Ga naar inhoud

Welke auto voor 18-jarige


d_s

Aanbevolen berichten

En als ze dan een oldtimer interesse hebben... Dan is het koekenbak...

Tenzij in de toekomst dan ook het verbod vervalt om manueel te rijden als je rijbewijs hebt gedaan met automaat. In de US is dat al altijd zo dacht ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Naish zei:

 

Tenzij in de toekomst dan ook het verbod vervalt om manueel te rijden als je rijbewijs hebt gedaan met automaat. In de US is dat al altijd zo dacht ik...

Is dit al niet zo? 

Vroeger toch wel dacht ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is al altijd zo in BE en nog altijd...

Maar misschien gaat dat wegvallen hé... In de US mag je automaat leren rijden en erna gewoon manueel ook rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Parsifal zei:

Ik vermoed dat je het over de 1e modellen met 24kWh batterij hebt? Die hadden inderdaad een range van 160km

Bovenstaande is een 30kw batterij met 250km range. Nog steeds niet fameus, maar meer dan genoeg lijkt me.

Met een EV leren ze meteen ook iets over laadfrequentie en de compleet andere manier van verbruik inschatten (laag verbruik krijgen bij een EV heeft een compleet andere mindset nodig dan weinig verbruiken met een conventionele wagen)

En laat ons eerlijk zijn. De manuele versnellingsbak gaat er ook uit. VW heeft net aangekondigd dat alles boven de golf enkel automaat zal zijn. En vanaf 2030 geen enkele manuele versnellingsbak meer... Dus zeggen dat ze met een manuele moeten kunnen werken, is hetzelfde als zeggen dat ze moeten leren om een kachel aan te steken wanneer elk huis al centrale verwarming heeft :D 

Mijn kinderen zijn nog een pak jonger (oudste is 7) maar ik ga er alvast van uit dat die nooit van hun leven met een manuele wagen met verbrandingsmotor zullen rijden... :( 

Zou de Barchetta het niet meer zo lang volhouden denk je? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kartfreak zei:

Andere situatie ook hè, daar heb je amper manuele wagens. Hier zie ik zoiets niet snel wegvallen.

Aangezien er geen enkele EV nog een manuele bak heeft, zie ik dat wel nog gebeuren. Rijscholen moeten binnenkort ook immers overschakelen op EV's en dan kunnen ze geen manuele opleidingen meer geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Naish zei:

En als ze dan een oldtimer interesse hebben... Dan is het koekenbak...

Tenzij in de toekomst dan ook het verbod vervalt om manueel te rijden als je rijbewijs hebt gedaan met automaat. In de US is dat al altijd zo dacht ik...

Waarschijnlijk zal dat zo'n extra rijopleiding zijn genre BE nu... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Zou de Barchetta het niet meer zo lang volhouden denk je? :D 

Als je die kist gaat gebruiken om iemand te leren rijden niet nee :lolz: :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Parsifal zei:

Als je die kist gaat gebruiken om iemand te leren rijden niet nee :lolz: :lolz: 

‘T spel rijdt zonder olie. Koppeling zal ook wel tegen wat tegen kunnen zeker? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/8/2021 om 14:31, Tjeu zei:

Aangezien er geen enkele EV nog een manuele bak heeft, zie ik dat wel nog gebeuren. Rijscholen moeten binnenkort ook immers overschakelen op EV's en dan kunnen ze geen manuele opleidingen meer geven. 

Niet alleen EV's...

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210901_94016984

Quote

AUTORIJDEN

Gedaan met manueel schakelen

De Duitse autofabrikant Volkswagen stopt met de ontwikkeling van manuele versnellingsbakken. Het einde van het koppelingspedaal is daarmee onafwendbaar.

Guido Cloostermans

Woensdag 1 september 2021 om 16.55 uur

Het Duitse vakblad Auto Motor und Sport pakte met het nieuws uit. Volkswagen stopt de komende jaren geleidelijk met de verkoop van auto’s met een manuele versnellingsbak. Nieuwe modellen zullen alleen met een automaat worden aangeboden. Bestaande modellen blijven verkrijgbaar met een koppelingspedaal en versnellingspook, maar hun opvolgers zullen alleen automatisch schakelen.

De eerste nieuwe modellen zijn de Tiguan en Passat die in 2023 op de markt komen. Tegen het jaar 2030 zal er in de belangrijkste afzetmarkten geen enkele Volkswagen meer verkrijgbaar zijn met een manuele versnellingsbak. Dat geldt allicht ook voor andere merken van het VW-concern.

De beslissing van Volkswagen is niet echt een verrassing. Het schrappen van de manuele versnellingsbak betekent een serieuze besparing op de ontwikkelings- en productiekosten. Bovendien speelt Volkswagen in op de transitie naar elektromobiliteit. Hybride en plug-in hybride wagens beschikken over een automatische versnellingsbak, volledig elektrische voertuigen hebben helemaal geen versnellingsbak meer. De aandrijving bij een e-auto gebeurt rechtstreeks.

Zoals bekend wil de Europese Commissie dat er na 2035 in de Europese Unie nog alleen volledig emissievrije auto’s worden verkocht. Dat betekent hoe dan ook het einde voor de manuele versnellingsbak.

Comfortabel en zuinig

De shift van de manuele naar de automatische versnellingsbak is al enkele jaren aan de gang. Cijfers van sectorfederatie Febiac leren dat in 2015 nog ruim 75 procent van de in België verkochte wagens met de hand geschakeld moest worden. Eind 2020 was dat nog 46 procent. De vraag naar en het aanbod aan auto’s met een manuele versnellingsbak nemen af en die tendens blijft niet beperkt tot de luxemerken en grotere modellen.

De automatische versnellingsbak heeft een enorme evolutie ondergaan. Vroeger was een automaat schokkerig, oncomfortabel, gulzig en vooral iets voor oudere bestuurders. Dat oubollige imago is achterhaald. ‘Automaten zijn tegenwoordig technologisch geavanceerd, comfortabel, betrouwbaar en zuinig’, zegt Christophe Dubon, woordvoerder van Febiac. ‘Zeker in het drukke verkeer van tegenwoordig met al zijn files is dat een pluspunt.’

Dubon verwacht dat het marktaandeel van de automaat de komende jaren zal toenemen. ‘Ook al ten gevolge van de groeiende verkoop van hybride, plug-in hybride en elektrische auto’s.’

Zelfs sportwagens

VW is niet de eerste autoconstructeur die de manuele versnellingsbak laat uitsterven. Ook bij Mercedes zijn er nog maar enkele, vooral compacte, modellen met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar. Woordvoerder Bastien Van den Moortel schat dat ongeveer 80 procent van alle verkochte Mercedessen geen koppelingspedaal meer heeft. Ook bij Audi en BMW is het manuele aanbod beperkt. Bij Lexus wordt al sinds jaar en dag automatisch geschakeld. Zelfs sportwagens schakelen automatisch. Het gevoel van zelf schakelen wordt in stand gehouden door peddels aan het stuur.

Ook bij Volkswagen zijn er vandaag verschillende modellen die nog amper met een manuele schakeling verkocht worden. Bij de Arteon Shooting Brake bedraagt het automatische aandeel 95 procent, bij de Passat 84 procent en bij de Tiguan 80 procent. ‘Tien jaar geleden was dat bij de Passat nog amper 10 procent’, aldus woordvoerder Jean-Marc Ponteville.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste auto was een Fiat 500 toen ik 18 was. Mijn ouders hebben allebei automatische auto's. Mijn moeder had een Mercedes B-Klasse en mijn vader een Mercedes GLE Coupé. 
Maar mijn Fiat 500 was geleased. Het was een geweldige stadsauto, maar nu is hij zeker te klein.

aangepast door zaza99
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
20 minuten geleden, d_s zei:

Het is een Ford Mondeo clipper geworden van 2009. 1.8tdci, 217k km, 2850 euro. 

Wat vragen ze daarvoor om die te verzekeren voor een 18-jarige?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, DDke zei:

Wat vragen ze daarvoor om die te verzekeren voor een 18-jarige?

Weet ik eigenlijk niet:lol: maar ik heb hem pas als bijkomende bestuurder gezet op onze wagens in de zaak en dat was geen meerprijs. 1 wagen ervan heeft 218 pk. Deze wordt privé ingeschreven en uiteindelijk gaan we er ook allemaal mee rijden dus de verzekering gaat nog niet enkel op zijn naam komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/9/2021 om 17:02, zaza99 zei:

Mijn eerste auto was een Fiat 500 toen ik 18 was. Mijn ouders hebben allebei automatische auto's. Mijn moeder had een Mercedes B-Klasse en mijn vader een Mercedes GLE Coupé. 
Maar mijn Fiat 500 was geleased. Het was een geweldige stadsauto, maar nu is hij zeker te klein.

Toen ik leerde rijden, begonnen de Mercedes modellen nog met een cijfer. 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, DDke zei:

Wat vragen ze daarvoor om die te verzekeren voor een 18-jarige?

Net offerte binnen voor de zoon, 22j, al bijna 4j rijbewijs, 620 eur voor BA en rechtsbijstand. Had hij nog maar pas zijn rijbewijs gehad en 18j geweest was het bijna het dubbele.

66kW/90pk personenwagen

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, The Swede zei:

Toen ik leerde rijden, begonnen de Mercedes modellen nog met een cijfer. 😜

Bij mij ook en we schillen volgens mij 30 jaar :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gewoon ik zei:

@CAS laat weten dat de deftige mercedessen nog altijd per nummer zijn.

Gohja, vroeger was je onder de indruk wanneer iemand een Actros had. Nu heten alle cabines ver Actros...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid