Ga naar inhoud

The AM 200k Series | S09E01 | A whole lotta city runabout for peanuts


gTa

Aanbevolen berichten

1 uur terug, toere zei:

De nieuwe i10 rijdt wel goed maar te weinig vermogen. De i20 van mijn dochter is een 1.4 benzine met 75 PK en dat rijdt echt vlotjes( eenmaal op toeren) 

Zij heeft die zoals mijn vorige. Op toeren rijden en gaan (in de mate van). 

Ik deel je mening niet over een i10. Collega heeft een en dat ding rijdt echt niet aangenaam. Ook geen leuk stuurgevoel. Kakzetels ook. Een i10 is goed voor hollanders, goedkoop.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jochen zei:

Niet hoog genoeg voor een Hollander, die hebben liever zoiets:

 

T__1387__Suzuki-Wagon-R-voor.JPG

 

Eerste hit met NL plaat :lolz:

Mijn ma heeft dat nog gehad, gelukkig is die uitgefikt! En Hollanders zijn het uitgebrande wrak (enkel de rechter helft was nog ietwat auto) komen opkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat geen verkeerd bakje, maar ... met alle respect ... dat is mij nog altijd véél te saai, generiek, karakterloos. Zoals zo goed als 99,97% van hetgene dat uit 't Oosten komt. Daar zit (voor mij) geen ziel in. Mooi gemaakt hé, beste knappe lijnen, guitige looks, ... dus "objectief" een zeer proper dingeske. Maar nope. Gene klik mee. Mijn madam is nog feller: "Zo'n duf spel, da's hetzelfde gelijk alle andere Suzuki's en Honda's. Ik ben gene robot hé. Ik wil iets speciaals." (letterlijk haar woorden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou ze vinden van een Peugeot 208 (my2012-18)? Allerei speciale editie'kes, guitig, ruim en leuk.

Heb het twee jaar als patrouillewagen gehad. En nu terug ff als vervangpatrouillewagen en stiekem toch wel 🥰

Ik heb dankzij 't werk toch al veel kleintjes rondgereden en de 208 blijft bij de betere.

@PJH kan daar ook lyrisch over wezen, sowieso!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is zelf via Marketplace (oh boy... ik voel de "verkeerd" (in prachtstaat) karren al aankomen) en autoscout24 aan 't zoeken geslagen.

"MAAR JONG WAAROM HEBT GE MIJ DEN DIENEN NIET GETOOND, KIJK, ZO WIJS, EN 2.000 EUR GOEDKOPER DAN DIENEN DIE GIJ MIJ...."
-- "Schat dat spel heeft 143.000 km."
"............... ah kee"

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/2/2021 om 09:30, gTa zei:

Waarde heren (m/v/x) forummers!

Ik sla jullie vandaag om de oren met opnieuw een extreem AM-waardig topic.
Daarmee start ik - met jullie goedkeuren - seizoen 9 op van onze "AM-waardig" reeks.
Aflevering 1 van dit nieuwe seizoen is getiteld: "Veel stadsmus voor weinig."

Ik probeer uiteraard enkele forumtypische uitdrukkingen en principes (weergegeven door een dubbele asterisk met volgnummertje binnenin vierkante haakjes) te respecteren.

 

Het "forumgetal" 200k [**1] ofte 200.000 voor de mensen die niet in kilo's rekenen, slaat voor een keer niet op de prijs van het topic-onderwerp, maar wel op het maximum aantal onderdelen waaruit de auto die ik zoek, mag bestaan. Wil daar zeker rekening mee houden - bedankt.

De auto die "ik" zoek = "ik" zijnde mijn madam (en ik) = een vervanger voor onderstaand prijsbeest.
Wij hebben namelijk in onze renstal een volbloed Italiaantje, ziehier [**2] een prachtfoto daarvan:

1400641991_2021-02-0908_04_27.thumb.jpg.ab828720b48d712e474c18772323011c.jpg

Het betreft zich hier [**3] een cuvée deux-mille-six Lancia (moet LÁN-TSJA uitgesproken worden [**4]), meer bepaald een Ypsilon met een mille duecento litri (1200cc) 4-cilinder superkrachtbron otto-vu (ofte 8V, slaand op de 8 kleppen ... neen niet per cilinder maar in totaal) met de volle sessanta cavalli ofte 60 pk, neen niet per liter (wat nog altijd weinig zou zijn) maar in totaal. Shocking! Het motorkoppel, uitgedrukt in Nm, overtreft zowaar (met minimale marge) de gewichtige secolo-grens en bedraagt dus een getal met 3 (!!) cijfers; een 105-tal Nm sleuren dus dit vehikel op vehemente wijze doorheen het Hentse landschap, iedere keer een impressionante duw in de rug [**5] gegarandeerd. Uiteraard drinkt dit Italiaans raspaard brandstof van de zuiverste soort (benzine) en AM-waardig doet het dit niet op zuinige manier maar de assertieve rijstijl indachtig is een 7,5-tal liter / 100 km een aangenaam gemiddelde. Hoewel de aandrijving via de voorwielen geschiedt, is een overstuurd karakter volledig aanwezig middels goed werkende handrem en zeer front biased gewichtsverdeling aka levendige achtertrein. In de ruime regio staat het dartele driftende ding dan ook genoegzaam bekend "rallye Renske". Tot slot is ook de nog steeds nauwkeurig werkende manuele versnellingsbak vermeldenswaardig, al is de 5e versnelling eerder een theoretisch iets, vermits de topsnelheid van een 160-tal km/u (neen, geen m/s) zelfs de 4e versnelling nog niet volledig tot 't eind benut.

Top ding, dus. Dat bovendien ook nog eens gezegend is met een zacht alcantara binnenbekleding in het (tov de metallic zwarte koetswerkkleur aangenaam contrastrijke) beige. Men lette op de recentelijk voor een prikje op 2dehands gescoorde OEM [**6] lichtmetalen velgjes maatje 15", met daarop A-merk (uiteraard!) [**7] winterbandjes. Bref: dit aparte, best stijlvolle stadsflitsertje maakt ons nog altijd blij, elke dag.

(On a serious note: dit ding rijdt -gevoelig- beter dan een basic Polo van ongeveer hetzelfde jaartal, dewelke trouwens ook inzake kwaliteit en betrouwbaarheid onderdoet voor dit Italiaantje dat al meer dan 15 jaar buiten slaapt, niks roest vertoont, nul elektronicaproblemen kent en qua rijgedrag tot een goeie 160 km/u een veel matuurder weggedrag kent dan de springerige en wazige Polo die we hiervoor buitengesjot hebben.)

Maar... aan alle mooie liedjes komt een einde.  Na dik 15 jaar en 70.000 km in ons bezit, overweegt la sua principessa een vervanger.

 

Criteria/vereisten (hold on to your AM-standards):

  • opleg max. 5k EUR ... dus als we voor deze nog 1k krijgen, mag de vervanger 6.000 EUR kosten en vermits we geen yacht willen hypothekeren [**8] is dat budget fix
  • stadmus, vooral de lengte moet echt (zeer) kort zijn, idealiter ca. 3m80 (en zeker niet langer dan 4m)
  • volwaardige auto, geen Aixam-zever e.d.
  • 4 volwaardige zitplaatsen, waarbij rechts vooraan nauwelijks gebruikt wordt, achteraan 2 kinderzitjes (dat lukt nu in de huidige Y ook)
  • inzake koffer hebben we quasi geen vereisten (is nu minimaal en er past een opgeplooide Mountain Buggy poussette in zonder problemen)
  • liefst geen "monovolume" (Berlingo, Bipper, ...) maar een normaal formaat stadsauto
  • idealiter 5 deuren (al laat dat weinig keuze), maar 't is geen conditio sine qua non
  • benzinemotor, uitstootcategorie minstens Euro5
  • vermogen is weinig van tel: de huidige 60pk en 105Nm (yes :D ) volstaan eigenlijk perfect voor wat 't moet dienen ... laat trouwens toe om 't ding compleet uit te wringen zonder je rijbewijs constant te moeten vrezen
  • belangrijk voor la mia principessa: het moet karakter hebben, mag geen een dertien-uit-een-dozijn merk/model zijn (!), moet wat eigenwijs zijn qua voorkomen, looks, styling
    --> het moet m.a.w. een "interesting car" zijn (om onze forumsponsor @LampeDebussere ook even in de verf te zetten)
  • het mag ab-so-luut géén VW Polo zijn (da's trouwens een 13-uit-dozijn koekblik met nul nada karakter dus 't voldoet sowieso niet aan de criteria)
  • moet airco hebben
  • moet ook een radio hebben waarop (helaas...) in onze contreien TOPradio te ontvangen valt (ja kijk, geen enkele principessa is perfect)
  • mocht het stuurtje met leder overtrokken zijn, ware dat een pluspunt
  • ook een very very nice to have bij zo'n kleine auto: een (deels) neerklapbare achterbank voor de occasionele winkelsprintjes
  • liefst ongevalvrij (al is een kleine herstelling van eoa kleiner accidentje geen dealbreaker), zeker volledige onderhoudshistoriek
  • kilometerstand: hoe minder, hoe liever ... liefst niet méér dan 100.000 km op de klok
  • "hedendaagse" stand der techniek inzake veiligheid (voor dat segment), dus ABS, idealiter ook ESP, sowieso dubbele airbag vooraan en zijdelingse airbags

 

Een gedoodverfde vervanger zou een Fiat 500 (geen C, de gewone) zijn. Dat komt met dezelfde 1.2 Fire (wel 68 pk dan) of met de 0.9 TwinAir (die ik ook wel zou durven in huis halen). De 1.2 Fire is een betrouwbaar blokje gebleken en 't volstaat qua pit, de TwinAir zou (luidens Frekkel) ook geen ramp zijn. Maar een 500 heeft opnieuw geen 5 deuren en 't is écht wel een autootje dat je op elke hoek van de straat ziet. Madame is niettemin zot van een Riva-versie maar wil daar de pegulanten niet voor op tafel leggen: je vindt er geen onder de dikke 10k en wij wensen de vervangende auto cash af te tikken met de centen die we in een lukrake keukenschuif vinden [**9] en dat is bij ons helaas tot een 5tal duizend euro beperkt.
Ik heb haar al een 0.9 TwinAir laten rijden (met manuele bak) en dat beviel haar prima. Ik heb haar ook een Abarth laten rijden en dat vindt ze een opzichtige sjonnie stuiterbak die een extreem lelijk protgeluid maakt. Bovendien knalt mijn principessa graag rechter voorwielen tegen borduren (da's echt een favoriete hobby van haar, ze is er extreem goed in en werd al meermaals gevraagd voor het nationaal team) dus een 17" velg op zo'n miniem autootje en vooral een bandje van ocharme enkel mm hoog, da's niet compatibel met haar gezwinde stoepparkeerderigheid. Ze heeft het dus veel liever wat klassieker en stijlvoller.

 

Ik besef ten volle dat veel gerespecteerde forumleden (zoals b.v. onze moderator @ir_fuel :D ) geen pauper spreken en dus dit topic met een wijde boog zullen omzeilen, maar toch por ik graag even jullie inzichten naar vervangers die aan de criteria voldoen. Shoot!

Hierzo @Alexis!

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/2/2021 om 22:55, Ugeken zei:

Jazeker.

Ondanks aangeduid als "Platinum" (de topversie) is 't een Silver (de basisversie). Geen lederen stuur, geen multifunctioneel stuurwiel, manuele airco, geen el. ruiten achteraan, geen snelheidsregelaar, geen extra chrome appliqueskes langs buiten, geen extra mistkoplampjes, geen alcantara of leder, geen pano-dak, ...

Voor z'n km echt niet duur maar 't is ook een - voor een Ypsilonneke - doodsaai bakje, tbh. Had 't wel een Platinum geweest met pano-dak (dat is nog eens optioneel, er zijn er niet veel die 't hebben) dan was ik die al gaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, RRD zei:

Thanks!

Kistje is niet meteen de versie die we zoeken. De 1.2 is ons OK (hebben we nu ook), maar de kleurencombo is het niet (de binnenbekleding is wel tof) en idealiter is het ook een hoger uitrustingsniveau en is er een glazen dakje.

Je collega zijn vraagprijs is, ondanks de km-stand die goed laag zit, wel aan de hoge kant, ook. De meeste basismodelletjes (Silver of Gold) met vergelijkbare uitrusting en een km-stand tot 50ish k km gaan grosso modo een 1.000-tal euro lager. Maar vragen staat vrij, uiteraard. :)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Frekkel zei:

De 1.2 is helaas de motor die je niet wilt.

Says who?

We hebben dat 1.2'tje nu ook en dat is een meer dan OK moteurke. Plat, ja. Asthmatisch, ja. Maar niettemin voldoet het wel.
Toegegeven: de TwinAir 0.9 klinkt leuker, heeft heel wat meer koppel, is ook bovenin een heel pak aangenamer.

Beide zijn voor ons OK. Voorkeur voor de TwinAir, dat zeker, maar een knappe 1.2 laten we ook niet staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gTa zei:

Says who?

We hebben dat 1.2'tje nu ook en dat is een meer dan OK moteurke. Plat, ja. Asthmatisch, ja. Maar niettemin voldoet het wel.
Toegegeven: de TwinAir 0.9 klinkt leuker, heeft heel wat meer koppel, is ook bovenin een heel pak aangenamer.

Beide zijn voor ons OK. Voorkeur voor de TwinAir, dat zeker, maar een knappe 1.2 laten we ook niet staan.

Says ik é. Je quote me zelfs.

De 1.4 en Twinair zijn 'zoveel' leuker. Als een platte moteur u niet stoort, ga je gang.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Frekkel zei:

Says ik é. Je quote me zelfs.

De 1.4 en Twinair zijn 'zoveel' leuker. Als een platte moteur u niet stoort, ga je gang.

Awel ja, ik volg je, maar zoals gezegd: de 1.2 zou voor ons ook nog oké zijn. We hebben 't nu, dus we gaan er niet op achteruit. (Moeilijk om te zakken van niveau als je al rock bottom zit :D )

De 1.4 Fire, bedoel je dan? Ook de tweekleps, of enkel de vierkleps?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid