Ga naar inhoud

F1 Nieuws


TCT

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ze hebben dan al DRS ....

Wat een zever "battles" toch, met die DRS.

Hmmm, ik ben zeker niet pro-DRS.

Maar nu heb je eens een circuit waar je ondanks DRS nog 'je best moet doen' om erlangs te komen, en is het weer niet goed? Het is beter dan er gewoon langsvliegen dankzij DRS?

Nu ja, volgend jaar zou dat probleem veel kleiner moeten zijn en zouden ze elkaar beter moeten kunnen volgen. We zullen zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, msxx said:

Maar nu heb je eens een circuit waar je ondanks DRS nog 'je best moet doen' om erlangs te komen, en is het weer niet goed? 

Heb ik gezegd dat het niet goed is? :D 

Vond Verstappen wel een beetje debiel doen, toen hij daar begon te weaven. Nu goed, 't is een verloren zaak he, eens de Mercedes er voorbij is is hij gaan vliegen.

Ze hebben precies nog rap een tandje bij gestoken voor het einde van het seizoen. Ze gaan bij Red Bull ook eens iets uit de hoge hoed mogen toveren of 't kampioenschap is om zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heb ik gezegd dat het niet goed is? :D 

Vond Verstappen wel een beetje debiel doen, toen hij daar begon te weaven. Nu goed, 't is een verloren zaak he, eens de Mercedes er voorbij is is hij gaan vliegen.

Ze hebben precies nog rap een tandje bij gestoken voor het einde van het seizoen. Ze gaan bij Red Bull ook eens iets uit de hoge hoed mogen toveren of 't kampioenschap is om zeep.

Mis-interpretatie van mijn kant dan :) 

Goede onderbouwing voor het waarom van de performance van de Mercedes in Brazilië. Maar dat het nog spannend is/wordt dat is duidelijk.

https://the-race.com/formula-1/mark-hughes-why-mercedes-was-so-much-faster-in-brazil/

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Maxime S zei:

Red Bull zal toch iets moeten uitvinden om mee te kunnen met de Mercedessen de volgende GP's...

Indd. Bijna niet te geloven hoe snel Hamilton gisteren was op de rechte stukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, thor zei:

Ik zie Hamilton toch nog kampioen worden als die Mercedes zo performant blijft.

Als hij 5 punten oer race pakt  ( verschil 1 en 2 plaats) is het zover.

In principe is de snelste van het weekend (snelste ronde + winst) goed voor 8 punten verschil (25+1 versus 18 punten voor de tweede plaats)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet 20 punten voor 2e en 18 voor 3e?

Ik vermoed dat RB telkens Perez gaat gebruiken om een fastest lap te pakken, of bottas om die van max af te pakken.

Tenzij ze natuurlijk een plaats verliezen in het kampioenschap voor constructeurs daardoor.... Kan nog spannend worden :D

Edit: max kreeg er 20 omdat hij er 2 verdiende met de sprint. Excuus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, thor zei:

Ik zie Hamilton toch nog kampioen worden als die Mercedes zo performant blijft.

Als hij 5 punten oer race pakt  ( verschil 1 en 2 plaats) is het zover.

Mercedes moet zelfs niet zo performant blijven. Het is voor het eerst dit jaar dat Hamilton 'in the zone' zit, dan is er weinig aan te doen. 

11 minuten geleden, PJH zei:

Is het niet 20 punten voor 2e en 18 voor 3e?

Ik vermoed dat RB telkens Perez gaat gebruiken om een fastest lap te pakken, of bottas om die van max af te pakken.

Tenzij ze natuurlijk een plaats verliezen in het kampioenschap voor constructeurs daardoor.... Kan nog spannend worden :D

Edit: max kreeg er 20 omdat hij er 2 verdiende met de sprint. Excuus!

25 18 15 12 10 8 6 4 2 1, 1 voor snelste ronde, 3 2 1 in de sprint

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Mercedes moet zelfs niet zo performant blijven. Het is voor het eerst dit jaar dat Hamilton 'in the zone' zit, dan is er weinig aan te doen. 

25 18 15 12 10 8 6 4 2 1, 1 voor snelste ronde, 3 2 1 in de sprint

1 voor de snelste ronde áls je in de top tien finisht welteverstaan.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Monterey Jack zei:

25 18 15 12 10 8 6 4 2 1, 1 voor snelste ronde, 3 2 1 in de sprint

Fibonacci draait zich om in zijn graf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Onterecht.

Want? Gio was degelijk, behoorlijk snel maar in de races veelal de mindere tov Kimi. Wat gaat hij de komende jaren brengen? Doorstoten ging hij sowieso nooit doen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, msxx zei:

Want? Gio was degelijk, behoorlijk snel maar in de races veelal de mindere tov Kimi. Wat gaat hij de komende jaren brengen? Doorstoten ging hij sowieso nooit doen…

Italiaan in een Alfa op Pirelli's vind ik gewoon ideaal :D

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mercedes zou twee dingen aangepast hebben:
- Ze zouden de lucht die de motor ingaat koelen tot onder de opgegeven ambient temp + 10°c dat de fia oplegt. De FIA checkt dit met een sensor in het plenum en ze nemen de gemiddelde waarde over één ronde. Als je de lucht begint te koelen on throttle en begint te verwarmen off throttle als je geen vermogen hebt, dan kom je on average de juiste waarde uit. Op die manier kunnen ze meer vermogen uit de motor halen wanneer hij arbeid moet leveren, zonder dat ze de gemiddelde drempel overschrijden
- Mercedes zou componenten aangepast hebben met het oog op meer power, maar minder uithoudingsvermogen. Omdat ze weten dat ze die ICE maar 4 races nodig hebben ipv de normale 7, hebben ze de motor aangepast zodat hij tijdelijk meer vermogen haalt. In principe is dat valsspelen want je mag tijdens het seizoen enkel performance upgrades doen met je tokens, terwijl je "reliability upgrades" mag doen zoveel je wil. Als je echter de bedrijfszekerheid achteruit helpt en het side effect is meer power, dan is dat imo een performance upgrade.

Zeer slim allemaal.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Italiaan in een Alfa op Pirelli's vind ik gewoon ideaal :D

Eerlijk gezegd vind ik het in die zin jammer dat hij niet doorstoot... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, PJH zei:

Ze zouden de lucht die de motor ingaat koelen tot onder de opgegeven ambient temp + 10°c dat de fia oplegt. De FIA checkt dit met een sensor in het plenum en ze nemen de gemiddelde waarde over één ronde. Als je de lucht begint te koelen on throttle en begint te verwarmen off throttle als je geen vermogen hebt, dan kom je on average de juiste waarde uit. Op die manier kunnen ze meer vermogen uit de motor halen wanneer hij arbeid moet leveren, zonder dat ze de gemiddelde drempel overschrijden

Ligt in lijn met de loophole die Ferrari had voor de benzine.

18 minuten geleden, PJH zei:

Mercedes zou componenten aangepast hebben met het oog op meer power, maar minder uithoudingsvermogen. Omdat ze weten dat ze die ICE maar 4 races nodig hebben ipv de normale 7, hebben ze de motor aangepast zodat hij tijdelijk meer vermogen haalt. In principe is dat valsspelen want je mag tijdens het seizoen enkel performance upgrades doen met je tokens, terwijl je "reliability upgrades" mag doen zoveel je wil. Als je echter de bedrijfszekerheid achteruit helpt en het side effect is meer power, dan is dat imo een performance upgrade.

Motor is hetzelfde gebleven maar ze hebben de Turbo opengedraaid. Nuja Honda kan hetzelfde doen als ze willen 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, PJH zei:

Als je echter de bedrijfszekerheid achteruit helpt en het side effect is meer power, dan is dat imo een performance upgrade.

Zeer slim allemaal.

Performance is zeer laag na het moment dat je motor ontploft. Dus ik zou eerder zeggen performance = power x reliability.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, dragonfly zei:

Motor is hetzelfde gebleven maar ze hebben de Turbo opengedraaid. Nuja Honda kan hetzelfde doen als ze willen 😄 

Het zou effectief een aanpassing geweest zijn aan de internals om de extra turbodruk en bijbehorende temperaturen aan te kunnen ook.

Er gaan ook geruchten rond dat de FIA daarom extra strict was met het achtervleugelgedoe, want dat was eigenlijk dikke zever en dat weten ze zelf ook. Als iets kapot gaat, is het imo geen opzettelijke daad geweest. Ik denk ook dat Merc zo'n risico niet zou nemen met iets dat zo easy te meten valt. Maar toch zo'n zware straf....
Het gerucht is dat Lewis nu veeeeel langer op full power heeft moeten rijden door die penalty, waardoor een deel van de winst teniet gedaan zou zijn omdat ze gerekend hadden dat ze met een redelijk vers blok in Sao Paolo naar huis zouden gaan. Die engine wear zorgt er dan weer voor dat het in de komende races mss minder erg gaat zijn.
Het verschil is ook minder groot dan iedereen zegt. Lewis deed idd 340.3 km/h als vmax, terwijl max maar 321.9 deed. Al deed lewis dat telkens met DRS. Norris was echter de rapste tijdens de race, met de volle 347.4km/h (en hij heeft nog de oude motorvariant)!
De Merc lijkt vooral extreem hard te gaan tussen 100 en 250km/h -> dat is belangrijk, omdat je dan langer genot hebt van die snelheidswinst op rechte stukken en je dus procentueel gezien harder gaat dan enkel die laatste km/h's winst. Het wijst ook op het feit dat ze dat vermogen slechts tijdelijk kunnen vragen van de motor, en dat ze er vanuit gaan dat DRS vooral de winst gaat halen in de laatste km/hs. 

Benieuwd alvast wat RB gaat doen, of de Merc gaat heel blijven en of ze die snelheden gaan kunnen aanhouden.

Super interessant allemaal. Stel je voor dat ze gewoon zouden mogen bouwen wat ze kunnen, zonder regels. Die dingen zouden wss harder gaan dan wat een piloot kan verdragen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, PJH zei:

Mercedes zou twee dingen aangepast hebben:
- Ze zouden de lucht die de motor ingaat koelen tot onder de opgegeven ambient temp + 10°c dat de fia oplegt. De FIA checkt dit met een sensor in het plenum en ze nemen de gemiddelde waarde over één ronde. Als je de lucht begint te koelen on throttle en begint te verwarmen off throttle als je geen vermogen hebt, dan kom je on average de juiste waarde uit. Op die manier kunnen ze meer vermogen uit de motor halen wanneer hij arbeid moet leveren, zonder dat ze de gemiddelde drempel overschrijden

klinkt een beetje maf, een gemiddelde maken tussen een kubieke meter lucht die ge dubbel koelt en een kubieke centimeter off throttle die ge niet koelt .. maar het zal een beetje anders liggen dan off-throttle vs on-throttle. Waarom koelen wanneer ge half throttle gaat? Dat is overbodig. ge moet alleen extra koelen als ge full throttle gaat vs minder dan full throttle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, msxx zei:

Niet sarcastisch genoeg, nee? 😄 

Hilarisch toch :)

Ze zouden die gasten eens moeten thuis laten voor volgend jaar, laat ze eens doen tijdens het racen. Al die zever met track limits, investigations,...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid