Ga naar inhoud

F1 Nieuws


TCT

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Daar heeft hij zwart-wit voor gehad. Hij wist goed genoeg dat dat niet mag, maar hij kent ook de straf. Je mag dat 1 keer doen :D 

Haak daar eens aan 300 km/u in iemand zijn wiel. Kan je een Webber doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ICM zei:

Vooral frappant is dat dat allemaal mag omdat er geen aanrijding was. Idem met dat 'weaven'. Hadden die situaties tot een serieuze crash van één of beiden geleid, het kot was te klein. Nu noemt men dat 'racen'.

Ik vind het belachelijk dat er post-race weer geanalyseerd en onderzocht moet worden.
Dit was een race-incident tussen twee heethoofden die strijden om de titel. Het is tijdens der race onderzocht geweest en er is beslist dat er geen verdere actie nodig was. Dan is het gewoon gedaan toch!? 

Als we beelden zien van de Supercar V8 waar twee teammates mekaar bijna iedere bocht van de baan knallen, dan vinden we het allemaal geniaal. Als de twee titelrivalen in de F1, in wat het spannendste seizoen in meer dan 10 jaar moet zijn (!?) elkaar eens breed duwen, dan moet er een hoop politiek aan te pas komen. Misschien een beetje appelen met peren... maar let them race.
't was misschien niet helemaal koosjer, maar het kon in die bocht zonder al te veel risico, HAM is er uiteindelijk vlot voorbij geraakt en heeft met beide vingers in de neus de race gewonnen. Ik vind het wat zielig van Mercedes dat ze nu nog bijkomend onderzoek willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen ze voor de punten hè. Elke kans om het kampioenschap alsnog te winnen grijpen ze.

Probleem is dat HAM geen “schade” of “nadeel” heeft geleden, ik zie geen reden om nu nog sancties uit te delen.

Verstappen heeft wel wat krediet verschoten en zal zich niet veel meer moeten permitteren. Ook dat is een reden om die review aan te vragen. Druk zetten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Dat doen ze voor de punten hè. Elke kans om het kampioenschap alsnog te winnen grijpen ze.

Dat weet ik. 

Maar het zou gewoon duidelijk meoten zijn dat een beslissing, een beslissing is. 
En dat men post-race niet meer moet komen janken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Maxime S zei:

Ik vind het belachelijk dat er post-race weer geanalyseerd en onderzocht moet worden.
Dit was een race-incident tussen twee heethoofden die strijden om de titel. Het is tijdens der race onderzocht geweest en er is beslist dat er geen verdere actie nodig was. Dan is het gewoon gedaan toch!? 

Als we beelden zien van de Supercar V8 waar twee teammates mekaar bijna iedere bocht van de baan knallen, dan vinden we het allemaal geniaal. Als de twee titelrivalen in de F1, in wat het spannendste seizoen in meer dan 10 jaar moet zijn (!?) elkaar eens breed duwen, dan moet er een hoop politiek aan te pas komen. Misschien een beetje appelen met peren... maar let them race.
't was misschien niet helemaal koosjer, maar het kon in die bocht zonder al te veel risico, HAM is er uiteindelijk vlot voorbij geraakt en heeft met beide vingers in de neus de race gewonnen. Ik vind het wat zielig van Mercedes dat ze nu nog bijkomend onderzoek willen.

Mijn punt is, had er een aanrijding geweest, één van de twee was als blinde zot bestempeld.

Nu is dat "racen op het scherp van de snee".

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Maxime S zei:

Dat weet ik. 

Maar het zou gewoon duidelijk meoten zijn dat een beslissing, een beslissing is. 
En dat men post-race niet meer moet komen janken. 

Ik vind die hele soap naast de races eigenlijk ook wel interessant om te volgen 😄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Maxime S zei:

Dat weet ik. 

Maar het zou gewoon duidelijk meoten zijn dat een beslissing, een beslissing is. 
En dat men post-race niet meer moet komen janken. 

Hoe kan het überhaupt dat race control op dat moment niet over de beelden beschikt en dat die dan wel nadien vrij komen? Je zou toch verwachten dat die altijd over alle beelden beschikken?

Ik vind ook dat die beelden de enige juiste zijn om een beslissing op te nemen. Eventueel met bijkomende telemetrie van Max zijn auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat maakt toch deel uit van de hele beleving en de spanning :) 

Hoe "lelijk" je dat ook vindt, zulke vijandschappen blijken achteraf dikwijls juist het hoogtepunt van de sport waar je met een glimlach op terug kijkt.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/17/2021 at 8:12 AM, Maxime S said:

Als we beelden zien van de Supercar V8 waar twee teammates mekaar bijna iedere bocht van de baan knallen, dan vinden we het allemaal geniaal. Als de twee titelrivalen in de F1, in wat het spannendste seizoen in meer dan 10 jaar moet zijn (!?) elkaar eens breed duwen, dan moet er een hoop politiek aan te pas komen. Misschien een beetje appelen met peren... maar let them race.

Mooi voorbeeld geef je daar! En ik zal het u dan ook direct uitleggen met dat voorbeeld.

In V8 Supercars heb je elke koers 50 van die acties. Een van de laatste races die ik gekeken heb hingen ze op een bepaald moment met 4 naast mekaar in de bocht :D = veel actie, veel drama, veel duwtjes etc etc

in de F1 is, zelfs in het "spannendste seizoen", er eigenlijk nul te beleven 95% van zo een wedstrijd (het spannendste is naar delta tijden kijken als de eerste piloot voor de undercut gaat en dan zien waar de andere uitkomt na zijn pitstop), en af en toe gebeurt er dan eens iets (al dan niet geholpen door diene onnozele DRS). Dat is dus ook het enige van gans zo een race wat noemenswaardig is en dus moet daar eeuwig over doorgedramd worden, want over al die andere rondes in die race valt toch amper iets te zeggen.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En youtube dat vol zit met zogenaamde experten die geilen op clicks en views moeten dat natuurlijk tot in den treure kunnen uitmelken. Dat was ik ook nog vergeten.

Nu kunnen ze 10+ minuten (denk aan de reclameblokken!) vol lullen over 1 incident. Zouden ze dat willen doen bij een V8 Supercars race heb je een video van 2 uur :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.gpblog.com/en/news/99086/could-this-be-why-hamilton-pulled-the-steering-wheel-forward-in-brazil.html

Quote

Could this be why Hamilton pulled the steering wheel forward in Brazil?

17-11-2021 06:30
 
by GPblog.com
F1 NEWS
Could this be why Hamilton pulled the steering wheel forward in Brazil?
 
 

 

Onboard footage from Lewis Hamilton's car in the 2021 Brazilian Grand Prix seemed to show the seven-time World Champion moving the steering wheel forward and backwards as he headed down to turn one. Mercedes dismissed these claims as an "optical illusion or some play in the steering column" but what could be happening inside the W12?

 

 

The old DAS system

In 2020 pre-season testing, Mercedes sent a shockwave through the F1 paddock. Footage emerged of both Hamilton and Valtteri Bottas moving the steering wheel forwards and backwards. When this action was performed by the driver, the front two wheels pointed in and out. This allowed Mercedes to have better control over the tyre temperatures. 

 

GPblog spoke to Mercedes about the footage of Hamilton's steering wheel. Mercedes responded: "It’s either an optical illusion or some play in the steering column - which can happen as they age - and is not a desirable characteristic. The steering system is homologated since start of season so has been the same all year. Any further interpretation than this is, as previously mentioned, conspiracy theories." Click here for the full story. 

Speed trap

The website Pitwalk highlights the difference in the speeds measured during the sprint race. Hamilton raced at 348km/h with his teammate at 308km/h. A difference of 40km/h. Meanwhile, the two Red Bull teammates were within 3km/h of each other which can be explained by the two drivers having a slightly different set-up. The Mercedes difference is too big to be explained by set-up alterations. 

The German website suggests that the Mercedes car uses hydraulic shock absorbers, both on the sides and on the third element in the middle of the car, in the transmission. The hydraulics work via small valves in the dampers that let the hydraulic oil through in different volume flows. If you manage to influence the opening and closing times of these valves, you can virtually pull the dampers down. This allows the whole car to be lowered, reducing drag on the straights and increasing top speeds.

Mercedes were also strong on the straights in Turkey. Downforces is needed on Formula 1 cars for the corners but downforce brings drag. Whilst downforce is needed for the corners, you want to remove as much drag as possible for the straights. By flattening the ride height, the drag is reduced from the car. By reducing this drag, Mercedes can then use more rear wing which Christian Horner alluded to in Brazil. The Red Bull team boss said that Mercedes had a "Monaco rear wing" on their car and that was "impressive."  

When lugging and even more so when braking, the dynamic axle load shift ensures that the rear end pushes upwards, just as in a road car when braking before traffic lights for example. This brings downforce back on the car where it is needed in corners. This trend can be reinforced by actively influencing the valves in the dampers. The same works when driving in a straight line. The airstream already pushes the car down when it gets caught in the rear wing. By influencing the dampers accordingly, you can ensure that the car drops even further and the rake is visibly lowered.

Is this illegal?

In Formula 1, it is illegal to have this system automated. Active suspensions are not allowed. Therefore, to make it legal in Formula 1, the driver himself needs to make a command. If Pitwalk is right and Mercedes really does have this on the car, Hamilton will need to actively do something and this could be the forward and backwards movement on the steering wheel. 

It is suggested by the medium that Hamilton pulls the steering wheel towards him and therefore issues a command that is transmitted to the valves in the side shock absorbers of the rear axle. Hamilton pulls the steering wheel toward him during or just before braking. This causes the car to go back up in the rear. So the system is activated in the pressed state on the straights; the car then squats at the rear, and the air resistance is reduced. If the steering wheel is pulled, this manually deactivates the control of the damper hydraulics.

If Pitwalk's theory is correct, Red Bull will undoubtedly want to raise this with the FIA like they did with DAS. It'll be interesting to see what Red Bull say in response, and if this system will become part of the next debate with the FIA. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Verstappen 5 plaatsen penalty 😌

Als het dubbele gele vlagen waren: terecht

Voor mij als kijker was het verwarrend, voortdurend afwisselend 'yellow sector 3 en green flags', ik was verrast dat hij zijn tijd verbeterde. Was wat mij betreft geen aanleiding meer toe... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bottas en Sainz waren gewone gele vlaggen, zal dus beide 3 plaatsen zijn. Verstappen was inderdaad double yellow. Dat is nog iets erger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, msxx zei:

Als het dubbele gele vlagen waren: terecht

Voor mij als kijker was het verwarrend, voortdurend afwisselend 'yellow sector 3 en green flags', ik was verrast dat hij zijn tijd verbeterde. Was wat mij betreft geen aanleiding meer toe... 

Vind ik ook! Had na zijn eerste sector kunnen afbreken. Alhoewel, was Bottas toen al binnen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Monterey Jack zei:

Bottas en Sainz waren gewone gele vlaggen, zal dus beide 3 plaatsen zijn. Verstappen was inderdaad double yellow. Dat is nog iets erger. 

Klopt, nieuwe grid ham-gas-alo-nor. Daar zit nog wel een goeie starter tussen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid