Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Het feit waarom je iets specifiek wil, maakt jou een mooie en boeiende mens. 

Sèg, is het Knuffel-een-flik-dag vandaag, misschien ?

• Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Ze staat niet te verkommeren in de garage ❤️  

PXL_20240730_193136930.thumb.jpg.019e021241184be0f65cdace864e2b39.jpg

Al 2.000 km op gezet! (Da's wel inclusief de afhaaltrip, dus na aankomst in BE al 4 tankjes en dus richting de 1.000 km gereden ... en dat terwijl ik eigenlijk geen tijd had want heb 11 dagen Gentse Feesten gewerkt.)

Superwijs om te ervaren hoe relaxed je automatisch gaat rijden met zoiets. Contrast in 'vibe' met de Guzzi is groot (en tussen K13R en Guzzi was die veel te klein om ze naast elkaar te kunnen verantwoorden).

Ik rijd daar wel constant de foot pegs mee tegen de grond :d dus ga regelmatig de boutjes daarvan moeten swappen :D  wel ambetant dat dat imperial vijswerk is op die bike en geen metric. Allez, voor een deel, wat 't helemaal ambetant maakt. :D

Engine is bonkers ❤️ Als je daar tussen de 2,5k en 4k rpm mee bolt is dat een extreeeeem soepele en gewillige motor (koppel te over maar ook niet on/off), dat bokt nooit, dat draait zijdezacht ... maar hoger in de revs is 't echt nice hoeveel power die heeft. Leuk om eens mee door te trekken.

Is wel vééél te stil   Klinkt wel mooi, maar ik wil qua luidsterkte toch nog een stevige stap 'vooruit' gaan. De bike is ook (IRL zeker) zo impressionant dat er een bonkers sound bij hoort (toon/klank zit uiteraard al goed, nu nog de dB zegt).

Ook de fuelling is redelijk goed, denk dat de carbs momenteel nog deftig afgesteld staan. Heb wel al de 6-poorts digitale sync-tool binnen uit de USA waarmee ik makkelijk de carbs op elkaar kan afstellen. Maar lijkt nu nog niet nodig.

Ergens in de rechter cilinderbank is er één carb (de voorste, denk ik) die een klein beetje benzine zweet, nooit puddles of drops te bespeuren maar ik zie wel vuilaftekening eronder (op het blok zelf) die dat doet vermoeden. En hij stinkt stevig naar pure benzine, in de garage. :D 
Maar dat kan ook de benzinekraan zijn, dat is een goed gekend zwak puntje (lekken, etc ... tot zelfs bij lang stilstaande bikes (samen met bad carbs) de oorzaak tot vapour lock). Er zijn nog enkele OEM Honda benzinekraantjes te vinden (worden niet meer gemaakt) dus ga er mij 2 halen.

Ride is zo-zo. 't Is een cruiser, dus soepel en zacht ... maar zware oneffenheden (putdeksels etc) zijn toch nog prominent in de onderrug te voelen. Vegen kan je niet echt met zo'n ding, dus ze verwijten dat ze wat zweverig aanvoelt tijdens richtingswissels wil ik niet echt.
Ga toch in de komende paar jaar eens een degelijke revisie van de voorvork doen, mogelijks een upgrade van het binnenwerk (mag dan graag Öhlins zijn).

Remmen: sans faute. Heel lineaire feel in de levers, als je hard wil remmen moet je hard knijpen, bij zachte bediening kan je prachtig subtiel millimeterwerk doen. Typisch Honda, eigenlijk.

Zéééér tevreden tot nu toe!!

Qua looks: 't is zoals bij de K13R. Het ene moment I'm swept away en op het andere moment denk ik 'hmmm, zou toch liever een andere kleur gehad hebben'.
Maar looks gaan nog stevig vooruit gaan na het herbekleden van 't zadel (no more nails) en de hop-ups die 'k nog voor ogen heb (o.a. triple lights vooraan, cleanere/mooiere nummerplaathouder, ander stuur, ...).
Ga er ook voor de rechter stuurhelft zo'n knoppenblok voor kopen, dan heb ik 3 knoppen om extra verlichting te bedienen.

En ondertussen uitgevogeld dat de sirene wél nog de beide toonsoorten geeft. Is dus een wail en een yelp ... :D  Damn dat heeft effect :lolz:  Gisteren bij 't filefilteren van de kust richting binnenland hielp dat op 2 momentjes zeer goed om hardleerse "helemaal rechts rijden op de linker rijstrook"-nitwits opzij te doen gaan. :D

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Je geeft de beleving goed weer!

Snap er niets van waarom je het zo leuk vindt

Geplaatst:
Op 8/7/2024 om 09:40, ex-Mooseman zei:

Mo gow, wat een lelijk ding , maar ik wil die toch eens zien en bepotelen.

Hopelijk heb je dat niet met alle lelijke dingen

Geplaatst:
35 minuten geleden, toere zei:

Hopelijk heb je dat niet met alle lelijke dingen

Gelukkig niet 

• Grappig 1
Geplaatst:

Zalig spel!
Ik vind alleen de achterkant minder. Die ronde koffers zijn absoluut mijn ding niet, en ik vind dat het spatbord precies te ver van het achterwiel staat (zowel boven als achter).
Ik zou juist niks doen aan het zadel :D

Geplaatst:
14 uren geleden, msxx zei:

Je geeft de beleving goed weer!

Snap er niets van waarom je het zo leuk vindt

Ik vermoed dat het pure midlife crisis je-ne-sais-quoi is. Opstappen, rijden. Gewoon rustig, cruisen, legale snelheid, nul stress dat je ergens gepakt wordt door eoa camera, ...

Vergelijkbaar -denk ik- met cabrio rijden met een '99 Jag XK Cabrio. Het is de open air belevenis, gecombineerd met de motor, die 't 'm doet. Maar 't heeft niks met actief (sportief) rijden te maken.

10 uren geleden, DDke zei:

Zalig spel!
Ik vind alleen de achterkant minder. Die ronde koffers zijn absoluut mijn ding niet, en ik vind dat het spatbord precies te ver van het achterwiel staat (zowel boven als achter).
Ik zou juist niks doen aan het zadel :D

Dat van 't spatbord heb je 200% correct. Dat is wat ik ook niet knap vind aan de gewone F6C zonder koffers. Daarom dat ik absoluut ene met koffers wou. En 't was dit of de OEM Honda "Tourer" koffers, die je waarschijnlijk een pak knapper zal vinden (ik ook, maar slechts in 1 originele kleur):

image.png.093d94d5e117e88e6c6e7ca24f012a4c.png

(De batwing is niet origineel, Honda maakte dat nooit.)

"Probleem" is dat de Tourer nooit in Europa is geïmporteerd en je dus een US-versie koopt. Ze zijn hier niet dik gezaaid en je moet er al ene vinden op Franse of NL of DE registratie want de Poolse b.v. zijn bijzonder moeilijk op Belgische platen te krijgen. (Beats me hoe het kan dat dat moeilijk is, PL is even West-Europa als DE mijn gedacht.)

Wat ik ooit denk te doen is in de USA een Tourer te kopen naar m'n goesting, om daar te trip te rijden die ik wil doen (5-6 weken) en daarna de color kit (tank, spatborden, zijpanelen, koffers) en mogelijks nog wat extra onderdelen ook te exporteren naar Europa.

En alle andere OEM kleuren liggen me niet. B.v.

File:Valkyrie tourer.jpg - Wikimedia Commons

Honda 1500 Valkyrie Tourer: Detailed Specs, Background, Performance, and  More

Maar vooral: ik vond 0,0 "goeie" Tourers in de periode dat ik een F6C zocht.

Daarom dan toch de Corbin kaart getrokken.

Sowieso: het is een zeer eigenwijze moto, bijzonder love it / hate it, of noem het acquired taste. N'importe, maar dat past wel bijzonder goed bij mij.

Tot nu toe: tevreden man! Maar eerst meer sound, dus. (En licht. :D )

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Hoe meer motoren op de baan hoe beter, ze moeten niet snel gaan

Dacht dat de Griso al een pak rustiger was dan de K? Maar was kennelijk mis  

Geplaatst:
12 minuten geleden, msxx zei:

Hoe meer motoren op de baan hoe beter, ze moeten niet snel gaan

Dacht dat de Griso al een pak rustiger was dan de K? Maar was kennelijk mis  

Nee idd, dat is inderdaad geen flaneerbike die voor de rest vooral rechtdoor wil, maar een motorfiets die actief gereden wil worden en dat ook beloont.
Los van het sterk hogere bedieningsgemak en de zorgeloosheid waarmee je de BMW kon rijden, is de Griso echt ook een bochtenpikker met een aangenaam 'spirited' stuur- en bochtengedrag.
Ook de motor is, hoewel een heel pak minder krachtig, ook gezegend met een rpm-range, koppel- en vermogenscurve en karakter dat 't een feest is om die echt naar de limiter te pushen. (Ik knal daar echt bijzonder vaak in, zo frequent exploit ik die dwarse V-twin en al z'n power.)
Het comfort is bijna afwezig, 't is een kleinere moto met een toch best compacte zithouding, de bediening (koppeling, remmen, gas, ...) is "Italiaans onaf" maar dat alles draagt ook bij aan het globale karakter: 't is een nukkige Italiaanse schone waarmee 't wél bijzonder bevredigend rijden is. (Dubbelzinnigheid intended.)
De voorvork is zeker geen topmateriaal, maar ik voel véél meer dan doorheen die voorbouw van de K13R, dat was echt bijna blind/gevoelloos vertrouwen op de band.

Had jij niet ook al eens met een R9T gereden? Wel, die Griso is naar mijn mening een klein tikje sportiever qua (in)sturen, wat lineairder in z'n bochtengedrag (geen lage boxer), wel een pak lastiger/moeilijker om te rijden (de R9T is BMW-typisch "af" en leest je gedachten) maar ook een HEEL pak emotioneler om te rijden. En de klank is geen 100 maar 10.000 keer zo mooi. De Griso is wel minder comfortabel, zit toch een maatje kleiner, en als je je evaluatie stript van alle emotionaliteit/passie/... dan is het gewoon een duidelijk slechtere bike. Maar sportief is het mij zeker genoeg, dat rijdt op rails de voetsteunen tegen de grond en is toch 2 klasses wendbaarder dan de K13R.

Geplaatst:
31 minuten geleden, gTa zei:

Nee idd, dat is inderdaad geen flaneerbike die voor de rest vooral rechtdoor wil, maar een motorfiets die actief gereden wil worden en dat ook beloont.
Los van het sterk hogere bedieningsgemak en de zorgeloosheid waarmee je de BMW kon rijden, is de Griso echt ook een bochtenpikker met een aangenaam 'spirited' stuur- en bochtengedrag.
Ook de motor is, hoewel een heel pak minder krachtig, ook gezegend met een rpm-range, koppel- en vermogenscurve en karakter dat 't een feest is om die echt naar de limiter te pushen. (Ik knal daar echt bijzonder vaak in, zo frequent exploit ik die dwarse V-twin en al z'n power.)
Het comfort is bijna afwezig, 't is een kleinere moto met een toch best compacte zithouding, de bediening (koppeling, remmen, gas, ...) is "Italiaans onaf" maar dat alles draagt ook bij aan het globale karakter: 't is een nukkige Italiaanse schone waarmee 't wél bijzonder bevredigend rijden is. (Dubbelzinnigheid intended.)
De voorvork is zeker geen topmateriaal, maar ik voel véél meer dan doorheen die voorbouw van de K13R, dat was echt bijna blind/gevoelloos vertrouwen op de band.

Had jij niet ook al eens met een R9T gereden? Wel, die Griso is naar mijn mening een klein tikje sportiever qua (in)sturen, wat lineairder in z'n bochtengedrag (geen lage boxer), wel een pak lastiger/moeilijker om te rijden (de R9T is BMW-typisch "af" en leest je gedachten) maar ook een HEEL pak emotioneler om te rijden. En de klank is geen 100 maar 10.000 keer zo mooi. De Griso is wel minder comfortabel, zit toch een maatje kleiner, en als je je evaluatie stript van alle emotionaliteit/passie/... dan is het gewoon een duidelijk slechtere bike. Maar sportief is het mij zeker genoeg, dat rijdt op rails de voetsteunen tegen de grond en is toch 2 klasses wendbaarder dan de K13R.

In 2010 was ik met mijn Aprilia Futura onderweg in Italië en moest ik een lamp laten vervangen. Kwam terecht in een kleine, typisch Italiaanse, garage. Toen ik weg reed kwam er een Griso aangereden. En sindsdien kijk ik om als ik er een zie (1x per 2jaar ongeveer ). Heb nu ook een Black Devil’ SE in mijn favorieten staan. Ratio houdt me helaas tegen om ervoor te gaan

R9T nooit mee gereden, prachtig product wel.

Geplaatst:
14 uren geleden, gTa zei:

Ik vermoed dat het pure midlife crisis je-ne-sais-quoi is. Opstappen, rijden. Gewoon rustig, cruisen, legale snelheid, nul stress dat je ergens gepakt wordt door eoa camera, ...

image.png.093d94d5e117e88e6c6e7ca24f012a4c.png

(De batwing is niet origineel, Honda maakte dat nooit.)

"Probleem" is dat de Tourer nooit in Europa is geïmporteerd en je dus een US-versie koopt. Ze zijn hier niet dik gezaaid en je moet er al ene vinden op Franse of NL of DE registratie want de Poolse b.v. zijn bijzonder moeilijk op Belgische platen te krijgen. (Beats me hoe het kan dat dat moeilijk is, PL is even West-Europa als DE mijn gedacht.)

Wat ik ooit denk te doen is in de USA een Tourer te kopen naar m'n goesting, om daar te trip te rijden die ik wil doen (5-6 weken) en daarna de color kit (tank, spatborden, zijpanelen, koffers) en mogelijks nog wat extra onderdelen ook te exporteren naar Europa.

Wel tof idee en zeker de moeite zo een road trip in de US ! 

Heeft deze motor trouwens cruise control ? Of was dat no go in die tijd ?

Geplaatst:
2 uren geleden, SpeedExceed zei:

Hmmmm... bij uitbreiding: zijn er ooit motoren met carburatoren geweest die cruise control hadden? (en dan heb ik het niet over het gashendel dat vastgezet wordt met een vijs zoals BMW vroeger had). 

Geplaatst:

Tiens, ik dacht dat die volledig herspoten was volgens een eigen idee, maar het geel zwart blijkt dus wel een originele kleustelling te zijn: 

s-l1200.webp 

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou het spel wel een wrap geven. Monotoon in een geslaagde blauw tint. Zoiets (zonder de sissybar, ruit en handvaten)

6035a.jpg

Of liefst zeld en originele wat valere candy blue van op de eerste Four 
s485517703495831154_p462_i1_w4032.jpeg?w

Hier geen fan van de ronde koffers. De touring koffers vind ik dan wel prachtig staan. 

En qua uitlaat zou ik wel voor vance and hines gaan :inlove: 
Dat is voor mij wat daar onder hoort. Let wel dat je carburatie gaat moeten aanpassen als je te 'open' gaat. 
Kan je direct voor een dynojetkitje gaan :D En eventueel ondertussen de koppen laten flowen :inlove: 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
12 minuten geleden, Tjeu zei:

Hmmmm... bij uitbreiding: zijn er ooit motoren met carburatoren geweest die cruise control hadden? (en dan heb ik het niet over het gashendel dat vastgezet wordt met een vijs zoals BMW vroeger had). 

Goldwing en FLH modellen van Harley in de 80's al zeker denk ik. Met een systeem dat vacuum gebruikte.

Geplaatst:
3 uren geleden, Tjeu zei:

Tiens, ik dacht dat die volledig herspoten was volgens een eigen idee, maar het geel zwart blijkt dus wel een originele kleustelling te zijn: 

s-l1200.webp 

Klopt, maar niet voor Europa.

De combinatie black / pearl hot rod yellow was er enkel in MY 97 voor de Noord-Amerikaanse markt (340 stuks voor 49 States, 20 voor California (andere motor), 20 voor Canada) en 40 voor Australië.
Mijn exemplaar is d'origine een full black Europese SC34A, waarvoor via het officiële dealernet een Amerikaanse color kit is besteld (tank / spatborden) en gemonteerd. Tesamen met de Corbin koffers en zijpanelen, die dan ook in dezelfde kleurstelling zijn gestoken.

Geplaatst:
8 uren geleden, SpeedExceed zei:

Road trip ga 'k vermoedelijk in 2026 doen, als er opnieuw een Int'l Convention is van de Blue Knights in de USA. Volgend jaar is in de Benelux, elke 2 jaar is 't in de V.S.

Nee, geen cruise control, maar ik mis dat niet want geen enkele van mijn moto's had dat ... en ik heb op elke moto die 'k al had zo'n Booster.

image.jpeg.d7480dd7dd2dff72895219cabf01c3c9.jpeg

Werkt perfect.

Geplaatst:
5 uren geleden, Tjeu zei:

Ik zou het spel wel een wrap geven. Monotoon in een geslaagde blauw tint. Zoiets (zonder de sissybar, ruit en handvaten)

6035a.jpg

Of liefst zeld en originele wat valere candy blue van op de eerste Four 
s485517703495831154_p462_i1_w4032.jpeg?w

Hier geen fan van de ronde koffers. De touring koffers vind ik dan wel prachtig staan. 

En qua uitlaat zou ik wel voor vance and hines gaan :inlove: 
Dat is voor mij wat daar onder hoort. Let wel dat je carburatie gaat moeten aanpassen als je te 'open' gaat. 
Kan je direct voor een dynojetkitje gaan :D En eventueel ondertussen de koppen laten flowen :inlove: 

Negatief. Wrappen ga ik absoluut niet doen. Als er ooit een andere kleur op komt, zal 't in lak zijn, een geheel eigen "ontwerp" (keuze kleurencombinatie) en ja dan is de kans bestaande dat een Honda-blauw er deel van uit maakt.
Maar de kans is klein dat ik deze lakset (OEM) ga herschilderen. Dan is een 2e lakset waarschijnlijker.

V&H wil ik niet. Op de F6C staan de straight pipes zoals Two Brothers en Cobra ze ma(a)k(t)en 't mooist, imo. Cobra's kan je nog nieuw vinden, trouwens.

Heb al een carb sync kit gekocht, er komt een 'quick release' kit aan voor de airbox (die is stock zeer fiddly om te verwijderen, maar er zijn aftermarket oplossingen met deelbare stacks waardoor je na 't verwijderen van 6 verbindingen je airbox er gewoon recht omhoog uit haalt).
Kans ik groot dat ik idd de carbs eruit haal (heb ook zin om zelf een ultrasoon reinigingsbadje te kopen) en 'm ga jetten.

Geplaatst:

Lokale dealer heeft zo ene te koop staan  

Geplaatst:

Ben er mij behoorlijk in aan 't bijlezen. Toch verdorie iets speciaals.
Er zijn er met stevige problemen met 't chroom (zeer Honda-atypisch) maar vermoedelijk betreft het enkel de allereerste.
Spare parts worden wel problematisch, zeker koetswerk.

Geplaatst:

Dit koppel tegengekomen op vakantie in Oostenrijk. Pfff :inlove:

IMG_1398.jpeg.9ed713cacab6f6cebb773022d375bfcc.jpeg

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
Op 2/8/2024 om 23:08, gTa zei:

Ben er mij behoorlijk in aan 't bijlezen. Toch verdorie iets speciaals.
Er zijn er met stevige problemen met 't chroom (zeer Honda-atypisch) maar vermoedelijk betreft het enkel de allereerste.
Spare parts worden wel problematisch, zeker koetswerk.

Na aankoop koetswerk demonteren, 3D laten scannen en bij nood kan je een nieuw laten printen?

Geplaatst:

Jij ging toch stoppen met moto’s?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid