Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Als ik het allemaal wat lees hier, zucht... Ik ben blij met mijn PHEV die op reis 0 elektriciteit verbruikt heeft en een veelvoud een benzine die gemakkelijk te tanken was. Tenvroegste 01/12/2026 of ten laatste 01/12/2027 moet deze worden vervangen. Hopelijk tegen dan toch iets anders mogelijks als EV of toch nog een meer uitgebreid laadnetwerk (laden moet ze simpel worden als tanken). Ik dramatiseer het waarschijnlijk wegens geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

collega van bij mij op het werk heeft zo een Volvo XC40 recharge gekregen en was er nu mee naar Ierland op reis gegaan. was de eerste keer met een Full EV.
Vóór de overzet in Frankrijk hadden ze een hotelletje geboekt vlak bij een publieke laadpaal om de auto bij te laden tot 100% omdat er op de boot niet geladen kan worden en ze dan ook ineens een 300 a 350 km gerust zijn. Wat blijkt nu, ze hebben daar 100 euro moeten betalen want die auto heeft daar gestaan met volle batterij voor 3 of 4 uur op die plek. Je mag er blijkbaar enkel staan om te laden en niet zomaar parkeren. 🤦‍♂️

Ook had ze 2 laadkaarten bij en het was vaak wisselen omdat de ene wel ging en de andere niet. met kredietkaart betalen kon op sommige plekken. Maar met gewone bankkaart zoals bij tankstations gaat nergens.

Weet nochtans het kleinste kind. Zelfs bij  tesla sc moet je een fee per minuut betalen eens vol. Bij de gewone publieke laders ook, om laadpaalklevers ( wat een woord) tegen te gaan.

😉

De reden dat ik geen publieke laders gebruik, al het niet nodig is. ( nooit dus, tenzij nu eens op reis) want anders moet je idd bij bericht dat de wagen vol is, hem gaan verzetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Riskitalltowin zei:

Als ik het allemaal wat lees hier, zucht... Ik ben blij met mijn PHEV die op reis 0 elektriciteit verbruikt heeft en een veelvoud een benzine die gemakkelijk te tanken was. Tenvroegste 01/12/2026 of ten laatste 01/12/2027 moet deze worden vervangen. Hopelijk tegen dan toch iets anders mogelijks als EV of toch nog een meer uitgebreid laadnetwerk (laden moet ze simpel worden als tanken). Ik dramatiseer het waarschijnlijk wegens geen ervaring.

gij niet alleen. Hetgeen dat al een grote verbetering zou zijn is gewoon betalen op de manier zoals je nu in een tankstation betaald. 

2 minuten geleden, tuscani zei:

Weet nochtans het kleinste kind. Zelfs bij  tesla sc moet je een fee per minuut betalen eens vol. Bij de gewone publieke laders ook, om laadpaalklevers ( wat een woord) tegen te gaan.

😉

De reden dat ik geen publieke laders gebruik, al het niet nodig is. ( nooit dus, tenzij nu eens op reis) want anders moet je idd bij bericht dat de wagen vol is, hem gaan verzetten. 

het kleinste kind...pasop, dat is nu een echt voorbeeld van de auto zien als een noodzakelijk kwaad voor van A naar B te gaan. Vrouw van rond de 50/55, totaal niet bezig met apps en nieuwe dingen. Ik verschiet er van dat ze zelfs naar Ierland gingen met een auto! Mensen staan er niet bij stil. Komen van een ICE wagen die 700km doet en ff met cash of bankkaart betalen en weer verder. 0.0 interesse en dus ook 0.0 inlezen in de materie. Zeker omdat je bij de ene laadpaal wel moet betalen aan 100% en bij een andere paal dan weer niet maakt het er niet beter op.

Ik had nu iets gehoord van een andere collega dat BMW in zijn software kan instellen dat deze pas echt naar de 100% gaat tegen een ingestelde tijd. Als je denkt om 8u te vertrekken, dat de auto dan 100% is tegen 8u, zodanig dat je niets hoeft te betalen omdat deze geen "batterij vol" signaal kan doorgeven aan de paal. Weet er iemand of dat correct is, want dat is natuurlijk wel een pro-laadklever antwoordt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hadden wel verschillende app´s, dus ze zullen wel bijgelezen hebben op voorhand.  ( eentje is al voldoende trouwens :D

Er zijn verschillende ev´s die dat kunnen.  En dat zou idd wat " valsspelen" zijn. ( gewenste batt% ingeven bij vertrek) En zo zijn er ook idd die bv tijdens het shoppen hun laadsnelheid op het laagste zetten, zo hebben ze meer tijd. Maar dat is ook de reden dat de laadplaatsen meer en meer borden krijgen met een max duur op. Je moet dan dus je parkeerschijf leggen. En bij veel steden heb je ook geen gratis parkeerplaats meer. ( ook een ticket nemen dus) dus de voordelen verdwijnen zeker. 

 

En ergens is dat normaal.  Je gaat aan een tankstation ook niet blijven staan om nog wat te gaan winkelen.  ( al doen dat er ook velen in de shop) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, tuscani zei:

Ze hadden wel verschillende app´s, dus ze zullen wel bijgelezen hebben op voorhand.  ( eentje is al voldoende trouwens :D

Er zijn verschillende ev´s die dat kunnen.  En dat zou idd wat " valsspelen" zijn. ( gewenste batt% ingeven bij vertrek) En zo zijn er ook idd die bv tijdens het shoppen hun laadsnelheid op het laagste zetten, zo hebben ze meer tijd. Maar dat is ook de reden dat de laadplaatsen meer en meer borden krijgen met een max duur op. Je moet dan dus je parkeerschijf leggen. En bij veel steden heb je ook geen gratis parkeerplaats meer. ( ook een ticket nemen dus) dus de voordelen verdwijnen zeker. 

 

logisch ook. elk antwoord krijgt zijn wederantwoord.

Ik heb ze niet van apps, zoals ABRP of zo horen praten, enkel dat ze 2 laadkaarten had. Vermoedelijk eentje van Volvo en dan eentje van de firma 😅
ik ga het haar eens vraag als ze nog eens aan de tafel zit bij mij tijdens de lunchpauze

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Liquid Li0n zei:

logisch ook. elk antwoord krijgt zijn wederantwoord.

Ik heb ze niet van apps, zoals ABRP of zo horen praten, enkel dat ze 2 laadkaarten had. Vermoedelijk eentje van Volvo en dan eentje van de firma 😅

Ik probeer gewoon wat duiding te geven. Zeker geen kwalijke opmerkingen.  Tis wel vreemd van de visa, want ik dacht dat fastned bv ( weet ik nu omdat ik eens gaan kijken ben bij een opening  thuis 1km verder) gewoon een bakje heeft genre tankstations.  Dus alle bankkaarten. 

Er is trouwens een verplichting om dat bij nieuwe plaatsingen of vernieuwing van bestaande palen dat direct te integreren.  Kan dus alleen maar vlotter gaan in de toekomst.  🤞

Verder kan ik als groentje ( gebruik enkel een laadplaats op verlof) iedereen gewoon aanraden om een snelle lader te nemen. Die trage laders zijn voor niets nodig, daar hang je bij wijze van spreken een hele dag aan. Mijn inziens mogen er gewoon meer 50kW of hoger, laders komen ipv die tientallen 22kw laders. Effe bijladen en weer verder.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring i.v.m. verre reizen in EV (Kia EV6): geen enkel probleem, zolang je de juiste mindset hebt.  Ik heb het niet over een echte roadtrip, weliswaar.

Mijn voorwaarden voor succes:

- goed plannen: ik voorzie een plan A, B en C 😊

- indien mogelijk het hotel boeken van maandag tot maandag, m.a.w. drukke ('zwarte') weekends vermijden. Zo heb je nooit wachttijden aan snelladers.

- minstens 2 laadpassen meenemen (heb 1 van het werk en 1 privé-account als reserve)

- geen haast: ik stop sowieso om de 3u.  Vaak gaat het laden sneller dan mijn pauze (pitstop, koffie, eten,...) 

Ervaringen gebaseerd op 5 trips naar het buitenland: 3 x business trip heen en weer naar Frankfurt (fluitje van een cent: laden op bestemming en 1 keer Ionity onderweg, is niet ver natuurlijk) en 2 x een verdere reis: één keer in de winter naar Livigno en deze zomer naar Saas-Fee in Zwitserland.

De heenreis naar Livigno was nogal lang (14u), maar was te wijten aan een foute inschatting van mijn eigen laadplan (omweg moeten nemen) en het lange wachten aan de autotrein.  Terugreis was 10,5 u met 3 laadstops.  Ook de zomerreis naar Zwitserland liep vlot, 11u inclusief stops. 

Met een auto op diesel of benzine zou ik die lange reizen niet veel sneller hebben afgehaspeld.  Ik ben trouwens al lang mijn stoere macho-rijders-periode ontgroeid om per sé zo snel mogelijk op de bestemming te willen aankomen of in één trek 's nachts te willen rijden. Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan, maar het is uiteindelijk te gevaarlijk en te stresserend.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jef zei:

Mijn ervaring i.v.m. verre reizen in EV (Kia EV6): geen enkel probleem, zolang je de juiste mindset hebt.  Ik heb het niet over een echte roadtrip, weliswaar.

Mijn voorwaarden voor succes:

- goed plannen: ik voorzie een plan A, B en C 😊

- indien mogelijk het hotel boeken van maandag tot maandag, m.a.w. drukke ('zwarte') weekends vermijden. Zo heb je nooit wachttijden aan snelladers.

- minstens 2 laadpassen meenemen (heb 1 van het werk en 1 privé-account als reserve)

- geen haast: ik stop sowieso om de 3u.  Vaak gaat het laden sneller dan mijn pauze (pitstop, koffie, eten,...) 

Ervaringen gebaseerd op 5 trips naar het buitenland: 3 x business trip heen en weer naar Frankfurt (fluitje van een cent: laden op bestemming en 1 keer Ionity onderweg, is niet ver natuurlijk) en 2 x een verdere reis: één keer in de winter naar Livigno en deze zomer naar Saas-Fee in Zwitserland.

De heenreis naar Livigno was nogal lang (14u), maar was te wijten aan een foute inschatting van mijn eigen laadplan (omweg moeten nemen) en het lange wachten aan de autotrein.  Terugreis was 10,5 u met 3 laadstops.  Ook de zomerreis naar Zwitserland liep vlot, 11u inclusief stops. 

Met een auto op diesel of benzine zou ik die lange reizen niet veel sneller hebben afgehaspeld.  Ik ben trouwens al lang mijn stoere macho-rijders-periode ontgroeid om per sé zo snel mogelijk op de bestemming te willen aankomen of in één trek 's nachts te willen rijden. Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan, maar het is uiteindelijk te gevaarlijk en te stresserend.

Dat is nu net een opsomming waarom EV rijden een achteruitgang is. Mensen die gewoon willen rijden zijn daar niet mee bezig. Nu vertrekken ze en tanken ze wanneer het lichtje gaat branden.

Mijn broer zijn EV staat thuis en ze zijn met de ICE op reis vertrokken. Tanken en je kan 800km rijden zonder zorgen en plannen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, dragonfly said:

Dat is nu net een opsomming waarom EV rijden een achteruitgang is. Mensen die gewoon willen rijden zijn daar niet mee bezig. Nu vertrekken ze en tanken ze wanneer het lichtje gaat branden.

Als je de gps van je EV gebruikt gaat dat identiek. Die zegt je zelfs al op voorhand waar je moet stoppen om te "tanken", dus eigenlijk moet je er nog minder bij stil staan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je de gps van je EV gebruikt gaat dat identiek. Die zegt je zelfs al op voorhand waar je moet stoppen om te "tanken", dus eigenlijk moet je er nog minder bij stil staan.

wie van de jan modaals gebruikt de interne gps. iedereen gebruikt Android Auto en waze. want dat horen ze van iedereen dat dat goed is en ICE (In-Car-Entertainment) is slecht of outdated. Tenzij ze echt niet met smartphones bezig zijn, maar hun bluetooth verbinden met de auto of hem opladen in de auto doen de meeste nu wel, en dan floept de Android Auto al automatisch aan, bij nieuwe auto's zelfs draadloos.

de reden dat mensen een backup plan moeten hebben en op voorhand moeten plannen is idd een stap terug, @dragonfly heeft daar groot gelijk in.

en van maandag tot maandag boeken... het is net een zwarte zaterdag omdat iedereen met klein mannen in het weekend moet rijden. En 's nachts rijden doen de meeste niet.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Liquid Li0n said:

wie van de jan modaals gebruikt de interne gps. iedereen gebruikt Android Auto en waze.

Wie zegt dat? Het merendeel van de auto's op de baan heeft niet eens Android Auto

8 minutes ago, Liquid Li0n said:

en van maandag tot maandag boeken... het is net een zwarte zaterdag omdat iedereen met klein mannen in het weekend moet rijden.

Nee, omdat die idioten die in Frankrijk huisjes verhuren dat enkel doen van zaterdag tot zaterdag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wie zegt dat? Het merendeel van de auto's op de baan heeft niet eens Android Auto

Nee, omdat die idioten die in Frankrijk huisjes verhuren dat enkel doen van zaterdag tot zaterdag.

zou ik zo zeker nog niet van zijn. EV's zijn altijd vrij nieuw, en die hebben dan vaak de nieuwste ICE aan boord, en die komt met apple carplay en Android Auto.

en idd, het ligt ook aan die klote Franzosen en niet enkel aan les enfants. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Liquid Li0n said:

zou ik zo zeker nog niet van zijn. EV's zijn altijd vrij nieuw, en die hebben dan vaak de nieuwste ICE aan boord, en die komt met apple carplay en Android Auto.

EV rijders zullen dat idd wel hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helft van mijn collegas gebruikt de ingebouwde gps en dergelijke van hun auto ondanks carplay en androidauto.

Vinden ze makkelijker te bedienen en met het digitale dashboard ook makkelijker aangeduid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit waze of Android gebruikt in de wagen. Als je bv zoveel duizenden euro's geeft voor een gps plus, verwacht ik dat dat ding werkt, en ik niet nog eens via mijn gsm moet gaan koppelen of doorsturen.  Noem mij gerust ouderwets dan? 

En bijkomende voordeel was nu erg duidelijk. :D  Toen ik opreed naar Italië stond er van 12u tot 13u30, werkelijk aan elke afrit van een tankstation een file tot op de autostrade. Iedereen wou tanken en eten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

Ik heb nooit waze of Android gebruikt in de wagen. Als je bv zoveel duizenden euro's geeft voor een gps plus, verwacht ik dat dat ding werkt, en ik niet nog eens via mijn gsm moet gaan koppelen of doorsturen.  Noem mij gerust ouderwets dan? 

En bijkomende voordeel was nu erg duidelijk. :D  Toen ik opreed naar Italië stond er van 12u tot 13u30, werkelijk aan elke afrit van een tankstation een file tot op de autostrade. Iedereen wou tanken en eten. 

 

Zie ik ook. 

Dat niemand daar over klaagt. Er zijn niet genoeg picknickbanken want een steekproef tussen 12u en 13u toont aan dat ze allemaal bezet zijn.

Nee klagen dat we dan niet kunnen laden. Maar dat we moeten rechtstaan om te eten is geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gewoon ik zei:

Zie ik ook. 

Dat niemand daar over klaagt. Er zijn niet genoeg picknickbanken want een steekproef tussen 12u en 13u toont aan dat ze allemaal bezet zijn.

Nee klagen dat we dan niet kunnen laden. Maar dat we moeten rechtstaan om te eten is geen probleem.

De Tesla sc´s, waren allemaal zo goed als leeg met bankjes en wc´s. Twaren de ice wagens die stonden aan te schuiven. 😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, gewoon ik said:

Dat niemand daar over klaagt. Er zijn niet genoeg picknickbanken want een steekproef tussen 12u en 13u toont aan dat ze allemaal bezet zijn.

Ik ben zo eens ooit vlak na de middag het eerste tankstation na de Périphérique op gereden, richting het zuiden. Nou, dat was ook een goed plan. De deur open op de parking en de urinegeur kwam je tegemoet :sick:

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik ben zo eens ooit vlak na de middag het eerste tankstation na de Périphérique op gereden, richting het zuiden. Nou, dat was ook een goed plan. De deur open op de parking en de urinegeur kwam je tegemoet :sick:

Dat zijn de ergste idd. 

Zijn vaak ook veranderd in een vuilnisbelt, want luiheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, 't is allemaal heel simpel: ik ken evenveel anti-EV rijders als pro-EV rijders.  En met wat positieve ingesteldheid is dat EV-rijden allemaal perfect te doen, ook voor langere ritten (en ik zou persoonlijk zelfs niet terug naar benzine of diesel willen).  Kan zijn dat je op sommige vlakken een stapje 'achteruit' moet nemen, maar dat neem ik er graag bij. Die 'stap achteruit' is heel relatief en binnen een paar jaren rijdt iedereen elektrisch zonder stap achteruit. (Zie ook recente ontwikkelingen van de VUB rond fast charging)

En voor de nostalgische fun, het kunnen schakelen en de benzinedampen te kunnen snuiven, haal ik mijnen oldie van stal 😝 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 3000km EV rijden als daily erop zitten, en eerlijk gezegd wil ik ook niet meer terug. Behalve range (maar hoe vaak rijd je 400km in 1 dag) doet dat werkelijk alles beter dan zijn voorganger.

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, hoeveel keer vertrek je nu 's ochtends met je tank halfvol en denk je, ai, dat wordt tanken vandaag.

Als een EV je enige wagen is en je toch sporadisch lange afstanden doet, zou ik toch richting Tesla kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, het is allemaal een change of mindset he. Mensen zijn nu gewoon van, als je weinig kilometer doet moet je misschien 5 minuten per maand aan een tankstation staan. Dat zal dan nu 30 minuten of 2x 30 minuten per maand aan een laadpaal staan worden.

Dat is net zoals een grote auto kopen voor die 1x per jaar dat je die koffer eens vol hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

inderdaad, het is allemaal een change of mindset he. Mensen zijn nu gewoon van, als je weinig kilometer doet moet je misschien 5 minuten per maand aan een tankstation staan. Dat zal dan nu 30 minuten of 2x 30 minuten per maand aan een laadpaal staan worden.

Met het verschil dat je er niet moet naast staan schilderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid