Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede autominded leden...

Ik ben aan het twijfelen om terug een moto aan te kopen, sinds ik zelfstandige garagist ben, ben ik altijd aan het sleutelen van smorgens tot savonds, en de laatste jaren begint dat toch wat door te wegen, en ik ben dus op zoek naar iets voor mijn hoofd leeg te maken, al is het maar snel eens een uurtje in de regio een toerke doen... 

ik heb vroeger al wat zotte dingen gedaan met een GSXR 750K6 en dat spreekt me nog altijd enorm aan, maar ik wil me zelf een beetje beschermen, en dus weg blijven bij de echte racers... 

Ik denk eerder aan iets met geen hoogtoerige viercilinder.
Vorig weekend ben ik eens binnengesprongen bij de locale BMW dealer, ik had eigenlijk mijn zinnen zo wat gezet op de R12 NineT
Maar ze hadden ook een leuke R1250R staan in de sport kleuren met leuke opties... En met deze kon ik een testrit doen...
Ik moet zeggen die testrit viel wel heel goed mee, het voelde als thuiskomen om na +-15jaar terug op een moto te rijden.
Maar die R1250R voelt toch weer redelijk sportief aan, en de bochtjes gingen al snel weer wat vlotter...

Hierna ben ik door gereden naar de BMW dealer in wommelgem om de R12 NineT te testen, het was wel de R12S dus de oranje special edition, hier was het een geleide testrit in groep, dus niet echt één op één te vergelijken.
De zitpositie op de R12S was voor mij iets minder, dan die van de R1250R 
Ook voelde het motorblok iets minder soepel aan, maar er stond ook nog maar +-600km op die moto dacht ik... + rijden in een omgeving die je niet kent, in een groep....

Qua looks zou ik voor een R12S of R12 NineT  durven gaan.
Qua rijden spreekt me de R1250R meer aan, alleen heb ik schrik dat ik snel in een oude gewoonte ga vallen, en dat ik de bochtjes en de randen van de banden weer ga opzoeken... Terwijl bij zo een retro model dit ook wel kan, maar het nodigd minder uit tot de hooligan uit te hangen lijkt me? 

Nog een opmerking de R1250R is niet meer nieuw te bestellen, enkel nog stock modellen.... omdat eind april de nieuwe R1300R wordt voorgesteld... 

Wat zouden jullie doen? Heeft er nog iemand iets in gedachten qua koppel rijke motor, met sportieve of retro looks, die niet direct de racer in me naar boven halen?

Ik vind zelf een ducati hypermotard ook heel tof, maar ik vrees dat dat een beetje de kat bij de melk zetten is... 
Een ducati monster vind ik ook knap, maar dat is ook weer iets sportiever... 

Dus tips, en meeningen van andere zijn welkom 🙂 .

Groeten 
Bern

IMG20250315105755.jpg

IMG20250315132940.jpg

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Een Guzzi natuurlijk :inlove: 

Klinkt zoveel beter dan een Beemer. 

Daarnaast is er behalve de looks quasi niets retro aan zo een R12T. Steek daar een betere achterschokdemper onder en je blijft op de openbare weg in het achterwiel van zo een R1250R hangen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Inderdaad, je omschrijft echt volledig een Guzzi 🙂

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bij Triumph zou ik ook zeker eens kijken. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Op het eerste zicht spreekt me zo een moto guzzi niet direct aan, maar misschien moet ik toch maar eens naar een moto guzzi dealer gaan voor ze in real live te zien.

Triumph, zou ik ook eens moeten bekijken / testen. Zo een speed twin 1200 heeft ook wel iets. Maar de achterkant vind ik dan weer wat minder... 

De speed triple blijft ook wel enorm knap, maar dat is weer te sportief vrees ik ☺️

Geplaatst:
1 uur geleden, HIM-250 zei:

Op het eerste zicht spreekt me zo een moto guzzi niet direct aan, maar misschien moet ik toch maar eens naar een moto guzzi dealer gaan voor ze in real live te zien.

Triumph, zou ik ook eens moeten bekijken / testen. Zo een speed twin 1200 heeft ook wel iets. Maar de achterkant vind ik dan weer wat minder... 

De speed triple blijft ook wel enorm knap, maar dat is weer te sportief vrees ik ☺️

Speed triple is bij de sportiefste op de markt 😂

Geplaatst:
18 minuten geleden, msxx zei:

Speed triple is bij de sportiefste op de markt 😂

Ik weet het, de voorkeur voor het echte sportievere blijft er toch wat in zitten 🫣

Geplaatst:

Een V100 Mandello kan zijn wat je zoekt, ja. :D   Al is Guzzi eigenlijk niet echt voor iedereen weggelegd ... de meest recente zijn wel een pak beter geworden, maar 't blijft een niche-merk waar je toch een serieus zwak voor moet hebben. Je leest wel vaker dat mensen die b.v. een GS(A) te zwaar vonden en gecharmeerd werden door de V85TT, na een paar maanden/jaren eigenaarschap toch terug richting gekender oorden gaan. Kan aan de V85TT liggen ook, natuurlijk. (Is ook, vooral qua afmetingen, geen concurrent voor een GS.)   Sowieso: ga de Mandello eens bekijken, in 't echt zijn ze waarlijk bloedmooi. ❤️  Ook cardan zoals de BMW, trouwens. En ei zo na dezelfde rijhulpsystemen etc. Alleen wat goedkoper en qua motor heel wat karaktervoller. Wel minder waardevast, dus de goedkopere aankoop zal je gecompenseerd zien na inruil/verkoop, helaas.

Triumph heeft ook enkele heerlijke moto's met een minder opzwepend karakter, zeker checken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Of een Harley 😁

Ik ben de laatste dagen aan't kijken naar Sportsters 1200 Forty-Eight op 2dehands, help? 🤣

• Omhelzing 1
Geplaatst:
15 uren geleden, Tjeu zei:

Een Guzzi natuurlijk :inlove: 

Klinkt zoveel beter dan een Beemer. 

Daarnaast is er behalve de looks quasi niets retro aan zo een R12T. Steek daar een betere achterschokdemper onder en je blijft op de openbare weg in het achterwiel van zo een R1250R hangen. 

R12T gebruikt toch nog de luchtgekoelde 1200 ipv de watergekoelde 12(50) die de R1250R heeft. Waarschijnlijk daarom dat hij hem iets minder soepel vindt ook.

Wat is retro natuurlijk.. 

Die R1250R nodigt volgens mij wel uit tot stevig rijden, da's niet gemaakt om even te cruisen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, CharlesV zei:

R12T gebruikt toch nog de luchtgekoelde 1200 ipv de watergekoelde 12(50) die de R1250R heeft. Waarschijnlijk daarom dat hij hem iets minder soepel vindt ook.

Wat is retro natuurlijk.. 

Die R1250R nodigt volgens mij wel uit tot stevig rijden, da's niet gemaakt om even te cruisen.

Lucht/olie gekoeld om precies te zijn. 
ja, het blok is zeker een stuk ouder, dat is in principe het 1200 blok dat in 2006 geïntroduceerd werd. Maar daar stopt het dan ook. Rijwielgedeelte en frame is allemaal modern. En ja, de R1250R is zeker sportiever. Meer zelf, sinds de R1200GS uitkwam is de R1200R en nazaten altijd wat stiefmoederlijk behandeld geweest door de BMW klanten. Zonde, want het is altijd een dijk van een motorfiets geweest. Beduidend competenter dan wat vaak geacht wordt. 

Anyway, ondanks het verschil in looks, leunt mijn inziens zo een R12T qua competenties en rijden dichter aan bij de R1250R dan bij de roadsters waarna hij visueel verwijst (R100R en ouder). Maar ik volg je zeker dat de R1250R veel meer aan zal zetten tot door stevig doorrijden. 

Geplaatst:
5 uren geleden, CharlesV zei:

Of een Harley 😁

Ik ben de laatste dagen aan't kijken naar Sportsters 1200 Forty-Eight op 2dehands, help? 🤣

Ik moet bekennen ik heb de nieuwe sportsters ook al bekeken, maar een harley is me precies toch een brug te ver.

Indian heeft ook wel wat leuke modellen, maar betrouwbaarheid zou niet zo geweldig zijn... (nu Harley heeft ook zo zijn problemen) 

Ik ben vandaag nog eens binnengesprongen bij de BMW verdeler, de R12nineT ziet er echt knap uit, maar ik ben precies aan de grote kant voor dat model, dus terug naar de R1250R gaan zien... en dat blijft toch wel een knap spel. Dus momenteel neig ik toch meer naar de moderne R1250R. De R1300R word 29 april voorgesteld, maar dat zou nog lang duren tegen dat ge er dan effectief ene thuis hebt staan... Dus misschien word het een stock model R1250R...  
Spijtig dat Suzuki geen nieuwe SV1000 meer heeft, dat vond ik ook altijd wel een tof ding. (mijn eerste moto was een SV650S K5) 

Geplaatst:
7 uren geleden, CharlesV zei:

Of een Harley 😁

Ik zal helpen: Doen :D

Maar dan wat groter, Sportster is voor madammekes 😉

• Grappig 1
Geplaatst:
7 uren geleden, CharlesV zei:

Of een Harley 😁

Nog niet zo vaak Harley gereden, maar dat was toch wel iets dat bleef hangen. Aanrader om eens te doen. Bij mij bijt de XR1200 om de zoveel tijd nog eens in mijn been (en ook de Road King). 

9 minuten geleden, DDke zei:

Ik zal helpen: Doen :D

Maar dan wat groter, Sportster is voor madammekes 😉

Volg ik niet in. Ieder zijn ding. Ik ben resoluut tegen de 'the bigger the better' houding en al helemaal tegen 'vrouwenmoto's' standpunten. Kleiner, lichter, minder krachter wil niet zeggen minder plezier of belachelijk. Bovendien gaat zo een Sportster 1200 van 0-100 in 2,9 seconden. Dat is potent gerief dat de 'grotere' modellen niets te benijden heeft. Het is anders, mede doordat die bijna 100 kg minder weegt, maar het is zeker niet minderwaardig. Enkel de street 750 mag als een minderwaardige Harley bestempeld worden, gezien de een 2 cilinder heeft die je moet uitwringen en klinkt als een jap. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Moest er iemand willen testen...  12 en 13/4 opendeurdag in Namen, ik doe de proefritten 😉

Geplaatst:
4 uren geleden, Tjeu zei:

De ducati's spreken me ook aan

De Indian vind ik knap, maar niks voor mij denk ik.

De Aprilia website heb ik ook al open gehad, en die tuono had ik ook bekeken, maar niet Naked genoeg denk ik, iets valt me tegen qua looks op dat model.

Geplaatst:

@DDke en @Tjeu en anderen

Eén van mijn aannemers heeft een Harley waar hij van af wil. Staat te koop maar weinig reactie op.
Staat ook niet stock dus probleem om hem gekeurd te krijgen (zoals zoveel moto's) voor verkoop...
Betreft een FLSTS met TwinCam 88B blok.

Ik overweeg daar een RRD-bodje op te doen. Maar eerst ik hoor graag even: nice to knows / must knows / tips / warnings / ... over Harleys van die era en meer bepaald TwinCam 88?

Geplaatst:

Weet je welk jaar?
Foto's?

Gewoon RRD bod doen, je kan nooit genoeg Harleys hebben :D

Ze zeggen dat vroege TC88's problemen hadden. 
-Kettingspanners
- Olie lekken
- Krukas die inloopt
- Nukkige versnellingsbakken
- Veel warmte

Nu, ik neem aan dat dat geen daily wordt, en dat je daar geen 20k per jaar gaat opzetten?

Gewoon doen.

Ze hebben trouwens ook een TC88B versie uitgebracht. B stond voor Balanced. Die draait wat minder schokkerig. Ik denk vanaf 2000.

Die kerueing voor verkoop valt goe mee trouwens. Ik heb net een Vespa erdoor gekregen waarvan ik dacht dat ze me gewoon zouden uitlachen :D

Geplaatst:

Ja danku

This Retro Dakar-Inspired Tenere 700 Is The Coolest Adventure Bike Out There

of

image.png.35321b555784c71330b17ad08a47919a.png

vs stock

Ténéré 700 Rally Edition | MotorCentrumWest

andere kleuren vanaf 16:00 in filmpje

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
19 minuten geleden, DDke zei:

Weet je welk jaar?
Foto's?

Gewoon RRD bod doen, je kan nooit genoeg Harleys hebben :D

Ze zeggen dat vroege TC88's problemen hadden. 
-Kettingspanners
- Olie lekken
- Krukas die inloopt
- Nukkige versnellingsbakken
- Veel warmte

Nu, ik neem aan dat dat geen daily wordt, en dat je daar geen 20k per jaar gaat opzetten?

Gewoon doen.

Ze hebben trouwens ook een TC88B versie uitgebracht. B stond voor Balanced. Die draait wat minder schokkerig. Ik denk vanaf 2000.

Die kerueing voor verkoop valt goe mee trouwens. Ik heb net een Vespa erdoor gekregen waarvan ik dacht dat ze me gewoon zouden uitlachen :D

Ja, 2002 en is idd een TC88B.
Heb de keuring voor verkoop zelf moeten doen met m'n Fransoos (Honda) en idd, viel goed mee.
Zal wel anders zijn als die serieus gemod is, neem ik aan.

Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

@DDke en @Tjeu en anderen

Eén van mijn aannemers heeft een Harley waar hij van af wil. Staat te koop maar weinig reactie op.
Staat ook niet stock dus probleem om hem gekeurd te krijgen (zoals zoveel moto's) voor verkoop...
Betreft een FLSTS met TwinCam 88B blok.

Ik overweeg daar een RRD-bodje op te doen. Maar eerst ik hoor graag even: nice to knows / must knows / tips / warnings / ... over Harleys van die era en meer bepaald TwinCam 88?

Sorry, ik kan niet helpen. Ligt buiten kennisveld en wil hier ook geen incorrecte info zetten. 

Enige wat bij mij een must is, is dat ze twee remschijven hebben vooraan en de 4 zuigerremklauwen. 2002 ligt dacht ik net op dat kantelpunt. Verschil tussen beiden is zeer groot. Een 2 zuigerremklauw (vooraan) zou bij mij nooit binnenkomen, tenzij het een easy fix is om dat om te bouwen naar betere remklauwen. 

Geplaatst:

Enkele schijf met 2-zuiger-klauw, helaas.

Geplaatst:

Harley rem je wel meer dan op een andere moto met de achterrem normaal gezien. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid