Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Op 31/1/2024 om 14:34, Wouterr zei:

Ik heb nog niet de tijd genomen om dit volledige topic door te nemen, maar ben momenteel aan het kijken voor een iX3 en nu vrees ik dat ik in de problemen kom door mijn aansluiting. Ik zit hier thuis met 3x230V 32A, betekent dit dat ik sowieso niet 3-fasig kan laden en dus in theorie beperkt ben tot 7.4 kW laadvermogen? In de tabel van Fluvius hieronder wordt dat echter niet aangeraden (waarom?). Het gaat over een leasewagen, waarbij er een laadpaal voorzien wordt door het bedrijf, maar daar heb ik momenteel nog geen verdere info over. Er ligt hier in de straat nog geen 400V trouwens.

Moet ik wegblijven van een elektrische wagen op dit moment of zijn er gemakkelijke oplossingen (of is er zelfs helemaal geen probleem)? Ik snap het allemaal niet meer :D🙃

 

image.png.5e811d26e92e2b83f5fec613e88547a8.png

Volgens mij vindt fluvius dat niet leuk omdat je die fase dan sterk en onevenwichtig gaat belasten tov de andere 2

 

Op 31/1/2024 om 15:09, gewoon ik zei:

technisch gezien kan je wel 3 fasig laden.

Maar er is geen fabrikant die een laadpaal 3x230V ac maakt.

Zit trouwens met zelfde probleem van aansluiting

De auto gaat dat niet aanvaarden als er geen Neuter is

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Asserti zei:

Volgens mij vindt fluvius dat niet leuk omdat je die fase dan sterk en onevenwichtig gaat belasten tov de andere 2

 

De auto gaat dat niet aanvaarden als er geen Neuter is

Maar die heb je dus niet nodig, omdat ze het er niet op voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://doorbraak.be/op-eigen-kosten-de-stekkerauto-van-de-baas-opladen/?dbcode=t7269315162&u=90758003

Quote
De bedrijfsauto thuis opladen en de kosten declareren? Ho maar! Dat gaat zomaar
niet voor de fiscus.

De bedrijfsauto thuis opladen en de kosten declareren? Ho maar! Dat gaat zomaar niet voor de fiscus.

foto © Mercedes

De fiscus begint te sleutelen aan manieren om de stekkerauto van de zaak extra te belasten.

 

Werknemers met zonnepanelen worden de dupe van elektrische bedrijfswagens. De regering wil niet dat ze verdienen aan het opladen van de stekkerauto. Dat wordt ofwel op eigen kosten de auto van de baas opladen, ofwel belastingen en sociale lasten betalen op de onkostenvergoeding voor het thuisladen.

Sinds alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn doken al meerdere perverse effecten op. De recentste gaat over onkostenvergoedingen voor wie de auto van de baas thuis oplaadt.

De werkelijke laadkost

Duidelijke en praktische regels ontbreken wederom. Een recente beslissing van de minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) breekt velen zuur op. Van Peteghem veranderde immers het standpunt van de fiscus over onkostenvergoedingen. Een onkostenvergoeding betalen of ontvangen werd technisch ineens quasi onmogelijk. Tot overmaat van ramp zadelde de fiscus de bedrijven op met een extreem ingewikkelde administratie.

De basisgedachte bij de fiscus bleef dezelfde. De werkgever kan enkel de werkelijke kosten van het thuisladen vergoeden. Het probleem is de manier waarop. Tot voor kort paste de werkgever daarvoor een door de energieregulator CREG opgesteld tarief toe. Dat CREG-tarief verving de werkelijke elektriciteitsprijs. Dat mag niet meer. De werkgever mag alleen nog de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer vergoeden.

Gratis laden met zonnepanelen

De vraag is dan wat zijn die werkelijke stroomkosten? Dat kan de werknemer alvast moeilijk meten. Helemaal vervelend wordt het voor wie zonnepanelen heeft. Want die laadt in veel gevallen ‘gratis’ de bedrijfswagen. Voor de fiscus is de werkelijke elektriciteitsprijs in dat geval nul. De werknemer mag die stroom niet laten vergoeden door de werkgever. Betaalt de baas toch, dan volgen belastingen en sociale lasten over dat bedrag.

Tijden veranderen. De werknemer was een tankkaart gewend. Een tankbeurt gebeurde onderweg en duurde enkele minuten. Nu het laden uren kan duren zet diezelfde werknemer zijn bedrijfswagen liever op zijn oprit aan de eigen laadpaal.

De ogenschijnlijk meest comfortabele oplossing is dat de werkgever een laadpaal plaatst bij de woning van zijn werknemer met elektrische bedrijfswagen. Vervelend detail is dat de werkgever niet de stroomkosten kan en mag betalen. De laadpaal wordt aangesloten op de aansluiting van de bewoner, namelijk de werknemer. Fluvius is daar zeer duidelijk.

De tweede ogenschijnlijke oplossing is dat de werknemer een kostennota voor het thuisladen kan indienen bij de werkgever. Technisch blijkt dat nagenoeg onmogelijk. Want laadpalen houden niet bij hoeveel het energieverbruik kost.

De derde en meest correcte manier bestaat uit de gedeelde facturatie of split-bill. Dat kan enkel met een slimme laadpaal én een digitale meter.

Nodeloos complex

De leverancier van de laadpaal registreert alle gegevens van de laadsessie en maakt een factuur op met werkelijke prijzen. Die thuislaadsessies factureert de laadpaalleverancier dan in naam van zijn klant aan diens werkgever. Nadeel van deze omslachtige methode is dat de zowel werkgever als werknemer een contract moeten aangaan met een laadpaalbedrijf.

Hoe dan ook het zogenaamde goedkoop laden dankzij zonnepanelen hoort er dan niet meer bij.

Niet enkel wordt thuisladen nu ingewikkelder, het vergt ook veel meer administratie. Tot overmaat van ramp dreigt de berekening nodeloos complex te worden dankzij de fiscus die stelt dat beroepsverkeer, woon-werkverkeer en privégebruik moeten uitgesplitst worden om anders belast te worden. Tel daarbij bijvoorbeeld dag- en nachttarieven, piekuren, capaciteitstarief, terugdraaiende teller…

De regering wil blijkbaar vooral niet dat werknemers kunnen verdienen op de terugbetaling voor de gebruikte elektriciteit. Maar daardoor lopen ze het risico niet eerlijk vergoed te worden.

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Ritsuke zei:

Here we go ... :rolleyes:

Eerst iedereen aan de EV en dan kapot belasten :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was uiteraard te verwachten maar ik verwacht precies niet dat het bij die regeling zal blijven. Bovendien, zeer simplistisch gesteld, is alle stroom naar de auto stroom die ik niet in mijn huishouden kan gebruiken, los van de oorsprong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Polygoon said:

En gaat men voorbij aan de kostprijs om tot "gratis" stroom te komen. Die zonnepanelen zijn niet gratis 🙂

Alsook:

Ik heb zonnepanelen, ik wek 5000kWh op, ik verbruik 10000kWh. Welke kWh was gratis, en welke niet. Was die van mijn kookplaat gratis, of die van de laadsessie van deze namiddag?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk kan je dat toch simpel oplossen. Het enige moment waarop de fiscus nadeel kan zien is als je opbrengst van je panelen meer is dan wat je huis verbruikt + een gedeelte (of alles) van het laden van je EV.

Als je op eoa manier kan aantonen wat je jaarproductie is van je panelen, en daarnaast leg je dan je jaarverbruik van je huis + hoeveel kWh je hebt geladen, dan is het toch simpel om een jaarlijkse onkostennota te maken?

Huis: 7000kWh

Auto: 3000kWh

Panelen: 5000kWh

Je weet dus dat je huis 4000kWh heeft verbruikt, je panelen 5000kWh hebben opgebracht dus je hebt 1000kWh van je auto gecovered met je panelen.

Aja fuck, dat werkt niet met een digitale teller ... enkel met een analoge. 

Los daarvan heeft @Polygoon gelijk dat die zonnepanelen ook niet gratis zijn. Verre van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Waarom een laadpaal van uw werkgever een administratieve nachtmerrie is

Rijdt u met een elektrische bedrijfswagen? Het is een courante praktijk dat uw werkgever dan ook in een laadpaal bij u thuis en een laadpas voorziet. Maar hoe die voordelen fiscaal behandeld worden, is deels een grijze zone.
 
Bij fossiele bedrijfswagens kunnen werkgevers een tankkaart geven, maar bij elektrische bedrijfswagens is de terugbetaling van het verbruik wat complexer. ©ANP / Harold Versteeg

Zoals een werkgever vaak een tankkaart ter beschikking stelt bij bedrijfswagen op fossiele brandstoffen, kan hij ook tussenkomen in de kosten voor het opladen van uw elektrische bedrijfswagen. 'Dat is niet verplicht, maar het is een courante praktijk dat een werkgever een laadpas en een laadpaal ter beschikking stelt', zegt Peggy Criel, een juridisch experte van de hr-dienstenleverancier Partena Professional. 'In de carpolicy of arbeidsovereenkomst kunnen beperkingen opgelegd worden, zoals dat u geen andere voertuigen mag opladen via de pas of de paal.'

Hebt u een bedrijfswagen, dan wordt u belast op het privégebruik van dat voertuig via het voordeel alle aard (VAA), waarop u personenbelasting betaalt. Bij elektrische en hybride auto's is het VAA een stuk lager dan bij wagens met een verbrandingsmotor, omdat het naast de cataloguswaarde ook afhangt van hun lage CO₂-uitstoot.

In principe blijft het daarbij. Tankt u thuis stroom via het oplaadpunt en betaalt uw werkgever die terug, dan wordt dat niet bijkomend belast. Het wordt geacht inbegrepen te zijn in het VAA van de bedrijfswagen, blijkt uit het antwoord van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op een parlementaire vraag uit 2021. Er zijn wel voorwaarden, en die kunnen leiden tot een hoop administratie of complicaties.

TIP

Slim omgaan met uw portemonnee?

Schrijf u nu in voor de dagelijkse Netto Geldtip.

Elke dag (ma.-vrij.) via e-mail - Uitschrijven in één klik

  • De werkgever moet het oplaadpunt ter beschikking stellen.
  • De carpolicy moet voorzien in de terugbetaling van de via het oplaadpunt getankte stroom.
  • Het toestel moet de verbruikte hoeveelheid elektriciteit voor het opladen van de bedrijfswagen doorgeven aan de werkgever.
  • De terugbetaling moet gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten.

'Bij dat laatste zitten we een beetje in een grijze zone', waarschuwt Criel. 'Want hoe moet je de werkelijke elektriciteitskosten van een werknemer aantonen?'

In recente rulings heeft de Dienst Voorafgaande Beslissingen van de FOD Financiën daarover een strikt standpunt ingenomen. Om te verzekeren dat uw werkgever de werkelijke kostprijs van de opgeladen elektriciteit terugbetaalt, valt men terug op het elektriciteitscontract dat u afsloot en de prijzen die erin zijn opgenomen.

Door de diverse elektriciteitscontracten en aanbieders op de markt is voor een werkgever vaak onbegonnen werk om per werknemer een goed zicht te krijgen op de werkelijke prijs van de getankte stroom.

Peggy Criel
Juridisch experte Partena Professional

Werknemers die genieten van een vaste stroomprijs moeten die periodiek - in principe jaarlijks - doorgeven. Voor mensen met een variabele stroomprijs worden de werkelijke elektriciteitskosten vastgesteld aan de hand van een (gewogen) gemiddelde elektriciteitsprijs op basis van de jongste afrekening. Die wordt voorlopig gebruikt tot de volgende afrekening, waarna met de reële prijs een regularisatie voor de afgelopen periode kan gebeuren.

'Door de diverse elektriciteitscontracten en aanbieders op de markt en het grote aantal werknemers met een elektrische of hybride bedrijfswagen is het voor een werkgever vaak onbegonnen werk om per werknemer een goed zicht op de stroomprijs te krijgen', zegt Criel. 'De terugbetaling gebeurt daarom op basis van een forfait, waarbij de tarieven van de regulatoren CREG of VREG worden toegepast. Maar zijn dat de werkelijke elektriciteitskosten?'

Zonnepanelen

Als u thuis zonnepanelen hebt, wordt het nog wat complexer, want dan neemt u niet altijd stroom af van het net en hebt u geen bijbehorende elektriciteitskosten als u uw auto oplaadt. Moet de terugbetaling van elektriciteit aan zonnepaneleneigenaars door de werkgever dan wél belast worden als een voordeel alle aard? 'Die hele regeling is een administratieve nachtmerrie', zegt Criel.

Het blijft wachten op verduidelijkingen van de overheid, en intussen gaat de technologie razendsnel vooruit.

Peggy Criel
Juridisch experte Partena Professional

'Al in 2022 werd een omzendbrief met verdere verduidelijkingen aangekondigd, maar het is nog altijd wachten. Intussen gaat de technologie razendsnel vooruit. Voor bidirectionele laadpalen (die tweerichtingsverkeer van stroom toelaten, dus ook van de auto naar het huis, red.) is fiscaal niets geregeld.'

Om te bepalen op welk voordeel de werknemer belast moet worden, wordt werkgevers soms aangeraden om, bij gebrek aan duidelijke wettelijke bepalingen, toch maar een ruling aan te vragen bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen van de FOD Financiën. 'Die hanteert de effectieve elektriciteitskosten als norm, maar dat betekent een enorm administratief werk.'

Veranderen van werk

En wat als u het bedrijf verlaat? 'Doorgaans schrijft een bedrijf het laadstation af over een periode van 48 maanden. Als een werknemer vertrekt wanneer die periode nog loopt, kan de werknemer de laadpaal tegen de restwaarde overnemen. Op die manier ontstaat geen voordeel. Als de werknemer niets betaalt voor het laadstation, wordt hij wel belast op een voordeel alle aard, voor zover het laadstation nog een economische restwaarde heeft', zegt Criel.

Een werknemer kan er ook voor kunnen kiezen zelf een laadstation te installeren. Die kosten kunt u tot 31 augustus 2024 gedeeltelijk fiscaal aftrekken. Voor dit jaar hebt u nog recht op 15 procent belastingvermindering. U kunt tot 1.750 euro per laadpaal en per belastingplichtige inbrengen.

Om van de belastingvermindering te kunnen genieten, is onder meer vereist dat de laadpaal in de onmiddellijke nabijheid van de gezinswoning wordt geplaatst en de stroom wordt aangeleverd via een groenestroomcontract of via eigen hernieuwbare energiebronnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allen,

Wij zullen weldra starten met een nieuwbouw woonproject en kunnen in de straat aansluiten op een 400v 3 fasig netwerk.

Weldra zullen we de nodige kabels moeten voorzien vanaf de straatkant. We plannen te starten met 1 laadpaal, met na verloop van tijd waarschijnlijk uitbreiding naar een tweede laadpaal.

Wat zijn op dit moment de beste slimme laadpalen te koop voor particulieren? Welke aansluitingen moet ik hiervoor binnenkomen vanaf de straatkant? Wat is de maximale laadcapaciteit en amperage die voor particulier gebruik is toegestaan? Waar moet ik anders zeker nog op letten tijdens de ruwbouwwerken mbt het toekomstig laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Francis zei:

Beste allen,

Wij zullen weldra starten met een nieuwbouw woonproject en kunnen in de straat aansluiten op een 400v 3 fasig netwerk.

Weldra zullen we de nodige kabels moeten voorzien vanaf de straatkant. We plannen te starten met 1 laadpaal, met na verloop van tijd waarschijnlijk uitbreiding naar een tweede laadpaal.

Wat zijn op dit moment de beste slimme laadpalen te koop voor particulieren? Welke aansluitingen moet ik hiervoor binnenkomen vanaf de straatkant? Wat is de maximale laadcapaciteit en amperage die voor particulier gebruik is toegestaan? Waar moet ik anders zeker nog op letten tijdens de ruwbouwwerken mbt het toekomstig laden?

Kijk meteen naar een 22kW laadpaal met dubbele aansluiting, dan moet je achteraf geen meer bij zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Audi S8 zei:

Snap nog steeds niet waarom je een 22kW laadpaal privé zou installeren....

Omdat je dan twee auto’s tegelijk kan laden (in zijn geval). 

Ik vind het gewoon futureproof. Ik laad altijd op aan 11kW en ben daar blij mee. Heeft al een paar keer gezorgd dat ik niet onderweg moest laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Polygoon said:

Omdat je dan twee auto’s tegelijk kan laden (in zijn geval). 

Ik vind het gewoon futureproof. Ik laad altijd op aan 11kW en ben daar blij mee. Heeft al een paar keer gezorgd dat ik niet onderweg moest laden. 

Omdat je dat ding niet altijd in steekt? :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Audi S8 said:

Snap nog steeds niet waarom je een 22kW laadpaal privé zou installeren....

Als het eentje is met 2 aansluitingen kan ik het snappen. Dan kan je 2 auto's tegelijk laden aan 11kW elk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Audi S8 zei:

Snap nog steeds niet waarom je een 22kW laadpaal privé zou installeren....

Prijsverschil is miniem dus voor nieuwbouw zou ik dan ook meteen zwaar genoeg gaan.

Laadpaal op zich kost niet veel eens je de inkoopprijzen ziet :ninja: . Het zijn de marges en werkuren die het duur maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Omdat je dan twee auto’s tegelijk kan laden (in zijn geval). 

Ik vind het gewoon futureproof. Ik laad altijd op aan 11kW en ben daar blij mee. Heeft al een paar keer gezorgd dat ik niet onderweg moest laden. 

Hier ook meestal laden aan 10-11 KW, kan hem ook aan 5 kw laten laden maar meestal pak ik 10-11. Zou het ook niet meer kunnen missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid