Jump to content

Navigatiesystemen/-apps voor motoren


gTa
 Share

Recommended Posts

Topicje specifiek over navigatiesystemen en -apps, routeplanners e.d. specifiek voor motards.
Garmin Zumo's, Tomtom Riders, apps zoals Sygic, sites zoals motorcycle-diaries.com en kurviger.de etc.

Let's go!

Link to comment
Share on other sites

Vraagje: hebben jullie betrouwbare bronnen over aanstaande (nieuwe) toestellen?
Ik zie b.v. dat de tomtom Riders 500 en 550 "plots" overal met 60 tot 90 euro goedkoper aangeboden worden.
Op de site van tomtom zelf ("paaskorting"), op mrgps.nl, etc.

--> Doet me vermoeden dat er mogelijks een nieuwe Rider aan zit te komen.

Dat zou logisch zijn, want de 550 is een update van een update van een toestel dat eigenlijk al een jaar of 6-7 oud is.
(Werkt nog altijd zeer goed, daar niet van.)

Ik wou eigenlijk een 550 halen tvv mijn 410 (ook al is dat niet "noodzakelijk"), maar als ik nu een 550 koop en over 3 maand komt er een 600 uit: sneu.

Dus: waar checken jullie dat?

Link to comment
Share on other sites

Elke twee maanden is er weer een nieuwe actie op TomTom's, al twee/drie jaar aan een stuk.

Een beetje zoals met banden, diegene die de adviesprijs betaalt heeft het niet begrepen :D  Geldt evengoed voor Zumo's natuurlijk. Mail van deze morgen:

 

Navi actie.JPG

  • Like 1
  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

Okay.

En toch ... ik ploeter nog even voort met m'n 410'tje :D

Bestaat er geen site zoals macrumors maar dan voor (motor)navigatiesystemen? :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ik ben ook aan het overwegen terug een GPS-ish iets te kopen voor de moto. Ik heb mijn zumo 660 nog ergens liggen, maar die is +10 jaar oud en de steun/lader is stuk. Scherm is ook zwaar gekrast door eens uit zijn hoesje gevallen te zijn terwijl het in een zijkoffer zat en daar heeft het 2.000 km tegen de hoek van een metalen koffer zitten schrapen. Wonder dat het ding nog leeft. 

Ni, 400 euro voor een GPS geven, daar heb ik even geen zin in. Voornamelijk omdat ik eigenlijk weinig met de GPS rij. Ik ben nogal oldschool (verrassing...) en leer meestal gewoon mijn route vanbuiten op Google maps. Dat lukt 8/10 keer zonder problemen. Toch binnen België. België is niet bepaald zo groot... En als je alle postkantoren al eens hebt bezocht, vroeger alle KBC, alle IKEA's,... dan heb je overal wel al voldoende herkenningspunten. 

Het nadeel is wel dat je vooral wegen neemt die je kent en zo minder snel andere wegen ontdekt. En ook voor ritten langer dan 30 kilometer weg van de grote wegen lukt dat niet meer. Vroeger kon ik meer onthouden, maar nu merk ik dat meer dan 14 turnpoints (eens de snelweg verlaten) het maximum is. 

En daarnaast hoop ik dit jaar nog eens een 4 daagse naar het buitenland te kunnen doen. Gezien ik die graag 100% binnendoor doe, is een GPS een must. 

Nu, om niet direct de 400 euro te moeten betalen voor een TomTom Rider, die ik al bij al 15 dagen op een jaar zou gebruiken, was ik (met dank aan MotoBob) eens aan het kijken naar zijn BeeLine Moto, die nu ook op de Morgen 3-wheeler zit. 

 

Toevallig iemand ervaring mee? 

Wat ik me ook afvraag, dat ding heeft dan wel batterij voor 13u te navigeren, maar houdt je telefoon dat vol? Ik moet zeggen dat ik mijn GSM navigatie (google maps) nog niet zoveel gebruikt heb. Soms eens in een stad voor het laatste eindje te voet, maar nog niet in de wagen ofzo. Had dan wel het gevoel dat de telefoon toch snel plat liep, maar zoals gezegd wat te weinig ervaring mee. 

Ander, en grootste nadeel, is dat je niet ziet wat er op je afkomt. Scherpe bocht, of net een open draaier. Op reis vind ik dat wel een voordeel, je GPS is toch wel wat je co-rider die je een headsup kan geven als er gevaar komt. 

Ben er dus nog niet aan uit... 

Link to comment
Share on other sites

Minder aangenaam om naar te kijken, maar eigenlijk wel betere review: 

 

Zeker tweede deel komen de minpunten beter aanbod, alsook het punt "waarom niet gewoon uw telefoon aan uw stuur binden". 

Bijkomend voordeel  is dat je dat dus makkelijk kan verhangen van de motorfiets op de gewone fiets of, in mijn geval, makkelijk van de ene op de andere motorfiets kan hangen, zonder twee ("dure") steunen te moeten kopen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het 1 seizoen uitgehouden zonder gps. Maar vind dat toch lastig om enkel in mijn helm instructies te horen.

Ik had er moeite mee om op mijn clean, chrome stuur een gps steun te moeten installeren.

Deze winter toch een Quad Lock geinstalleerd voor mijn telefoon. En ook direct een usb aansluiting van Optimate geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden, maar kijk er wel naar uit. 
Quad Lock is wel topspul trouwens. 
En dan idd, direct mijn telefoon op het stuur. Heb ook naar die Beeline gekeken, maar vond het duur voor wat het was. 
Coyote heeft trouwens vior mij de doorslag gegeven om voor mijn telefoon te gaan.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, DDke zei:

Ik heb het 1 seizoen uitgehouden zonder gps. Maar vind dat toch lastig om enkel in mijn helm instructies te horen.

Ik had er moeite mee om op mijn clean, chrome stuur een gps steun te moeten installeren.

Deze winter toch een Quad Lock geinstalleerd voor mijn telefoon. En ook direct een usb aansluiting van Optimate geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden, maar kijk er wel naar uit. 
Quad Lock is wel topspul trouwens. 
En dan idd, direct mijn telefoon op het stuur. Heb ook naar die Beeline gekeken, maar vond het duur voor wat het was. 
Coyote heeft trouwens vior mij de doorslag gegeven om voor mijn telefoon te gaan.

 

Was ook mijn eerste idee.

Maar mijn Guzzi is een stevige shake teef. Daar hang ik liever mijn gsm niet op. Je leest wel vaak dat na paar duizend kilometer de camera van je toestel niet meer correct werkt (stuk getrild). 

Daarnaast ook wel wat schrik van waterschade (ik rij graag en veel bij slecht weer) en het aantal oplossingen voor mijn smartphone is zeer beperkt...

En zo een case + navigatie + zon... Wordt je batterij daar niet heel warm van? 

En tot slot is het voor mij duurder om twee telefoon bevestigingen te kopen dan 1 beeline. Ben nog niet 100% overtuigd. Het ding heeft echt wel nadelen, maar vind het wel een charmant ding.

Link to comment
Share on other sites

Bij Louis.be een actie tot vandaag, 149 euro, inclusief een plak mount, voor de Guzzi, en stuurmount, voor de CB. Heb onder het zadel van de Guzzi een 12V aansluiting, dus als de gsm te snel zou ontladen, kan ik hem in doekje onder zadel steken en laden. Voor dat geld wil ik het wel eens proberen. En is het niet goed, dan gaat die op tweedehands. 

Link to comment
Share on other sites

Op 25/2/2022 om 15:20, Tjeu zei:

Minder aangenaam om naar te kijken, maar eigenlijk wel betere review: 

 

Zeker tweede deel komen de minpunten beter aanbod, alsook het punt "waarom niet gewoon uw telefoon aan uw stuur binden". 

Bijkomend voordeel  is dat je dat dus makkelijk kan verhangen van de motorfiets op de gewone fiets of, in mijn geval, makkelijk van de ene op de andere motorfiets kan hangen, zonder twee ("dure") steunen te moeten kopen. 

Net de b line ontdekt via de morgan super 3 film van carfection. Lijkt wel handig en tof. Wel geen achtergrond verlichting. 

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, wiely zei:

Net de b line ontdekt via de morgan super 3 film van carfection. Lijkt wel handig en tof. Wel geen achtergrond verlichting. 

Naar wat ik lees heb je overdag de reflectie van het licht, dus hoe meer zon, hoe feller het display, en na zonsondergang wel achtergrond verlichting. Maar in een tunnel ofzo dus niet, gezien die werkt op metrologisch gegevens om te bepalen wanneer de zon onder is.

Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Naar wat ik lees heb je overdag de reflectie van het licht, dus hoe meer zon, hoe feller het display, en na zonsondergang wel achtergrond verlichting. Maar in een tunnel ofzo dus niet, gezien die werkt op metrologisch gegevens om te bepalen wanneer de zon onder is.

Ok, goeie info. 
zou dat ook handig zijn op de koers en mtb? 

Link to comment
Share on other sites

33 minuten geleden, wiely zei:

Ok, goeie info. 
zou dat ook handig zijn op de koers en mtb? 

De fiets is hun oorspronkelijke doelgroep. Hun app is ondertussen meer dan 50.000 keer gedownload, dus ik gok op 30.000 tal gebruikers, hebben samenwerking met Triumph en nu dus ook Morgan. Wijst er wel op dat het iets moet hebben. Ik zie het als een moderne versie van de Trippy, die een digitale versie was van de bolleke pijlke roadbooks. Binnenkort in topic van mijn Guzzi nog een uitgebreidere post rond wat ik er van verwacht en wat volgens mij de nadelen zijn waar je mee dient te kunnen leven.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions