Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 16 minuten geleden, ir_fuel zei: Uiteraard. Maar als die paal publiek staat zal die wel een pas moeten aanvaarden he, anders kan je die niet publiek zetten. Als je als particulier de stroom verkoopt, zit daar altijd een 3e partij tussen. Die 3e partij vanuit de overheid verplichten om fiscale fiche op te maken is enige mogelijkheid om alles correct te laten lopen. Voor zo'n onnozele bedragen de verantwoordelijkheid bij particulier leggen om zich in regel te stellen is voor iedereen onnuttig tijdverlies. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Waal hier, zonder capaciteitstarief. Dus als je kwartierpiek in de maand 1 keer 15kWh is, kan je de ganse maand 15kWh trekken en je betaalt even veel als wanneer het maar 1 keer is? Vlaming hier, met capaciteitstarief. Zo is het. Over. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 10 minutes ago, jan.van.gent said: Nu, ik plan sowieso het laden te beperken op 5A, en enkel 16A (of dus 11 kW) te laden als ik niet de hele nacht heb, zal wel héél zelden zijn zoiets. W = V x A 230 x 16 = 3680 Jij hebt het dus over 3-fase laden, maar kan me niet voorstellen dat dat voordeliger is? Als je 3 fases gebruikt heb je 230 * 16 * 3 = 11kW, maar dat kan toch niet dat ze dat qua capaciteitstarief gelijk trekken met over 1 fase 230 * 16 = 3.7kW doen? Als dat zo is legt iedereen die een auto moet laden toch gewoon 3 fasen en het probleem is opgelost? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 4 minutes ago, Mazdastruction said: Vlaming hier, met capaciteitstarief. Zo is het. Over. Hoe onnozel is dat nu weer. Dat is toch geen manier om de stroompieken te minderen? Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 3 minuten geleden, ir_fuel zei: W = V x A 230 x 16 = 3680 Jij hebt het dus over 3-fase laden, maar kan me niet voorstellen dat dat voordeliger is? Als je 3 fases gebruikt heb je 230 * 16 * 3 = 11kW, maar dat kan toch niet dat ze dat qua capaciteitstarief gelijk trekken met over 1 fase 230 * 16 = 3.7kW doen? Als dat zo is legt iedereen die een auto moet laden toch gewoon 3 fasen en het probleem is opgelost? Men kijkt naar het vermogen (kWh) voor de berekening van het capaciteitstarief, niet de stroom. Dus of je nu 3.7 kW over 1 fase trekt, of 3.7 kW verspreid over 3 fasen, je betaalt hetzelfde. (beetje dwaas wel, want ze zouden juist moeten aanmoedigen dat je je verbruik verspreid over de 3 fasen, en zwaar verbruik of enkele fase afraden/afstraffen) Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 32 minutes ago, jan.van.gent said: Men kijkt naar het vermogen (kWh) voor de berekening van het capaciteitstarief, niet de stroom. Dus of je nu 3.7 kW over 1 fase trekt, of 3.7 kW verspreid over 3 fasen, je betaalt hetzelfde. (beetje dwaas wel, want ze zouden juist moeten aanmoedigen dat je je verbruik verspreid over de 3 fasen, en zwaar verbruik of enkele fase afraden/afstraffen) Wat voor een dom systeem is me dat weer. Dus 3-fasig kan je 3 keer zoveel vermogen trekken en hetzelfde betalen, als je het maar goed spreidt in je tellerkast? Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Wat voor een dom systeem is me dat weer. Dus 3-fasig kan je 3 keer zoveel vermogen trekken en hetzelfde betalen, als je het maar goed spreidt in je tellerkast? Uh, waar zeg ik dat? Ik zeg net dat het gelijk is, of je nu 3.7 kW over 1 fase trekt, of 3.7 kW verdeeld/verspreid over 3 fases. Wat imo niet ideaal is, want ergens zouden ze de gebruiker moeten stimuleren om hun verbruik te spreiden over de fases om het net in balans te houden. Op dit moment kopen maar weinig mensen 3 fasige zonnepaneel omvormers, omdat er gewoon geen incentive voor is (meestal duurder dan enkelfasige omvormer). Een 5kW omvormer op 1 fase, terwijl je op een andere fase bv 5 kW zit te verbruiken is nu niet bepaald bevorderend voor het net in balans te houden, beter zou zijn om een 3 fasige omvormer te hebben, en grote verbruikers die ook 3fasig zijn (laadpaal etc.). Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 9 minutes ago, jan.van.gent said: Uh, waar zeg ik dat? Ik zeg net dat het gelijk is, of je nu 3.7 kW over 1 fase trekt, of 3.7 kW verdeeld/verspreid over 3 fases. Ja ok, ben mee nu. Sorry. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 Het wordt nog beter. De kwartierpiek ligt vast in de kwartieren van de tijd. Het is geen lopend gemiddelde over een kwartier. Beginnen koken om 18:15 is dus onverstandig. Beter starten om 18:07. Zo kan je je vermogenpiek spreiden over twee kwartieren en is je hoogste kwartierpiek over een maand bekeken lager. Het feit dat je maandpiekvermogen op één enkel kwartier gebaseerd is begrijp ik niet. Als je één keer wat te veel trekt, hang je al voor die maand. Waarom de rest van de maand nog moeite doen? Dat de eindgebruiker nu op 1 of 3 fasen vermogen trekt, zal technisch gezien niet zoveel uitmaken denk ik. Ik zou vermoeden dat ik niet op dezelfde fase zit als mijn buur. 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 10 hours ago, glennvc said: Het wordt nog beter. De kwartierpiek ligt vast in de kwartieren van de tijd. Ben je daar 100% zeker van? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 2 uren geleden, ir_fuel zei: Ben je daar 100% zeker van? Jup. Het zou "te complex" zijn om een lopend gemiddelde bij te houden volgens Fluvius. Ik heb het ooit gelezen in een artikel maar kan het niet terugvinden. Lokaal rekent die meter juist niets uit. Elk kwartier wordt de tellerstand uitgestuurd en het kwartiervermogen zou dan centraal berekend worden. Hierbij een screenshotje van mijn kwartiervermogens. Toevallig altijd mooi een klokkwartier. 2 Quote
Joske 922 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 16 uren geleden, ir_fuel zei: Ben je daar 100% zeker van? Ja 100% zeker. Heb de vraag ook bij Fluvius gesteld gehad toen ik mijn API aan t schrijven was om de digitale meter uit te lezen. Op 29/10/2023 om 06:24, glennvc zei: Het wordt nog beter. De kwartierpiek ligt vast in de kwartieren van de tijd. Het is geen lopend gemiddelde over een kwartier. Beginnen koken om 18:15 is dus onverstandig. Beter starten om 18:07. Zo kan je je vermogenpiek spreiden over twee kwartieren en is je hoogste kwartierpiek over een maand bekeken lager. Het feit dat je maandpiekvermogen op één enkel kwartier gebaseerd is begrijp ik niet. Als je één keer wat te veel trekt, hang je al voor die maand. Waarom de rest van de maand nog moeite doen? Dat de eindgebruiker nu op 1 of 3 fasen vermogen trekt, zal technisch gezien niet zoveel uitmaken denk ik. Ik zou vermoeden dat ik niet op dezelfde fase zit als mijn buur. Zo kunt ge idd op een eenvoudige manier grote gebruikers uit uw kwartierpiek halen. Mijn warmtepomp verwarmt sww nu om 8u10 ipv 8u. Moet ooit nog es ne kabel bijtrekken als ik nog es tijd over heb om dat dynamisch te sturen ifv de zon. Quote
krikke 116 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 10 uren geleden, Joske zei: Ja 100% zeker. Heb de vraag ook bij Fluvius gesteld gehad toen ik mijn API aan t schrijven was om de digitale meter uit te lezen. Zo kunt ge idd op een eenvoudige manier grote gebruikers uit uw kwartierpiek halen. Mijn warmtepomp verwarmt sww nu om 8u10 ipv 8u. Moet ooit nog es ne kabel bijtrekken als ik nog es tijd over heb om dat dynamisch te sturen ifv de zon. Hoe lang moet die pomp draaien? Anders zit je piek gewoon een kwartier later natuurlijk. Voor een oven op te warmen terwijl er nog vanalles opstaat kan het wel maar die van ons lacht mij vierkant uit als ik om 18u zeg dat ze nog 7 minuten moet wachten om de oven op te zetten... Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 30 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2023 43 minuten geleden, krikke zei: die van ons lacht mij vierkant uit als ik om 18u zeg dat ze nog 7 minuten moet wachten om de oven op te zetten... En terecht ofni? Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 (aangepast) Koken of gebruik van de oven duurt meestal toch wel langer dan een kwartier, dus door daarmee 5 minuten later ofzo te beginnen ga je uiteindelijk toch geen enkel verschil maken wat betreft die pieken? Of zie ik hier iets over het hoofd? 30 oktober 2023 aangepast door knight-rider Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 Een oven zal tijdens het opwarmen/voorverwarmen zo goed als continu zijn vol vermogen vragen. Eens op temperatuur gaat die regelmatig aan/af schakelen, maar dus zeker niet 15 min constant aan vol vermogen zitten werken, dan is enkel bij het opwarmen het geval. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 https://www.vreg.be/nl/blog/10-misvattingen-over-het-capaciteitstarief Het gaat om 7% van de totale factuur. Quote
Joske 922 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 10 uren geleden, krikke zei: Hoe lang moet die pomp draaien? Anders zit je piek gewoon een kwartier later natuurlijk. Voor een oven op te warmen terwijl er nog vanalles opstaat kan het wel maar die van ons lacht mij vierkant uit als ik om 18u zeg dat ze nog 7 minuten moet wachten om de oven op te zetten... SWW extra verwarmen is meestal tussen 10 en 15min. De instelling kan ik maar per 10min doen, dis is het 8u10 geworden, toen ik het om 7u50 deed was het idd gewoon de piek verschuiven. En die van mijn lacht mij ook uit als ik dat zeg, maar ik blijf het herhalen. Quote
Joske 922 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 9 uren geleden, Fr79 zei: https://www.vreg.be/nl/blog/10-misvattingen-over-het-capaciteitstarief Het gaat om 7% van de totale factuur. Idd het capaciteitstarief is idd maar 7% van de factuur. Als we er nu effe vanuit gaan dat we de elektriciteit die we zelf in den auto moeten steken zelf moeten betalen en niet de baas, dan zien de meeste een stevige toename van elektriciteit, wat die meeste dan wel vergeten is dat ze een (bijna even) stevige daling van hun tankkosten zien. => dus kort door de bocht voor de publieke opinie, energiefactuur stijgt door elektrische auto/fiets/... 1 Quote
Soundstorm 2.636 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 Op 29/10/2023 om 06:24, glennvc zei: Dat de eindgebruiker nu op 1 of 3 fasen vermogen trekt, zal technisch gezien niet zoveel uitmaken denk ik. Ik zou vermoeden dat ik niet op dezelfde fase zit als mijn buur. Dat is net wel een groot verschil. Als je het vermogen over 3 fases kan verdelen, heb je bij wijze van spreken (en enorm vereenvoudigd) een kabel nodig die 3 keer dunner is. Dat is het probleem met ons net, dat de kabels te dun zijn voor wat we allemaal willen doen. En bij het aansluiten wordt daar bijna geen rekening mee gehouden. En als er dan nog zonnepanelen bij komen, is het helemaal om zeep. Quote
krikke 116 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 18 uren geleden, Polygoon zei: En terecht ofni? Uiteraard! Maar dat was wel de bedoeling, dat iedereen zou gaan spreiden zodat er minder pieken zijn. In de praktijk wil je gewoon zo snel mogelijk die pizza in de oven schuiven. Het is maw gewoon een extra tax, antispreidingstax. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 18 hours ago, Polygoon said: En terecht ofni? Dat valt te zien wie de factuur betaalt. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 31 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2023 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat valt te zien wie de factuur betaalt. Sorry Swede Quote
glennvc 185 Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 12 uren geleden, Soundstorm zei: Dat is net wel een groot verschil. Als je het vermogen over 3 fases kan verdelen, heb je bij wijze van spreken (en enorm vereenvoudigd) een kabel nodig die 3 keer dunner is. Dat is het probleem met ons net, dat de kabels te dun zijn voor wat we allemaal willen doen. En bij het aansluiten wordt daar bijna geen rekening mee gehouden. En als er dan nog zonnepanelen bij komen, is het helemaal om zeep. Wat ik bedoelde is dat het volgens mij niet zoveel uitmaakt of de eindgebruiker nu op 1 of 3 fasen vermogen trekt. Als mijn linkse buur op fase U zit, ik op W en mijn andere buur op V, dan is de kabel in onze straat "gelijkmatig" belast. Mijn buren zullen zich anders gedragen dan ik natuurlijk, maar op straatniveau zou ik vermoeden dat je een vrij gelijkmatige belasting hebt. Quote
Soundstorm 2.636 Geplaatst: 1 november 2023 Geplaatst: 1 november 2023 9 uren geleden, glennvc zei: Wat ik bedoelde is dat het volgens mij niet zoveel uitmaakt of de eindgebruiker nu op 1 of 3 fasen vermogen trekt. Als mijn linkse buur op fase U zit, ik op W en mijn andere buur op V, dan is de kabel in onze straat "gelijkmatig" belast. Mijn buren zullen zich anders gedragen dan ik natuurlijk, maar op straatniveau zou ik vermoeden dat je een vrij gelijkmatige belasting hebt. Wel ja, dat is het probleem. Er is geen deftig beheer over wie op welke fase zit. Op wijk/dorp vlak zal dat wel al wat uitmiddelen, maar per straat is dat dus niet zo. Met de digitale tellers is dat gelukkig wel in kaart te brengen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.