Ga naar inhoud

The AM 200k Series | S09E01 | A whole lotta city runabout for peanuts


gTa

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, Parsifal zei:

Dat is eigenlijk nog wel een guitig kistje voor dat geld...

image.png.05d5dcbccb40c5518b3864b5a2b581a2.png

Klopt, helemaal niet verkeerd!

Maar dan klopt ons beider hart nog altijd meer voor een Italiaantje. Inzake kwaliteit minstens even goed, qua styling nog wat specialer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Parsifal zei:

Of een DS 3 Cabrio... In hetzelfde genre als een Fiat 500C

Geen 500C of DS3 cabrio. Moet een vast dak hebben, glazen dak (hoeft niet open te kunnen) is wel een klein pluspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

Klopt, helemaal niet verkeerd!

Maar dan klopt ons beider hart nog altijd meer voor een Italiaantje. Inzake kwaliteit zeker even goed, qua styling nog wat specialer.

Het jammere is dat de italiaantjes het wat hebben laten afweten de laatste 5 jaar qua leuke modellen.

Je hebt de Panda, de Ypsylon, de Abarth, de 500 en de MiTo... en dan ben je zowat rond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Argument van groter dealernetwerk kan ik inkomen. Maar dit is toch echt om mottig van te komen...Hoe "bekakt" lijk da ze hier zegn. 

Twingo is toch wel wat anders qua interieur/exterieur. Dan kon ik ook evengoed een colt ralliart gekocht hebben ipv mijn forfour brabus, maar dat is toch wel een groot verschil in dagelijks gebruik/uitzicht binnen & buiten/uitrustingsniveau/...

Ik heb die nieuwe smart/nieuwe twingo nog niet van dichtbij bekeken, maar uw model wel. Looks argument snap ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een colt slechter afgewerkt is dan een smart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Parsifal zei:

Niet verkeerd maar ik moet nog uitvogelen hoe ik 8.900 onder de budgetgrens van 6.000 krijg. Dat is een (vrouwelijk-principiële) eis, conditio sine qua non.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Geen 500C of DS3 cabrio. Moet een vast dak hebben, glazen dak (hoeft niet open te kunnen) is wel een klein pluspunt.

Waar is de tijd dat @RRDnog een stuk of 4 flatjes 500 staan had, waaronder enkele riva-klonen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Niet verkeerd maar ik moet nog uitvogelen hoe ik 8.900 onder de budgetgrens van 6.000 krijg. Dat is een (vrouwelijk-principiële) eis, conditio sine qua non.

Ik heb ook maar op de eerste de beste link geklikt hoor :D

Er zullen nog wel goedkopere modellen te vinden zijn. Zolang je maar niet die verschrikkelijk onbetrouwbare 1.6 rampmotor neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Parsifal zei:

Het jammere is dat de italiaantjes het wat hebben laten afweten de laatste 5 jaar qua leuke modellen.

Je hebt de Panda, de Ypsylon, de Abarth, de 500 en de MiTo... en dan ben je zowat rond...

Agreed. De 500 vind ik qua looks echt spot on, als enige eigenlijk, van de karretjes die je opsomt.
De Abarth vind ik visueel een stap terug tov de gewone 500 en dat rijdt barslecht én klinkt als een pubersjon op steroïden. No thanks.

De laatste Ypsilon is ... mjah, toch niet echt knap. Wel apart, zeldzaam. Dat scoort dus (ook) goed.

De MiTo heeft me nooit echt kunnen bekoren (hoger al geschreven), ik heb er gewoon geen klik mee.

En de Panda, dunno. Tof, ja, maar eigenlijk niet de "stijl" die we zoeken. We willen niet (kunnen) verweten worden van mee te heulen met het links Berlingo-gespuis en met een Panda loop je dat risico toch wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Carlito zei:

Waar is de tijd dat @RRDnog een stuk of 4 flatjes 500 staan had, waaronder enkele riva-klonen

Ja hé, toffe dingetjes. Da's madam haar favorietje (bij de stadsmussen) maar ze heeft er de meerprijs niet voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook al eens nagedacht of er überhaupt al iets beter te vinden is dan de Ypsilon?

Is de reden waarom mijn vrouw hier met haar 500 blijft doorbollen.

- 1.2 fire blokje is niet kapot te krijgen

- Onderdelen en stukken kosten geen drol aangezien FIAT dat platform tientallen jaren voor bijna elk model gebruikt heeft. (Mijn Barchetta is technisch gezien zelfs al verwant met een 500)

- Verzekering is de moeite niet waard, net als de taks

- Kistje doet bij ons minder dan 10K km per jaar, dus snel slijten zal dat ook niet.

Ik zou gewoon blijven doorbollen met die kist. zijn tijdloze modelletjes die een zekere flair hebben die je voor 6k niet snel gaat vinden. Of misschien wel, maar dan moet je de vraag stellen of het echt een upgrade is.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

Waarom wilt ze eigenlijk geen cabrio, gta?

Ze vindt dat verschrikkelijk, haren in de wind verprutsen haar coiffure, haar waait in haar gezicht. En zoals veel vrouwen is ze extreem kouwelijk (slechte doorbloeding?) én extreem allergisch aan 'trok'. Ik kan zelfs m'n panodak in de '5 niet op klap zetten bij snelheden boven de 50 per uur of ze slaat aan 't neuten.

Dan zie ik 't ook als compleet onnozel om daar méér geld voor te dokken, bij de 500C b.v. verlies je tov de 500 dan ook nog eens kofferruimte, belaadbaarheid en zicht achteruit.

  • Vind ik leuk 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk nog wel een guitig kistje voor dat geld...
image.png.05d5dcbccb40c5518b3864b5a2b581a2.png
@IbifaHo heeft zo nog eentje gehad. Met een kleine aanpassing klinkt dat exact als een Abarth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Luv4DLM zei:

@IbifaHo heeft zo nog eentje gehad. Met een kleine aanpassing klinkt dat exact als een Abarth.
 

En dat wilt ze nu net niet :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Parsifal zei:

Heb je ook al eens nagedacht of er überhaupt al iets beter te vinden is dan de Ypsilon?

Ja, ben er naar op zoek, o.m. in dit topic. :D 

Quote

Is de reden waarom mijn vrouw hier met haar 500 blijft doorbollen.

Idem, onze Ypsilon is echt bullit proof, als je dat afzet tov de assumpties die iedereen heeft tav "dienen Italiaansen brol". Nul roest, staat al 17 jaar buiten! (Wel eens een voorveer doorgeroest en de uitlaat is ook al vernieuwd.)  Maar nu begint het toch te slieren, 't bazeke. Zie hieronder.

Quote

- 1.2 fire blokje is niet kapot te krijgen

Dat is. Ik trap dat al jaren koud af, ritjes zijn te kort om op warme motor te wachten. Deert dat ding niks.

Maar nu begin ik toch een ouderdoms- of slijtagereuteltje te horen. Ik heb een zeer gevoelig gat en gevoelige oren en vingertoppen voor mijn rijdend materiaal en ik ervaar stilaan te veel indicaties in termen van kistisgaarheid om het te blijven negeren.

Quote

- Onderdelen en stukken kosten geen drol aangezien FIAT dat platform tientallen jaren voor bijna elk model gebruikt heeft. (Mijn Barchetta is technisch gezien zelfs al verwant met een 500)

Klopt ook, maar ergens stopt het. Airco zou een revisie moeten hebben, er zit ondertussen echt te veel geklapper in de ophanging (dus spoorstangen en evt ophangingsdriehoeken en stabilisatorstangeskes en whatnot zouden vervangen moeten worden) en door een gekrompen raamrubber is er waterindringing rechts vooraan waar de plongkasse zit (druipt tot op 't tapijt) en begin ik soms vreemdsoortige electro gremlins vast te stellen.

De huidige generatie Ypsilon en de 500 kan je nog altijd met de Fire krijgen. Bij Frekkel gehoord en ook online wat bijgelezen: ook de 0.9 TwinAir (die ook echt leutig rijdt, vind ik) zou ook redelijk betrouwbaar zijn, helemaal geen 1.4 TSI brolverhaal zoals bij VW b.v.

Quote

- Verzekering is de moeite niet waard, net als de taks

Zou bij een vervanger van max. 5k opleg identiek zijn. BIV 't vermelden niet waard, tax lager dan nu (en 't is al bijna niks), verzekering is ook verwaarloosbaar.

Quote

- Kistje doet bij ons minder dan 10K km per jaar, dus snel slijten zal dat ook niet.

Ypsilonneke hier is 16 jaar gepasseerd, 17 eigenlijk. Koplampjes helemaal mat, lak begint dof te worden (zou ik nog eens kunnen oppolieren maar de laklaag is hier en daar echt weg denk ik), de plastic aan bumpers en ramen en spiegels en onderaan de voorruit ed is helemaal uitgewasemd en begint grijswit uit te slaan, deurrubbers en raamrubbers verstorven, enz enz. Om alles onderin "fris" te zetten én de airco weer werkend te krijgen, kijk ik meer dan 1.000 EUR aan en dat vind ik 't niet meer waard, da's bijna nen economische perte-totale zeg! :D 

't Keteltje heeft z'n beste tijd gehad.

Quote

Ik zou gewoon blijven doorbollen met die kist. zijn tijdloze modelletjes die een zekere flair hebben die je voor 6k niet snel gaat vinden. Of misschien wel, maar dan moet je de vraag stellen of het echt een upgrade is.

Precies. En ik denk dat Renske gelijk heeft als ze zegt dat dat wél een upgrade is als 't een gevoelig jonger keteltje wordt (2012 à 2013 bv), met liefst niet meer km dan 't huidige (80k km), en dat maximaal 5k opleg kost. Bijkomend wat gestegen veiligheid, eventueel deurekes achteraan, ... dat zou het gebruiksgemak ook wat doen toenemen. Glazen dakje, aangenaam.

Vandaar dus de denkoefening. Ik twijfel om in mijn auto te springen en naar Parijs te karren achter die metallic witte met bruin lederen interieur. Mocht dat een zuiver verhaal zijn qua verkoper, was 't al rond ... maar die peet geeft mij te veel verkeerde signalen. Niet van zijn woord, geen antwoord over accidenten, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Parsifal zei:

@gTa

Geen idee hoe dat bolt, maar blijkbaar hebben ze ook een Opel Adam S gehad met 150pk. Voor en kistje onder het ton moet dat volgens mij nog leuk rijden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/opel-adam-1-4-turbo-s-150pk-xl53252-dealer-onderhouden-c-benzine-wit-250782dc-e9d3-48a4-a50a-9998af08c0b9?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=866156590

 

Dat zou ik dan weer niet zoeken, een lichter moteureke is al voldoende. Doorgaans is de aankoopprijs ook gevoelig hoger (en budget is streng beperkt), eea van slijtage neemt toe, onderdelen worden weer wat duurder, weer wat meer tax en verzekeringen, en... en...

Da's ook wat me tegen zou houden bij een MINI Inspired by Goodwood. Da's per definitie een Cooper S (denk ik toch?) en ook al zouden die te vinden zijn voor 6 à 7k (wat net wel/niet binnen budget zou zijn) dan nog zou ik 't waarschijnlijk niet doen, owv de veel hogere (te verwachten) running costs.

 

Ne 1.2 8-kleps Fire volstaat volkomen, en dat meen ik écht. Een 85pk TwinAirke zou eigenlijk al (meer dan) perfect zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, davy zei:

Vw up GTI?

Up vind ik wel nog iets hebben, geinig dozeke nog. GTI is absoluut niet nodig, zou ik zelfs bewust niét kiezen en zou budgettair ook niet gaan.

Evenwel: mevrouwtje is allergisch aan de extreem zielloze, koele VW-vibe. En ze vermoedt (ik denk terecht?) dat een Up nog eens een categorietje kleiner is dan een Ypsilon, die eerder categorie Polo is (toch alvast qua binnenruimte, zeker vooraan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, josenjef zei:

Ik dacht aan een jazz of een Kia soul. Geen Italiaanse charme, maar wel eens iets anders en betrouwbaar.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

@RRD had me met zijn wervende verkoopstekst bijna een witte (ze zijn alleen de metallic vergeten erop) Jazz verkocht! :D 

Kia Soul, moet ik even natrekken, zegt me niet meteen iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, luigi zei:

Superzalig model, indertijd was ik daar helemaal fan van. Nice thinking, ik had ik eigenlijk niet aan gedacht... mijn liefhebbershart zou dat meteen in huis pakken. :D 

Is evenwel geen zo'n betrouwbaar bakkie gebleken, als ik dat correct voor heb. Is ook geen nieuwer ding dan wat we nu hebben, heeft eigenlijk te veel kms, wisselstukken bij herstellingen zullen ook een andere prijscategorie zijn dan bij een massa-kar zoals een 500. Denk dat ik dat niet aan mijn madam verkocht krijg.

Heb je enig idee of die 1.6 FSI iet of wat betrouwbaar is? Ik ken er niks van, van die motoren...

Quote

Da's een schoneke en ziet er op foto alvast redelijk proper uit. Maar (1) prijs en (2) zie hoger en (3) die karrewiel(tj)e(s/n) rijdt mijn prinses op dag 1 al helemaal aan gort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gTa zei:

Vandaar dus de denkoefening. Ik twijfel om in mijn auto te springen en naar Parijs te karren achter die metallic witte met bruin lederen interieur. Mocht dat een zuiver verhaal zijn qua verkoper, was 't al rond ... maar die peet geeft mij te veel verkeerde signalen. Niet van zijn woord, geen antwoord over accidenten, enz.

Heb nu zelf eens even autoscoot en aanverwanten bekeken op zoek naar een vergelijkbare Ypsilon van de 1e pagina. Maar gewoon onmogelijk om te vinden. Toch met die opties.

Ik zou het er toch eens op wagen om tot Parijs te knallen. Waar is de tijd dat je dat deed voor gewoon een koffie te gaan drinken :D :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Parsifal zei:

Heb nu zelf eens even autoscoot en aanverwanten bekeken op zoek naar een vergelijkbare Ypsilon van de 1e pagina. Maar gewoon onmogelijk om te vinden. Toch met die opties.

Beter zoeken. :D 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-y-0-9-twinair-turbo-8v-platinum-29-000km-benzine-rood-208433b9-147d-872e-e053-0100007f41b6

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-twinair-met-70dkm-black-grey-benzine-wit-88ca07be-1bc9-4d42-bba6-0b1e1c5271cf

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-twinair-platinum-benzine-groen-4328b2ba-3e80-7975-e053-0100007fbc4d

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-twinair-platinum-benzine-zwart-b33f6aac-084f-4540-b31b-875de50d8632

...

Tip: leparking.fr = een soort van snuffelrobot die alle gekende plaatsen waar karren (of moto's) afspeurt en die oplijst, je klikt van daaruit door naar tal van sites (Franse, Italiaanse, Spaanse, Amerikaanse, Poolse, Roemeense, enz.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Parsifal zei:

Heb nu zelf eens even autoscoot en aanverwanten bekeken op zoek naar een vergelijkbare Ypsilon van de 1e pagina. Maar gewoon onmogelijk om te vinden. Toch met die opties.

Ik zou het er toch eens op wagen om tot Parijs te knallen. Waar is de tijd dat je dat deed voor gewoon een koffie te gaan drinken :D :D 

Welja, corona-maatregelen, een gezin, extreem druk op 't werk, 't is onder Parijs dus toch wel een 3,5 uur enkel, enz. Vooral 't feit dat ik 'm niet (meer) te pakken krijg... Heb er een shady gevoel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Ja... die had ik wel gevonden (toch een aantal daarvan. Ik had de kilometerstand op max 80.000 gezet)

Maar laat ons eerlijk zijn. Die zijn (vooral qua interieur) toch geen partij voor het model dat je daarnet had gepost.

Valt me trouwens op hoe snel dat interieur van die laatste generatie er afgesleten uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Welja, corona-maatregelen, een gezin, extreem druk op 't werk, 't is onder Parijs dus toch wel een 3,5 uur enkel, enz. Vooral 't feit dat ik 'm niet (meer) te pakken krijg... Heb er een shady gevoel bij.

Herkenbaar. Hier dezelfde shit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid