Ga naar inhoud

Porsche 992 GT3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dus als je een privé wagen in CH invoert, dan moet je de BTW betalen in land van herkomst, en nog eens de BTW in CH? Dat wist ik niet...

Ik ben geen autohandelaar, dus ik volg die markt zo niet, en ik heb nog maar 1 auto ooit ingevoerd, en dat is mijn Megane R26R geweest, en dat was van privé naar privé, dus niets met de BTW moeten regelen.

Ik zou altijd voor een 991.2 gaan, want die staan wat normaler geprijsd, en ik ben er niet zeker van dat deze prijzen de komende jaren fel gaan dalen. Van de 992 uiteraard wel, want die staan idd hoger dan nieuwprijs, hoewel ik toch het gevoel heb dat de prijzen al terug wat aan 't dalen zijn.

Geplaatst:
5 minuten geleden, BMWMB zei:

Dus als je een privé wagen in CH invoert, dan moet je de BTW betalen in land van herkomst, en nog eens de BTW in CH? Dat wist ik niet...

Ik ben geen autohandelaar, dus ik volg die markt zo niet, en ik heb nog maar 1 auto ooit ingevoerd, en dat is mijn Megane R26R geweest, en dat was van privé naar privé, dus niets met de BTW moeten regelen.

Ik zou altijd voor een 991.2 gaan, want die staan wat normaler geprijsd, en ik ben er niet zeker van dat deze prijzen de komende jaren fel gaan dalen. Van de 992 uiteraard wel, want die staan idd hoger dan nieuwprijs, hoewel ik toch het gevoel heb dat de prijzen al terug wat aan 't dalen zijn.

Dat is de kak. Zwitserland is geen EU land. 

Er zijn misschien agents of bedrijven die er een weg rond kennen, maar eigenlijk is de regel dezelfde als in de EU rond BTW ... met uitzondering dat je zowieso de Zwitserse BTW gaat betalen...

Als jij een wagen nieuwe wagen (onder 6 maand oud) FR koopt, dan gaat de dealer je een garantie vragen voor de BTW. Eens je in België invoert, betaal je de Belgische BTW en krijg je de Franse garantie terug. Je kan dat ook doen voor wagens ouder dan 6 maand die BTW wagens zijn in hun land van oorsprong.
Koop je een tweedehandswagen in FR die niet BTW aftrekbaar is voor bvb 100000 euro, dan betaal je gewoon die 100000 in Frankrijk en is er in BE niks te betalen. 

Naar Zwisterland is het systeem ong hetzelfde voor nieuwe wagens of wagens die BTW wagens zijn. Dan betaal je de BTW niet in FR maar bij aankomst in CH betaal je 4% import taks en dan 7.7% BTW. Dus eigenlijk kom je er meestal goed vanaf want in de meeste landen is de BTW 20%.

Koop je echter een wagen waarvan de BTW in dat land al betaald is en je kan die dus niet zomaar terugvorderen, dan zijt ge gejost want de Zwitsers vragen je bij aankomst om op dat volle aankoopbedrag nogmaals die taksen te betalen. En dan wordt het plots wel erg duur. Reken daarbij dat je al met speculatieprijzen zit, en dan stap je daar niet zomaar in tenzij je natuurlijk geld op overschot hebt. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Interessant. Dan moet je al veel geluk hebben om het juiste exemplaar buiten CH te vinden. Ik zou daarom denk ik ook eerder zoeken naar een 991.2, beter dan een 992 waar er dacht ik sowieso meer van gebouwd zijn/zullen worden.

Geplaatst:
1 hour ago, The Swede said:

Tenslotte blijf ik ertegen om voor een tweedehands wagen meer te betalen dan een nieuwe.
Alzeker wanneer het duidelijk is dat in twee jaar de economie een deftige deuk zal gekregen hebben en wat vandaag aan speculeerdersprijzen wordt verkocht, krijg je dan voor de helft van het geld aan de straatstenen niet kwijt. 

Op jouw leeftijd zal je je ook wel de periodes eind de jaren 80 en begin 2000 herinneren wanneer de éne constructeur na de andere nieuwe dure wagens uitbracht waarvoor er dan onmiddelijk een wachtlijst was van een paar jaar... en een paar jaar later zat de markt op haar gat en kreeg je die dingen aan de straatstenen niet kwijt. 

Een GT3 moet je kopen 1.5 a 2 jaar na release. Dan is de hype wat gaan liggen en een hoop volk beseft ineens dat ze een hoop kluiten hebben betaald voor een onpraktische auto die stil staat in de garage en waar de madamme niet graag in mee rijdt. Omdat de hype is gaan liggen stort ook de vraag in.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
45 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een GT3 moet je kopen 1.5 a 2 jaar na release. Dan is de hype wat gaan liggen en een hoop volk beseft ineens dat ze een hoop kluiten hebben betaald voor een onpraktische auto die stil staat in de garage en waar de madamme niet graag in mee rijdt. Omdat de hype is gaan liggen stort ook de vraag in.

Da's toch nu dan, voor een 992?

Geplaatst:

Het punt is dat je vandaag geen nieuwe meer kan bestellen, aangezien de productie uitverkocht is, en dat de 992.2 er nog niet is. Pas als de 992.2 er zal zijn, zal de prijs normaliseren. Eerder niet volgens mij.

Moest ik een 992 GT3 willen en kunnen kopen, ik zou er niks mee inzitten om iets boven de catalogusprijs te betalen, want dan kan ik onmiddellijk beginnen met genieten, en heel veel zullen ze niet dalen in waarde de komende paar jaren. Ik leef nu!

Geplaatst:
2 uren geleden, PieterA zei:

Interessant. Dan moet je al veel geluk hebben om het juiste exemplaar buiten CH te vinden. Ik zou daarom denk ik ook eerder zoeken naar een 991.2, beter dan een 992 waar er dacht ik sowieso meer van gebouwd zijn/zullen worden.

Juist niet, want bij die 991 heb je net veel minder BTW wagens. Bij de 992 heb je meer kans een dealerwagen te vinden.

1 uur geleden, ir_fuel zei:

52 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Helemaal akkoord met @ir_fuel . Alleen is er wegens de markt nu blijkbaar een "vertraging" op die prijsval. Die zal er zowieso komen, maar waarschijnlijk eerder in 2 jaar, ook wegens de 992.2 en de economie die zowieso een duik gaat nemen.

Geplaatst:
44 minuten geleden, BMWMB zei:

Moest ik een 992 GT3 willen en kunnen kopen, ik zou er niks mee inzitten om iets boven de catalogusprijs te betalen, want dan kan ik onmiddellijk beginnen met genieten, en heel veel zullen ze niet dalen in waarde de komende paar jaren. Ik leef nu!

Ik kan ook zo werken, maar ik geef er de voorkeur aan om zelf mijn geld op te bouwen en te genieten van de lekkere jonge vrouw. Geeft je nog veel meer het gevoel dat je leeft. You should try ? 

• Grappig 1
Geplaatst:
1 hour ago, Lotuzzz said:

Zit zoals de Zweed zegt wat vertraging op deze keer.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Lotuzzz t spel is voorgesteld in februari 2021. Dus we zijn net iets meer dan een jaar ver als je gaat kijken naar de eerste leveringen.

Geplaatst:
42 minuten geleden, The Swede zei:

Juist niet, want bij die 991 heb je net veel minder BTW wagens. Bij de 992 heb je meer kans een dealerwagen te vinden.

Helemaal akkoord met @ir_fuel . Alleen is er wegens de markt nu blijkbaar een "vertraging" op die prijsval. Die zal er zowieso komen, maar waarschijnlijk eerder in 2 jaar, ook wegens de 992.2 en de economie die zowieso een duik gaat nemen.

Zit je binnen twee jaar niet met hetzelfde probleem als nu voor de 991, namelijk gebrek aan BTW wagens? 

• Grappig 1
Geplaatst:
18 minuten geleden, Polygoon zei:

Zit je binnen twee jaar niet met hetzelfde probleem als nu voor de 991, namelijk gebrek aan BTW wagens? 

Dat klopt. 

Eigenlijk is het probleem dat het geen BTW wagen is niet echt belangrijk wanneer de waarde van de wagen de normale "duik" heeft genomen van 30-35%. 
Als je wagen de normale waardedaling hebt na 2 jaar, dan is 12% extra kost af te wegen tegen de kleinere keuze die je in CH zelf hebt. Ofte "wil ik voor de juiste occasie een 10-12% meer betalen dan hier?".

Wanneer de wagen zoals nu echter tweedehand is, hij staat nog hoger geprijsd dan nieuw en je gaat er ook nog es 12% bovenop doen... dan ga je toch even nadenken of je je zuurverdiende centen wel in dit (mogelijks zwart gat) wil gooien.

Ik doe gewoon de maths: 

- Een typische GT3 Touring in een redelijke config, zit nieuw rond de 235000 chf (/euro. Staat toch ong gelijk). 

- Als je er een recente tweedehands koopt (die geen 20000km heeft), dan schiet die al snel naar 250k of meer wegens de speculeerders

- Als ik die in Duitsland koop als niet-BTW wagen, komt daar nog eens 12% ofte 30'000 euro bij.  

=> totaal van 280'000,- voor een wagen die eigenlijk maar 235'000,- "waard" is nieuw.

Als morgen de marktsituatie plots normaliseert, dan is je 992 GT3 in twee jaar 25% van zijn waarde kwijt. (ik stel een normaal gebruik als liefhebber van 10-15k km per jaar, niet hem kopen "voor de heb" en in de garage laten staan).

=> dan is GT3 nog 175'000,- waard, want je waardedaling gaat steeds zijn tegenover de nieuwprijs. Die artificiële speculeerderspremie of die extra BTW die je hebt moeten betalen vervliegt.

Wie wil een verlies van >100k op twee jaar verteren? Ik niet.

Zelfs op dit forum zijn er weinig of geen die op hun auto op twee jaar 100k verlies willen nemen, zelfs al leven ze nu.  

Geplaatst:
26 minuten geleden, The Swede zei:

Dat klopt. 

Eigenlijk is het probleem dat het geen BTW wagen is niet echt belangrijk wanneer de waarde van de wagen de normale "duik" heeft genomen van 30-35%. 
Als je wagen de normale waardedaling hebt na 2 jaar, dan is 12% extra kost af te wegen tegen de kleinere keuze die je in CH zelf hebt. Ofte "wil ik voor de juiste occasie een 10-12% meer betalen dan hier?".

Wanneer de wagen zoals nu echter tweedehand is, hij staat nog hoger geprijsd dan nieuw en je gaat er ook nog es 12% bovenop doen... dan ga je toch even nadenken of je je zuurverdiende centen wel in dit (mogelijks zwart gat) wil gooien.

Ik doe gewoon de maths: 

- Een typische GT3 Touring in een redelijke config, zit nieuw rond de 235000 chf (/euro. Staat toch ong gelijk). 

- Als je er een recente tweedehands koopt (die geen 20000km heeft), dan schiet die al snel naar 250k of meer wegens de speculeerders

- Als ik die in Duitsland koop als niet-BTW wagen, komt daar nog eens 12% ofte 30'000 euro bij.  

=> totaal van 280'000,- voor een wagen die eigenlijk maar 235'000,- "waard" is nieuw.

Als morgen de marktsituatie plots normaliseert, dan is je 992 GT3 in twee jaar 25% van zijn waarde kwijt. (ik stel een normaal gebruik als liefhebber van 10-15k km per jaar, niet hem kopen "voor de heb" en in de garage laten staan).

=> dan is GT3 nog 175'000,- waard, want je waardedaling gaat steeds zijn tegenover de nieuwprijs. Die artificiële speculeerderspremie of die extra BTW die je hebt moeten betalen vervliegt.

Wie wil een verlies van >100k op twee jaar verteren? Ik niet.

Zelfs op dit forum zijn er weinig of geen die op hun auto op twee jaar 100k verlies willen nemen, zelfs al leven ze nu.  

En ergens anders inschrijven?

Geplaatst:
33 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is gewoon de nieuwprijs :lolz:

Het is dan ook een MK2 met PTS. Een vroege 3.6 in het wit met comfortstoelen zal een stuk schappelijker zijn. 

Geplaatst:
14 minutes ago, PieterA said:

Het is dan ook een MK2 met PTS. Een vroege 3.6 in het wit met comfortstoelen zal een stuk schappelijker zijn. 

Ik heb een mk2 zonder PTS gehad. Die kostte minder :D 

Ik zou het niet kunnen. 10 jaar na datum gewoon de nieuwprijs leggen voor zo een ding. Het is nu ook niet alsof er maar 100 van gemaakt zijn.

Geplaatst:

De goeie oude tijd. Ik heb nog 11K korting gehad op de mijne :inlove:

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Polygoon zei:

En ergens anders inschrijven?

Niet mogelijk. Ze zijn hier wel een stuk clementer qua belastingsdruk, de regels die er zijn worden ook toegepast. 

De gemeenschap is bovendien te klein om ongemerkt op buitenlandse platen rond te rijden. 

In België kan je blijkbaar wel illegaal op buitenlandse platen rondrijden, hier niet. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, The Swede zei:

Niet mogelijk. Ze zijn hier wel een stuk clementer qua belastingsdruk, de regels die er zijn worden ook toegepast. 

De gemeenschap is bovendien te klein om ongemerkt op buitenlandse platen rond te rijden. 

In België kan je blijkbaar wel illegaal op buitenlandse platen rondrijden, hier niet. 

Geen idee onder welke nationaliteit je nu leeft maar dat lijkt me toch zeker een mogelijkheid te zijn?

Geplaatst:
9 minuten geleden, Polygoon zei:

Geen idee onder welke nationaliteit je nu leeft maar dat lijkt me toch zeker een mogelijkheid te zijn?

Je nationaliteit verandert niet bij een verhuis. Je domicilie wel. 

En als ingezetene van gelijk welk land mag je in je eigen land niet met vreemde platen rijden. 

Geplaatst:

Ze gaan eens lachen in CH met zijn Duitse (ofzo) platen peis ik.

Ten andere, waar ga je dat ding dan inschrijven in het buitenland? Hij heeft een stek in België. Dan maar 11K BIV aftikken? :D 

Geplaatst:
10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ten andere, waar ga je dat ding dan inschrijven in het buitenland? Hij heeft een stek in België. Dan maar 11K BIV aftikken? :D 

11k of 12% op een GT3. Dan weet ik het wel.

Geplaatst:
7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ook just ?

Ik reed in het begin met een huurkist rond die ik gebruikte voor mijn project en op DE platen stond. 

Binnen de drie dagen had ik al opmerkingen gekregen lokaal dat ik mijn nummerplaten ging moeten veranderen. :fp: 

Je denkt gewoon op een bepaald moment dat je eigenlijk gewoon een ouwe atmo 991 gaat kopen voorbeen kwart van de prijs. ? 

Geplaatst:
5 uren geleden, ir_fuel zei:

De goeie oude tijd. Ik heb nog 11K korting gehad op de mijne :inlove:

Dus om en bij de 120k voor een nieuwe GT3? Klinkt goed. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid