Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ooit een Cagiva Mito gehad 😁 close enough 🤣

Een Tuono V4 leek mij nog iets voor mij, comfortabeler dan een racer en toch snel. Maar blijkbaar kan je ze niet meer krijgen op verlaagd vermogen en het dealer netwerk blijft een ramp.

Geplaatst:

@ICM: ik wil dat nog steeds. Ooit! 

:lolz:

Ik geloof het zelf bijna niet meer :D 

• Grappig 1
Geplaatst:

Heb een Duc gehad. 

Niet mijn leukste bike om mee te rijden maar kwa looks was die wel af😍

10274325_10204090967942864_8739657094989141706_n.jpg

• Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

@Greg @bmwm-optic @Tjeu en anderen.

Wat is er met "al" die VFR1200F gebeurd? Je ziet die omzeggens nooit meer... lijkt het wel?

Altijd een zwak voor gehad. Staat in m'n herinnering ook geboekstaafd als toendertijd (rond 2010) één van de allerbeste sport/toermoto's.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/honda-vfr-1200-benzine-rood-5ea13dc6-33ca-4980-aa30-10db0fe7c1a5?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=9&position=9&search_id=1clq68fegq5&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown&new_taxonomy_available=false&mia_tier=t10&boosting_product=none&relevance_adjustment=organic&applied_mia_tier=t10

Qua prijs toch eigenlijk érg veel bang for the buck, zoiets.

Wat zijn hun zwakke punten? Hoe makkelijk vind je vandaag nog onderdelen ervoor?

Geplaatst:

(Zachtjes aan kwam bij mij het idee op om een laatste editie K 1300 S te halen voor erbij, zo'n Motorsport Edition, maar dat is exact hetzelfde op een paar details na als m'n K 1300 R én die gaan ook makkelijk het dubbele van een VFR1200F, zo blijkt. Dan sla je toch aan 't denken...)

Geplaatst:
53 minuten geleden, gTa zei:

@Greg @bmwm-optic @Tjeu en anderen.

Wat is er met "al" die VFR1200F gebeurd? Je ziet die omzeggens nooit meer... lijkt het wel?

Altijd een zwak voor gehad. Staat in m'n herinnering ook geboekstaafd als toendertijd (rond 2010) één van de allerbeste sport/toermoto's.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/honda-vfr-1200-benzine-rood-5ea13dc6-33ca-4980-aa30-10db0fe7c1a5?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=9&position=9&search_id=1clq68fegq5&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown&new_taxonomy_available=false&mia_tier=t10&boosting_product=none&relevance_adjustment=organic&applied_mia_tier=t10

Qua prijs toch eigenlijk érg veel bang for the buck, zoiets.

Wat zijn hun zwakke punten? Hoe makkelijk vind je vandaag nog onderdelen ervoor?

Spanningsregelaar, zoals bij veel Honda's uit die tijd.

Verbruik in combinatie met kleine tank. Net iets te log sturen, legde het altijd af tegen de K1300S. Dat was feitelijk zijn enige concurrent...

Ik heb er meerdere keren naar gekeken om aan te schaffen, maar het hoge gewicht was elke keer een njet als het er op aan kwam. Maar mocht ik er nu een willen kopen, dan ging ik voor dit exemplaar:

https://www.2dehands.be/v/motoren/motoren-honda/m2254657176-honda-vfr1200f-in-zeer-goede-staat-met-weinig-kilometers?correlationId=e0c27702-44f3-454e-9bf3-6cd506b95131

Na 2012, dus de facelift met verlaagd verbruik als het goed is.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Thanks!

K 1300 S Motorsport Edition goesting blijft permanent aanwezig, hoor. Maar dat is een moto die ik zeer goed ken, natuurlijk. (En dat is een nadeel.)

Spanningsregelaar, zou nog wel eens het probleem bij mijn F6C kunnen zijn. Will investigate.

Die die je toont: allemaal goed en wel maar zo'n doodsaaie kleur. Ik zou een rode willen, héél eventueel een blauwe, geen witte en geen grijze of zwarte.

Geplaatst:

De mijne was echt zuinig, dus weet niet goed waar dat verbruik vandaan komt... 

150-160 met zijkoffers, en nog gepakt en gezakt kwam uit op een 6l/100km, ik vond dat peanuts. Vegen in de bergen idem, 6 à 7 liter.

Voor de rest enkel eens een "plakkende" remschijf gehad achteraan, een wiellager vooraan en een keer zonder remmen in een afdaling gezeten, maar dat zijn ofwel slijtageonderdelen, ofwel mijn eigen schuld (remolie :D )

Het blijft wel een heel zware ketel, snap nog steeds niet waar dat gewicht allemaal steekt. Reed best wel ok, en was bizar snel (mijne was geflashed door Don Guhl in New York).

Alleszins veel goede herinneringen aan. En Honda :inlove:

Reed je nu 100 of 180 cruisesnelheid, wind werd perfect weggeleid rond de helm en handen. Je merkte wel dat ze daar tijd in gestoken hadden qua design.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Thanks!

Dat verbruik is idd schappelijk. Mijn F6C verstookt 8 à 9 liter (heb zelfs een tankje van net geen 10 liter verstookt op de 100colls...) en mijn Guzzi slurpt (zeker sinds de Tovami kuur waar hij bewust rijker is gezet om rustiger en gezapiger te draaien, alsook ter bescherming van de motor) ook een 7 à 8 liter.

Het gewicht is iets dat ik minder graag lees. Kan je hierover nog wat meer details kwijt, please?

• Stuurt dat dan ook minder gretig?
  • En wat bij richtingswissels op bergpassen met korte, continu kerende bochten? Valt die (met wat werken, wat ik niet erg vind) voldoende vlot van oor naar oor te brengen?
  • Hoe is de communicatie van 't voorwiel door 't stuur: voel je wat je wiel doet? (Want op dat vlak is concurrent K 1300 ook geen toonbeeld, au contraire.)
  • Hoe precies kan je 'm op een lijn plaatsen?
  • Hoe reageert die vooraan op een hele diepe hoek? 
Geplaatst:
11 minuten geleden, gTa zei:

Thanks!

K 1300 S Motorsport Edition goesting blijft permanent aanwezig, hoor. Maar dat is een moto die ik zeer goed ken, natuurlijk. (En dat is een nadeel.)

Spanningsregelaar, zou nog wel eens het probleem bij mijn F6C kunnen zijn. Will investigate.

Die die je toont: allemaal goed en wel maar zo'n doodsaaie kleur. Ik zou een rode willen, héél eventueel een blauwe, geen witte en geen grijze of zwarte.

Dit is één van de testen welke ik vele malen gelezen heb 😄 

https://www.motorcycle.com/shoot-outs/2010-bmw-k1300s-vs-honda-vfr1200f-shootout-89414.html

Geplaatst:
10 minuten geleden, gTa zei:

Thanks!

Dat verbruik is idd schappelijk. Mijn F6C verstookt 8 à 9 liter (heb zelfs een tankje van net geen 10 liter verstookt op de 100colls...) en mijn Guzzi slurpt (zeker sinds de Tovami kuur waar hij bewust rijker is gezet om rustiger en gezapiger te draaien, alsook ter bescherming van de motor) ook een 7 à 8 liter.

Het gewicht is iets dat ik minder graag lees. Kan je hierover nog wat meer details kwijt, please?

• Stuurt dat dan ook minder gretig?
  • En wat bij richtingswissels op bergpassen met korte, continu kerende bochten? Valt die (met wat werken, wat ik niet erg vind) voldoende vlot van oor naar oor te brengen?
  • Hoe is de communicatie van 't voorwiel door 't stuur: voel je wat je wiel doet? (Want op dat vlak is concurrent K 1300 ook geen toonbeeld, au contraire.)
  • Hoe precies kan je 'm op een lijn plaatsen?
  • Hoe reageert die vooraan op een hele diepe hoek? 

Met zo veel verschillende moto's heb ik niet gereden om zo specifiek het verschil te kunnen zeggen, maar toen ik noodgedwongen een F850GS moest huren op Sardinië door de kapotte wiellager van de VFR, en na die week een dag of 2 op de VFR terug naar huis kon, merkte ik wel het gigantische verschil over hoe planted die VFR reed tov de GS. Vooral bij het snellere werk begint die GS te zwalpen tot en met, dat heb je niet met de VFR. (ik weet ook dat het niet echt concurrenten zijn om te vergelijken maar dat was het eerste dat nu in me opkwam) De remmen die herinner ik me ook, die bijten voor dood. Staan ook best dikke klauwen op, vering is ook vrij goed, al had ik wel beiden (voor en achter) geüpgraded.

Dat stuurt zeker niet minder gretig, laat zich vlot leggen

Waar hij minder in was, waren korte bochten achter elkaar, de opeenvolgende "lastwissels". Daar komt dat gewicht piepen. Maar als je die moto door en door kent, en idd wat werkt, gaat dat ook prima.

Je hebt, vooral Jerre was daar minder fan van, bij Honda dat "Dual Brake System". Rem je enkel vooraan, gaat hij achteraan mee doseren. Rem je enkel achteraan, dan gaat hij zelfs nog vooraan een set rempistons gebruiken. Brengt stabiliteit, maar haalt de speelsheid wel wat weg bij het inremmen.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Is het geen tijd voor een hoogpoter en wat lichte offroad te doen? :D Ipv nog een zware touring moto er bij? 

Geplaatst:
3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Is het geen tijd voor een hoogpoter en wat lichte offroad te doen? :D Ipv nog een zware touring moto er bij? 

Ja, graag. Favo is een T700.

Wat me tegenhoudt: ik rijd graag alleen (ben niet graag tot last voor anderen, bv inzake tempo of wensen) en dat is geen goed idee als je offroad gaat. Je legt je machine sowieso om en 't is niet gezegd dat je die op je eentje iedere keer weer recht krijgt...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Verre kennis  doet dat ook alleen, en heeft zo een tracker. Als hij langer dan x minuten op 1 plaats blijft staan, wordt contactpersoon verwittigd. 

Als hij gewoon pauze neemt moet hij knopje drukken om aan te geven dat alarm niet mag afgaan.

Geplaatst:
3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Verre kennis  doet dat ook alleen, en heeft zo een tracker. Als hij langer dan x minuten op 1 plaats blijft staan, wordt contactpersoon verwittigd. 

Als hij gewoon pauze neemt moet hij knopje drukken om aan te geven dat alarm niet mag afgaan.

Linkje naar 't systeem?

Geplaatst:

Ik heb in een tijd ook veel naar die VFR 1200 gekeken. Leek mij toen de perfecte opvolger van mijn VFR800fi.

Mee proef gereden voor een halve dag zelfs, en gevoel was daarna nog steeds. Wat een machine. Was iets zwaarder als mijn 800 maar nooit storend. Reden van toch de 800 houden was toen stom, woonde nog thuis en de 1200 pastte niet in de garage waar de 800 stond. ☺️ En auto buiten laten was een no-go voor papa.

DCBS heb ik nooit als storend ervaren op de 800. Ge moest echt al serieus doorremmen met de achterrem voor ge begon ge merken dat de voorrem erbij kwam (mss later met de abs versie dat het anders was...)

Kort gezegd was het door het kantelen van de remklauw dat er olie naar de achter- respectievelijk voorrem gestuurd werd. Zat een extraremleiding en zuiger in de klauw als ik het nog goed voor mijn geest heb.

Achterrem bediende een andere zuiger in de remklauw dan de remhendel. Was een redelijk ingenieus. Ik weet dat in de tijd veel van de mannen die de VFR voor circuit gebruikte wel Ide extra leidingen weghaalde.

Kijk er soms nog naar. Liefst een blauwe. En ik denk ook liefst een manuele.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja, zeker geen DCT. Onlangs met een heel recente DCT gereden ... niet dat dat slecht rijdt ... maar 't is niks voor mij.

Geplaatst:

Nog iets wat mij juist binnen valt. Nieuw waren die eigenlijk duur. Denk dat dat ook meespeelde, en de 800 is nooit verdwenen terwijl die 1200 initieel de opvolger zou zijn.

Geplaatst:

Waren idd geen goedkope dingen nieuw. Laat me hier nu geen zoekertjes van VFR1200F's beginnen opendoen he gasten 🤣 

Geplaatst:
Op 1/5/2025 om 08:39, gTa zei:

Ja, zeker geen DCT. Onlangs met een heel recente DCT gereden ... niet dat dat slecht rijdt ... maar 't is niks voor mij.

Daar zit een deel van het probleem. Is nooit een sales wonder geweest, deels omdat ze niet allemaal als 98pk geleverd zijn, dat was de periode dat dat stopte. Inschrijving was dus te duur bovenop de initieel al hoge prijs. Ook bij occasie verkoop is dat een handicap.

De dct's waren ook nog niet perfect en die koppeling eens vervangen is minder evident dan op een gewone motorfiets. Ook koetswerk panelen zijn duur en kwetsbaar. 

Tot slot is het gewoon een segment waar geen vraag meer naar is. 

Pak alles samen en je komt tot de vaststelling dat de meesten naar het buitenland zijn gegaan. Veelal de makkelijkste wijze om er nog een nette cent voor te krijgen of voor de handelaar om er een cent aan te verdienen, gezien die onderweg doorgaans een hoop kilometers verliezen (zo ging dat ook bij mijn pan, op het aankoop document had die plots 50k minder op de klok...)

Tijdens mijn zoektocht -toen ik de Morgen kocht) stond de vfr ook op de shortlist, die vond je dan voor 2500 tot 4500 euro. Voor 6k had je een mint exemplaar met 30k km op de teller. 

Het kwetsbare koetswerk hield me tegen, net als het gewicht en de sound. Als je een vfr 800 gereden hebt, dan komt die 1200 toch iets minder symphonisch uit de hoek. Sluit meer aan bij de Pan zijn V4.  Trouwens, onderschat een (wel makkelijk te vinden en doorgaans nog goedkopere) VFR800 niet. Op papier heeft die geen goede cijfers, maar in de praktijk is die verdomd snel. Ja, je moet er een beetje voor werken, maar die ketels gaan! Hebben topsnelheid van +270km/h op teller :D

En de sound :inlove:

Ook gewoon het verhaal achter de V4 is fijn

Geplaatst:

Hier zin in een Kawasaki W650! Hoe zeldzaam zijn die wel niet geworden... 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid