Rabbit 3.131 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat gaan ze dan doen? "Je krijgt een 2e laadpaal met pas van ons, het is te nemen of te laten", en dan maar 2 laders aan de muur? Dat is wat bij mijn vrouw nu gebeurd is met de id5. Enige optie: hun paal nemen, met hun pas. Ik heb dat geweigerd, en we gaan de mijne gebruiken met mobiflow, ook al kost dat 10€/maand 1 Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 29 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat gaan ze dan doen? "Je krijgt een 2e laadpaal met pas van ons, het is te nemen of te laten", en dan maar 2 laders aan de muur? Zo gebeurt het idd Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 5 uren geleden, jan.van.gent zei: Bij ons is er 0.0 flexibiliteit. je kan geen euro over budget gaan (en ook niet zelf opleggen), is altijd voor 30.000 per jaar ook al rij je er maar 5.000, laadpaal installatie van 2500 euro zit inbegrepen en als je er geen kunt zetten is dat jammer maar dat budget kan je niet anders gebruiken etc etc. Als dat een flexibele electricien is die dat normaal komt plaatsen, is dat wel een mooi budget om wat in huis te laten doen 1 uur geleden, ir_fuel zei: Wat gaan ze dan doen? "Je krijgt een 2e laadpaal met pas van ons, het is te nemen of te laten", en dan maar 2 laders aan de muur? Dat ga je enorm veel zien. En dan waarschijnlijk ook nog de miserie dat je ze niet samen zal kunnen gebruiken omdat de aansluiting het niet toelaat. Loadbalancing zal je waarschijnlijk ook mogen vergeten bij de meeste? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 november 2023 Auteur Geplaatst: 4 november 2023 En dan 2 jaar in de lease van werk veranderen. Kan je het spel nog gaan afbetalen, afbreken en whatnot. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 2 uren geleden, Soundstorm zei: Als dat een flexibele electricien is die dat normaal komt plaatsen, is dat wel een mooi budget om wat in huis te laten doen Dat ga je enorm veel zien. En dan waarschijnlijk ook nog de miserie dat je ze niet samen zal kunnen gebruiken omdat de aansluiting het niet toelaat. Loadbalancing zal je waarschijnlijk ook mogen vergeten bij de meeste? Bij mij werd deze geplaatst: (screenshot van eerste beste webshop die ik vond die hem heeft) Met load balancing dus. Is rechtstreeks gekoppeld met mobility+ via 4G. Als je die zelf koopt kan je die gewoon aan je wifi/netwerk koppelen en vanalles gaan instellen, en ook connectie maken met bv domoticz/Home Assist/... om slim je energie overschot in je wagen te gaan pompen. Jammer genoeg is degene die ze hier nu geplaatst hebben precies volledig afgeschermd. Ook op het scherm staat er niet Alfen maar mobility plus. Nog niet in detail gekeken of ik er toch niet in geraak op de een of andere manier. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 11 uren geleden, jan.van.gent zei: dat is niet overal een optie, verrevan Waarom niet? Je krijgt toch een laadpas waarmee je ook publiek kan laden? Bij mijn vrouw houden ze de laadpaal, die ze niet neemt, ook gewoon van haar budget. Ze gaat publiek laden op onze oprit. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 4 november 2023 Auteur Geplaatst: 4 november 2023 1 uur terug, josenjef zei: Waarom niet? Je krijgt toch een laadpas waarmee je ook publiek kan laden? Bij mijn vrouw houden ze de laadpaal, die ze niet neemt, ook gewoon van haar budget. Ze gaat publiek laden op onze oprit. Exact. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 2 hours ago, josenjef said: Waarom niet? Je moet niet overal logica proberen zoeken. "het is zo omdat het zo is". Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 10 uren geleden, josenjef zei: Waarom niet? Je krijgt toch een laadpas waarmee je ook publiek kan laden? Bij mijn vrouw houden ze de laadpaal, die ze niet neemt, ook gewoon van haar budget. Ze gaat publiek laden op onze oprit. dat zou er bij ons commentaar op komen, dat jij zou kunnen (het hoeft zelfs zo niet te zijn) laden tegen een hoger tarief dan wat wij zouden krijgen via de normale weg blablabla. Dat is ook de reden waarom iedereen een leasecontract voor 30k km"s moet nemen, want anders zouden mensen die minder rijden/dichter bij het werk wonen een mooiere auto kunnen kiezen en dat zou niet fair zijn... In mijn ogen zou dat juist steek houden want dat is een (kleine) incentive om mensen dichter bij het werk te krijgen ipv vanaf de andere kant van het land te pendelen (ik spreek tegen mijn eigen voordeel, want ik pendel 2x50 km/dag). Echt, inderdaad niet te veel logica zoeken achter sommige regels En zeker dat bij meerdere bedrijven zo'n situaties bestaan. Quote
Brunault 4.766 Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Easee dubbele laadpaal ik ben er wel content van maar ze staat niet openbaar 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 5 november 2023 Auteur Geplaatst: 5 november 2023 8 uren geleden, jan.van.gent zei: laden tegen een hoger tarief dan wat wij zouden krijgen via de normale weg blablabla. Is toch het geval voor iedereen met een appartement? Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 21 uren geleden, Brunault zei: Easee dubbele laadpaal ik ben er wel content van maar ze staat niet openbaar Heb je die al lang staan? Want er is nu toch wat commotie ivm certificering waardoor deze in sommige landen voorlopig niet meer verkocht mag worden. Mijn voorkeur gaat echter ook naar een Easee Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 23 uren geleden, jan.van.gent zei: dat zou er bij ons commentaar op komen, dat jij zou kunnen (het hoeft zelfs zo niet te zijn) laden tegen een hoger tarief dan wat wij zouden krijgen via de normale weg blablabla. Dat is ook de reden waarom iedereen een leasecontract voor 30k km"s moet nemen, want anders zouden mensen die minder rijden/dichter bij het werk wonen een mooiere auto kunnen kiezen en dat zou niet fair zijn... In mijn ogen zou dat juist steek houden want dat is een (kleine) incentive om mensen dichter bij het werk te krijgen ipv vanaf de andere kant van het land te pendelen (ik spreek tegen mijn eigen voordeel, want ik pendel 2x50 km/dag). Echt, inderdaad niet te veel logica zoeken achter sommige regels En zeker dat bij meerdere bedrijven zo'n situaties bestaan. Is toch normaal dat je meer gaat aanrekenen als je de paal zelf voorziet, die is niet gratis. Maar is duidelijk korte termijn redenering. Wat gaan ze dan doen binnen 4 jaar, als er een nieuwe EV komt, en je hebt al een laadpaal van de vorige auto? 2500€ minder budget, en dus loonvermindering slikken? 15 uren geleden, Polygoon zei: Is toch het geval voor iedereen met een appartement? Maar dan krijg jij niet zelf dat bedrag. Quote
Audi S8 1.734 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 28 minuten geleden, Soundstorm zei: Is toch normaal dat je meer gaat aanrekenen als je de paal zelf voorziet, die is niet gratis. Maar is duidelijk korte termijn redenering. Wat gaan ze dan doen binnen 4 jaar, als er een nieuwe EV komt, en je hebt al een laadpaal van de vorige auto? 2500€ minder budget, en dus loonvermindering slikken? Maar dan krijg jij niet zelf dat bedrag. De vraag is of je die laadpaal als loon moet bekijken of eerder als een essentieel onderdeel om je auto te kunnen laden. Ik persoonlijk beschouw dat niet als loon. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 9 minuten geleden, Audi S8 zei: De vraag is of je die laadpaal als loon moet bekijken of eerder als een essentieel onderdeel om je auto te kunnen laden. Ik persoonlijk beschouw dat niet als loon. Ik denk dat je al serieus wat moet vragen per kWh om er winst aan te doen. Stel dat ik de laadpaal virtueel afschrijf op 4 jaar (ik ben particulier) en ik heb een verhoogd capaciteitstarief aan m'n been bij laden aan 11kW. Dan moet ik al 1700 euro extra "verdienen" bovenop de electriciteitskost zelf om er winst aan te doen. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 De leasingclubs zien die laadpaal als deel van hun verdienmodel. Ik snap wel dat ze dat niet makkelijk loslaten en zelfs proberen te verplichten om in hun contracten op te nemen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 40 minuten geleden, Audi S8 zei: De vraag is of je die laadpaal als loon moet bekijken of eerder als een essentieel onderdeel om je auto te kunnen laden. Ik persoonlijk beschouw dat niet als loon. Zou inderdaad niet als loon beschouwd mogen worden, en volledig naast het leasebudget moeten staan. Want eens er een laadpaal is, moet die niet elke 4 jaar vernieuwd worden. Je kan je ook afvragen of het essentieel is om je auto thuis te kunnen opladen, en of het de taak is van de werkgever om die infrastructuur te voorzien. Als je dat thuis wil én kan doen, moet je het zelf maar regelen. Desnoods heeft de werkgever de een of andere overeenkomst, zodat de minder technische mensen zich daar niks van moeten aantrekken. Een hele hoop volk zal dan natuurlijk wel op zijn achterste poten staan, omdat ze het zelf moeten betalen. Maar het is niet van moeten, maar van willen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 34 minuten geleden, Polygoon zei: Ik denk dat je al serieus wat moet vragen per kWh om er winst aan te doen. Stel dat ik de laadpaal virtueel afschrijf op 4 jaar (ik ben particulier) en ik heb een verhoogd capaciteitstarief aan m'n been bij laden aan 11kW. Dan moet ik al 1700 euro extra "verdienen" bovenop de electriciteitskost zelf om er winst aan te doen. Dat is bij 20kWh/100km en 20k per jaar, 0.10€/kWh dat je extra moet rekenen. Lijkt mij dat je dat er gemakkelijk bij kan rekenen. Als je 0.60-0.70€/kWh aanrekent, heb je er toch winst op? 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 1 uur terug, Soundstorm zei: Maar dan krijg jij niet zelf dat bedrag. exact. Als een publieke laadpaal aanbieder er winst op maakt zal het bedrijf daar niet lastig over doen. Als de werknemer er zelf er winst op pakt zal dat gevoelig liggen... 1 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 37 minuten geleden, Polygoon zei: Stel dat ik de laadpaal virtueel afschrijf op 4 jaar (ik ben particulier) en ik heb een verhoogd capaciteitstarief aan m'n been bij laden aan 11kW. Dan moet ik al 1700 euro extra "verdienen" bovenop de electriciteitskost zelf om er winst aan te doen. 10 jaar https://www.dvp-law.com/nl/nieuws/op-hoeveel-jaar-kan-men-een-laadpaal-afschrijven Quote De minister blijft erbij dat een laadpaal voor een elektrische auto in de regel op 10 jaar afgeschreven wordt. Dat de systemen snel evolueren, verandert daar niets aan. Maar afwijkingen in functie van de specifieke omstandigheden zijn altijd mogelijk. En die bijzondere omstandigheden kunnen ook later nog aangetoond worden. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 4 minuten geleden, Soundstorm zei: Dat is bij 20kWh/100km en 20k per jaar, 0.10€/kWh dat je extra moet rekenen. Lijkt mij dat je dat er gemakkelijk bij kan rekenen. Als je 0.60-0.70€/kWh aanrekent, heb je er toch winst op? Ik ben vrij in het kiezen van de tarieven maar om nu meer te gaan vragen dan de allego in de straat is er wat over Quote
josenjef 436 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 36 minuten geleden, Polygoon zei: Ik denk dat je al serieus wat moet vragen per kWh om er winst aan te doen. Stel dat ik de laadpaal virtueel afschrijf op 4 jaar (ik ben particulier) en ik heb een verhoogd capaciteitstarief aan m'n been bij laden aan 11kW. Dan moet ik al 1700 euro extra "verdienen" bovenop de electriciteitskost zelf om er winst aan te doen. Je moet echt zot doen om daar aan te "verdienen". Waar het voor mij om gaat is dat je geen stopcontact onder beheer van je werkgever hebt maar dat je dat zelf kan beheren. In functie van capaciteitstarief, solar, meerdere wagens, nieuwe job, ... Daar zit het terugverdiendeffect voor mij, niet in die paar centiemen meer of minder. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 39 minuten geleden, Polygoon zei: Ik denk dat je al serieus wat moet vragen per kWh om er winst aan te doen. Stel dat ik de laadpaal virtueel afschrijf op 4 jaar (ik ben particulier) en ik heb een verhoogd capaciteitstarief aan m'n been bij laden aan 11kW. Dan moet ik al 1700 euro extra "verdienen" bovenop de electriciteitskost zelf om er winst aan te doen. Niemand verplicht je ook te laden aan 11kW... Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer boven de ondergrens geladen (3.6 kW) die bij de Tesla kan ingesteld worden. Ik kan 11 kW laden, maar voorlopig nog niet in een situatie gezeten dat ik het nodig had. Elke nacht aan 3.6 kW dekt makkelijk mijn verbruik. (een nachtje van 12 uur aan 3.6 kW is 43.2 kWh) Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 3 minuten geleden, dragonfly zei: 10 jaar https://www.dvp-law.com/nl/nieuws/op-hoeveel-jaar-kan-men-een-laadpaal-afschrijven Oké maar uiteindelijk verandert dat niet veel, de 2k is privé gelegd dus afschrijving is enkel een nummer om wat rekeninggoochels mee te doen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 1 minuut geleden, josenjef zei: Je moet echt zot doen om daar aan te "verdienen". Waar het voor mij om gaat is dat je geen stopcontact onder beheer van je werkgever hebt maar dat je dat zelf kan beheren. In functie van capaciteitstarief, solar, meerdere wagens, nieuwe job, ... Daar zit het terugverdiendeffect voor mij, niet in die paar centiemen meer of minder. Exact maar mooi meegenomen dat je 30 cent bovenop de vreg kan aanrekenen om dat stopcontact terug te laten betalen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.