Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 september 2023 Auteur Geplaatst: 26 september 2023 2 minuten geleden, d_s zei: Maar hoe toon je aan dat je enkel groene stroom gebruikt? Dan moet je ook een contract hebben met een leverancier die enkel groene stroom levert? No clue. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 september 2023 Auteur Geplaatst: 26 september 2023 1 uur terug, d_s zei: Maar hoe toon je aan dat je enkel groene stroom gebruikt? Dan moet je ook een contract hebben met een leverancier die enkel groene stroom levert? Het blijft me een raadsel: Quote 9. WELKE BEWIJSSTUKKEN ZIJN VEREIST? Wanneer de belastingplichtige in zijn aangifte in de personenbelasting of de belasting van niet-inwoners (BNI/nat.pers.) de belastingvermindering vraagt, dan geldt inzake de toe te voegen of ter beschikking te houden documenten het volgende: voor het aanslagjaar 2022 (inkomsten van het jaar 2021) De belastingplichtige dient de volgende bewijsstukken ter beschikking van de administratie te houden: - de facturen van de in aanmerking komende uitgaven (de factuur van de plaatsing moet ook het adres vermelden waar het laadstation is geplaatst) - het bewijs van de betaling van die uitgaven - de bewijsstukken waaruit blijkt dat het gaat om een 'intelligent' laadstation dat op 1.1.2022 uitsluitend 'groene' stroom gebruikt - het door een erkend keuringsorganisme afgeleverde attest van de goedkeuring van de installatie. vanaf het aanslagjaar 2023 (inkomsten van het jaar 2022) De belastingplichtige dient de volgende documenten bij zijn aangifte te voegen: - de factuur voor de plaatsing van het laadstation (met vermelding van het adres waarop het laadstation is geplaatst) - het attest dat in het kader van de in artikel 14550, § 1, 4de lid, 3°, WIB 92, bedoelde keuring is afgeleverd (AREI-attest) De belastingplichtige dient bovendien de volgende documenten ter beschikking van de administratie te houden: - het bewijs van de betaling van de uitgaven voor de plaatsing van het vast laadstation (unidirectioneel of bidirectioneel) - de bewijsstukken die toelaten vast te stellen dat het laadstation een intelligent laadstation is en het laadstation enkel groene stroom gebruikt - de facturen voor de uitgaven die voor de belastingvermindering in aanmerking komen (de factuur voor de plaatsing van het laadstation moet echter bij de aangifte worden gevoegd). Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 17 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2023 Op 20/9/2023 om 17:17, dragonfly zei: Mobiflow is hier rond geraakt. Je kan dus een verschillend tarief instellen voor je eigen werknemers en vreemden Hier ook, uiteindelijk. Nu nog wachten tot m'n vrouw haar laadpaal eindelijk actief is Ze rijdt er nog maar anderhalve maand mee rond ofzo Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 17 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2023 Interface is wel heel makkelijk te bedienen. Ook genoeg opties naar whitelist / kortingen toe. 1 Quote
Audi S8 1.734 Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 Situatie momenteel de volgende. We hebben een elektrische auto, maar geen laadpaal. Opladen doen we meestal aan een laadpaal hier in het dorp, maar de beschikbaarheid ervan neemt alleen maar af. Als ik thuis privé een laadpaal installeer kan ik dan laden met de laadpas van het werk? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 22 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2023 52 minuten geleden, Audi S8 zei: Situatie momenteel de volgende. We hebben een elektrische auto, maar geen laadpaal. Opladen doen we meestal aan een laadpaal hier in het dorp, maar de beschikbaarheid ervan neemt alleen maar af. Als ik thuis privé een laadpaal installeer kan ik dan laden met de laadpas van het werk? Ja. 1 laadpas kan via je laadpaal. 2 laadpalen moet je iets als mobiflow doen. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 14 uren geleden, Audi S8 zei: Als ik thuis privé een laadpaal installeer kan ik dan laden met de laadpas van het werk? Ja, dat kan met een abo zoals Mobiflow heeft Pro AC of Public AC https://mobiflow.be/nl/beheer-je-laadpunt/ Je paal moet OCCP ondersteunen. Naar de paal zelf best 2x UTP trekken als het nog kan. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 23 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2023 54 minuten geleden, dragonfly zei: Ja, dat kan met een abo zoals Mobiflow heeft Pro AC of Public AC https://mobiflow.be/nl/beheer-je-laadpunt/ Je paal moet OCCP ondersteunen. Naar de paal zelf best 2x UTP trekken als het nog kan. 1 pas kan ook via OCCP rechtstreeks, toch? Maar dan heb je niet in de pap te brokken naar tarifering etc. dacht ik. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 2 minuten geleden, Polygoon zei: 1 pas kan ook via OCCP rechtstreeks, toch? Maar dan heb je niet in de pap te brokken naar tarifering etc. dacht ik. Als je bedrijf al ergens een contract heeft kan dat inderdaad. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 23 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2023 5 minuten geleden, dragonfly zei: Als je bedrijf al ergens een contract heeft kan dat inderdaad. Rechtstreeks OCCP bij iets als een Numobi e.d. maar dan moet je wel al een laadpas hebben natuurlijk. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 https://www.hln.be/woon/mag-je-een-private-laadpaal-tegen-betaling-ter-beschikking-stellen-in-principe-wel-alleen-zijn-er-enkele-hiaten~a9bc55d3/ Quote Mag je een private laadpaal tegen betaling ter beschikking stellen? “In principe wel, alleen zijn er enkele hiaten” LIVIOSBij elektrisch rijden komen elektrische wagens en dus ook - slimme - elektrische laadpalen kijken. De vraag die heel wat mensen zich logischerwijs stellen: wat met de overschotten? Mag je overtollig opgewekte elektriciteit verkopen? En bestaat daar al een wetgeving voor? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. In samenwerking met Livios 21-10-23, 08:10 Bron: Livios.be Theorie versus praktijk Puur theoretisch is het perfect mogelijk een private laadpaal tegen betaling ter beschikking te stellen aan het publiek. In de praktijk ligt het echter een stuk ingewikkelder. “In principe is gewonnen elektriciteit uit slimme laadpalen ook tussen particulieren verkoopbaar”, legt Jochen De Smet uit, voorzitter van EV Belgium. “Alleen zijn er wel enkele hiaten. Zo heb je voor de verkoop van elektriciteit normaal een leveringsvergunning nodig. Netbeheerders Engie en Fluvius hebben dat bijvoorbeeld." “Daarnaast zijn er heel wat zaken die wettelijk nog niet op punt staan. Zo is er nog geen consensus of er btw aangerekend moet worden, en hoeveel procent dat tarief dan moet bedragen.”Een laadpaal thuis: dit is het prijskaartje en deze invloed heeft het op je brandverzekering. Voorstander handelen in elektriciteit tussen particulieren De voorzitter van EVB liet weten niet tegen het particulier verkopen van elektriciteit te zijn: “Graag zou ik wel duidelijk willen maken dat we potentieel zien in handel tussen particulieren, maar niet in elke vorm én er moet een duidelijk wettelijk kader zijn. Zo zien wij heel wat andere toekomstmogelijkheden waar we voorstander van zijn. Denk aan het samen produceren en verkopen van energie, zodat gezinnen collectief kunnen optreden als energiegemeenschap.”Energiedelen zit in de lift: hoe werkt het? En kan jij ermee besparen op je stroomfactuur? Wil je elke dag de HLN Ochtend nieuwsbrief van HLN ontvangen via e-mail? Geen correct wetgevend kader De reden dat het kader voor energiegemeenschappen momenteel niet optimaal werkt, is volgens De Smet vrij duidelijk: “Er moet eigenlijk dubbel betaald worden. Een particulier betaalt enerzijds voor de injectie, maar anderzijds ook belastingen en nettarieven. Daarom is het momenteel niet rendabel. Het kan in onze ogen dus wel, maar er is geen passend wettelijk kader dat het op een flexibele manier toestaat. Het is bijgevolg niet aan te raden om op die manier energie te verkopen.”Ga je bouwen/grondig renoveren en heeft je woning twee of meer parkeerplaatsen? Weet dan dat je sinds 2021 verplicht bent om één of meerdere aansluitingen voor laadpalen te voorzien. Beter alternatief? Waar ze bij EV Belgium dan wel fan van zijn? “Wij zien op dit moment eerder muziek in publieke domeinen en semi-publiek laden. Er is geen tekort meer aan slimme laadpalen in ons land: om dan een systeem te integreren waarbij een particulier stroom verkoopt aan een andere particulier, lijkt ons overbodig.” Wat is semi-publiek opladen nu precies? Zo'n laadinstallatie is voor iedereen beschikbaar, maar bevindt zich op privaat domein. Een voorbeeld hiervan is een parking van een bedrijf of winkel. Toch mooi dat wetgeving, techniek en nood weer zo mooi op elkaar is afgestemd. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 57 minutes ago, Soundstorm said: Toch mooi dat wetgeving, techniek en nood weer zo mooi op elkaar is afgestemd. Is toch ook voor een stuk logisch? Je kan toch ook niet zomaar als particulier het teveel aan aardappelen dat je gekweekt hebt in de tuin beginnen verkopen? Enfin, off the record kan alles natuurlijk ... Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2023 Ook zeer benieuwd hoe lang het gaat duren voor er een kader wordt geschept rond het terugbetalen van elektriciteit aan werknemers. Een deel van m'n collega's vragen VREG terug aan de WG, ik volg de prijzen van de laadpaal naast m'n deur, ... Gaat nog voor miserie zorgen. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 Hier hebben we geen keuze. We hebben een laadpaal die rechtstreeks gelinkt is met mobility+, en die betalen €0.35/kWh op dit moment. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2023 4 minuten geleden, jan.van.gent zei: Hier hebben we geen keuze. We hebben een laadpaal die rechtstreeks gelinkt is met mobility+, en die betalen €0.35/kWh op dit moment. Ik heb mijn laadpaal privé geplaatst dus naast kostprijs infrastructuur en plaatsing, heb ik ook het capaciteitstarief aan m'n been. De Allego op het einde van de straat, die m'n alternatief zou zijn voor moest ik geen laadpaal hebben, vraagt momenteel 0,53 dus ik ook Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 Capaciteitstarief heb ik ook aan mijn rekker. Geen idee of ik aan €0.35/kWh er nog uit geraak. lang leve die energiefacturen die zo transparant zijn (NOT). Binnenkort toch eens in detail naar kijken. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 uur geleden, jan.van.gent zei: Capaciteitstarief heb ik ook aan mijn rekker. Geen idee of ik aan €0.35/kWh er nog uit geraak. lang leve die energiefacturen die zo transparant zijn (NOT). Binnenkort toch eens in detail naar kijken. Zal er vanaf hangen hoeveel je laadt. Bij installatie spraken ze bij mij van € 20/ maand capaciteitstarief als ik zou laden aan 11kw. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 2 uren geleden, ir_fuel zei: Is toch ook voor een stuk logisch? Je kan toch ook niet zomaar als particulier het teveel aan aardappelen dat je gekweekt hebt in de tuin beginnen verkopen? Enfin, off the record kan alles natuurlijk ... Als dat echt particulier naar particulier is, dan is dat waarschijnlijk tussen vrienden/kenissen, en lijkt het mij normaal dat je dat gewoon off the record regelt. Maar is dat niet een situatie die weinig zal voorkomen? Grootste deel zal toch met een laadpas werken, want van het werk. Kan mij niet voorstellen dat je bij iemand gaat aanbellen om te vragen of je even op zijn oprit mag laden. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minute ago, Soundstorm said: Als dat echt particulier naar particulier is, dan is dat waarschijnlijk tussen vrienden/kenissen, en lijkt het mij normaal dat je dat gewoon off the record regelt. Dat is niet normaal. Dat is het verkopen van goederen in 't zwart. Plus de regels rond voedselveiligheid. 1 minute ago, Soundstorm said: Kan mij niet voorstellen dat je bij iemand gaat aanbellen om te vragen of je even op zijn oprit mag laden. Als die zijn laadpaal openbaar staat (en dus online terug te vinden is) moet je niet aanbellen. Gewoon aankoppelen en klaar. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Dat is niet normaal. Dat is het verkopen van goederen in 't zwart. Plus de regels rond voedselveiligheid. Ik bedoel bij het laden van de auto. Dan is dat laatste alleen van belang als je ook snacks gaat aanbieden 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Als die zijn laadpaal openbaar staat (en dus online terug te vinden is) moet je niet aanbellen. Gewoon aankoppelen en klaar. Maar dan ga je toch een laadpas moeten gebruiken? Of zijn er effectief mensen die dat gratis publiek beschikbaar maken? Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minute ago, Soundstorm said: Maar dan ga je toch een laadpas moeten gebruiken? Of zijn er effectief mensen die dat gratis publiek beschikbaar maken? Uiteraard. Maar als die paal publiek staat zal die wel een pas moeten aanvaarden he, anders kan je die niet publiek zetten. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 15 minuten geleden, Mazdastruction zei: Zal er vanaf hangen hoeveel je laadt. Bij installatie spraken ze bij mij van € 20/ maand capaciteitstarief als ik zou laden aan 11kw. het hangt af van aan welke 'snelheid' je laadt, en welke andere verbruikers je op dat moment nog hebt op staan. Als je er voor zorgt dat hij enkel 's nachts laadt als er zo goed als geen verbruik is, zal je piek 11 kW (+ je sluipverbruik) zijn als je aan die snelheid laadt. Als je nu net een was hebt lopen, en de droogkast is ook 's nachts aan de gang, zal je misschien eerder een piek van 15 kW registreren. Voor capacitieitstarief spreekt men over ongeveer €40/kWh piek per jaar. Tot nu toe zat ik rond de 3kWh piek, of dus €120/jaar. Stel dat ik er niet naar kijk wanneer ik het laden van de wagen uitvoer, kan ik dus aan een piek van 14 kWh komen, of dus €560/jaar, toch een €440 meer dan zonder de laadpaal. Ik moet de detail berekening eens maken, maar vrij zeker dat ik met de €0.35/kWh vergoeding die ik krijg dat niet "terugverdiend" krijg... Nu, ik plan sowieso het laden te beperken op 5A, en enkel 16A (of dus 11 kW) te laden als ik niet de hele nacht heb, zal wel héél zelden zijn zoiets. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 3 minuten geleden, jan.van.gent zei: het hangt af van aan welke 'snelheid' je laadt, en welke andere verbruikers je op dat moment nog hebt op staan. Als je er voor zorgt dat hij enkel 's nachts laadt als er zo goed als geen verbruik is, zal je piek 11 kW (+ je sluipverbruik) zijn als je aan die snelheid laadt. Als je nu net een was hebt lopen, en de droogkast is ook 's nachts aan de gang, zal je misschien eerder een piek van 15 kW registreren. Voor capacitieitstarief spreekt men over ongeveer €40/kWh piek per jaar. Tot nu toe zat ik rond de 3kWh piek, of dus €120/jaar. Stel dat ik er niet naar kijk wanneer ik het laden van de wagen uitvoer, kan ik dus aan een piek van 14 kWh komen, of dus €560/jaar, toch een €440 meer dan zonder de laadpaal. Ik moet de detail berekening eens maken, maar vrij zeker dat ik met de €0.35/kWh vergoeding die ik krijg dat niet "terugverdiend" krijg... Nu, ik plan sowieso het laden te beperken op 5A, en enkel 16A (of dus 11 kW) te laden als ik niet de hele nacht heb, zal wel héél zelden zijn zoiets. Het zal ook uitmaken hoeveel je laadt. Als je 1 keer laadt /maand betaal je €20 extra cap tarief Als je 15 keer laadt/maand betaal je €20 extra cap tarief Meer laden kan zorgen dat je het terugverdient, als je tarief hoog genoeg ligt. 1 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minute ago, Mazdastruction said: Het zal ook uitmaken hoeveel je laadt. Als je 1 keer laadt /maand betaal je €20 extra cap tarief Als je 15 keer laadt/maand betaal je €20 extra cap tarief Meer laden kan zorgen dat je het terugverdient, als je tarief hoog genoeg ligt. Waal hier, zonder capaciteitstarief. Dus als je kwartierpiek in de maand 1 keer 15kWh is, kan je de ganse maand 15kWh trekken en je betaalt even veel als wanneer het maar 1 keer is? Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minuut geleden, Mazdastruction zei: Het zal ook uitmaken hoeveel je laadt. Als je 1 keer laadt /maand betaal je €20 extra cap tarief Als je 15 keer laadt/maand betaal je €20 extra cap tarief Meer laden kan zorgen dat je het terugverdient, als je tarief hoog genoeg ligt. Ah ok nu snap ik waar je het over had. Inderdaad. Probleem is dat ook je distributietarieven wijzigen naargelang je veel/weinig verbruikt dacht ik, dus om de berekening echt correct te maken is het geen eenvoudige oefening. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.