Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 12 minuten geleden, ir_fuel zei: En als dan iemand komt laden, moet jij dat aangeven en daar belastingen op betalen? Ik vind dat nog altijd redelijk vaag, dat openstellen van laadpalen van particulieren. In theorie: ja. In praktijk: niet haalbaar. Enige manier wanneer dat haalbaar is, is als de provider die ertussen zit verplicht wordt om fiscale fiches op te stellen. Maar zoals je zegt: dan moet je ook nog de elektriciteitskost aftrekken. Gaat over zodanig kleine bedragen om aan te geven dat elke minuut die er aan besteed wordt verloren moeite is. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 1 uur terug, ir_fuel zei: En als dan iemand komt laden, moet jij dat aangeven en daar belastingen op betalen? Ik vind dat nog altijd redelijk vaag, dat openstellen van laadpalen van particulieren. 1 uur terug, Polygoon zei: Geen idee en niemand die het me kan zeggen. Als ik zelf laad aan die paal, komt dat ook binnen via die intermediair dus er is geen onderscheid tussen mezelf en een ander in deze. Ik kan mijn laadpas een ander tarief aanrekenen dan een andere zijn pas maar het blijft een inkomst. kweet niet of ik het hier al gezet had. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Brusselse-gemeenten-willen-laadpalen-belasten/10504660?fbclid=IwAR0G1RA3zX64ijMQj_6MsBi77dk0TVf47qHL9hzs9bz1gaLWTzD958JKR28 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 9 november 2023 Auteur Geplaatst: 9 november 2023 4 minuten geleden, tuscani zei: kweet niet of ik het hier al gezet had. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Brusselse-gemeenten-willen-laadpalen-belasten/10504660?fbclid=IwAR0G1RA3zX64ijMQj_6MsBi77dk0TVf47qHL9hzs9bz1gaLWTzD958JKR28 Gaat over laadpalen die “de publieke ruimte” innemen. Althans zo staat het in het artikel. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 13 uren geleden, Polygoon zei: Gaat over laadpalen die “de publieke ruimte” innemen. Althans zo staat het in het artikel. Dat zijn er in een stad veel. Als ondernemer kon je ook door je laadpaal openbaar te zetten (en dit natuurlijk door te geven) een investeringsaftrek krijgen van 200%. Diegene die daar voor gekozen hebben zullen binnen x-jaar wel een vergoeding moeten betalen + daar zullen ze wel eerder gaan kijken naar inkomsten van derden voor het laden. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 14 uren geleden, Mazdastruction zei: Bekeken wat gemiddelde prijs is van laadpalen in de buurt, afgezet tegen onze elektriciteitskost. En gezorgd dat maandelijke kost van € 10 die wordt aangerekend voor beheer mee betaald wordt bij de laadbeurten. Zijn er eigenlijk veel "derden" die bij u komen laden? Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Mensen die op bezoek komen. Derden die we niet kennen heb ik nog niet meegemaakt. Maar het kan. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 november 2023 Auteur Geplaatst: 10 november 2023 1 uur terug, d_s zei: Dat zijn er in een stad veel. Als ondernemer kon je ook door je laadpaal openbaar te zetten (en dit natuurlijk door te geven) een investeringsaftrek krijgen van 200%. Diegene die daar voor gekozen hebben zullen binnen x-jaar wel een vergoeding moeten betalen + daar zullen ze wel eerder gaan kijken naar inkomsten van derden voor het laden. Ik denk dat ze eerder de Allegos van de wereld willen belasten dan Jos vanachter de hoek die een laadpaal op z’n oprit heeft staan Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 16 minuten geleden, Polygoon zei: Ik denk dat ze eerder de Allegos van de wereld willen belasten dan Jos vanachter de hoek die een laadpaal op z’n oprit heeft staan Niet echt, Brussel heft zeer veel lokale belastingen op bedrijven en dit komt er nog eens bij Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 10 november 2023 Auteur Geplaatst: 10 november 2023 5 minuten geleden, dragonfly zei: Niet echt, Brussel heft zeer veel lokale belastingen op bedrijven en dit komt er nog eens bij Jos is in deze particulier Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 12 november 2023 Geplaatst: 12 november 2023 Op 9/11/2023 om 17:51, Mazdastruction zei: Gaat over zodanig kleine bedragen om aan te geven dat elke minuut die er aan besteed wordt verloren moeite is. Lijkt mij een "hold my beer" moment voor de Belgische overheid. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 19 uren geleden, Polygoon zei: Hij werkt Precies toch niet Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 november 2023 Auteur Geplaatst: 24 november 2023 8 minuten geleden, d_s zei: Precies toch niet Topic bekijken hé Zonnepanelen brengen niets op in de donker, nee 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 Even een situatie voorleggen, ben zelf niet echt huis in die materie maar velen hier intussen wel heb ik al gemerkt. Bij mijn zus komt er binnenkort een EV salariswagen. Welke het wordt uit het lijstje is nog niet bepaald maar ze zitten qua batterijgrootte allemaal in de 54à70kwh range. Huidige aansluiting is een standaard monofase 1*16A dus als ik het goed voorheb max. belasting 9,2 kw Ze kan in principe laden op het werk maar is overdag ook veel op de baan en er zijn minder laadpalen beschikbaar dan er EV’s rijden in het bedrijf dus er zal hoe dan ook regelmatig thuis moeten bijgeladen worden. Nice to know: werkgever komt niet tussen bij plaatsing privé laadpaal. Met mijn beperkte kennis zie ik volgende opties. -standaard 10a stopcontact aan 2 kwh/uur: om verschillende redenen niet echt een optie lijkt me? Is traag en is daar ook niet voor gemaakt (zou op de duur smelten blijkbaar). -blijkbaar zijn er speciale EV-stopcontacten die 3,7 kwh/uur aankunnen? https://electric-star.com/nl/ev-charging/legrand-greenup-access-versterkt-stopcontact-16a/ Dat lijkt me al interessanter, daarmee kan ze tussen pakweg 20u en 08u al meer dan 40kwh in de batterij pompen. Of is dat marketingpraat zo’n stopcontact? -Toch op eigen kosten een laadpaal zetten? Er is geen inpandige garage en ook geen carport maar wel een vrijstaande garage helemaal achteraan de oprit. Die heeft een eigen kasje met 2 zekeringen van 16A voor verlichting en stopcontacten in garage en stroom voor de sectionale poort. Afstand tot de hoofdkast in het huis is ongeveer 15à20m (ik weet niet of dat relevant is). Wat zijn hier de mogelijkheden? -3,7 kw laadpaal moet wel kunnen met de huidige standaard set-up maar dat kan een stopcontact van 100 euro blijkbaar ook dus toegevoegde waarde beperkt? -7,4 kw laadpaal maar dan moet je al van 1x16 naar 1x32A gaan in uw hoofdkast denk ik? Kan/mag dat zomaar of moet je daar ook voor via Fluvius passeren? -3 fasen maar kost een hoop geld blijkbaar en ook niet echt nodig in haar geval + het is de bedoeling dat ze nog gaan upgraden qua huis, niet op heel korte termijn maar wel binnen pakweg 5j. Ook om die reden lijkt het me misschien niet aangewezen om de investering in 3 fasen te doen. Alle input/feedback welkom! Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 zo een schuko stopcontact zou ik nooit vertrouwen voor die vermogens. Veel te weinig contactoppervlak om dat langdurig te doen. Steek een euro-stekker, die dingen kunnen daar al wat beter tegen, vb https://www.my-electro.be/stekkers-connectoren-elektrisch-data/mennekes-cee-stekker-1720 Is een pak goedkoper ook. Sowieso apart circuit met eigen zekering. Ze gaat wel goed moeten oppassen als ze maar 3680W (230V x 16A) binenhaalt. Laden aan dat vermogen gaat sowieso al niet lukken of ze gaat niets mogen verbruiken in huis wil ze dat haar hoofdzekering niet uitvalt. En elke avond zonder internet, tv, licht, frigo, diepvries en verwarming zitten lijkt mij niet zo leuk. Dus ofwel aansluiting verhogen. Owel laadvermogen halveren. Je zit snel met een verbruik van 0.5kW snachts aan toestellen. En kwH/u is kW. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 9,2 -3,7 is toch nog 5,5kw over, als je wacht met laden tot na het koken etc. moet dat toch volstaan? De dingen die je opsomt komen daar toch bijlange niet aan? Quote
Fr79 506 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 Dus die van Legrand is niet goed? Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 6 minuten geleden, Fr79 zei: 9,2 -3,7 is toch nog 5,5kw over, als je wacht met laden tot na het koken etc. moet dat toch volstaan? De dingen die je opsomt komen daar toch bijlange niet aan? monofase16A, dat is 1x 230V x 16A = 3680W afgerond 3700W of 3,7kW 3fasig 16A op 230V dat is vkw3 x 230V x 16A = 6374W afgerond 6400W of 6,4kW 3fasig 16A op 400V dat is vkw3 x 400V x 16A =11 085W of 11kW Een monofase 9,2kW aansluiting is dus 9200/230 = 40A Kijk eens wat ze zitten heeft van hoofdzekering. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 5 minuten geleden, Fr79 zei: Dus die van Legrand is niet goed? ikzelf zou nooit zo een schuko stekker vertrouwen uren na elkaar op dat vermogen. Liever een EEC stekker. Er is een reden waarom die de industriestandaard zijn. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 november 2023 Auteur Geplaatst: 24 november 2023 Eigen laadpaal zetten en uw aankoopprijs in de elektriciteitsprijs verrekenen. Dat de WG dan maar “infrastructuurskosten” betaalt via elektriciteitsprijs. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 Ik dacht 40A hoofdzekering x 230v = 9,2 KW maximaal belastbaar? Quote
Fr79 506 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 2 minuten geleden, Polygoon zei: Eigen laadpaal zetten en uw aankoopprijs in de elektriciteitsprijs verrekenen. Dat de WG dan maar “infrastructuurskosten” betaalt via elektriciteitsprijs. Kun je daar zomaar een slag in slaan? Zijn daar geen vastgelegde tarieven voor gelijk bij km vergoeding voor een ICE? Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 2 minutes ago, Fr79 said: Zijn daar geen vastgelegde tarieven voor gelijk bij km vergoeding voor een ICE? Neen Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 november 2023 Auteur Geplaatst: 24 november 2023 10 minuten geleden, Fr79 zei: Kun je daar zomaar een slag in slaan? Zijn daar geen vastgelegde tarieven voor gelijk bij km vergoeding voor een ICE? Het zal rap gedaan zijn als je 5 euro per kW vraagt. Om het voor de petrolheads simpel te maken: de WG komt niet tussen in een benzinepomp op uwen hof. Je zet privé een benzinepomp. Dan mag de WG er niet vanuit gaan dat die liter naft die je aan 1 euro de liter aankoopt, ook verkoopt aan 1 euro de liter. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.