Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Verkoper heeft precies enkel 'verkocht' en voor de rest niet echt veel info gegeven precies? 

500€ voor Porsche ID te koppelen lijkt me van de zotte.

Ik zou gewoon een 32A zekering bijsteken en de simpelste laadpaal kopen en je kunt aan 7,4 gaan laden, is ruim voldoende als je maar 300km/week rijdt

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fr79 zei:

Verkoper heeft precies enkel 'verkocht' en voor de rest niet echt veel info gegeven precies? 

500€ voor Porsche ID te koppelen lijkt me van de zotte.

Ik zou gewoon een 32A zekering bijsteken en de simpelste laadpaal kopen en je kunt aan 7,4 gaan laden, is ruim voldoende als je maar 300km/week rijdt

dat is ook hetgeen ik bedoel en gedaan heb

ivm dat id, denk ik dat het eerder een abonnement is waarbij je ook real traffic en idd positiebepaling krijgt. ( was bij de Q7 indertijd ook, een 2 of 3j abonnement om dat te activeren) En dan zullen ze direct zijn id aanmaken en koppelen als geste :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Fr79 zei:

Verkoper heeft precies enkel 'verkocht' en voor de rest niet echt veel info gegeven precies? 

 

Tweedehands hé. 
Als ik mijn EQA zou verkopen (moest het de mijne zijn 😛 ) ga ik ook geen aftersales service geven hoe de volgende zijn wagen en laadinfrastructuur moet installeren.
Wil je die uitleg, moet je maar nieuw kopen of op een forum het zelf komen uitzoeken 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ma: zei:

Ik moet mijn auto zien gekoppeld te krijgen aan mijn Porsche ID. Belde naar de garage en dat zou 500 EUR kosten. (..)Telkens ik nu in stap zit ik in zo een privé modus waarbij ik 5-6 vensters moet wegklikken. Dan zou ik direct gekend zijn...

Begrijp ik dat nu goed dat er geen koppeling is met je smartphone / Porsche app? Ik heb nu wel geen Porsche, maar ik gok dat het principe hetzelfde is (E-Tron GT), er zit een codekaart bij de auto met een unieke code en instructies om de koppeling te kunnen maken...

En ik denk dat ik bij verkoop die verbinding best zelf verbreek, weet eigenlijk niet goed wat de procedure is, ik zou die codekaart gewoon meegeven. Ze maken het soms moeilijk ja.

aangepast door Logic
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Polygoon zei:

Tweedehands hé. 
Als ik mijn EQA zou verkopen (moest het de mijne zijn 😛 ) ga ik ook geen aftersales service geven hoe de volgende zijn wagen en laadinfrastructuur moet installeren.
Wil je die uitleg, moet je maar nieuw kopen of op een forum het zelf komen uitzoeken 🙂 

Ja goed, maar dan nog.

Als je een kar van ik gok 80-90k verkoopt dan mag je toch wat moeite doen voor je klant. Een beetje uitleg is toch niet teveel gevraagd, zeker als het de eerste EV is.

Enfin ik zou dat toch doen, zelfs als particuliere verkoper😊

Tenzij het natuurlijk zo'n steenweg marchand is die er zelf nul de botten van afweet en alleen kan verkopen en garantieverzekeringen afsluiten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Logic zei:

Begrijp ik dat nu goed dat er geen koppeling is met je smartphone / Porsche app? Ik heb nu wel geen Porsche, maar ik gok dat het principe hetzelfde is (E-Tron GT), er zit een codekaart bij de auto met een unieke code en instructies om de koppeling te kunnen maken...

En ik denk dat ik bij verkoop die verbinding best zelf verbreek, weet eigenlijk niet goed wat de procedure is, ik zou die codekaart gewoon meegeven. Ze maken het soms moeilijk ja.

Ik had die verbinding vergeten te blokkeren met de Q7. ( gewoon fabrieksinstelling terugzetten in menu) Toen ik er na 2weken aan dacht, keek ik eens op de app, en stond hij bij een audi garage.  Ook niet positief vrees ik. :D 2 dagen later was de verbinding weg. Dus de garage zal hem gereset hebben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, tuscani zei:

Ik had die verbinding vergeten te blokkeren met de Q7. ( gewoon fabrieksinstelling terugzetten in menu) Toen ik er na 2weken aan dacht, keek ik eens op de app, en stond hij bij een audi garage. 

Spijtig dat je vanop afstand niet veel meer kunt dan de chauffage inschakelen hé... toeteren had nog plezant kunnen zijn. :ninja:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Logic zei:

Spijtig dat je vanop afstand niet veel meer kunt dan de chauffage inschakelen hé... toeteren had nog plezant kunnen zijn. :ninja:

 

ik kan alles verzetten in de tesla. :D

toeteren, radio verzetten, de koffer openen. kheb al meermaals mijn vrouw of zoon doen verschieten. :lolz:

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Kan het artikel niet lezen want is betalend. Dus best even de tekst hier kopieren aub

Voor u, met plezier:

Zo word je ladend rijk: kan een elektrische bedrijfswagen ook geld opbrengen?

Als je je energiecontract goed uitpluist, kan je vaak voordeliger laden dan wat je werkgever je terugbetaalt.
Als je je energiecontract goed uitpluist, kan je vaak voordeliger laden dan wat je werkgever je terugbetaalt. — © IF
Wie z’n elektrische bedrijfswagen thuis kan opladen, kan daar met het juiste energiecontract een mooie cent mee verdienen. Hoe pak je dat het voordeligst aan?
Jeroen Deblaere
 
Wie op z’n job een elektrische bedrijfswagen krijgt, denkt eerst alléén maar aan de batterij: Zal ik wel op mijn bestemming geraken? Eenmaal die vrees weggeëbd is, komt die andere vraag naar boven: Hoe laad ik die batterij zo voordelig mogelijk op? Want anders dan een benzinewagen met een tankkaart, komt de elektrische auto met een laadpas en -paal.
 
“Alles hangt af van wat met de werkgever is afgesproken”, zegt Bart Hollebekkers, mobiliteitsexpert bij hr-bedrijf SD Worx. “Veel bedrijven kiezen ervoor om bij de werknemer thuis een laadpaal te installeren en een vast bedrag per kilowattuur (kWh) elektriciteit die getankt wordt, te vergoeden. Volgens de letter van de wet moet een werkgever zo veel mogelijk proberen de werkelijke kost van het tanken terug te betalen. Maar omdat het moeilijk is om van elke werknemer te weten te komen welk contract hij heeft en hoeveel euro hij voor elke laadbeurt heeft betaald, spreken veel werkgevers af om het CREG- of VREG-tarief voor die maand te hanteren.” Vandaag schommelen die vergoedingen tussen de 32 en 39 cent per kWh.
“Veel bedrijven kiezen ervoor om bij de werknemer thuis een laadpaal te installeren en een vast bedrag per kilowattuur elektriciteit die getankt wordt, te vergoeden”
Bart Hollebekkers
Mobiliteitsexpert bij SD Worx
Eenmaal je dat tarief kent, kan je je opties overlopen. Zo kan je uitpluizen of je al een goedkoper energiecontract hebt. Is je totale prijs per kWh – de energiecomponent plus de extra kosten – lager, dan laad je thuis voordeliger dan wat je werkgever je terugbetaalt. Is dat niet het geval, dan betaal je zelf een deel van de koek.

15 procent goedkoper

“Maar er bestaan ook dynamische energiecontracten”, zegt energie-expert Alex Polfliet. “Waarbij je elk uur een andere prijs betaalt. In de piekuren is de stroom vaak dubbel zo duur als tijdens de daluren. Dat kan ’s nachts zijn, wanneer de vraag van de industrie fors gedaald is. In de zomer is dat vaak van 12 tot 14 uur ’s middags, wanneer er een overvloed aan zonne-energie is. In het verleden is gebleken dat die dynamische tarieven 15 tot 20 procent goedkoper zijn dan de klassieke vaste en variabele contracten. Volgens mij zal dat verschil nog groter worden, want in 2025 gaan we van 7 naar 2 kerncentrales en zal er ook veel meer hernieuwbare energie zijn. De productiepieken worden dus nog groter.”
“Stel dat je 20.000 kilometer zou rijden en alles thuis laadt, dan kan ik me wel voorstellen dat je met zo’n dynamisch contract gemiddeld rond de 20 cent per kWh uitkomt”, zegt Jochen De Smet, directeur van sectorvereniging EV Belgium. “Je laadt ook niet altijd op het allervoordeligste moment. Opgeteld win je zo 500 euro per jaar die je werkgever meer betaalt voor je stroom.”
(Lees verder onder de foto)
Jochen De Smet, directeur van EV Belgium: “Denk niet dat je al je zonne-energie in je auto kan stoppen. Vaak ben je niet thuis als de zon schijnt.”
Jochen De Smet, directeur van EV Belgium: “Denk niet dat je al je zonne-energie in je auto kan stoppen. Vaak ben je niet thuis als de zon schijnt.”
Die dynamische contracten bieden vaak nog een ander voordeel: “Dat van het congestietarief”, zegt Polfliet. “Het energienet moet namelijk altijd in evenwicht zijn: er moet op hetzelfde moment evenveel afgehaald worden als er opgezet wordt. Op momenten dat er een overaanbod is, moet er energie afgenomen worden. Leveranciers worden door de netbeheerder betaald om energie af te nemen.” En dus bieden die leveranciers van dynamische contracten ook de optie ‘slim laden’ aan, waarbij zij je batterij gebruiken om die energie op te zetten op momenten dat het nodig is. Je plugt je wagen in en de slimme app bepaalt wanneer er geladen wordt. Bij Engie, bijvoorbeeld, krijg je daar vandaag 1,5 cent per geladen kilowattuur voor.
 
 
Ook wie zonnepanelen heeft, kan die stroom in de auto stoppen. “Een gemiddeld gezin zal zo’n 35 procent van de eigen opgewekte stroom ook zelf verbruiken”, zegt De Smet. De injectievergoedingen schommelen vandaag rond de 5 cent per kWh. Dan verdien je er meer aan als je werkgever die stroom zou terugbetalen. “Maar verwacht daar niet té veel van”, zegt De Smet. “Vaak ben je niet thuis als de zon schijnt.”

Opletten voor fiscus

Echt duurzaam is dit allemaal niet, want meer kilometers en minder zuinig rijden, wordt nu beloond, omdat je werkgever per kWh meer betaalt dan het je zelf kost. “Toch moet je de voordelen inzien van dat thuisladen in daluren”, zegt Pofliet nog. “De piek wordt uitgesmeerd over veel meer tijd en dat is eigenlijk net cruciaal in de transitie naar meer groene energie, weg van fossiele brandstoffen. Maar het klopt dat je beter niet te kwistig omspringt met je stroom.”
En wat vindt de fiscus daarvan? Want je speelt toch winkeltje met je eigen stroom die je aan je baas verkoopt? “Wettelijk is er weinig geregeld rond het thuisladen”, zegt Hollebekkers. “De meeste werkgevers gaan nu uit van die regeling met een vaste vergoeding per kilowattuur, maar als de fiscus dat zou controleren, kan hij werknemers wel bijkomend belasten. Dat zou al snel op enkele honderden euro’s neerkomen. Ook voor wie geen winst maakte met het laden, trouwens.”
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/12/2023 om 14:22, ma: zei:

Als ik het goed begrijp installeer ik best een 3-fasig stopcontact eerst (zoals je het noemt een industrieel stopcontact). In principe kan ik daar kan mijn lader aanhangen en de auto op 6-7u opladen i.p.v nu 40u 😵‍💫. Gewoon instellen aan 14kWh en niet aan 22kWh om pieken te vermijden.

 

Die Porsche lader die je bij de wagen hebt gekregen gaat maximum 16A ondersteunen met 3-fasig stopcontact.  Je laadsnelheid is dan max 3.7kWh.  Nog niet geweldig 😉  Ook zijn je laadverliezen hoger bij zulke lage laadstromen.  Gewoon laadpaal zetten en opgelost.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Milton1 zei:

Die Porsche lader die je bij de wagen hebt gekregen gaat maximum 16A ondersteunen met 3-fasig stopcontact.  Je laadsnelheid is dan max 3.7kWh.  Nog niet geweldig 😉  Ook zijn je laadverliezen hoger bij zulke lage laadstromen.  Gewoon laadpaal zetten en opgelost.

 

3.7 kWh is 16A op 1 fase, maar je spreekt over 3 fases, dat is dan 11 kWh

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Milton1 zei:

Die Porsche lader die je bij de wagen hebt gekregen gaat maximum 16A ondersteunen met 3-fasig stopcontact.  Je laadsnelheid is dan max 3.7kWh.  Nog niet geweldig 😉  Ook zijn je laadverliezen hoger bij zulke lage laadstromen.  Gewoon laadpaal zetten en opgelost.

Ik zou met 3 fase de NRG kick laadkabel aanraden, daar kan je makkelijk mee aan 10 kWh of meer mee laden. Hoef je zelfs geen laadpaal te zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Milton1 zei:

Die Porsche lader die je bij de wagen hebt gekregen gaat maximum 16A ondersteunen met 3-fasig stopcontact.  Je laadsnelheid is dan max 3.7kWh.  Nog niet geweldig 😉  Ook zijn je laadverliezen hoger bij zulke lage laadstromen.  Gewoon laadpaal zetten en opgelost.

Dat is nuttige informatie. Dat maakt het inderdaad een no-brainer voor mij dan. Nu nog eens kijken naar een goede laadpaal: interessant lijken me smappee en wallbox. Bedankt voor het nuttige advies allemaal 💗

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ma: zei:

Dat is nuttige informatie. Dat maakt het inderdaad een no-brainer voor mij dan. Nu nog eens kijken naar een goede laadpaal: interessant lijken me smappee en wallbox. Bedankt voor het nuttige advies allemaal 💗

opgepast, info is incorrect volgens mij...

maar verandert niets aan het feit dat ik in jou geval ook een slimme laadpaal zou zetten ipv gewoon 3 fasig stopcontact

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor diegenen die het kan interesseren. Sinds gisteren is hier thuis ook een elektrische wagen aanwezig, een iX3. Ik heb zelf een wallbox van Loxone geïnstalleerd (https://www.loxone.com/nlnl/blog/loxone-wallbox/). Ik zou mijn aansluiting moeten verzwaren, maar tot dat dat gedaan is, moet ik het rooien met 3*400V 20A. Ik heb eens een testje gedaan waar ik het maximale toegelaten vermogen van de laadpaal langzaam heb opgekrikt. Hieronder de gemeten waarden.

image.png.84af7c51beda7c560c656cb735bd2970.png

Het effectief vermogen is vermogen dat door de aparte meter op de voeding van de laadpaal werd geregistreerd. De stromen op de drie fasen zijn de stromen van het volledige huis (grootverbruikers wel afgeschakeld). Je kan en mag dus niet één op één omrekenen, maar het geeft een idee.

Conclusie: Om het risico op hoofdautomaat uitval te beperken moet ik laden op 4.7 kW in plaats van 3.4 kW. Tussen die waarden springt het systeem (laadpaal+auto) over van monofase naar 3 fase. Stroomtechnisch zit ik dus op 4.7 kW véél comfortabeler t.o.v. mijn 20A automaat dan aan 3.4 kW.

Ik begon toen ik aan het laden was op 3.4 kW al te vrezen dat hij 1 voor 1 elk van de drie fasen ten volle zou benutten bij het opkrikken van het vermogen. Dat is gelukkig niet het geval.

 

aangepast door glennvc
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een verzwaring, maar als ik mijn Audi aan de lader hang (11kW), en ik zet ook ons elektrisch kookfornuis (AGA) aan, dan valt de hoofdautomaat ook uit. Ik heb de auto hier weinig aan de lader hangen (zoveel als mogelijk op de firma), maar nu ook mijn vrouw een hybride heeft, wordt deze wel meer gebruikt. Ik ga dus ofwel een andere 'slimme' laadpaal installeren (nu heb ik nog mijn eerste Tesla Wal-connector), ofwel ga ik een load-balancer installeren.

Als ik een andere laadpaal hang, dan wil ik wel eentje met kabel, want dat is veel comfortabeler dan telkens de kabel uit de auto te moeten halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

IKEA gaat de Wallbox verkopen. Geen idee waarom dit nieuws is.

https://techpulse.be/nieuws/455473/ikea-lanceert-wallbox-thuislader-voor-elektrische-wagens/

Quote

IKEA lanceert Wallbox-thuislader voor elektrische wagens

IKEA Wallbox EVC
© IKEA
IKEA België verkoopt per 17 januari de Wallbox-thuislader voor elektrische wagens. Met de lader haal je een piekcapaciteit van 22 kW.
 
 

Volgens IKEA laadt de Wallbox EVC je wagen “tien keer sneller op” dan een gewone aansluiting. De thuislader is geschikt voor installatie binnen- en buitenshuis en werkt met alle elektrische auto’s. Er zijn geen exacte prijzen bekend van de oplader. Dat komt doordat je hem niet zomaar in het stopcontact kan steken; hij moet door een elektricien worden aangesloten. De kosten hiervan zijn steeds verschillend, en bijvoorbeeld afhankelijk van de afstand tussen de lader en de meterkast.

IKEA werkt voor de installatie samen met Svea Solar, voor IKEA geen onbekende. Het bedrijf werkt al sinds 2021 samen met IKEA aan een uitgebreid aanbod rond zonne-energie. Zo installeert Svea Solar ook IKEA-zonnepanelen en -thuisbatterijen bij consumenten. Met de komst van de Wallbox-oplader spreekt de Zweedse meubelgigant over een “allesomvattende oplossing”, en met name een die het consumenten makkelijk moet maken om hun energieverbruik te beheren.

Wallbox EVC-thuislader

IKEA produceert zelf overigens geen thuisladers; de meubelgigant neemt ze namelijk af van Wallbox, een Spaanse fabrikant van thuisladers en bijbehorende accessoires. De oplader die IKEA België aanbiedt is de Pulsar Plus, die bij IKEA dus de Wallbox EVC heet. De thuislader staat gebruikers toe dat ze zelf de laadcapaciteit instellen. Via de myWallbox-app kunnen gebruikers de lader ver- en ontgrendelen. De kans is overigens groot dat zulke functies in een IKEA-eigen app zijn verwerkt.

Dat geldt ook voor de mogelijkheden voor “intelligente planning”, waarmee je het opladen van je EV kan inplannen op het moment dat de zon schijnt of wanneer de thuisaccu gevuld is.

 

Zonnepanelen voor bedrijven

IKEA gaat ditmaal ook voorbij aan zijn doel om een allesomvattende oplossing te bieden voor consumenten. Ook bedrijven kunnen vanaf 22 januari zonnepanelen afnemen. IKEA zegt bedrijven met een “vlot aankoopproces” aan te moedigen over te stappen op zonne-energie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, dragonfly zei:

 Geen idee waarom dit nieuws is.

 

Ik stel me dezelfde vraag bij zowat 90% van de 'headlines' tegenwoordig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat iemand voor dat artikel heeft betaald, en het misschien zelfs ook gewoon heeft geschreven en opgestuurd naar Techpulse.

Staat op meerdere websites. Meerwaarde om dat via IKEA te kopen lijkt me laag te zijn 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid