Parsifal 4.572 Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Hoe meer ik aan het zoeken ben, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik de 500 van mijn vrouw ga bijhouden tot de assen eraf vallen. Binnen een jaar of 5 inwisselen voor een occasie 500e... zo'n 500e action basismodel met 190km actieradius kost nieuw 23k... dus binnen een jaar of 5 voor 10k op de kop te tikken Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 februari 2021 Auteur Geplaatst: 9 februari 2021 12 minuten geleden, Parsifal zei: Ja... die had ik wel gevonden (toch een aantal daarvan. Ik had de kilometerstand op max 80.000 gezet) Maar laat ons eerlijk zijn. Die zijn (vooral qua interieur) toch geen partij voor het model dat je daarnet had gepost. Valt me trouwens op hoe snel dat interieur van die laatste generatie er afgesleten uitziet. Welk model bedoel je? Ah die wit metallic met bruin "leder"? Dat interieur is aftermarket hé, da's niet OEM. Ik vermoed dat dat geen echt leder is ook ni, maar skai. Heb dat willen vragen aan die verkoper en da's één van de vragen waar hij op blokkeerde. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Zeg, nu niet dat ik daar veel meerwaarde in zie tegenover de recentste Ypsilon, maar what about de Lancia Musa? Met de Musa van aMUSAnt! 't Is ne Fiat Idea maar zo'n dikke versie vind ik wel geinig 1 Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 Misschien een heel stuk te klein, maar een Toyota iQ? Of als je het helemaal AM wil maken, de Cygnet? Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 9 februari 2021 Geplaatst: 9 februari 2021 1 uur geleden, Lotuzzz zei: Zeg, nu niet dat ik daar veel meerwaarde in zie tegenover de recentste Ypsilon, maar what about de Lancia Musa? Met de Musa van aMUSAnt! 't Is ne Fiat Idea maar zo'n dikke versie vind ik wel geinig Dat was mijn eerste leasewagen... Full option bruin exterieur, zwart dak en zadelbruin lederen Poltorna frau interieur Of volgens mijn vrouw: “De choco” 2 Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Aston Martin Cygnet. Beetje opleg, klaar. 1 Quote
Marvin 250 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 11 hours ago, gTa said: Klopt, helemaal niet verkeerd! Maar dan klopt ons beider hart nog altijd meer voor een Italiaantje. Inzake kwaliteit minstens even goed, qua styling nog wat specialer. Adam staat op een platform dat samen is ontwikkeld met Fiat (Grande Punto, MiTo, Corsa). Als dat psychologisch helpt ... Quote
Marvin 250 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 10 hours ago, gTa said: Up vind ik wel nog iets hebben, geinig dozeke nog. GTI is absoluut niet nodig, zou ik zelfs bewust niét kiezen en zou budgettair ook niet gaan. Evenwel: mevrouwtje is allergisch aan de extreem zielloze, koele VW-vibe. En ze vermoedt (ik denk terecht?) dat een Up nog eens een categorietje kleiner is dan een Ypsilon, die eerder categorie Polo is (toch alvast qua binnenruimte, zeker vooraan). Kuch. 16 hours ago, Marvin said: Enkel in de lengte (Up = 3,6). Verder is dat toch zeer gelijkaardig qua interieurruimte bijvoorbeeld (dankzij de quasi identieke wielbasis). Up bestaat ook met 5 deuren. En andere klasse? Dat zijn toch allebei kleine stadsauto's. Polo's, Fabia's, Ibiza's en al die auto's zijn een categorie groter en zitten standaard al aan 4 meter. Lost natuurlijk dat zielloze niet op. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 23 hours ago, gTa said: Waarde heren (m/v/x) forummers! Ik sla jullie vandaag om de oren met opnieuw een extreem AM-waardig topic. Daarmee start ik - met jullie goedkeuren - seizoen 9 op van onze "AM-waardig" reeks. Aflevering 1 van dit nieuwe seizoen is getiteld: "Veel stadsmus voor weinig." Ik probeer uiteraard enkele forumtypische uitdrukkingen en principes (weergegeven door een dubbele asterisk met volgnummertje binnenin vierkante haakjes) te respecteren. Het "forumgetal" 200k [**1] ofte 200.000 voor de mensen die niet in kilo's rekenen, slaat voor een keer niet op de prijs van het topic-onderwerp, maar wel op het maximum aantal onderdelen waaruit de auto die ik zoek, mag bestaan. Wil daar zeker rekening mee houden - bedankt. De auto die "ik" zoek = "ik" zijnde mijn madam (en ik) = een vervanger voor onderstaand prijsbeest. Wij hebben namelijk in onze renstal een volbloed Italiaantje, ziehier [**2] een prachtfoto daarvan: Het betreft zich hier [**3] een cuvée deux-mille-six Lancia (moet LÁN-TSJA uitgesproken worden [**4]), meer bepaald een Ypsilon met een mille duecento litri (1200cc) 4-cilinder superkrachtbron otto-vu (ofte 8V, slaand op de 8 kleppen ... neen niet per cilinder maar in totaal) met de volle sessanta cavalli ofte 60 pk, neen niet per liter (wat nog altijd weinig zou zijn) maar in totaal. Shocking! Het motorkoppel, uitgedrukt in Nm, overtreft zowaar (met minimale marge) de gewichtige secolo-grens en bedraagt dus een getal met 3 (!!) cijfers; een 105-tal Nm sleuren dus dit vehikel op vehemente wijze doorheen het Hentse landschap, iedere keer een impressionante duw in de rug [**5] gegarandeerd. Uiteraard drinkt dit Italiaans raspaard brandstof van de zuiverste soort (benzine) en AM-waardig doet het dit niet op zuinige manier maar de assertieve rijstijl indachtig is een 7,5-tal liter / 100 km een aangenaam gemiddelde. Hoewel de aandrijving via de voorwielen geschiedt, is een overstuurd karakter volledig aanwezig middels goed werkende handrem en zeer front biased gewichtsverdeling aka levendige achtertrein. In de ruime regio staat het dartele driftende ding dan ook genoegzaam bekend "rallye Renske". Tot slot is ook de nog steeds nauwkeurig werkende manuele versnellingsbak vermeldenswaardig, al is de 5e versnelling eerder een theoretisch iets, vermits de topsnelheid van een 160-tal km/u (neen, geen m/s) zelfs de 4e versnelling nog niet volledig tot 't eind benut. Top ding, dus. Dat bovendien ook nog eens gezegend is met een zacht alcantara binnenbekleding in het (tov de metallic zwarte koetswerkkleur aangenaam contrastrijke) beige. Men lette op de recentelijk voor een prikje op 2dehands gescoorde OEM [**6] lichtmetalen velgjes maatje 15", met daarop A-merk (uiteraard!) [**7] winterbandjes. Bref: dit aparte, best stijlvolle stadsflitsertje maakt ons nog altijd blij, elke dag. (On a serious note: dit ding rijdt -gevoelig- beter dan een basic Polo van ongeveer hetzelfde jaartal, dewelke trouwens ook inzake kwaliteit en betrouwbaarheid onderdoet voor dit Italiaantje dat al meer dan 15 jaar buiten slaapt, niks roest vertoont, nul elektronicaproblemen kent en qua rijgedrag tot een goeie 160 km/u een veel matuurder weggedrag kent dan de springerige en wazige Polo die we hiervoor buitengesjot hebben.) Maar... aan alle mooie liedjes komt een einde. Na dik 15 jaar en 70.000 km in ons bezit, overweegt la sua principessa een vervanger. Criteria/vereisten (hold on to your AM-standards): opleg max. 5k EUR ... dus als we voor deze nog 1k krijgen, mag de vervanger 6.000 EUR kosten en vermits we geen yacht willen hypothekeren [**8] is dat budget fix stadmus, vooral de lengte moet echt (zeer) kort zijn, idealiter ca. 3m80 (en zeker niet langer dan 4m) volwaardige auto, geen Aixam-zever e.d. 4 volwaardige zitplaatsen, waarbij rechts vooraan nauwelijks gebruikt wordt, achteraan 2 kinderzitjes (dat lukt nu in de huidige Y ook) inzake koffer hebben we quasi geen vereisten (is nu minimaal en er past een opgeplooide Mountain Buggy poussette in zonder problemen) liefst geen "monovolume" (Berlingo, Bipper, ...) maar een normaal formaat stadsauto idealiter 5 deuren (al laat dat weinig keuze), maar 't is geen conditio sine qua non benzinemotor, uitstootcategorie minstens Euro5 vermogen is weinig van tel: de huidige 60pk en 105Nm (yes ) volstaan eigenlijk perfect voor wat 't moet dienen ... laat trouwens toe om 't ding compleet uit te wringen zonder je rijbewijs constant te moeten vrezen belangrijk voor la mia principessa: het moet karakter hebben, mag geen een dertien-uit-een-dozijn merk/model zijn (!), moet wat eigenwijs zijn qua voorkomen, looks, styling --> het moet m.a.w. een "interesting car" zijn (om onze forumsponsor @LampeDebussere ook even in de verf te zetten) het mag ab-so-luut géén VW Polo zijn (da's trouwens een 13-uit-dozijn koekblik met nul nada karakter dus 't voldoet sowieso niet aan de criteria) moet airco hebben moet ook een radio hebben waarop (helaas...) in onze contreien TOPradio te ontvangen valt (ja kijk, geen enkele principessa is perfect) mocht het stuurtje met leder overtrokken zijn, ware dat een pluspunt ook een very very nice to have bij zo'n kleine auto: een (deels) neerklapbare achterbank voor de occasionele winkelsprintjes liefst ongevalvrij (al is een kleine herstelling van eoa kleiner accidentje geen dealbreaker), zeker volledige onderhoudshistoriek kilometerstand: hoe minder, hoe liever ... liefst niet méér dan 100.000 km op de klok "hedendaagse" stand der techniek inzake veiligheid (voor dat segment), dus ABS, idealiter ook ESP, sowieso dubbele airbag vooraan en zijdelingse airbags Een gedoodverfde vervanger zou een Fiat 500 (geen C, de gewone) zijn. Dat komt met dezelfde 1.2 Fire (wel 68 pk dan) of met de 0.9 TwinAir (die ik ook wel zou durven in huis halen). De 1.2 Fire is een betrouwbaar blokje gebleken en 't volstaat qua pit, de TwinAir zou (luidens Frekkel) ook geen ramp zijn. Maar een 500 heeft opnieuw geen 5 deuren en 't is écht wel een autootje dat je op elke hoek van de straat ziet. Madame is niettemin zot van een Riva-versie maar wil daar de pegulanten niet voor op tafel leggen: je vindt er geen onder de dikke 10k en wij wensen de vervangende auto cash af te tikken met de centen die we in een lukrake keukenschuif vinden [**9] en dat is bij ons helaas tot een 5tal duizend euro beperkt. Ik heb haar al een 0.9 TwinAir laten rijden (met manuele bak) en dat beviel haar prima. Ik heb haar ook een Abarth laten rijden en dat vindt ze een opzichtige sjonnie stuiterbak die een extreem lelijk protgeluid maakt. Bovendien knalt mijn principessa graag rechter voorwielen tegen borduren (da's echt een favoriete hobby van haar, ze is er extreem goed in en werd al meermaals gevraagd voor het nationaal team) dus een 17" velg op zo'n miniem autootje en vooral een bandje van ocharme enkel mm hoog, da's niet compatibel met haar gezwinde stoepparkeerderigheid. Ze heeft het dus veel liever wat klassieker en stijlvoller. Ik besef ten volle dat veel gerespecteerde forumleden (zoals b.v. onze moderator @ir_fuel ) geen pauper spreken en dus dit topic met een wijde boog zullen omzeilen, maar toch por ik graag even jullie inzichten naar vervangers die aan de criteria voldoen. Shoot! Ik heb het niet allemaal gelezen, dus ik kan me vergissen, maar wat denk je van een Land Rover Discovery? 1 1 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 11 uren geleden, gTa zei: Welk model bedoel je? Ah die wit metallic met bruin "leder"? Dat interieur is aftermarket hé, da's niet OEM. Ik vermoed dat dat geen echt leder is ook ni, maar skai. Heb dat willen vragen aan die verkoper en da's één van de vragen waar hij op blokkeerde. Ah... ik dacht dat het OEM was. Vind de interieurkeuzes voor de laatste generatie nogal tegenvallen. Precies of er geen Alcantara meer te krijgen is Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 12 uren geleden, gTa zei: Niet verkeerd maar ik moet nog uitvogelen hoe ik 8.900 onder de budgetgrens van 6.000 krijg. Dat is een (vrouwelijk-principiële) eis, conditio sine qua non. Uwen Ypsilon duurder verkopen, ahja Mn moeder heeft heel lang met zo’n DS3 gereden en puur qua rij eigenschappen was dat een zeer leuk kistje. Interieur met die glanzende plastiek (waarmee ze volgens wat luxe gevoel wilden opwekken) daarentegen is misschien niet koter proof. Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Eindelijk eentje gevonden met een mooi interieur... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-1-2-69-cv-5-porte-s-benzine-bruin-fc2329b8-058e-ed22-e053-0100007fcdad?cldtidx=13&cldtsrc=listPage&searchId=-978833390 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Ook nog een mooie... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-twinair-turbo-85pk-silveraircolmvaudiobediening-benzine-grijs-6f7bd093-d51a-4c5f-b09e-49609541f684?cldtidx=17&cldtsrc=listPage&searchId=-978833390 Quote
kwiekie 3.008 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 13 uren geleden, Parsifal zei: Of het Franse zusje van Lancia. De DS3 https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/citroen-ds3-so-chic-benzine-zwart-75d7b347-aeda-488a-9efe-3da5386a846a?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=-410607951 Wel giftige bakjes dit, elke afrit van de autostrade wou dat ding achteraan uitbreken toen ik er eens een maand mee reed. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 1 minuut geleden, kwiekie zei: Wel giftige bakjes dit, elke afrit van de autostrade wou dat ding achteraan uitbreken toen ik er eens een maand mee reed. Nooit voorgehad hier (gelukkig) Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 1 hour ago, Polygoon said: Interieur met die glanzende plastiek (waarmee ze volgens wat luxe gevoel wilden opwekken) daarentegen is misschien niet koter proof. Koter beter opvoeden. 1 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 10 minuten geleden, ir_fuel zei: Koter beter opvoeden. Of zo? https://www.autobench.be/c/hond-in-auto/ Quote
IbifaHo 282 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 14 uren geleden, tuscani zei: En dat wilt ze nu net niet Standaard klinkt dat heel beschaafd, klein 'ronkje' niet té. Ik had er de middendemper vantussen, ja dan is het een ander verhaal. Was iets té luid om goed te zijn & knalde luid. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 1 hour ago, Polygoon said: Nooit voorgehad hier (gelukkig) Toch ook nooit gemerkt. Nochtans hier 4 jaar eentje gehad. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Wat denk je van dit ruimtewonder dat 2 cm te lang is? 110 pk lijkt me echt dolle pret in zo'n ding. Niet genoeg flair, neem ik aan? En zo'n FSI is zeker ook te mijden voor korte ritjes? https://m.mobile.de/auto-inserat/audi-a2-1-6-fsi-tempomat-klima-nur-96tkm-weinheim/315534097.html Edit: werd al voorgesteld, excuses! Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 10 februari 2021 Geplaatst: 10 februari 2021 Een okkazie aanraden van 20 jaar oud, ok dan ... Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 februari 2021 Auteur Geplaatst: 10 februari 2021 10 uren geleden, Parsifal zei: Eindelijk eentje gevonden met een mooi interieur... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-1-2-69-cv-5-porte-s-benzine-bruin-fc2329b8-058e-ed22-e053-0100007fcdad?cldtidx=13&cldtsrc=listPage&searchId=-978833390 Spaanse koten bekijk ik niet. Heb de indruk dat karren daar altijd een erg hoge vraagprijs hebben, dunno why. Misschien is 't daar de gewoonte om zwaar af te bieden? Maar dat interieur is wel okay, ja. 10 uren geleden, Parsifal zei: Ook nog een mooie... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-twinair-turbo-85pk-silveraircolmvaudiobediening-benzine-grijs-6f7bd093-d51a-4c5f-b09e-49609541f684?cldtidx=17&cldtsrc=listPage&searchId=-978833390 Zo heb ik nog wel enkele staan. Wel gek dat jij zo weinig karren lijkt te vinden, ik heb vandaag nog deze erbij gezwierd ook: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9i-boite-auto-toit-pano-clim-euro-5-benzine-bruin-db47ebba-80a9-2929-e053-0100007f3553 --> wijs interieur, juiste uitrusting, leuke looks ... alleen vindt madam bruin metallic echt niet mooi, daaaaamn https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-twinair-met-70dkm-black-grey-benzine-wit-a83e0066-b3bc-491a-88ed-c93468f067a2 --> is dat bruin of antraciet interieur? ik durf het niet te zeggen... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-1er-proprietaire-garantie-clim-mp3-benzine-brons-6911b2c3-f4c4-4c14-b29f-fd3bff9fa2ba --> dit is (fake) alcantara interieur, maar niet zot van buitenkleur en interieur Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 10 februari 2021 Auteur Geplaatst: 10 februari 2021 11 uren geleden, ir_fuel zei: Ik heb het niet allemaal gelezen, dus ik kan me vergissen, maar wat denk je van een Land Rover Discovery? Maar ja zeg! Als ik die op z'n achterkant zet, neus omhoog, is die korter dan 3m80! En voorzeker dat @Alexanderr mij dat ouw vehikel van hen wil slijten voor een prijs binnen mijn budget. Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 13 uren geleden, gTa zei: Spaanse koten bekijk ik niet. Heb de indruk dat karren daar altijd een erg hoge vraagprijs hebben, dunno why. Misschien is 't daar de gewoonte om zwaar af te bieden? Maar dat interieur is wel okay, ja. Zo heb ik nog wel enkele staan. Wel gek dat jij zo weinig karren lijkt te vinden, ik heb vandaag nog deze erbij gezwierd ook: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9i-boite-auto-toit-pano-clim-euro-5-benzine-bruin-db47ebba-80a9-2929-e053-0100007f3553 --> wijs interieur, juiste uitrusting, leuke looks ... alleen vindt madam bruin metallic echt niet mooi, daaaaamn https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-twinair-met-70dkm-black-grey-benzine-wit-a83e0066-b3bc-491a-88ed-c93468f067a2 --> is dat bruin of antraciet interieur? ik durf het niet te zeggen... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lancia-ypsilon-0-9-1er-proprietaire-garantie-clim-mp3-benzine-brons-6911b2c3-f4c4-4c14-b29f-fd3bff9fa2ba --> dit is (fake) alcantara interieur, maar niet zot van buitenkleur en interieur Ik ga de volgende keer jou gewoon laten zoeken Mijn ideale Y zou eentje met een bicolor exterieur zijn met lederen interieur Maar ik blijf erbij, die interieurs zien er allemaal snel afgesleten uit. Kistjes met 50k km waar de stuurbediening al zo'n versleten waas heeft, glanzend lederen stuur... Bah. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.