Ga naar inhoud

The AM 200k Series | S09E01 | A whole lotta city runabout for peanuts


gTa

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Frekkel zei:

Zoals hij ook in de 500 zit. Geen idee meer als dat 8 of 16v is. Ik dacht 8.

Een 1.4 in een Fiat 500?

De Fire-reeks had je - denk ik - in 1.2 en 1.4, allebei in 2-kleps en in 4-kleps versie. (Misschien bestaan er nog andere versies ook - dunno.)
De laatste jaren zijn in dat platform enkel nog maar de 1.2 8V gebruikt geweest, voor zover ik weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anyway!

Het mevrouwtje komt plots aandraven met een Audi A2 👌   "Ziet er nog leuk uit, vind ik, ook al is het van design/stijl eerder nuchter en koel. Is dat niks voor mij?"
Ik was indertijd enorm fan van die dingetjes. Nu nog, eigenlijk.

Qua betrouwbaarheid e.d. heb ik daar dus echt nul kennis van. Daarom even aan b.v. @Avantus en @TomT en @JanC vragen of zij weet hebben van de betrouwbaarheid en de running & repair costs van die guitige dingetjes.

Enig gegrond advies wordt zeer gesmaakt! merci

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een concurrent voor de eerste Mercedes A-klasse, de Playmobilversie.   De A2 was in alle opzichten superieur aan de W168, maar ondertussen is dat autootje toch ook serieus verouderd.  

Wat ik me herinner uit mijn verzekeringsopleidingen van destijds was dat de A2 als voorbeeld aangehaald werd van een 'gewone' auto die pokkeduur was om te herstellen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Anyway!

Het mevrouwtje komt plots aandraven met een Audi A2 👌   "Ziet er nog leuk uit, vind ik, ook al is het van design/stijl eerder nuchter en koel. Is dat niks voor mij?"
Ik was indertijd enorm fan van die dingetjes. Nu nog, eigenlijk.

Qua betrouwbaarheid e.d. heb ik daar dus echt nul kennis van. Daarom even aan b.v. @Avantus en @TomT en @JanC vragen of zij weet hebben van de betrouwbaarheid en de running & repair costs van die guitige dingetjes.

Enig gegrond advies wordt zeer gesmaakt! merci

Nog even laten sudderen en die Up! komt er nog! 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt.  Maar van de A2 was het vooral het gebruik van alu die voor problemen zorgden bij de doorsnee-carrossier.

Op een seminarie een jaar of twee geleden, toonden ze een grafiek (I know, je kunt daar alles mee aantonen), hoe de kostprijs per herstelling toegenomen was in de laatste 15 jaar.  Dat was hallucinant.

De tijd dat de lokale blikslager je auto met een hamer en een pot plamuur herstelde, is duidelijk voorbij.  Sensoren, verschillende soorten staal, airbags rondomrond, het feit dat auto's comfortabeleren krachtiger worden, maar op hetzelfde moment ook lichter, veiliger, schoner, zuiniger,...  bumperschilden, gelijmde onderdelen,... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Anyway!

Het mevrouwtje komt plots aandraven met een Audi A2 👌   "Ziet er nog leuk uit, vind ik, ook al is het van design/stijl eerder nuchter en koel. Is dat niks voor mij?"
Ik was indertijd enorm fan van die dingetjes. Nu nog, eigenlijk.

Qua betrouwbaarheid e.d. heb ik daar dus echt nul kennis van. Daarom even aan b.v. @Avantus en @TomT en @JanC vragen of zij weet hebben van de betrouwbaarheid en de running & repair costs van die guitige dingetjes.

Enig gegrond advies wordt zeer gesmaakt! merci

Zie mijn post op de vorige bladzijde 😀, maar te laat intussen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Een 1.4 in een Fiat 500?

De Fire-reeks had je - denk ik - in 1.2 en 1.4, allebei in 2-kleps en in 4-kleps versie. (Misschien bestaan er nog andere versies ook - dunno.)
De laatste jaren zijn in dat platform enkel nog maar de 1.2 8V gebruikt geweest, voor zover ik weet...

Ja, mijn zus heeft eerst een 1.4 sport gehad (denk 16v). Haar tweede waar ze nu mee rijdt is een 1.2 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anyway!
Het mevrouwtje komt plots aandraven met een Audi A2 [emoji108]   "Ziet er nog leuk uit, vind ik, ook al is het van design/stijl eerder nuchter en koel. Is dat niks voor mij?"
Ik was indertijd enorm fan van die dingetjes. Nu nog, eigenlijk.
Qua betrouwbaarheid e.d. heb ik daar dus echt nul kennis van. Daarom even aan b.v. [mention=192]Avantus[/mention] en [mention=179]TomT[/mention] en [mention=87]JanC[/mention] vragen of zij weet hebben van de betrouwbaarheid en de running & repair costs van die guitige dingetjes.
Enig gegrond advies wordt zeer gesmaakt! merci
Die van mijn moeder was een lopende rekening, maar dat was wel een 3L en daarbij was het vooral de schakelrobot. Carrosserie is speciaal/duur door dat alu allemaal. Maar op zich zat dat wel heel goed in elkaar. Zijwindgevoelig was dat ook wel.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Maar dat ding is ondertussen toch serieus oud?

Yep.

2 uren geleden, ir_fuel zei:

net even een paar advertenties bekeken. 20 jaar oud ongeveer. Waarom zou je dat in godsnaam kopen.

Omdat het aan een deel van de criteria beantwoordt en omdat er bij mij alvast een subjectieve klik is.

Maar inderdaad: 't is oud, 't was toen zeer vooruitstrevend (alu space frame, motoren met best vooruitstrevende techniek toen) dus als er iets aan komt (accidentje, slijtage, ...) vrees ik dat het because premium bro wel een smak geld zou kunnen kosten.

 

De kans dat het géén Ypsilon wordt, blijft heel klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ugeken zei:

Ja, mijn zus heeft eerst een 1.4 sport gehad (denk 16v). Haar tweede waar ze nu mee rijdt is een 1.2 

't Is juist, in 't begin leverden ze die idd met de 1.4 ook!

Maar die is nooit in de Ypsilon (last gen) geleverd, afaik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.6 is volgens tinternet de minst betrouwbare.

 

Open dak te vermijden wegens niet betrouwbaar.

 

De 1.4 TDI is het betrouwbaarst, maar de 1.4 benzine is ook best ok. TDI is vlot te chippen.

 

Qua interieur zijn ze bijzonder schadegevoelig rond de drukknoppen. Bij menig auto is het zwart van de knoppen gewoon weg en zie je witte plastic. Bepaalde MY zouden hier minder gevoelig aan zijn, maar ze hebben dit bijna allemaal. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ugeken zei:

Zie mijn post op de vorige bladzijde 😀, maar te laat intussen.

Ik had 'm gezien en het heeft me toen meteen geïnspireerd om er eens een pak te gaan autoscouten, maar vermits mevrouwtje toen nog niet had vermeld dat ze dat leuk vond, leek 't me niet nodig dat aan haar te vermelden. (Verkeerd gedacht, dus.)  Maar ik reageerde ook nog niet op je post, al was ik het wel van plan! (met name: vrees voor oud + duur in running/repair costs)

Op 15/2/2021 om 22:48, Ugeken zei:

Een A2? Euro 4 en mag nog steeds gezien worden. Het heeft natuurlijk niet de Italiaanse flair mee...

https://www.2dehands.be/a/auto-s/audi/m1664171297-audi-a2-1-4-benzine-83-000-km-gekeurd.html?previousPage=home

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ééntje gehad als eerste auto, overgenomen van m'n opa, die 'm volgens mij van de eerste eigenaar had gekocht in Duitsland. Nu rijdt m'n broer ermee.
Alles samen toch een jaar of 12, gok ik, en op de thermostaat na is daar nooit iets mee aan de hand geweest.
Nu wordt er ook wel niet veel mee gereden, ik denk dat er nog altijd maar 70000 km op staan. :D
't Is een 1.4 TDI, 75 pk. Altijd graag mee rondgekard, één keer mee naar Oostenrijk gereden, denk dat ik in Duitsland 190 op de teller gekregen heb.

Pluspunten:
- Zuinig (absoluut, relatief niet zozeer, rekening houdende met gewicht/vermogen/...)
- Ruim: ik kan achter m'n broer plaatsnemen, ik ben net geen 1.90, hij is een stukje groter. Het voelt ook ruim aan. Instap (dorpels) is wel vrij hoog.
De koffer is eigenlijk ook verrassend ruim (met de zetels recht op het niveau van een nieuwe Golf), zeker als je de zetels volledig plat legt (dat kan in twee stappen).
- Rijdt best wel leuk in de stad en op gewone wegen, en voelt vinniger aan dan het is dankzij de korte versnellingen en het ouderwetse TDI-karakter
- Licht, dus slijtage (banden/remmen/...) is bijna irrelevant

Nadelen:
- Loopcultuur van de diesel is best wel ruw, zeker koud. De driecilinder is nog iets erger dan de gekende 1.9 van destijds.
- Interieur begint toch wel flink te verouderen, ook al is het kwalitatief dik in orde.
- Op de snelweg draai je met de vijfbak 3000 toeren, niet goed voor geluid noch verbruik.
- Zijwindgevoelig (logisch)

Twee van die minpunten lijken me verholpen door voor benzine te kiezen, en die zijn ook een stuk lichter.

Twee interessante filmpjes voor zij die Deutsch kunnen:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clio 3 Initiale kan misschien nog iets zijn. Komt met leder, automatische airco, alu velgen en sommige zelfs xenon. En zo'n Clio heeft wel nog een leuk weggedrag. De vroegere exemplaren hebben een 1.6 benzine die redelijk onverslijtbaar is. De latere 1.2 met turbo zijn wel te mijden als de pest.

Nadeel is dat je ze niet makkelijk gaat vinden, zeker niet in BE. In Frankrijk ga je meer chance hebben.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/-76a1bd10-ce9f-4a5d-99b2-b565f4ee4687

IMG_3530-scaled.jpg

IMG_3554-scaled.jpg

aangepast door CMon
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ééntje gehad als eerste auto, overgenomen van m'n opa, die 'm volgens mij van de eerste eigenaar had gekocht in Duitsland. Nu rijdt m'n broer ermee.
Alles samen toch een jaar of 12, gok ik, en op de thermostaat na is daar nooit iets mee aan de hand geweest.
Nu wordt er ook wel niet veel mee gereden, ik denk dat er nog altijd maar 70000 km op staan. [emoji3]
't Is een 1.4 TDI, 75 pk. Altijd graag mee rondgekard, één keer mee naar Oostenrijk gereden, denk dat ik in Duitsland 190 op de teller gekregen heb.

Pluspunten:
- Zuinig (absoluut, relatief niet zozeer, rekening houdende met gewicht/vermogen/...)
- Ruim: ik kan achter m'n broer plaatsnemen, ik ben net geen 1.90, hij is een stukje groter. Het voelt ook ruim aan. Instap (dorpels) is wel vrij hoog.
De koffer is eigenlijk ook verrassend ruim (met de zetels recht op het niveau van een nieuwe Golf), zeker als je de zetels volledig plat legt (dat kan in twee stappen).
- Rijdt best wel leuk in de stad en op gewone wegen, en voelt vinniger aan dan het is dankzij de korte versnellingen en het ouderwetse TDI-karakter
- Licht, dus slijtage (banden/remmen/...) is bijna irrelevant

Nadelen:
- Loopcultuur van de diesel is best wel ruw, zeker koud. De driecilinder is nog iets erger dan de gekende 1.9 van destijds.
- Interieur begint toch wel flink te verouderen, ook al is het kwalitatief dik in orde.
- Op de snelweg draai je met de vijfbak 3000 toeren, niet goed voor geluid noch verbruik.
- Zijwindgevoelig (logisch)
Twee van die minpunten lijken me verholpen door voor benzine te kiezen, en die zijn ook een stuk lichter.
Twee interessante filmpjes voor zij die Deutsch kunnen:
[/url]  
 
Over die ruimte is op AF nog een enorme rel geweest met debomma, daar kocht ik die 3L van voor mijn moeder, en Stefanus of zo [emoji16] voor zijn buitenafmetingen is dat echt een ruimtewonder.

De eerste keer door een hagelbui met zo een alu ding is mij ook bijgebleven.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Een 1.4 in een Fiat 500?

De Fire-reeks had je - denk ik - in 1.2 en 1.4, allebei in 2-kleps en in 4-kleps versie. (Misschien bestaan er nog andere versies ook - dunno.)
De laatste jaren zijn in dat platform enkel nog maar de 1.2 8V gebruikt geweest, voor zover ik weet...

Even opgezocht, tot 2016 was de 1.4 beschikbaar in de 500 als 16v. In de Y sinds 2011 niet beschikbaar. Enkel 0.9, 1.0, 1.2 en de 1.3 jtd.

4 uren geleden, gTa zei:

Anyway!

Het mevrouwtje komt plots aandraven met een Audi A2 👌   "Ziet er nog leuk uit, vind ik, ook al is het van design/stijl eerder nuchter en koel. Is dat niks voor mij?"
Ik was indertijd enorm fan van die dingetjes. Nu nog, eigenlijk.

Qua betrouwbaarheid e.d. heb ik daar dus echt nul kennis van. Daarom even aan b.v. @Avantus en @TomT en @JanC vragen of zij weet hebben van de betrouwbaarheid en de running & repair costs van die guitige dingetjes.

Enig gegrond advies wordt zeer gesmaakt! merci

Ik zou zeggen: walk away. Ik heb zo énen bollen gehad, en ik vond dat een enorm beu spel om aan te werken (wegens het relatief klein gaatje dat ze een motorkap noemen). En zoals eerder gezegd: duur als je een specifiek onderdeel moet hebben. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het niet de moeite is om er een topic over te maken.

De Ypsilon heeft net een facelift gehad @gTa

Gewoon eentje bestellen in Italië. Dan rijdt ze zeker met een uniek stuk rond.

image.png.c72ea59a56878df3cd965c3a6ac9f884.png

image.png.2097aa0bf850f79b298ea1f7d4ddc463.png

 

image.png.1354a743245341d05d1947f36c189ac0.png

image.thumb.png.5bccb7ad47a833d065ac54d9a629c2ed.png

 

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Frekkel zei:

Even opgezocht, tot 2016 was de 1.4 beschikbaar in de 500 als 16v. In de Y sinds 2011 niet beschikbaar. Enkel 0.9, 1.0, 1.2 en de 1.3 jtd.

Ja, van de 500 viel m'n frank idd al en 't klopt helemaal.

Ypsilon idd niet.  De 1.0 (een 3-cilinder) is trouwens nog maar sinds kort, trouwens (ook in de 500) en die is dus enkel maar in Italië geleverd (Ypsilon wordt sinds 2018 niet meer geëxporteerd, enkel nog in Italië verkrijgbaar, vandaag de dag nog altijd).  Dus hier vind je enkel de 1.2, de TwinAir 0.9 en 't dieselke. Allez, peizek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid