Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Met de steun van grote spelers blijft het nog wel effe bestaan (+ ondersteuning).
Al zo vaak meegemaakt dat de ondersteuning na 2 jaar stopt, door beperkte continuïteit van het product / bedrijf in kwestie, dat zal met Wallbox nu wel niet het geval zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, dragonfly said:

Staat op meerdere websites. Meerwaarde om dat via IKEA te kopen lijkt me laag te zijn 😄 

Advertorials dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

En vooral duur.  2000€. 

Ik heb er eentje gekocht en laten installeren voor 1300€.

Dat hangt eerder af van de locatie van je kast & laadpaal. Bij jou idd easy 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, dragonfly zei:

Dat hangt eerder af van de locatie van je kast & laadpaal. Bij jou idd easy 🙂 

Mja, muurboring van 50cm, 7m kabel trekken, extra kast en loadbalancer plaatsen. Twas toch ook effe werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb nog niet de tijd genomen om dit volledige topic door te nemen, maar ben momenteel aan het kijken voor een iX3 en nu vrees ik dat ik in de problemen kom door mijn aansluiting. Ik zit hier thuis met 3x230V 32A, betekent dit dat ik sowieso niet 3-fasig kan laden en dus in theorie beperkt ben tot 7.4 kW laadvermogen? In de tabel van Fluvius hieronder wordt dat echter niet aangeraden (waarom?). Het gaat over een leasewagen, waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf, maar daar heb ik momenteel nog geen verdere info over. Er ligt hier in de straat nog geen 400V trouwens.

Moet ik wegblijven van een elektrische wagen op dit moment of zijn er gemakkelijke oplossingen (of is er zelfs helemaal geen probleem)? Ik snap het allemaal niet meer :D🙃

 

image.png.5e811d26e92e2b83f5fec613e88547a8.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Wouterr zei:

waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf

Ik zou door de zure appel bijten en hem privé zetten.
(los van je infrastructuurvragen 🙂 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Ik zou door de zure appel bijten en hem privé zetten.
(los van je infrastructuurvragen 🙂 )

En waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Wouterr zei:

Ik heb nog niet de tijd genomen om dit volledige topic door te nemen, maar ben momenteel aan het kijken voor een iX3 en nu vrees ik dat ik in de problemen kom door mijn aansluiting. Ik zit hier thuis met 3x230V 32A, betekent dit dat ik sowieso niet 3-fasig kan laden en dus in theorie beperkt ben tot 7.4 kW laadvermogen? In de tabel van Fluvius hieronder wordt dat echter niet aangeraden (waarom?). Het gaat over een leasewagen, waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf, maar daar heb ik momenteel nog geen verdere info over. Er ligt hier in de straat nog geen 400V trouwens.

Moet ik wegblijven van een elektrische wagen op dit moment of zijn er gemakkelijke oplossingen (of is er zelfs helemaal geen probleem)? Ik snap het allemaal niet meer :D🙃

 

image.png.5e811d26e92e2b83f5fec613e88547a8.png

Niets mis met aan 7kW of zelfs lager laden imo, load balancer zou ik dan zeker wel pakken voor jou aansluiting.

Zelf ben ik nog nooit boven de 5kW gegaan, ook al kan ik aan 11kW laden.

Maar dat hang beetje af van je gebruiksprofiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat daar het voorbehoud zit van Fluvius dat je met 1-fase sowieso beperkt bent tot 9,2 kW totaal vermogen en dat je daardoor met 5,8/7,4 wat krap kan komen te zitten maar dat is in feite geen issue want een load balancing lost dat wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Wouterr zei:

En waarom?

Afhankelijk wat de voorwaarden zijn en hoe lang het bedrijf eigenaar blijft.
Stel jij moet x installatiekosten betalen en je wordt pas na 4 jaar eigenaar.

Wat gebeurt er als je na 3 jaar van werk verandert? Overkopen aan een prijs (je had al installatiekosten betaald dus wrs in totaal duurder dan eentje zetten), terug afbreken en terug geven, ...

Wat gebeurt er als je partner morgen ook een EV van haar/zijn werk krijgt? Gaat je WG zijn paal open zetten zodat zij/hij ook kan laden?

Heb je zelf keuze qua model of is het nemen wat de WG voorstelt? Zitten daar smart functies op die je kan gebruiken met een eventuele PV installatie?

Wat met de prijs? Je WG betaalt terug aan VREG/CREG, covert dat de kost van je energiecontract?

etc. etc. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Wouterr zei:

Ik heb nog niet de tijd genomen om dit volledige topic door te nemen, maar ben momenteel aan het kijken voor een iX3 en nu vrees ik dat ik in de problemen kom door mijn aansluiting. Ik zit hier thuis met 3x230V 32A, betekent dit dat ik sowieso niet 3-fasig kan laden en dus in theorie beperkt ben tot 7.4 kW laadvermogen? In de tabel van Fluvius hieronder wordt dat echter niet aangeraden (waarom?). Het gaat over een leasewagen, waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf, maar daar heb ik momenteel nog geen verdere info over. Er ligt hier in de straat nog geen 400V trouwens.

Moet ik wegblijven van een elektrische wagen op dit moment of zijn er gemakkelijke oplossingen (of is er zelfs helemaal geen probleem)? Ik snap het allemaal niet meer :D🙃

 

image.png.5e811d26e92e2b83f5fec613e88547a8.png

technisch gezien kan je wel 3 fasig laden.

Maar er is geen fabrikant die een laadpaal 3x230V ac maakt.

Zit trouwens met zelfde probleem van aansluiting

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Niets mis met aan 7kW of zelfs lager laden imo, load balancer zou ik dan zeker wel pakken voor jou aansluiting.

Zelf ben ik nog nooit boven de 5kW gegaan, ook al kan ik aan 11kW laden.

Maar dat hang beetje af van je gebruiksprofiel.

idem hier, voor pieken te vermijden. laadpaal kan het aan, maar staat gewoon op 3kW. Dan blijft het verbruik vlak. (soms komt er eens een uitschieter naar 5kW, als er wat machines  op hetzelfde moment aanstaan, maar dus niet hoger.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Wouterr said:

Ik heb nog niet de tijd genomen om dit volledige topic door te nemen, maar ben momenteel aan het kijken voor een iX3 en nu vrees ik dat ik in de problemen kom door mijn aansluiting. Ik zit hier thuis met 3x230V 32A, betekent dit dat ik sowieso niet 3-fasig kan laden en dus in theorie beperkt ben tot 7.4 kW laadvermogen? In de tabel van Fluvius hieronder wordt dat echter niet aangeraden (waarom?). Het gaat over een leasewagen, waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf, maar daar heb ik momenteel nog geen verdere info over. Er ligt hier in de straat nog geen 400V trouwens.

Moet ik wegblijven van een elektrische wagen op dit moment of zijn er gemakkelijke oplossingen (of is er zelfs helemaal geen probleem)? Ik snap het allemaal niet meer :D🙃

 

image.png.5e811d26e92e2b83f5fec613e88547a8.png

Ik heb 1-fasig 230V thuis, 32A. Ik ben dus ook beperkt tot 7.4kW, en heb een auto die aan 11kW kan laden.

Laat een laadpaal plaatsen met een load balancer en dat is allemaal geen issue. Ik werk van thuis en mijn auto steekt ook in overdag. Als ik even in de historiek ga zien zie ik dat dat spel terwijl hier thuis vanalles draait tussen de 6 en de 7kW trekt overdag. 's Nachts is dat vaak continu 7kW.

Ik heb nu 21.000km elektrisch gereden sinds eind juni 2023 en ik laad quasi altijd thuis. Nog nooit problemen gehad qua niet genoeg tijd om bij te laden ofzo, en als ik me niet vergis heeft mijn auto een grotere batterij dan die iX3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, tuscani said:

idem hier, voor pieken te vermijden. laadpaal kan het aan, maar staat gewoon op 3kW. Dan blijft het verbruik vlak.

Hoe trager je laadt hoe groter je verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe trager je laadt hoe groter je verliezen.

En wat is verhoudingsgewijs het beste? ( financieel dan met het capaciteitstarief  en dergelijke) Laden aan 3kW met verlies of laden aan pakweg 6kW zoals jij doet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe trager je laadt hoe groter je verliezen.

Wat is het mechanisme daarachter? Heb het hier nu nog gelezen maar heb geen idee hoe het komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, glennvc said:

Wat is het mechanisme daarachter? Heb het hier nu nog gelezen maar heb geen idee hoe het komt.

Uw batterij is DC. Uw stekker geeft AC. Dat moet omgezet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, glennvc zei:

Wat is het mechanisme daarachter? Heb het hier nu nog gelezen maar heb geen idee hoe het komt.

Alle hardware in de auto blijft aan staan tijdens het laden. Dat verbruitk redelijk wat. Hoe trager je aan het laden bent, hoe langer het duurt, hoe meer dat extra verbruik begint door te wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Uw batterij is DC. Uw stekker geeft AC. Dat moet omgezet worden.

Dat is op zich nog geen verklaring. Dat er verliezen gepaard gaan met het omzetten AC naar DC is logisch. Maar waarom is het minder efficiënt om traag te laden? Is uw gelijkrichter minder efficiënt? Hebben uw cellen die lage DC-stroom niet graag?

aangepast door glennvc
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soundstorm zei:

Alle hardware in de auto blijft aan staan tijdens het laden. Dat verbruitk redelijk wat. Hoe trager je aan het laden bent, hoe langer het duurt, hoe meer dat extra verbruik begint door te wegen.

In dat geval ga je ervan uit dat de omvormverliezen constant zijn, onafhankelijk van vermogen. Het kan toch even goed zijn dat uw gelijkrichter aan 20% van het nominaal vermogen een rendement heeft van 96% en op nominaal vermogen een rendement van 94%?

2% op 50 kWh laden betekent 1 kWh minder verlies aan warmte, die kan het langer moeten actief zijn van de noodzakelijke boordsystemen mogelijk (deels) compenseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, glennvc zei:

In dat geval ga je ervan uit dat de omvormverliezen constant zijn, onafhankelijk van vermogen. Het kan toch even goed zijn dat uw gelijkrichter aan 20% van het nominaal vermogen een rendement heeft van 96% en op nominaal vermogen een rendement van 94%?

2% op 50 kWh laden betekent 1 kWh minder verlies aan warmte, die kan het langer moeten actief zijn van de noodzakelijke boordsystemen mogelijk (deels) compenseren?

Ik heb het niet over het rendement van de omvormer. Die gaat sowieso wel beter/slechter zijn bij bepaalde vermogens.

Het is de andere hardware in de auto die om de een of andere reden moet aan staan. Dat is sowieso een paar 100W.

Om simpel te rekenen:
2u aan 3kW geeft je dan 5.5kWh in de batterij en 0.5kWh verlies (8% verlies)
1u aan 6kW geeft je dan 5.75kWh in de batterij en 0.25kWh verlies (4% verlies)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat ik er een beetje van weet heb je onder een bepaald percentage grotere verliezen en boven een bepaald gebruik grotere verliezen.

Bij de klassieke trafo's je reactief vermogen die de oorzaak is, maar geen idee of dat hier ook meespeelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ik heb het niet over het rendement van de omvormer. Die gaat sowieso wel beter/slechter zijn bij bepaalde vermogens.

Het is de andere hardware in de auto die om de een of andere reden moet aan staan. Dat is sowieso een paar 100W.

Om simpel te rekenen:
2u aan 3kW geeft je dan 5.5kWh in de batterij en 0.5kWh verlies (8% verlies)
1u aan 6kW geeft je dan 5.75kWh in de batterij en 0.25kWh verlies (4% verlies)

Dat verhaal volg ik volledig. Op dat vlak heb je meer verliezen, maar dat laat nog altijd de vraag open wat het rendement van de omvormer zelf zou zijn bij die respectievelijke vermogens. Voor hetzelfde geld compenseert dat. Hoe hoger het laadvermogen, hoe groter de kans op noodzaak van actieve koeling bijvoorbeeld.

Vooralsnog ben ik niet overtuigd dat de uitspraak "Hoe trager je laadt hoe groter je verliezen." correct is. Er gaat ergens een optimale laadsnelheid zijn in de vermogenrange. Zit je daarboven, dan zijn je verliezen net lager bij trager laden en vice versa. Mogelijk heb je zelfs meerdere lokale maxima.

Testen met de iX3 hier thuis en de laadpaal van Loxone hebben uitgewezen dat die vanaf +-4 kW overgaat op 3 fase laden, daaronder laadt die gewoon enkelfasig. Dat zijn ook elementen die meespelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, glennvc zei:

Dat verhaal volg ik volledig. Op dat vlak heb je meer verliezen, maar dat laat nog altijd de vraag open wat het rendement van de omvormer zelf zou zijn bij die respectievelijke vermogens. Voor hetzelfde geld compenseert dat. Hoe hoger het laadvermogen, hoe groter de kans op noodzaak van actieve koeling bijvoorbeeld.

Vooralsnog ben ik niet overtuigd dat de uitspraak "Hoe trager je laadt hoe groter je verliezen." correct is. Er gaat ergens een optimale laadsnelheid zijn in de vermogenrange. Zit je daarboven, dan zijn je verliezen net lager bij trager laden en vice versa. Mogelijk heb je zelfs meerdere lokale maxima.

Testen met de iX3 hier thuis en de laadpaal van Loxone hebben uitgewezen dat die vanaf +-4 kW overgaat op 3 fase laden, daaronder laadt die gewoon enkelfasig. Dat zijn ook elementen die meespelen.

Er was ooit een Duits artikel waar ze dat volledig hebben nagemeten, en ook gesplitst volgens waar de verliezen zaten (van kast tot batterij). Heb dat hier ooit eens ergens gezet.

Maar dingen zoals dat overschakelen van mono naar tri, dat is waarschijnlijk enorm afhankelijk van de auto. Je zou dat volledig kunnen uitmeten om de meest ideale laadstroom voor jouw situatie uit te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid