Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Op 24/11/2023 om 15:51, Fr79 zei:

 

Alle input/feedback welkom!

 

Intussen nog niet veel verder geraakt... De één zegt dit, de andere dat en nog een andere antwoordt naast de kwestie😆

Heb voor zus een afspraak gemaakt met een elektricien die ook laadpalen installeert, dan gaat ze direct weten wat de beste optie is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/11/2023 om 16:24, gewoon ik zei:

ikzelf zou nooit zo een schuko stekker vertrouwen uren na elkaar op dat vermogen.

Liever een EEC stekker. Er is een reden waarom die de industriestandaard zijn.

Maar als je simpelweg enkel zo'n stekker plaatst, moet je wel nog zelf een meter toevoegen, anders kan je dus niet (correct) gaan doorrekenen aan werkgever.
En in principe moet je dan ook nog een (dure) type B differentiëel gaan plaatsen.


Bij een deftige laadpaal zit een geijkte meter, en zit een DC stroombeveiliging zodat je differentieel aanpassen niet nodig is, en heb je mogelijkheid tot loadbalancing als je een slimme teller hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Maar als je simpelweg enkel zo'n stekker plaatst, moet je wel nog zelf een meter toevoegen, anders kan je dus niet (correct) gaan doorrekenen aan werkgever.
En in principe moet je dan ook nog een (dure) type B differentiëel gaan plaatsen.


Bij een deftige laadpaal zit een geijkte meter, en zit een DC stroombeveiliging zodat je differentieel aanpassen niet nodig is, en heb je mogelijkheid tot loadbalancing als je een slimme teller hebt.

Ja. Lijkt mij om die redenen ook allemaal makkelijker en eenvoudiger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag slaat mijn laadsessie ongeveer elke 5 minuten af. Ik kan via de Tesla app wel telkens opnieuw beginnen met opladen, maar paar minuten later weer van dat. 
Laadpaal is een Alfen pro Single (via Mobility Plus) met een vaste kabel. 32A 230V, geen andere verbruikers op dit moment. 
 

Slecht contact? Al 10x in- en uitgestoken, uitgeblazen, afgewreven….

Snap er niks van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Ken zei:

Vandaag slaat mijn laadsessie ongeveer elke 5 minuten af. Ik kan via de Tesla app wel telkens opnieuw beginnen met opladen, maar paar minuten later weer van dat. 
Laadpaal is een Alfen pro Single (via Mobility Plus) met een vaste kabel. 32A 230V, geen andere verbruikers op dit moment. 
 

Slecht contact? Al 10x in- en uitgestoken, uitgeblazen, afgewreven….

Snap er niks van. 

Zal eerder de paal zijn lijkt mij. Een resetten door zekering op en af te zetten? Software resorts doen meestal niet veel is mijn ervaring...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Ken zei:

Vandaag slaat mijn laadsessie ongeveer elke 5 minuten af. Ik kan via de Tesla app wel telkens opnieuw beginnen met opladen, maar paar minuten later weer van dat. 
Laadpaal is een Alfen pro Single (via Mobility Plus) met een vaste kabel. 32A 230V, geen andere verbruikers op dit moment. 
 

Slecht contact? Al 10x in- en uitgestoken, uitgeblazen, afgewreven….

Snap er niks van. 

Bij mijn vrouw, wel een Audi, had het te maken met de "departure time" die was ingesteld. 
De auto ging dus 100% halen tegen 7:30 de volgende ochtend maar begon daarom om 18 uur nog niet te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, josenjef zei:

Zal eerder de paal zijn lijkt mij. Een resetten door zekering op en af te zetten? Software resorts doen meestal niet veel is mijn ervaring...

Ik heb de zekering al ‘s 10 minuten uit gezet

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Bij mijn vrouw, wel een Audi, had het te maken met de "departure time" die was ingesteld. 
De auto ging dus 100% halen tegen 7:30 de volgende ochtend maar begon daarom om 18 uur nog niet te laden.

Geen gepland opladen aan staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/9/2023 om 19:17, Soundstorm zei:

Zijn er hier trouwens die bij het plaatsen van een laadpaal ook de verliesstroomschakelaar hebben aangepast?

Normaal zit in een residentiele zekeringskast een verliesstroomschakelaar Type A. Maar die zijn niet geschikt om kleine DC(-component) verliezen te detecteren (wat je kan voor hebben bij het laden van een auto). Een Type B kan dat wel.

Een 40A 30mA 4p Typa A verliesstroomschakelaar kost +/- 50€.
Een 40A 30mA 4p Typa B verliesstroomschakelaar kost +/- 500€.

Lijkt mij niet dat veel installateurs dit wisselen. Maar volgens AREI in principe wel nodig. Bij een keuring zou dit in principe dus afgekeurd moeten worden.

Ik zeg nu wel wisselen, maar eigenlijk moet die gewoon als extra er bij komen, specifiek voor de laadpaal. Er mag niks anders bij zitten. Maar ik gok dat er daar ook wel af en toe van afgeweken wordt.

Voor de keuring simpel op te lossen door je lader niet vast aan je installatie te hangen, maar een industriele stekker te voorzien, dat op je schema en dan daarop een lader aansluiten 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Ken zei:

Ik heb de zekering al ‘s 10 minuten uit gezet

Geen gepland opladen aan staan

potverdikke, Engie Drive app blijkbaar ingesteld en was ik vergeten. Net eens uitgeschakeld en zien of dat helpt. Valt elke 5 minuten uit dus zal ‘t snel weten 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Naish zei:

Voor de keuring simpel op te lossen door je lader niet vast aan je installatie te hangen, maar een industriele stekker te voorzien, dat op je schema en dan daarop een lader aansluiten 😉

Is maar waar je uw prioriteit legt zeker? Gekeurd krijgen, of veiligheid.

Je kan ze ook je volledige huis op een stopcontact steken. Spaart je een volledige zekeringskast uit.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Soundstorm zei:

Is maar waar je uw prioriteit legt zeker? Gekeurd krijgen, of veiligheid.

Je kan ze ook je volledige huis op een stopcontact steken. Spaart je een volledige zekeringskast uit.

De geschikte oplossingen hiervoor zijn de montage van een differentieel type B van maximum 30 mA of een differentieel type A van maximum 30 mA in combinatie met een toestel met 6 mA DC detectie. Die laatste garandeert de uitschakeling van de voeding in geval van DC-componenten met meer dan 6 mA in de foutstroom.
 

—-

 

Ik neem aan dat een laadpaal dan dat “toestel met 6 mA DC detectie” is? Want volgens de installateur van de laadpaal was geen type B nodig en die installeren dagelijks tientallen laadpalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Ken zei:

De geschikte oplossingen hiervoor zijn de montage van een differentieel type B van maximum 30 mA of een differentieel type A van maximum 30 mA in combinatie met een toestel met 6 mA DC detectie. Die laatste garandeert de uitschakeling van de voeding in geval van DC-componenten met meer dan 6 mA in de foutstroom.
 

—-

 

Ik neem aan dat een laadpaal dan dat “toestel met 6 mA DC detectie” is? Want volgens de installateur van de laadpaal was geen type B nodig en die installeren dagelijks tientallen laadpalen.

Het kan zijn dat een laadpaal over zo'n bescherming beschikt. Maar ik zou niet durven zeggen dat dit bij elke laadpaal zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ken zei:

De geschikte oplossingen hiervoor zijn de montage van een differentieel type B van maximum 30 mA of een differentieel type A van maximum 30 mA in combinatie met een toestel met 6 mA DC detectie. Die laatste garandeert de uitschakeling van de voeding in geval van DC-componenten met meer dan 6 mA in de foutstroom.
 

—-

 

Ik neem aan dat een laadpaal dan dat “toestel met 6 mA DC detectie” is? Want volgens de installateur van de laadpaal was geen type B nodig en die installeren dagelijks tientallen laadpalen.

Je spreekt tegen de man die zijn diff test door met een tang kabels door te knippen.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soundstorm zei:

Het kan zijn dat een laadpaal over zo'n bescherming beschikt. Maar ik zou niet durven zeggen dat dit bij elke laadpaal zo is.

Alfen Single Pro eens opgezocht en die beschikt over een “Lekstroomdetector (6mA DC Detector)” dus da’s dan ok

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gewoon ik zei:

Je spreekt tegen de man die zijn diff test door met een tang kabels door te knippen.

Doe ik dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds gisteren eigenaar van een tweedehandse Porsche Taycan van modeljaar 2022. Rijd er heel graag mee, maar heel dat EV gebeuren is nieuw voor mij.

Er lagen wat kabels in de koffers:

IMG_7571.thumb.jpg.cae9d369b9c0a787e377e80d4d6a9eeb.jpgIMG_7572.thumb.jpg.d18a82d282786bbde898dc87d19f203d.jpg

Gisteren eens in het gewone stopcontact gestoken. De maximale ampère veiligheidshalve op 6 gezet (terwijl dat tot 10 zou kunnen) en was een beetje ontgoocheld over de laadsnelheid. Vanmorgen 35km bijgeladen en 15kWh.

Mijn gebruik is eigenlijk perfect voor elektrisch rijden. Ik doe een 300km/week en dacht voor een stuk op te laden overdag met de zonnepanelen. Om de piekvermogens eruit te halen, vind ik het niet erg om die constant in te laten zitten (overdag zonnepanelen voor een deel en 's nachts dan nachttarief). Maar dit gaat wel echt traag. Voorziening is er om een 3-fasige stekker te zetten (die is ook meegeleverd en die kan ik aan die lader aansluiten), maar dan moet ik die stekker nog laten plaatsen.

Paar vraagjes:

1. De app vraagt steeds om een Porsche ID, maar om de account aan de wagen te linken zou ik naar de garage moeten? Klopt dat?

2. Stel ik installeer een 3-fasige stekker en ik sluit daar de batterij op aan kan ik denk ik sneller laden (als het eens nodig is). Ik zag dat er ook zo een Porsche wallbox bestaat waar die lader precies in klikt. Kan ik zoiets apart kopen?

image.png.55eaf28f0a498324ad3e09f7436536e3.png

3. Kan ik bijhouden hoeveel ik op jaarbasis geladen heb zakelijk en dat met mijn elektriciteitstarief verrekenen en dat stuk via de firma betalen?

4. Ik zag dat er geen snellader bijzit (heeft nog zo een stukje bij aan de onderkant van de adapter). Is dat ook iets wat ik apart moet kopen? Lijkt me handig als ik eens lange afstanden moet doen met laden tussendoor.

5. Tips voor laadpassen? Ik hoorde iets van EDI van D'ieteren die wel een goede dekking zouden hebben in Europa.

 

Sorry voor de vele vragen, maar is allemaal nog een beetje troebel voor mij 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ma: said:

4. Ik zag dat er geen snellader bijzit (heeft nog zo een stukje bij aan de onderkant van de adapter). Is dat ook iets wat ik apart moet kopen? Lijkt me handig als ik eens lange afstanden moet doen met laden tussendoor.

Die stekkers met een stuk onderaan zijn voor DC snelladen. Die zitten altijd vast aan het snellaadstation (genre Ionity). Daar heb je geen eigen kabel voor nodig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n box kan je wel vinden op 2dehands. ik heb de mijne (van Audi) indertijd zo verkocht. Is gewoon een lege kast waar je idd je lader inhangt. is properder dan op de grond. en als je eens op weekend gaat klik je die gewoon uit en leg je de lader in je koffer. Je kan aan die lader idd een industrieel stopcontact hangen, maar dan moet je natuurlijk een industrieel ook vanuit je zekeringkast laten lopen. (en telkens als je op weekend gaat je lader weer ombouwen) ik zou gewoon opteren om een echte wallbox te installeren. gaat je iets meer kosten. maar het is direct in orde dan en je trage lader leg je gewoon in je garage aan de kant voor als je eens op weekend of reis gaat. (als back-up)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp installeer ik best een 3-fasig stopcontact eerst (zoals je het noemt een industrieel stopcontact). In principe kan ik daar kan mijn lader aanhangen en de auto op 6-7u opladen i.p.v nu 40u 😵‍💫. Gewoon instellen aan 14kWh en niet aan 22kWh om pieken te vermijden.

Zie nu nog niet direct het voordeel van een laadpaal. Als ik nu gewoon die batterij insteek als ik wil laden. Misschien wat meer instellingen of energiemanagement errond zeker?

Ik moet mijn auto zien gekoppeld te krijgen aan mijn Porsche ID. Belde naar de garage en dat zou 500 EUR kosten. Heb dan wel een laadpas die o.a. bij Ionity zou kunnen en locaties voor laadpalen, overzicht van waar auto zich bevindt enzo. Denk dat wel eens te doen. Telkens ik nu in stap zit ik in zo een privé modus waarbij ik 5-6 vensters moet wegklikken. Dan zou ik direct gekend zijn...

Tenslotte mij dan ook eens zo een EDI laadpasje aanvragen.

Toch allemaal complexer dan ik me had voorgesteld 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me beter om ineens een laadpaal te installeren, daar zitten de nodige veiligheden en differentielen en whatsoever in.
Geen idee of dat in een "simpel" industrieel stopcontact zit.

Ik heb mijne laten installeren en keuren door plugnet.
Zeer tevreden van hun service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, ma: zei:

Als ik het goed begrijp installeer ik best een 3-fasig stopcontact eerst (zoals je het noemt een industrieel stopcontact). In principe kan ik daar kan mijn lader aanhangen en de auto op 6-7u opladen i.p.v nu 40u 😵‍💫. Gewoon instellen aan 14kWh en niet aan 22kWh om pieken te vermijden.

Zie nu nog niet direct het voordeel van een laadpaal. Als ik nu gewoon die batterij insteek als ik wil laden. Misschien wat meer instellingen of energiemanagement errond zeker?

Ik moet mijn auto zien gekoppeld te krijgen aan mijn Porsche ID. Belde naar de garage en dat zou 500 EUR kosten. Heb dan wel een laadpas die o.a. bij Ionity zou kunnen en locaties voor laadpalen, overzicht van waar auto zich bevindt enzo. Denk dat wel eens te doen. Telkens ik nu in stap zit ik in zo een privé modus waarbij ik 5-6 vensters moet wegklikken. Dan zou ik direct gekend zijn...

Tenslotte mij dan ook eens zo een EDI laadpasje aanvragen.

Toch allemaal complexer dan ik me had voorgesteld 🙂

over dat porsche id spreek ik me niet uit, er zitten hier wel eigenaars van Porsches.

ivm de laadpaal, als je de kost gaat doen om een 3fasig stopcontact te plaatsen en een lege doos te kopen om je standaardlader in te hangen, kan je mijn inziens beter een echte laadpaal installeren. je hebt ook 3fase nodig, (of zelfs niet, gewoon een zwaardere zekering. ik laad gewoon met monofase) en de wallbox zal niet veel meer kosten dan de lege doos met Porsche logo. EN je kan direct via de app van de laadpaal een afrekening maken voor je bedrijf. iets wat je met je standaard lader nog steeds niet gaat kunnen. (of je moet er al een extra teller gaan tussen plaatsen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid