Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Soundstorm zei:

Als dat effectief 3*230+N is, gezien het een verliesstroomschakelaar is met 4 aansluitingen, dan voorzie je best gewoon 3*16A voor die lader. Dan kan je aan 11kW laden.

De gegevens op de teller zullen uitsluiting geven over de aansluiting.

Ik denk dat ze tegenwoordig altijd een 4 polige verliesstroom steken ook al is het een enkelvoudige fase 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Soundstorm zei:

Als dat effectief 3*230+N is, gezien het een verliesstroomschakelaar is met 4 aansluitingen, dan voorzie je best gewoon 3*16A voor die lader. Dan kan je aan 11kW laden.

De gegevens op de teller zullen uitsluiting geven over de aansluiting.

Bij deze!

 

37CF062C-D374-418F-8FFC-CD0A4BAD3414.thumb.jpeg.f92c450e68de9817f3a6a255d2e98257.jpeg

 

E0748A38-4BD0-4373-A3BF-15FCDACC3423.thumb.jpeg.9435e4740698176da263705578785b08.jpeg

 

059D034B-0B8B-4391-B204-85C553B66233.thumb.jpeg.ab72c05a1a16c37ddf10714496d05903.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is bij mijn weten mono, maar de vraag is of dat snel en gemakkelijk om te zetten is naar 3 fase (door elektricien en Fluvius) of moet ik ook rekenen op een nieuwe zekeringskast enzo? Geen idee of dat veel kost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Ken zei:

Is bij mijn weten mono, maar de vraag is of dat snel en gemakkelijk om te zetten is naar 3 fase (door elektricien en Fluvius) of moet ik ook rekenen op een nieuwe zekeringskast enzo? Geen idee of dat veel kost. 

Ligt het al binnen / in de straat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Polygoon zei:

Ligt het al binnen / in de straat?

Heb nog geen offerte gevraagd maar denk ‘t wel want overburen hebben 3 fase. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je eerste foto zie je dat er bruin/zwart/grijs/blauw binnen komt. Dus je zou in principe gemakkelijk moeten kunnen wisselen naar 3 fase aansluiting. Aanpassing in de tellerkast, maar ook in je zekeringskast.

Nu heb je dus inderdaad monofase, 40A. Daar ga je zeker geen 32A laadpaal op kunnen aansluiten, want dan heb je niks meer over voor je huis. Met load balancing lukt dat natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/31/2023 at 10:26 PM, Soundstorm said:

Nu heb je dus inderdaad monofase, 40A. Daar ga je zeker geen 32A laadpaal op kunnen aansluiten, want dan heb je niks meer over voor je huis. Met load balancing lukt dat natuurlijk wel.

Zoals hier thuis dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zie je hoe dat bij mij loopt in de praktijk, met automatische load balancing, op enkel fase. 

IMG_2A149BB5FF67-1.jpeg

 

maximaal 7kW dus, en eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nog nooit de indruk gehad dat het te lang duurde. Je moet al echt je batterij leeg rijden en dan een paar uur later weer willen vertrekken voor een lange trip eer dat een beperkende factor wordt. Hoe vaak gaat dat voorvallen?

Zie dan ook totaal de meerwaarde niet van geld uit te geven aan 22kW opladen thuis (als optie op een auto, of een zwaardere installatie).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ondertussen al een concensus over hoeveel je per kwh mag rekenen van de fiscus van privé naar firma?

Ik volg tot nu toe de VREG, maar hoor regelmatig dat dat veel hoger mag zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, DDke zei:

Is er ondertussen al een concensus over hoeveel je per kwh mag rekenen van de fiscus van privé naar firma?

Ik volg tot nu toe de VREG, maar hoor regelmatig dat dat veel hoger mag zijn.

Ik volg die ook via https://www.edi.be/creg

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, DDke zei:

Is er ondertussen al een concensus over hoeveel je per kwh mag rekenen van de fiscus van privé naar firma?

Ik volg tot nu toe de VREG, maar hoor regelmatig dat dat veel hoger mag zijn.

zoals @ir_fuel zegt, alles mag tot je controle krijgt.
Als je zonnepanelen hebt met een terugdraaiende teller, kan het tarief per kwh een pak hoger liggen...

Dan kan/mag je in feite je totale elektriciteitskost op je afrekeningsfactuur delen door het aantal effectief verbruikte kWh op die afrekening (die geen rekening houdt met het aantal teruggedraaide kWh's). 
Nadeel is dat je afrekeningsfactuur niet samenvalt met het einde van een boekjaar, maar dat wordt eenvoudig opgesplitst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Quill said:

zoals @ir_fuel zegt, alles mag tot je controle krijgt.
Als je zonnepanelen hebt met een terugdraaiende teller, kan het tarief per kwh een pak hoger liggen...

Dan kan/mag je in feite je totale elektriciteitskost op je afrekeningsfactuur delen door het aantal effectief verbruikte kWh op die afrekening (die geen rekening houdt met het aantal teruggedraaide kWh's). 

Dat kan/mag je toch altijd? Dat geeft je toch gewoon een prijs per kWh? Of je nu een terugdraaiende teller hebt of niet heeft daar toch geen invloed op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Zie dan ook totaal de meerwaarde niet van geld uit te geven aan 22kW opladen thuis (als optie op een auto, of een zwaardere installatie).

Hier gedaan naar de toekomst toe, liever te zwaar dan te licht en binnen 4 jaar opnieuw moeten installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minutes ago, Polygoon said:

Hier gedaan naar de toekomst toe, liever te zwaar dan te licht en binnen 4 jaar opnieuw moeten installeren.

Jij kan amper een laadpaal plaatsen, wat ga je 2 auto's gaan laden aan 22kW in totaal :D 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Hier gedaan naar de toekomst toe, liever te zwaar dan te licht en binnen 4 jaar opnieuw moeten installeren.

Prijsverschil is klein dus hier ook 22kW paal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Jij kan amper een laadpaal plaatsen, wat ga je 2 auto's gaan laden aan 22kW in totaal :D 

Gaat helemaal niet over 2 auto's maar toekomstgericht waar veel auto's gewoon standaard 22kW gaan zijn.
Het plaatsen van de laadpaal is eerder plaats dan infra want heb 3*400V+N 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Polygoon said:

Gaat helemaal niet over 2 auto's maar toekomstgericht waar veel auto's gewoon standaard 22kW gaan zijn.

En wat verandert dat? De mijne is 11kW maar ik kan toch maar aan 7 laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

En wat verandert dat? De mijne is 11kW maar ik kan toch maar aan 7 laden.

Welja, mijn huidige is ook 11kW maar een volgende kan 22kW zijn en dan ben ik daarop voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat kan/mag je toch altijd? Dat geeft je toch gewoon een prijs per kWh? Of je nu een terugdraaiende teller hebt of niet heeft daar toch geen invloed op?

Uiteraard kan dat, was maar om aan te tonen dat het bedrag per kWh zéér hoog kan zijn, afhankelijk van elke situatie.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid