Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, ir_fuel zei:

En wat verandert dat? De mijne is 11kW maar ik kan toch maar aan 7 laden.

Ook vreemd. Polestar 2 doet AC 11kW

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Audi S8 zei:

De use case ligt daarbij op publiek laden en niet voor home charging.

Wat maakt het verschil? AC laden is AC laden, toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat maakt het verschil? AC laden is AC laden, toch? 

Ik zie weinig particulieren de hoge investering thuis doen om daar 22 kW AC te kunnen laden. 

Publiek laden maakt een groot verschil. Als je ergens parkeert, bijvoorbeeld tijdens shoppen, dan kan je aan een 22 kW laadpaal dubbel zoveel bijladen dan aan een 11 kW laadpaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Audi S8 zei:

Ik zie weinig particulieren de hoge investering thuis doen om daar 22 kW AC te kunnen laden. 

3 fase en een duurdere paal, of mis ik iets? 

In mijn geval, ma bon is uitzonderlijk, wil ik m’n laden toch ook zo snel mogelijk gedaan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Polygoon zei:

In mijn geval, ma bon is uitzonderlijk, wil ik m’n laden toch ook zo snel mogelijk gedaan hebben. 

Helaas niet meer mogelijk met hun capaciteitstarief 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, dragonfly zei:

Helaas niet meer mogelijk met hun capaciteitstarief 😞 

Tant pis. Geen zin om 12 uur per dag een laadkabel over de trottoir te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Helaas niet meer mogelijk met hun capaciteitstarief 😞 

 Technische dude van de zonnepanelen thuis sprak van € 20/maand extra bij 11kw laden.

Ik dacht dat dit schrikwekkendere bedragen zouden zijn... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Mazdastruction zei:

 Technische dude van de zonnepanelen thuis sprak van € 20/maand extra bij 11kw laden.

Ik dacht dat dit schrikwekkendere bedragen zouden zijn... 

Ik dacht ook dat het meer was.

https://eneco.be/nl/capaciteitstarief-nieuwe-nettarieven/capaciteitstarief-berekenen

Hier is het verschil tussen 12,26 kWh en 4,9 kWh 315 EURO

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Polygoon zei:

Tant pis. Geen zin om 12 uur per dag een laadkabel over de trottoir te hebben. 

Als je u daar zo in gaat opjagen en altijd mee moet gaan bezig zijn (en het nu zo’n geregel is), ben je dan niet beter om gewoon aan een publieke paal in de buurt te gaan staan wanneer nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Polygoon zei:

3 fase en een duurdere paal, of mis ik iets? 

In mijn geval, ma bon is uitzonderlijk, wil ik m’n laden toch ook zo snel mogelijk gedaan hebben. 

3 fase alleen is niet voldoende om een laadpaal van 22 kW te plaatsen.

Normale verzwaring naar 3 fase geeft je normaal gezien 3 x 25 ampere, wat voldoende is voor een 11 kW laadpaal.
Voor een 22 kW laadpaal heb je 3 x 32A of 3 x 35A nodig. Die aansluiting kost een pak meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ook de use case niet voor 22 kW voor een privé laadstation. De meeste mensen gaan hun EV 's nachts opladen en dan is 11 kW meer dan voldoende om de batterij volledig te laden tegen de volgende ochtend.

22 kW zou je kunnen overwegen als je 2 elektrische auto's op hetzelfde moment zou willen opladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Audi S8 zei:

3 fase alleen is niet voldoende om een laadpaal van 22 kW te plaatsen.

Normale verzwaring naar 3 fase geeft je normaal gezien 3 x 25 ampere, wat voldoende is voor een 11 kW laadpaal.
Voor een 22 kW laadpaal heb je 3 x 32A of 3 x 35A nodig. Die aansluiting kost een pak meer.

Geen idee wat een "normale" aansluiting is. Ik heb m'n huis gekocht met 3 x 32A nog voor er van een EV sprake was 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Daann zei:

Als je u daar zo in gaat opjagen en altijd mee moet gaan bezig zijn (en het nu zo’n geregel is), ben je dan niet beter om gewoon aan een publieke paal in de buurt te gaan staan wanneer nodig?

Dat was m'n eerste plan maar die staat vaak vol, dat is nog meer een geregel.
Het ding is vooral: ik weet dat ik de regels overtreed met een laadkabel over de trottoir te leggen, dan wil ik het ook niet pushen om dit 12 uur per dag te doen als het sneller kan ook.

Met mijn aansluiting vond ik een 22kW paal het makkelijkst, valt het nog te bekijken of ik hem ga gebruiken of gewoon ga laden op 7, 11 of puur op m'n PV opbrengst. Als het snel moet gaan, kan het snel gaan.
De meerkost vond ik verwaarloosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/8/2023 om 15:32, dragonfly zei:

Ik dacht ook dat het meer was.

https://eneco.be/nl/capaciteitstarief-nieuwe-nettarieven/capaciteitstarief-berekenen

Hier is het verschil tussen 12,26 kWh en 4,9 kWh 315 EURO

Maar echt duidelijke uitleg over dat capaciteitstarief krijg je toch niet. Ze komen altijd af met simulaties. De echte berekening per piek vind je nergens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het ook niet eenvoudig is te bepalen.

1kW kost gemiddeld 3.37€/maand. (ex btw) Maar is afhankelijk van uw netbeheerder/regio waar ge woont.

De kwartierpiek die aangerekend wordt, wordt bepaald als "het gemiddelde van de afgelopen piek van elke maand in de afgelopen 12 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

Maar echt duidelijke uitleg over dat capaciteitstarief krijg je toch niet. Ze komen altijd af met simulaties. De echte berekening per piek vind je nergens

Idd. Toen ik van contract veranderde omdat ik er totaal niet wijs uit geraak belde ze mij nog op en zeiden dat ze de meest transparante leverancier waren. Toch even moeten lachen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Joske zei:

Omdat het ook niet eenvoudig is te bepalen.

1kW kost gemiddeld 3.37€/maand. (ex btw) Maar is afhankelijk van uw netbeheerder/regio waar ge woont.

De kwartierpiek die aangerekend wordt, wordt bepaald als "het gemiddelde van de afgelopen piek van elke maand in de afgelopen 12 maanden.

Ze hadden de berekening toch veel duidelijker kunnen maken. Maar dat is typisch overheid😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/3/2023 at 11:32 PM, dragonfly said:

Ook vreemd. Polestar 2 doet AC 11kW

Als ik 11kW trek valt hier de zekering uit denk ik. Mijn BMW kan dat ook, maar mijn huis niet 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/4/2023 at 8:34 AM, Audi S8 said:

Ik voorzie een push naar 22 kW OBC als standaard uitrusting voor EVs. De use case ligt daarbij op publiek laden en niet voor home charging.

Waarom laad je niet gewoon DC publiek? Dan begin je aan 50kW.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als ik 11kW trek valt hier de zekering uit denk ik. Mijn BMW kan dat ook, maar mijn huis niet 🙂 

Mijn elektriciteitsaansluiting gelukkig wel 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, dragonfly said:

Mijn elektriciteitsaansluiting gelukkig wel 😄 

Zoals al gezegd, mij boeit dat niet. Dat ding laadt snel genoeg op aan 7kW. Denk dat ik met 5 zelfs toe kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ir_fuel zei:

Waarom laad je niet gewoon DC publiek? Dan begin je aan 50kW.

Destination chargers veronderstel ik? Ik zie een hotel nog niet snel DC paal zetten. 

Langs de andere kant, AC 22kW lijkt me thuis ook heel handig als je wel eens snel moet laden tussen ritten in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Polygoon said:

Langs de andere kant, AC 22kW lijkt me thuis ook heel handig als je wel eens snel moet laden tussen ritten in. 

Zoals ik al zei, wanneer ga je dat ooit nodig hebben? Je hebt net 400km gereden en je moet een uur later terug 200km doen?

En voor die 1 keer op 5 jaar dat dat voorvalt kan je wel even langs een snellader denk ik?

 

edit: je gaat zelfs geen 200km range laden op een uur met 22kW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Polygoon said:

Destination chargers veronderstel ik? Ik zie een hotel nog niet snel DC paal zetten. 

Als je auto daar een ganse nacht staat is die ook vol aan 11kW hoor. Het feit dat je kar vol is om 4h 's morgens ipv om 7h gaat in de praktijk niks veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid