pak minder. Maar dat is niet echt het concept dat ik wil toepassen met die fiets.

Ik zet assistentie wel wat minder, maar dan nog. Je handen en hoofd koelen toch goed af. Deze week hingen mijn handschoenen bijvoorbeeld telkens vol ijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draag een oorband die mijn oren en voorhoofd bedekken. Een buff die tot net onder mijn neus komt. Ideaal voor mij. Muts verdraag ik niet want de warmte moet bovenaan weg kunnen bij mij :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Soundstorm said:

Ja, dan geraak ik niet aan 45 en is die wind een pak minder. Maar dat is niet echt het concept dat ik wil toepassen met die fiets.

Ik zet assistentie wel wat minder, maar dan nog. Je handen en hoofd koelen toch goed af. Deze week hingen mijn handschoenen bijvoorbeeld telkens vol ijs.

Geen last van je voeten. Ik heb snel last van koude dikke tenen op de fiets 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Fred zei:

Ik draag een oorband die mijn oren en voorhoofd bedekken. Een buff die tot net onder mijn neus komt. Ideaal voor mij. Muts verdraag ik niet want de warmte moet bovenaan weg kunnen bij mij :D

Hier ook, dikke wollen muts op, goeie buff tot net onder de neus en goeie skihandschoenen.
Al had ik begin deze week met s'avonds naar huis te rijden de laatste km's toch krampen in vingers van de koude.. Misschien toch eens verwarmde handschoenen overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fred zei:

Ik draag een oorband die mijn oren en voorhoofd bedekken. Een buff die tot net onder mijn neus komt. Ideaal voor mij. Muts verdraag ik niet want de warmte moet bovenaan weg kunnen bij mij :D

Mijn helm heeft oorverwarmers, dat helpt wel een pak. Regenkapje er over zodat de wind er niet door gaat, maar er wel wat ventilatie is. Maar de eerste 5-10 minuten is dat wel nog steeds fris aan het hoofd.

1 uur terug, ir_fuel zei:

Geen last van je voeten. Ik heb snel last van koude dikke tenen op de fiets 🙂 

Nee, dat eiegnlijk niet. Doe wel telkens een regenbroek aan zodat de wind niet door mijn broek en bovenkant schoenen waait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had er hier nu niemand voor kunnen waarschuwen? 🤔 🙈

 

 

Fietsmerk Cowboy flirt met faillissement: in het slechtste geval rijdt dan zelfs uw fiets niet meer

Het Brusselse fietsmerk Cowboy moet in twee maanden tijd miljoenen euro’s vers geld vinden. Lukt dat niet, dan is een faillissement steeds moeilijker te vermijden. Klanten wachten ongerust af. Werkt hun fiets straks nog wel?

Een jaar geleden kocht Koen Denolf een elektrische fiets van het merk Cowboy, een hippe start-up gevestigd in de hoofdstad. Zoals wel meer klanten viel de Gentenaar voor het strakke ontwerp van de e-bike, waarvan alle kabels, elektrische leidingen en de batterij knap zijn weggewerkt in het frame. Voor de Cowboy 3 telde Denolf rond de 2.500 euro neer.

Maar al bij het bestellen liep het mis, vertelt Denolf. ‘Het geld was meteen van mijn rekening, maar drie weken later wist ik nog altijd niet wanneer mijn fiets zou worden geleverd. Toen ze eindelijk toekwam, ontbrak de bagagedrager. Volgens de klantenservice was er een fout geslopen in de bestelling, ze beloofden die na te ­sturen. Ik heb er vier maanden op gewacht.’

Zodra hij kon beginnen te fietsen, was Denolf wel erg blij. ‘Maar vrijwel onmiddellijk ging de batterij defect. Hoewel we 250 euro per jaar betalen voor een onderhoudscontract, moesten we die zelf terugsturen, om een week later een nieuwe batterij in de postbus te krijgen. Al bij al nog vlot, maar intussen zaten we weer een week zonder fiets.’

Wisselvallige kwaliteit

Sinds die laatste reparatie is Denolf naar eigen zeggen ‘zeer tevreden’ over zijn aankoop. Toch is hij zeker niet de enige bij wie de aankoop van een Cowboyfiets met kopzorgen gepaard ging. Op de socialemediakanalen van Cowboy verschijnen met regelmaat klachten van gebruikers over trage ­leveringen, foute bestellingen, defecte ­onderdelen en een moeilijk bereikbare klantendienst. Anderen noemen de fiets dan weer ‘hun beste aankoop ooit’. In een testrit die De Standaard in maart 2022 mocht doen, gooide de Cowboy 3 hoge ogen. En in november riep Time magazine opvolger Cowboy 4 uit tot een van de beste uitvindingen van 2022, een ‘droom voor minimalisten’.

Het wijst op een wisselvallige kwaliteit, bevestigen ook enkele fietsenmakers in het Brusselse die al wel eens een defecte Cowboyfiets onder ogen krijgen. Allen willen anoniem blijven, omdat ze geen zakenrelatie hebben met het bedrijf – Cowboy werkt met een eigen hersteldienst. Defecte Cowboyfietsen kunnen ze bijgevolg niet herstellen, net omdat alle techniek van de fiets ‘weggestopt’ zit in het kader. ‘Mijn mailtje aan Cowboy met de vraag hoe ik een bepaald defect zou kunnen oplossen, is na een half jaar nog onbeantwoord’, zegt een van de fietsenmakers tegen De Standaard. ‘Klanten met een defecte Cowboyfiets kan ik niks meer zeggen dan dat ze ik ze niet kan helpen.’

Dieprode cijfers

En dan zijn die leverproblemen en defecte onderdelen nog niet eens de grootse kopzorg van Cowboy. De laatste maanden rijzen steeds meer vraagtekens over het voortbestaan van de start-up tout court. Opgericht in 2017, is de fietsbouwer nog nooit winstgevend geweest. Integendeel: het stapelt jaar na jaar de verliezen op, die ook steeds groter worden. 3 miljoen euro verlies in 2018; 8,6 miljoen euro verlies in 2019; 11,75 miljoen euro verlies in 2020, en liefst 23,4 miljoen euro verlies in 2021. Op de resultaten van 2022 is het nog wachten, maar nu al staat vast dat die opnieuw zwaar in het rood zullen duiken.

Een aanzienlijk deel van die verliezen valttoe te schrijven aan de wisselvallige kwaliteit van de Cowboyfietsen. Zo had het bedrijf in 2020 het bedrag van 45.000 euro opzijgezet om reparaties uit te voeren aan fietsen in garantie. Uiteindelijk moest het daar dat jaar liefst 1,47 miljoen euro aan uitgeven, bleek toen twee maanden na de oorspronkelijke publicatie de jaarcijfers over 2020 werden herzien. En recent nog kregen talloze bezitters van een Cowboy 3 een nieuwe zadelpen opgestuurd, omdat er fabricagefouten waren ontdekt.

Desondanks kon Cowboy de voorbije jaren makkelijk overleven. Bij zijn investeerders – zoals de durfkapitaalfondsen Exor, HCVC en Siam Capital – wist oprichter Adrien Roose steeds relatief vlot verse miljoenen op te halen. In januari 2022 kwamen zij bijvoorbeeld nog met 80 miljoen dollar (toen 71 miljoen euro) over de brug. Vlak na de coronacrisis was dat relatief eenvoudig: centrale banken pompten volop geld in de economieën, waardoor de rentes historisch laag stonden. Investeerders wisten met hun geld geen blijf.

Significante onzekerheid

In tijden van recordinflatie en oplopende rentes, zoals vandaag het geval, is dat een ander paar mouwen. En net nu heeft Cowboy meer dan ooit vers geld nodig. In oktober 2022 – pas toen werden de jaarcijfers over 2021 gepubliceerd in het Staatsblad – uitte bedrijfsrevisor Pricewaterhousecoopers openlijk zijn twijfels over het voortbestaan van Cowboy. Volgens de revisor volstonden de kapitaalrondes die Cowboy begin dat jaar had uitgevoerd ‘waarschijnlijk niet’, en zou het al snel weer op zoek moeten gaan naar vers geld. De totale schuldenberg bedroeg eind 2021 al bijna 50 miljoen euro, blijkt uit het Staatsblad. ‘Lukt het niet om nieuw geld op te halen, dan bestaat er een significante onzekerheid die belangrijke twijfels oproept of het bedrijf zijn activiteiten kan voortzetten’, concludeerde Pricewaterhousecoopers.

Aan die zoveelste zoektocht naar vers geld is Cowboy intussen begonnen, zo kwam De Tijd te weten. De krant meldde woensdag dat het in drie maanden tot 28 miljoen euro wil ophalen – naar verluidt 15 miljoen euro bij institutionele beleggers en maximaal 13 miljoen euro via een Brits crowdfundingplatform.

Aan De Standaard bevestigt Cowboy dat het inderdaad een zoektocht naar vers kapitaal is gestart. Echter zegt het bedrijf zeker niet te rekenen op 28 miljoen euro, maar op ‘slechts’ zo’n 15 miljoen euro. Het merendeel zoekt het bij grote beleggers, via de crowdfunding hoopt het 1 miljoen euro binnen te halen.

Family, friends en fools

Hoe dan ook plaatst Tom Simonts, senior economist bij KBC, tegen De Standaard grote vraagtekens bij deze nieuwe bedeltocht van Cowboy. Simonts benadrukt dat KBC niet betrokken is bij de kapitaalrondes van het Brusselse fietsmerk. ‘Wie een goed businessmodel heeft, raakt altijd aan geld. Maar als je zoals Cowboy steeds opnieuw geld moet zoeken, heb je je businessmodel misschien toch overschat. De verkoop van elektrische fietsen is een zeer competitieve markt, met enorm veel spelers. Een kleine nieuwkomer als Cowboy kan onmogelijk een prijszetter zijn.’

Simonts: ‘Daarnaast is het al hun zoveelste kapitaalronde. Een crowdfunding organiseren, kan een prachtige manier zijn om geld op te halen en tegelijkertijd jouw naambekendheid te vergroten. Zelfs al haal je dan maar geld op bij de FFF’s: family, friends en fools. Maar als het de vierde of vijfde keer is dat je om geld vraagt, wordt het lastig. Ik wil zeker niet zeggen dat het meteen over en uit zal zijn voor Cowboy, maar het lijkt toch steeds duidelijker richting einde verhaal te gaan.’

Fietsmerk Cowboy flirt met faillissement: in het slechtste geval rijdt dan zelfs uw fiets niet meer
Cowboy cultiveert een hip imago. Foto: Sebastian Steveniers

Als een Icarus

Het zou niet het eerste mislukte avontuur zijn van oprichter Adrien Roose. In 2013 stond de Brusselaar aan de wieg van maaltijdbezorger Take Eat Easy. Dat bedrijf was actief in twintig steden, wierf 160 personeelsleden aan en leverde maaltijden uit 3.200 restaurants. In juli 2016, na 1 miljoen geleverde maaltijden, mislukte echter de zoveelste kapitaalronde van Take Eat Easy, en was het boeken toe. Op dit moment loopt hierover in Parijs een rechtszaak tegen Take Eat Easy en Adrien Roose. Meer dan honderd voormalige maaltijdbezorgers dienden een klacht in wegens zwartwerk en illegale tewerkstelling. In een gelijkaardige zaak veroordeelde een Franse rechtbank in september Deliveroo nog tot een boete van 9,7 miljoen euro.

In zijn kennissenkring – zoals ex-medewerkers van Roose op het voormalige hoofdkantoor van Take Eat Easy – wordt het beeld geschetst van een ‘zeer ambitieuze ondernemer’ die ‘steeds weer de marktleider wil worden’. ‘Ik heb veel respect voor hem, hij is een slimme zakenman die wereldwijd investeerders kan overtuigen’, zegt een ex-medewerker die anoniem wil blijven. ‘Tegelijk is hij als een Icarus, die steeds dichter bij de zon vliegt. The sky is the limit. Maar hij durft al eens te vergeten dat de markt van elektrische fietsen zeer concurrentieel is.’

Geen miljoenen fietsen verkocht

Die mentaliteit blijkt ook uit een uitspraak die Roose de voorbije jaren in verschillende interviews liet vallen. Namelijk dat hij tegen 2030 ‘jaarlijks miljoenen fietsen’ wil verkopen. Hij wilde daarom winkels in ­Parijs en Berlijn openen, en de Amerikaanse markt bestormen. Die winkels in Parijs en Berlijn zijn er vandaag ook echt, ­miljoenen fietsen worden er nog lang niet verkocht. Cowboy geeft toe dat het er in 2022 slechts ‘een twintigduizendtal’ waren. Een marktenspecialist zegt tegen De Standaard dat de ‘onrealistische uitspraken van Roose doen denken aan de dotcombubble van eind de jaren negentig, en al zeker niet aanzetten tot investeren’.

Dat kan grote consequenties hebben voor een grote groep gebruikers. De elektrische motor van de vroegste modellen Cowboyfietsen kan alleen worden geactiveerd met een smartphoneapp. Als Cowboy na een eventueel faillissement geen overnemer krijgt die de app ­up-to-date houdt, zullen die modellen op gegeven ­moment niet meer werken. ‘Daar maak ik me zeker zorgen over’, zegt Denolf. ‘Dan is die hele Cowboyfiets maar een log geval, hoe hip hij er ook uitziet.’

 

Reactie Cowboy: ‘We werken hard om winstgevend te worden’

Cowboy reageerde via e-mail op vragen van De Standaard over de rode cijfers en de nieuwe kapitaalronde. ‘De industrie veranderde de voorbije zes maanden snel, onder invloed van talloze macro-economische factoren’, klinkt het. ‘We werken in die omstandigheden hard om winstgevend te worden, wat van groot belang is voor onze investeerders. De voorbije jaren waren inderdaad moeilijk, maar we zijn weerbaar. Dit jaar lanceren we verschillende nieuwigheden, zowel qua software als hardware. Zoals elke jonge onderneming hadden we in het begin inderdaad problemen met de kwaliteit van onze producten, maar de huidige Cowboyfietsen zijn van topkwaliteit. Ons jaarverslag over 2022 zal bovendien aantonen dat onze schuld nu lager ligt dan 50 miljoen euro. We blijven dus veel vertrouwen hebben in de toekomst van Cowboy. 2023 is alvast sterk begonnen. De verkoopcijfers lagen in januari bijna de helft hoger (+42 procent) dan in dezelfde maand vorig jaar. Vanaf 2024 willen we duurzaam winst maken. Onze klanten hoeven dus helemaal niet te vrezen dat we er plots niet meer zullen zijn.’

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/22/vias-ongelukken-kris-peeters/

 

Nog iemand die uw mening deelt @Jokke_vlo

Quote

"Daarnaast zit je ook met het probleem van de speedpedelecs. Volgens mij zou het beter zijn om de snelheidsbeperking van elektrische fietsen op te trekken van 25 naar 30 kilometer per uur. Ik denk dat meer mensen dan toch zouden kiezen voor een elektrische fiets in de plaats van een speedpedelec, waarmee je tot 45 kilometer per uur kunt rijden. Dat is eigenlijk een auto op twee wielen. Het is heel belangrijk dat de snelheid van speedpedelecs ook gehandhaafd wordt en dat er een snelheidsbeperking komt op het fietspad."

"Als elektrische fietsen trouwens 30 kilometer per uur zouden mogen rijden waar 30 gereden mag worden, zouden automobilisten ook minder gefrustreerd raken en minder de drang hebben om de fietsers in te halen."

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Dat is en blijft mijn standpunt idd. 32km/u ....... met helmplicht.

 

Waarom specifiek die 32km/u ? Is dat de internationale standaard naar motoren toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Klopt

 

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

In de VS mogen e-bikes 20mph.

 

21 minuten geleden, Fred zei:

Een auto op 2 wielen. Zucht ... 🙂

 

Op zich een goeie oplossing toch? 

Elektrische fietsen met helm tot 32kmu en SpeedPedelecs dezelfde wetgeving als de brommers van deze wereld.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid