Ga naar inhoud

Welke auto voor 18-jarige


d_s

Aanbevolen berichten

Rond 2000 zullen ze wel op hun laagste gestaan hebben. Ik herinner me nog met ne kameraad dat we voor 250k frank ne franse gekocht hadden. Simpele diamantzwarte van 87. Hij heeft hem nu nog steeds, die doet niks weg 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Alexanderr zei:

Bwa, in mijn bezit is dat ook meer dan verdubbeld en ik heb er drie jaar plezier aan gehad. Als ik hem nu nog had gehad, was hij misschien perte totale gereden of was de motor in frieten of zo … 

Ik heb dat in 2008 gekocht voor 12 of 13k. Nu is t wel wat anders idd 😛 

Had jij rond die tijd ook geen 993 Carrera te koop staan, een zilvergrijze? 

Stond toen rond de 30k vraagprijs als ik me goed herinner.

Ik heb daar toen nog naar gekeken maar in de plaats een 996 4S gekocht voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Fr79 zei:

Had jij rond die tijd ook geen 993 Carrera te koop staan, een zilvergrijze? 

Stond toen rond de 30k vraagprijs als ik me goed herinner.

Ik heb daar toen nog naar gekeken maar in de plaats een 996 4S gekocht voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Klopt, was de auto die ik daarna gekocht had. Nog altijd spijt van dat ik ze weggedaan heb 🙂

 

IMG_9811.jpeg

IMG_4794.jpeg

IMG_4795.jpeg

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hier ook het dilemma gehad een maand terug van welke auto om den oudste te laten leren rijden. 
 

ik heb gedurende weken 2dehands.be afgeschuimd op zoek naar Clio, Punto, Polo, Astra, Golf, 1serie,… en wat me opviel was dat ge verdomd rap moet zijn. ‘s Morgens verschijnt er iets waar potentieel in zit, 2 dagen later is het weg. En er stellen zich toch wel wat vraagstukken… gaan we voor euro5? Of toch euro4? Want over een tijdje moeten we die wagen terug kunnen verkopen uiteraard. Euro4 benzine is nog geen probleem, euro4 diesel is dat weer wel. Kopen we particulier of bij handelaar? Airco of geen airco? Enfin het is een boeiende bezigheid. 
 

Uiteindelijk toch voor de euro4 diesel gegaan en voor “ne goeikopen” gekozen. Met een diesel is het voor een beginner toch makkelijker rijden, ze vallen ni rap stil dankzij hun stevige koppel op ralenti. En het is ook ni meteen in Brussel stad dat we met hem gaan rijden. Naar wederverkoop is het wat nefaster maar het zijn ook de goedkope op de markt dus uiteindelijk moet je je ook geen oog uitschreien als je er wat op verliest. Het zijn oude wagens die ieder moment problemen kunnen geven, kan ook bij jongere euro5 uiteraard. Of de jonge bestuurder in kwestie kan ongewild schade rijden. Genoeg argumenten om dus voor oudere diesel te gaan. 
 

Het is uiteindelijk een Ford Focus geworden van 2008. Particulier gekocht maar auto gaf vertrouwen. En een Focus heeft al wat body, het is geen stadswagentje. Hij is er nu al een maandje mee bezig en so far so good 👍

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede keuze vind ik.

Alleen heb ik het altijd wat lastig met "het is makkelijker met ...". De eerste rit van m'n dochters ooit was in m'n oude 940. Dat is nu niet bepaald de handigste lichtvoetige auto. Dat was heel bewust. En er is geen van hen die ooit zal klagen dat een auto te groot of te lomp is. Stilvallen hoort er wel eens bij in het begin, maar als je genoeg oefent is dat er zo uit bij gelijk welke auto. Daar wringt eerder het schoentje meestal: niet genoeg oefenen. Maar bij jou zal dat al beter lukken met een dedicated wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker ik denk dat je het zelf ook wat moet aanvoelen. En ik geef toe dat ik helemaal ni weet hoe een 1.2 naftje tegenwoordig draait op ralenti. Mijne golf2 1.3 waarmee ik destijds op baan werd gestuurd was danig pover om mee te vertrekken dat ik misschien onbewust voor de diesel heb gekozen. Voor mij voelt die Focus ook vrij modern aan, voor hem is dat een oldtimer vergeleken met de Mazda waarmee hij op de rijschool reed. 
 

Hangt dan ook nog wat van het kind in kwestie af. Deze jongen heeft niks met autos, weet ook niet hoe het werkt. Hoe simpeler hoe beter. Alles moet theoretisch uitgelegd worden. Onze kleinste daarentegen rijdt al karting vanaf zijn 5j. Voor hem zal het een heel andere auto worden als de moment rijp is. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, Bompa said:

Goede keuze vind ik.

Alleen heb ik het altijd wat lastig met "het is makkelijker met ...". De eerste rit van m'n dochters ooit was in m'n oude 940. Dat is nu niet bepaald de handigste lichtvoetige auto. Dat was heel bewust. En er is geen van hen die ooit zal klagen dat een auto te groot of te lomp is. Stilvallen hoort er wel eens bij in het begin, maar als je genoeg oefent is dat er zo uit bij gelijk welke auto. Daar wringt eerder het schoentje meestal: niet genoeg oefenen. Maar bij jou zal dat al beter lukken met een dedicated wagen.

Goh ja, je moet daar ook niet in overdrijven. Het voordeel van een diesel is dat je daarmee kan vertrekken door gewoon de koppeling te laten komen zonder gas bij te geven en je gaat idd geen 100 keer stil vallen. Als je dat in het begin moet leren is dat handig, maar eens je dat gevoel hebt kan je dat wel overzetten op een moeilijkere auto met een klein beetje aanpassing, zeker met wat rij-ervaring.

Als je zo redeneert moet je altijd direct met het moeilijkste leren rijden, en daar ben ik het ook niet mee eens. Bij andere activiteiten is dat ook niet zo. Daar bouw je meestal ook op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen een directiewagen Golf 7.2 1.0 met 86pk gekocht, en ondertussen 3,5 jaar in ons bezit. Aangezien onze zoon en dochter beiden op kot zitten, moeten ze deze auto delen, en dat gaat heel goed. Ze zitten beiden op kot in Diepenbeek op 1km van mekaar, en nemen de auto mee, en er is nog geen ruzie over geweest. Ze hebben er in totaal al 80k km mee gedaan, en zonder schade of veel boetes. Het vertrouwen is er nu wel, dus ze mogen in de weekends ook wel eens met onze Audi of Rangerover rijden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van zodra het weer het een beetje toelaat, hang ik de L op de Z4.   Voor een beginnend bestuurder heeft die een best wel listige koppeling, waar je echt wel 'het gevoel' moet in leggen bij het vertrekken. 

Soms is er wat gemor, van 'dat is een veel te moeilijke auto', maar als het goed gaat, dan is de smile kamerbreed. 

Vrijdagavond, (bijna) droge wegen, 13 graden:  ze komt thuis van school tegen 16:30,  spullen aan de kant, 'papa gaan we auto-rijden ?'.     En dan rijden we op een bredere, landelijke weg, ergens tussen Roeselare en hier, 'zeg, 'k ga eens door duwen wi' .  In derde efkes doortrekken, en dan die grijns: priceless.  Als we bijna thuis waren, steken,  we één van haar leerkrachten (op de fiets) voorbij.   Eventjes erachter blijven, tot we goed kunnen kruisen, vitesseke lager, en 'rooooaaar',  en dan weer die grijns.  OK,  ze is ook een keer of twee stil gevallen, in het begin, toen de motor nog koud stond, en dat is dan op dat moment wel eventjes frustratie.   

Als we dan 'gewoon' doen, en ze  bv. met de Mini rijdt, dan gaat het heel vlot en valt ze eigenlijk nooit meer stil, is er geen gebok bij het schakelen...  en rijdt ze eigenlijk vlotter dan veel mensen die al jaren hun rijbewijs hebben (als ik mee rij met mensen, verschiet ik soms hoe slecht die wel rijden - zowel verkeersinzicht , als technisch (wanneer schakelen, en zonder schokken), veel te laat (en dus te bruusk) remmen...

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Goh ja, je moet daar ook niet in overdrijven. Het voordeel van een diesel is dat je daarmee kan vertrekken door gewoon de koppeling te laten komen zonder gas bij te geven en je gaat idd geen 100 keer stil vallen. Als je dat in het begin moet leren is dat handig, maar eens je dat gevoel hebt kan je dat wel overzetten op een moeilijkere auto met een klein beetje aanpassing, zeker met wat rij-ervaring.

Als je zo redeneert moet je altijd direct met het moeilijkste leren rijden, en daar ben ik het ook niet mee eens. Bij andere activiteiten is dat ook niet zo. Daar bouw je meestal ook op.

Het probleem is dat in vele gezinnen het er dan niet meer van komt nadien, en dat moeilijkere is er dan plots op een ongelegen moment.

En het moeilijkste nu ook weer niet he. Een oude Scania, Ford GT40 of Ferrari F50 moet je niet geven :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dilemma ten huize dochter van mijn zus: 

Hun zoon heeft zijn theoretisch examen succesvol afgelegd dus willen ze die nu zelf leren rijden. Echter hebben ze in het gezin enkel 2 automaten en geen manuele auto meer. 

Dus enkel automaat leren of toch een manuele auto komen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op veel plaatsen is ‘t van dat, zeker?

Bij verschillende van de vriendenkring van de dochters is er effectief een tweedehands handgeschakelde auto bij gekomen.  
 

De redenering hier was dat :

1) je weet nooit dat je op het onverwacht toch eens met een handgeschakelde auto moet rijden (bv. Degene die beloofde te Bobben dronk toch, of je gaat men enkelen op stap, en de chauffeur verzwikt zijn voet…)

2) huurauto’s en -camionetten zijn meestal handgeschakeld, zeker in Zuid-Europa. Automaten zijn er vaak veel duurder om te huren

3) in het segment waar ze hun eerste eigen auto’s gaan shoppen (tweedehands, kleinere auto’s) zijn de automaten nog maar amper aanwezig

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd voor manuele gaan. Je weet immers nooit. 
 

Hier ten huize is er geen “keus”. Het wordt hen zonder pardon opgelegd. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Van zodra het weer het een beetje toelaat, hang ik de L op de Z4.   Voor een beginnend bestuurder heeft die een best wel listige koppeling, waar je echt wel 'het gevoel' moet in leggen bij het vertrekken. 

Soms is er wat gemor, van 'dat is een veel te moeilijke auto', maar als het goed gaat, dan is de smile kamerbreed. 

Vrijdagavond, (bijna) droge wegen, 13 graden:  ze komt thuis van school tegen 16:30,  spullen aan de kant, 'papa gaan we auto-rijden ?'.     En dan rijden we op een bredere, landelijke weg, ergens tussen Roeselare en hier, 'zeg, 'k ga eens door duwen wi' .  In derde efkes doortrekken, en dan die grijns: priceless.  Als we bijna thuis waren, steken,  we één van haar leerkrachten (op de fiets) voorbij.   Eventjes erachter blijven, tot we goed kunnen kruisen, vitesseke lager, en 'rooooaaar',  en dan weer die grijns.  OK,  ze is ook een keer of twee stil gevallen, in het begin, toen de motor nog koud stond, en dat is dan op dat moment wel eventjes frustratie.   

Als we dan 'gewoon' doen, en ze  bv. met de Mini rijdt, dan gaat het heel vlot en valt ze eigenlijk nooit meer stil, is er geen gebok bij het schakelen...  en rijdt ze eigenlijk vlotter dan veel mensen die al jaren hun rijbewijs hebben (als ik mee rij met mensen, verschiet ik soms hoe slecht die wel rijden - zowel verkeersinzicht , als technisch (wanneer schakelen, en zonder schokken), veel te laat (en dus te bruusk) remmen...

Let wel op met die koppelingen van die tijd. Met die 2 massa vliegwielen veel miserie gehad met oude mensen en beginnende rijders. 
Dan was een auto van de jaren 80 of 90 toch ideaal om koppeling te leren rijden, die koppelingen kon je serieus laten afzien. 

aangepast door Bjorno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid