Jump to content

Navigatiesystemen/-apps voor motoren


gTa
 Share

Recommended Posts

Ik betrap mezelf erop nog altijd geen vervanger voor m'n (inmiddels toch al bijna bejaarde) tomtom Rider 450 gehaald te hebben. En 't is niet dat ik m'n motor-GPS niet vaak gebruik (die staat élke forensrit op en op 9 van de 10 plezierritten ook). En 't is ook niet dat ik de prijs voor een vervangen (500ish euro) niet wil leggen (ik koop wel meer en duurder gerief juste voor de gein of voor de heb). Maar 't ding doet gewoon zo extreem goed wat 't moet doen, dat ik voorlopig nog geen meerwaarde zie in een upgrade. De 550 heeft een duidelijk snellere processor en een responsiever touchscreen (twee valabele redenen om toch ooit eens te upgraden), maar voor de rest is dat basically the same. Ik heb twee keer een Garmin (een 595 en een XT denk ik) kunnen bedienen op een korte rit en alhoewel ik wel adept ben van Garmin is de trigger er nog niet om richting Garmin te stappen. Die tomtommekes doen hun ding gewoon machtig goed, imo.

Ik volg de stelling wel dat een dedicated product uiteindelijk nog altijd beter is dan een all-in-one met veel compromissen. Ik heb een SP Connect houder op m'n smartphonecase plakken en ik kan m'n smartphone dus op de moto in 't zicht hangen (op de spiegelsteel) en ik doe dat ook geregeld ... maar de tomtom ga 'k daarvoor nooit thuis laten - integendeel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TT is klote. Op een bepaald moment (en dat is soms al na enige jaren) zijn er geen updates meer beschikbaar. Heeft Garmin datzelfde probleem? 

Link to comment
Share on other sites

Is dat zo? Mijn Rider 410 is ondertussen 7 jaar oud en kreeg een paar dagen geleden nog de update naar de nieuwste softwareversie (en uiteraard updates voor kaarten).

Hoewel ik de simplicity van tomtom sterk apprecieer (je moet niet te veel afleiding hebben op je moto), begin ik toch geleidelijk zin te krijgen om een Zümo XT eens te testen. Denk dat @msxx eventjes de overstap van tomtom naar een Zümo XT heeft gemaakt, maar vrij snel naar tomtom is teruggekeerd?

Link to comment
Share on other sites

48 minuten geleden, gTa zei:

Is dat zo? Mijn Rider 410 is ondertussen 7 jaar oud en kreeg een paar dagen geleden nog de update naar de nieuwste softwareversie (en uiteraard updates voor kaarten).

Hoewel ik de simplicity van tomtom sterk apprecieer (je moet niet te veel afleiding hebben op je moto), begin ik toch geleidelijk zin te krijgen om een Zümo XT eens te testen. Denk dat @msxx eventjes de overstap van tomtom naar een Zümo XT heeft gemaakt, maar vrij snel naar tomtom is teruggekeerd?

Ik zou echt niet weten waarom je een Garmin boven een tom tom zou kiezen. Een bloedhekel had ik aan die Zumo. Een tom tom van 100 euro was betrouwbaarder en vooral veel makkelijker in gebruik. 

Link to comment
Share on other sites

Ik wil hier de verhalen lezen van @gTa die de mapping software van Garmin gaat gebruiken om een route te plannen.

Dat was 15 jaar geleden een drama, 10 jaar geleden een drama, 5 jaar geleden een drama en vandaag nog steeds een drama :D 

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik wil hier de verhalen lezen van @gTa die de mapping software van Garmin gaat gebruiken om een route te plannen.

Dat was 15 jaar geleden een drama, 10 jaar geleden een drama, 5 jaar geleden een drama en vandaag nog steeds een drama :D 

Ik ken de software. Basecamp. Welkom in 1997, zo lijkt het wel. :D 

Als mapping software gebruik ik MRA, MyRouteApp. Werkt met verschillend kaartmateriaal (OSM sowieso, maar ook HERE (Garmin) en tomtom), is bijna zonder limieten in wat je kan doen, etc. Heel tevreden van. Exporteren naar juiste formaat, import in toestel (tomtom MyDrive zelfs rechtstreeks) en klaar.

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, gTa zei:

Is dat zo? Mijn Rider 410 is ondertussen 7 jaar oud en kreeg een paar dagen geleden nog de update naar de nieuwste softwareversie (en uiteraard updates voor kaarten).

Hoewel ik de simplicity van tomtom sterk apprecieer (je moet niet te veel afleiding hebben op je moto), begin ik toch geleidelijk zin te krijgen om een Zümo XT eens te testen. Denk dat @msxx eventjes de overstap van tomtom naar een Zümo XT heeft gemaakt, maar vrij snel naar tomtom is teruggekeerd?

Jep, had een 410 welke kapot is gegaan door indringend vocht. Door het mooiere scherm gekozen voor de XT, maar daar werd ik ongelukkig van..

dramatisch en omslachtig. Kwalitatief is de hardware wel ronduit top

Nu onderweg met een 550, simpeler in gebruik en content van. De XT is ontegenzeglijk wel het betere apparaat.

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, msxx zei:

Jep, had een 410 welke kapot is gegaan door indringend vocht. Door het mooiere scherm gekozen voor de XT, maar daar werd ik ongelukkig van..

dramatisch en omslachtig. Kwalitatief is de hardware wel ronduit top

Nu onderweg met een 550, simpeler in gebruik en content van. De XT is ontegenzeglijk wel het betere apparaat.

Al tientallen keren getwijfeld om de 410 te upgraden naar een 550, maar ik kom er maar niet toe. Zal ongetwijfeld een pak sneller werken, sneller opstarten, sneller herberekenen, ... maar voor de rest is heel erg veel hetzelfde. En het gemis aan WiFi ... mis ik vooralsnog niet. Ook nog altijd niks te vinden over een eventuele aanstaande 600, helaas.

Link to comment
Share on other sites

41 minuten geleden, gTa zei:

Ik ken de software. Basecamp. Welkom in 1997, zo lijkt het wel. :D 

Als mapping software gebruik ik MRA, MyRouteApp. Werkt met verschillend kaartmateriaal (OSM sowieso, maar ook HERE (Garmin) en tomtom), is bijna zonder limieten in wat je kan doen, etc. Heel tevreden van. Exporteren naar juiste formaat, import in toestel (tomtom MyDrive zelfs rechtstreeks) en klaar.

Niet alleen dat. Je moet eens een ingeladen route omgekeerd proberen rijden. Tenzij het op de nieuwere modellen beter is, maar op mijn 660 destijds een absolute ramp. Er schoot geen reet meer over van wat het doel was. 

Met de Garmin ook veel vaker gehad dat hij mij paar meter verschuift tov werkelijke positie, waardoor die ook flipt dat het geen naam heeft. Met de tom tom veel minder vaak. 
En het herberekenen... Dat liep voor geen meter. Tegen dat het herberekend was, was je alweer voorbij het voorgestelde punt. Man dat was een ramp. Bij ingeladen routes kon die vaak ook, zonder enige aanduidbare reden, af en toe in compas mode gaan tussen waypoints. Dan was je op jezelf aangewezen. In Bosnië stond er geen enkele weg op mijn scherm, enkel een paarse lijn en dan had je zelf maar het raden welke straat die zou bedoelen. Ook geen pijl of afstands aanduidingen. 

In al mijn reisverslagen staat er eindeloos gevloek op de Garmin. Komt er nooit meer in. Het enige wat je er van kan zeggen is dat die Nokia 3210 sterk is en de batterij van ongeziene kwaliteit is. Maar daar stopt het voor mij. 

En wat extra haat voor de Garmin gezien het die zijn steun was die ervoor zorgde dat R50/5 steeds in panne stond, wat ik pas door had toen die op de CB stond en ik na een week in panne stond... BMW dus verkocht wegens oneindig onbetrouwbaar, terwijl het aan de GPS steun lag :fp: 

Mijn hart bloed nog steeds iedere keer ik er aan terug denk. 

Link to comment
Share on other sites

Heb je het nu over de Zümo XT of ben je aan het ranten over oudere toestellen van weleer?
Want veel van de dingen die je opsomt zijn net helemaal aangepakt in de XT.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, gTa zei:

Heb je het nu over de Zümo XT of ben je aan het ranten over oudere toestellen van weleer?
Want veel van de dingen die je opsomt zijn net helemaal aangepakt in de XT.

Wat? Nieuwe dingen? Daar doe ik niet aan mee. Ik leef in het verleden en iedere input over Garmin gaat dus over de Zumo 660 uit 2009(?) en is meer dan hoogtwss niet representatief. Nu, de laatste keer dat ik een Garmin in mijn handen had was dat een modern ding, edoch werkte dat hetzelfde en dus even mottig als dat oud ding. 

De ergernis was van die mate dat ze van mij nooit geen kans meer krijgen. Kwaad dat ik op dat lomp spel ben geweest omdat het maar niet deed wat ik vroeg. Rondjes dat die mij heeft laten rijden zonder dat we vooruit kwamen, afslagen die niet af verkeerd aangegeven waren. Ooooh, de haat zit diep. 

Edited by Tjeu
Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, gTa zei:

Al tientallen keren getwijfeld om de 410 te upgraden naar een 550, maar ik kom er maar niet toe. Zal ongetwijfeld een pak sneller werken, sneller opstarten, sneller herberekenen, ... maar voor de rest is heel erg veel hetzelfde. En het gemis aan WiFi ... mis ik vooralsnog niet. Ook nog altijd niks te vinden over een eventuele aanstaande 600, helaas.

De wifi is vooral superhandig voor het synchroniseren van routes, en het gebrek aan snelheid van herberekenen was mijn enige ergernis van de 410 😉 

Hij is ook stabieler met BT

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

Vandaag naar m'n motorbandenboer gereden, GPS staat op de Guzzi altijd op z'n steun ... en door 't zonnetje meteen weer die vervelende condensatie binnenin. In Kroatië/Bosnië al veel last van gehad en sindsdien is 't iedere keer van dattem als de zon op 't toestel schijnt. Vreselijk ambetant.

Dus ... dit bespoedigt mijn voornemen om van GPS te wisselen. :D 

Maar neem ik nu zo'n Garmin Zümo XT, of een tomtom 550?
Iemand van jullie die weet heeft van goeie bronnen inzake aanstaande tomtom-modelletjes?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions