Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

47 minuten geleden, Joske zei:

Als gij ne paal gaat reserveren, hoe gaan ze dat praktisch doen? Paal vrij houden tot gij er zijt en inkomsten mislopen?

Of een uur voor gij hem gereserveerd hebt staat er nog iemand? Gaan ze die dan moeten wegjagen omdat gij uwen auto wilt laden?

Paal vrijhouden tot je er bent en de inkomsten die je daarmee eventueel misloopt worden gecompenseerd door het feit dat je een reserverings-fee kunt vragen.
Trouwens, niemand gaat maar eventjes aan zo'n AC paal (neen @toere, niet wat je denkt) gaan staan voor even, want dat laden gaat niet vooruit, dat doe je enkel als je daar lang blijft staan (ofwel overdag voor meetings op hotel, of 's nachts voor overnachting). Je gaat dus geen klanten mislopen die eventjes voor een half uurtje komen laden, want die gaan niet bij jou komen laden maar bij een snellader.

Reservatie zou per dag zijn, niet per uur, en gelinkt aan je hotelkamer. Check je uit, dan moet ook de auto weg en de parkeer blokkage terug gezet worden.
Je gaat een gereserveerde hotelkamer toch ook niet nog vlug even voor een uur of 2 verhuren, vlak voordat een gereserveerde klant aankomt... De analogie met hotelkamer kan gewoon doorgetrokken worden imo.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nergens reserveren voor een laadpaal. Ik heb het al meermaals gevraagd maar steeds njet.  Ze zien dat als een surplus, maar trekken er zich voor de rest niets van aan. Ook bv niet wanneer er een ice bmw op de Tesla destination lader staat. Het is dus gewoon geluk hebben. Ik boek dus niet meer speciaal een hotel met die laders.  Is er eentje en is hij vrij, oké.en anders gewoon effe aan de snellader na vertrek of gewoon  voor je toe komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Joske zei:

Denk dat het probleem is dat de meeste palen geen eigendom zijn van de hotels. Als gij ne paal gaat reserveren, hoe gaan ze dat praktisch doen? Paal vrij houden tot gij er zijt en inkomsten mislopen?

Of een uur voor gij hem gereserveerd hebt staat er nog iemand? Gaan ze die dan moeten wegjagen omdat gij uwen auto wilt laden?

Zoiets gaat er nooit komen vrees ik.

Ze kunnen geen inkomsten mislopen. Destination laders zijn gratis.  

Dat zijn gestes van het hotel, omdat ze dan op de site komen van de aanbieder ( tesla  of porsche bv) en ze zo klanten kunnen winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

Ze kunnen geen inkomsten mislopen. Destination laders zijn gratis.  

Dat zijn gestes van het hotel, omdat ze dan op de site komen van de aanbieder ( tesla  of porsche bv) en ze zo klanten kunnen winnen.

dat is nu zo, maar niets houdt ze tegen om zelf laadpalen te installeren (opnieuw, dat is geen grote investering zo'n destination charger) en een reservatie systeem uit te werken.

Het is niet omdat iets nu zo is, daar het daarom zo moet blijven imo.
Lijkt me een service waar mensen absoluut voor willen betalen.


Als ik rond middernacht toekom in een hotel, en ik moet beginnen zoeken in de omgeving naar parkeerplaats met laadpaal omdat al de plekken aan het hotel reeds ingenomen zijn, OF ik (of eerder bedrijf waarvoor ik werk) betaal €50 voor parkeerplaats te reserveren met laadpaal.

Groot verschil op vlak van comfort/gemoedsrust om bij aankomst zeker weten dat je plaats hebt EN kunt laden, toch een meerwaarde waar gerust wat kost mag aan hangen, en dus meer inkomsten dan wat een "snelweg-hotel" anders kan vragen voor parking (zo'n hotels hebben typisch gratis parking).

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.thumb.png.87a9e639c4feea6e85bc3ff30460d73c.png

Toch eens de FAQ van SleeperCharger doorgenomen, als je via hen boekt proberen ze dus wel een paal te reserveren voor jou. Maar ik kan in de praktijk bijna niet geloven dat hotels dit effectief gaan doen op basis van een reminder mailtje van SleeperCharger uit... Lijkt me niet echt de juiste/voldoende incentive voor hotels om dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee, maar lijkt me wel echt niet evident om uit te werken. Tenzij voor een motel, waar de paal aan de stroomvoorziening van de kamer hangt.
En dan nog. Als er dan iemand daar gaat staan, dan kan je nog niet laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, DDke zei:

Leuk idee, maar lijkt me wel echt niet evident om uit te werken. Tenzij voor een motel, waar de paal aan de stroomvoorziening van de kamer hangt.
En dan nog. Als er dan iemand daar gaat staan, dan kan je nog niet laden.

Please enlighten me, zeker met jouw ervaring, ik zie het vermoedelijk veel te simpel. Maar waarom is iets dergelijks zo moeilijk om uit te werken?

Stel je hebt een hotel met 100 kamers. Je hebt nu een parking voor 70 wagens. (ik verzin maar wat)
Voor 10 plaatsen voorzie je een laadpaal. Op alle 10 deze plaatsen installeer je zoiets met een elektronish cijferslot (waarvan je eenvoudig cijfercode kunt wijzigen, zoals bij airBNB's dikwijls gedaan wordt).

image.png.85a1c6eb03a2e74ce56320ab2a826aa0.png.cc82d8a7094fdd190ae0ae9087f35c6c.png

Op je reservatie systeem voeg je de mogelijkheid toe om voor €xx extra, een gegarandeerde laadpaal parkeerplek te hebben gedurende je hele verblijf, of als je langer blijft dan 1 nacht kan je aavinken welke dag/nacht je een reservatie wilt.

Als er bv maar 3 plaatsen gereserveerd zijn, kan je kiezen om de overige 7 terug vrij te zetten en dus die obstructies weg te klappen. Of ze gewoon dicht te laten en als de mensen inchecken te laten bijbetalen (minder dan op voorhand reservatie, maar toch ook wel iets), in dat geval moet er niemand van het hotel personeel die dingen gaan open/dicht zetten op basis van aantal reservaties).

En nu bekijk ik het nog héél amateuristisch met heel beperkte investering (€2k per 11 kW laadpaal ofzo en pak nog eens €1k voor je slot/barriëre zoals op foto), maar zou ook prima automatiseerbaar moeten zijn, met paaltjes die wegzakken etc. zodat niemand die dingen manueel moet gaan open/dicht klappen op basis van aantal reservaties.


Lijkt me dat je de investering vrij vlug terug kunt verdienen als je een goede ligging hebt niet te ver van de autosnelweg.

Er bestaan wel hotels waar je een elektrische fiets kunt reserveren en wat nog allemaal...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat je het ofwel volledig en enkel op reservatie moet doen, ofwel niet.
Maar onderstaande is bvb al recipe for disaster:

18 minuten geleden, jan.van.gent zei:


Als er bv maar 3 plaatsen gereserveerd zijn, kan je kiezen om de overige 7 terug vrij te zetten en dus die obstructies weg te klappen.

 

Ik denk dat je compleet onderschat wat er allemaal gebeurt op een parking (van een hotel).
Je hebt 0 controle op wie/wat daar rond rijdt. Ook niet met slagbomen, want mensen verzinnen alles om dat te omzeilen.

Het aantal redenen dat het fout kan gaan is groot.

- Iemand gaat op die plaats staan, al dan niet laden.

- Iemand verlaat die plaats niet na uitchecken. Het aantal keren dat wij mensen hadden die op verlof vertrokken terwijl hun wagen aan de lader hing bvb was niet te tellen 😅

- Paal kapot. Ga het maar oplossen als ze allemaal gereserveerd zijn.

- Personeel maakt fouten. Als er daar iemand van zijn tak staat te maken dat 'm wil laden maar niet gereserveerd heeft, en je ziet je rij aan de balie groeien, dan ga je die rap een code geven

Je moet er ook allemaal tijd voor maken/hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie die laders er bij hotels trouwens volledig uitgaan. Dat was interressant toen de electriciteitsprijs laag stond, en toen je er vroeg bij was.
Maar nu... Je kan ook niet tanken bij een hotel he :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, DDke zei:

Ik zie die laders er bij hotels trouwens volledig uitgaan. Dat was interressant toen de electriciteitsprijs laag stond, en toen je er vroeg bij was.
Maar nu... Je kan ook niet tanken bij een hotel he :D

 

Als gebruiker is het nochtans ferm handig. Zelfs al bestaat er nog geen mogelijkheid tot reservatie, als ik weg ga voor de firma, met mijn Y, ga ik geen hotel boeken zonder meerdere laapdalen. Dus toch wel een selling point voor hotels om er wel te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Als gebruiker is het nochtans ferm handig. Zelfs al bestaat er nog geen mogelijkheid tot reservatie, als ik weg ga voor de firma, met mijn Y, ga ik geen hotel boeken zonder meerdere laapdalen. Dus toch wel een selling point voor hotels om er wel te hebben.

Jij bent nog een nieuwe ev rijder.  :D

in mijn eerste jaar deed ik dat ook. Nu niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Als gebruiker is het nochtans ferm handig. Zelfs al bestaat er nog geen mogelijkheid tot reservatie, als ik weg ga voor de firma, met mijn Y, ga ik geen hotel boeken zonder meerdere laapdalen. Dus toch wel een selling point voor hotels om er wel te hebben.

 

4 minuten geleden, tuscani zei:

Jij bent nog een nieuwe ev rijder.  :D

in mijn eerste jaar deed ik dat ook. Nu niet meer. 

Ik hou er ook geen rekening meer mee.

Ik was vorige week met @Maverick in een hotel. In de parking hingen 4 destination chargers. Allemaal in panne.
Heb mijn auto dan maar aan een stopcontact gehangen. Zijn er een uur of 2-3 geweest, was net het verschil om terug thuis te geraken.

2 Weken geleden overnacht in Roermond, en daar hingen er wel 10. 2 bezet.
Waren wel betalend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook laders aan ons hotel waar je enkel mag parkeren om op te laden, niet normaal hoeveel ice auto's we op die plaatsen 'betrappen'. Veel kan je niet doen, briefje gaan leggen doen we dan en personen aanspreken als we ze zien. Hebben sowieso al plaatstekort, als ons huis vol zit kunnen wij 400 personen ontvangen maar we hebben maar een 30 tal parkeerplaatsen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

Jij bent nog een nieuwe ev rijder.  :D

in mijn eerste jaar deed ik dat ook. Nu niet meer. 

Als ik voor privé zou reizen zou ik er ook niet naar zien, dan zijn er andere zaken die primeren en belangrijker zijn aan de hotelkeuze dan het al dan niet hebben van laadinfra.

Voor werk trips ligt dat anders imo, dan zijn dat lange dagen waar ik zo weinig mogelijk tijd wil verliezen met laden, en dient het hotel om s avonds laat tegen middernacht toe te komen, en om 7u terug te vertrekken. Dan heb ik liever een gereserveerde laadplek dan een fancy restaurant, en zwembad of gym of mooie ligging etc, maar dan wel s ochtends eerst nog een half uur moeten staan snelladen ergens langs de autostrade.

Net eens gekeken, ik mijn geval maakt het een verschil van ongeveer 40 min (als ik enkel laadtijd reken, ik werkelijkheid zal het meer zijn want extra stops betekent rondrijden/parkeren/inpluggen/uitpluggen/...), ofwel 1 kleine laadstop van 5 min in Vendenheim Frankrijk tov 2 stops (eentje s ochtends direct na vertrek hotel) van samen ongeveer 45 min. Wel, ik denk dat er in het bedrijfsleven absoluut geen probleem zou gemaakt worden om een paar tientallen euro te betalen om een laadplek te kunnen reserveren op hotel om zo 40 min (zal eerder bijna uur zijn) te winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een straat verder staat er sinds een kleine maand een nieuwe laadpaal. Geen mens die zich daar iets van aantrekt precies, gans de buurt parkeert zich op die plaatsen - behalve dan deze met een ev (die hier in de buurt bijna niet kunnen thuis laden) 🤦‍♂️. Nonchalance en egoisme… tot ze zelf ev zullen rijden…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag in Hasselt geweest. Stonden ook aan bijna alle laadpalen gewone auto's geparkeerd.

'gelukkig' aan 1 paal een plek er net voor vrij. Auto daar gezet en kabel was juuuuust lang genoeg. 🙈

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Cyrano.ak zei:

 

Quote

“Plots kan ik mijn laadpaal niet meer gebruiken”: duizenden gedupeerden na faillissement Powerdale

Dan heb je een laadpaal, maar kan je hem niet meer gebruiken omdat de app niet meer werkt. En die app is de enige toegang tot de laadpaal. Het overkomt honderden en wellicht zelfs duizenden eigenaren van een laadpaal van het merk Powerdale. “Alsof je een wasmachine koopt maar die niet meer kan gebruiken omdat de leverancier failliet is”, getuigt een gebruiker. Wat kunnen de gedupeerden nu doen?

Philippe Ghysens 19-02-24, 09:00 Laatste update: 19-02-24, 13:26
 
 
 
 
Dempen opheffen
 
01:23
 
 
 
 
 
00:18 / 01:49
 
 
 
 

Het faillissement van de Belgische laadpalenspecialist Powerdale dateert van vorig jaar, maar de gevolgen worden nu duidelijk. Gebruikers die thuis een laadinstallatie van Powerdale hebben staan, kunnen die plots niet meer bedienen. “Ik kreeg de melding in de app dat mijn account gedeactiveerd is”, zegt Laurens Tytgat (40) uit Kortrijk. “Ik krijg de app niet meer in gang. Ik heb ze verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar het lukt dus niet meer.”

 

De laadinstallatie is eigenlijk een bak met een laadkabel zonder knoppen of andere mogelijkheden tot bediening. Enkel met de app Nexxtmove kan dat. Als die app niet meer wil meewerken, is het einde verhaal. “Ik heb al geprobeerd de laadpaal te bedienen via de app van Mercedes, maar dat werkt niet”, zegt Laurens. Hij heeft hulp gezocht bij het Luxemburgs bedrijf Diego, dat het beheersplatform Nexxtmove van de Powerdale-palen heeft overgenomen, maar krijgt daar geen gehoor. “De website is volledig in het Frans en telefoneren heeft ook geen zin.”

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Ik heb zonnepane­len en een thuisbatte­rij en wil het laden optimaal spreiden. Dat kan nu niet meer

Laurens Tytgat, Gebruiker Powerdale-laadpaal

Altijd op maximaal vermogen

Een van de belangrijkste functies in de app is de mogelijkheid om het laadvermogen in te stellen. Er is de ‘economische modus’, waarbij de wagen laadt aan een laag vermogen van 2 tot 4 kw, en er is de ‘max modus’, waarbij de wagen aan tot wel 12 kw per uur kan laden. “Bij mij staat het laadvermogen nu standaard op ‘max’ en ik kan het niet meer veranderen”, zegt Laurens. “En dat wil ik niet. Ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij en wil het laden optimaal spreiden. Dat kan dus niet meer. Ik ben nu aan het overwegen om een nieuwe installatie te laten plaatsen.”

Wil je elke dag de HLN Ochtend nieuwsbrief van HLN ontvangen via e-mail?
 
 

Laurens Tytgat uit Kortrijk krijgt een foutmelding wanneer hij zijn elektrische wagen wil opladen.

 

Laurens Tytgat uit Kortrijk krijgt een foutmelding wanneer hij zijn elektrische wagen wil opladen. © Henk Deleu / RV

Ook andere eigenaren van een Powerdale-installatie zitten met de handen in het haar. Gebruiker Rudi Voets (55) uit Sint-Pieters-Leeuw laat ons weten dat hij zelfs geen laadsessie meer kan starten. “Ik moest altijd inloggen op de app om het laden te starten. Vermits de app niet meer werkt, kan ik de laadsessie dus niet initiëren. Ik zou mijn laadpaal toch wel moeten kunnen bedienen? Ik heb hem zelf aangekocht en laten installeren zonder dat er sprake was van een app die afhankelijk is van de leverancier. Alsof je dus een wasmachine koopt maar die niet meer zou kunnen gebruiken omdat de leverancier failliet is.” Op internet-fora zoals dat van Tweakers wordt vooral geklaagd over het gebrek aan communicatie van Diego. “Ze hebben ons nooit geïnformeerd over de overname en noch op hun website, noch op hun sociale media wordt informatie gegeven.”

50.000 laadpalen

Powerdale was een Belgisch bedrijf dat in 2003 werd opgericht. Volgens zakenkrant ‘De Tijd’ beheerde het beheersplatform Nexxtmove in ons land 50.000 laadpalen van Powerdale. In België gebruiken zo’n 850 bedrijven Nexxtmove om hun laad­palen en elektrische bedrijfswagens op te volgen en te garanderen dat de stroomfactuur bij de juiste persoon belandt. Dat betekent dat gebruikers die een bedrijfswagen hebben en thuis laden met een laadpaal van Powerdale, via het platform Nexxtmove de afgenomen stroom doorgeven aan hun werkgever die het dan verwerkt. De installatie van een Powerdale-laadinstallatie bij een privépersoon kostte drie jaar geleden 1.200 euro.

 

De laadinstallatie is niet met knoppen te bedienen, maar enkel met een app.

 

De laadinstallatie is niet met knoppen te bedienen, maar enkel met een app. © Henk Deleu

Het beheersplatform van de Powerdale-laadinstallaties werd overgenomen door de Luxemburgse maatschappij Encevo, die een aparte entiteit oprichtte met de naam Diego. Dat bedrijf legde de beheerders van laadpalen in bedrijven extra financiële kosten op, naar verluidt 60 euro per jaar. “De data van de slimme laadkabels en thuislaadpunten werden door Diego geblokkeerd voor wie de verhoogde commerciële kosten niet wenste te aanvaarden”, zo staat op de website van Stroohm, een Antwerps bedrijf dat onder meer laadpalen installeert. Stroohm betreurt het gebrek aan communicatie en een eenzijdige aanpassing van de commerciële voorwaarden.

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Als de gebruikers geen overeen­komst vinden met Diego, is de enige optie om een nieuwe laadpaal te plaatsen

Jochen De Smet, EV Belgium

Andere provider

Eigenaren van Powerdale zijn nu gebonden aan Diego voor het beheer van hun laadpaal. “Diego heeft de beheerders van laadpalen laten weten dat ze hun tarieven gingen verhogen, soms ging het om duizenden euro’s”, zegt Jochen De Smet van EV Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit in ons land. “Als die bedragen niet betaald werden, zou de samenwerking stopgezet worden.”

“Powerdale zou de mogelijkheid bieden om van provider te veranderen — zoals je van telefoonprovider kan veranderen — maar dat was nog niet rond toen het faillissement werd uitgesproken. De huidige laadpalen zijn dus afhankelijk van Nexxtmove. Als de gebruikers geen overeenkomst vinden met Diego, is de enige optie om een nieuwe laadpaal te plaatsen. Het is een spijtige zaak wat er met Powerdale gebeurd is, maar wat nu gebeurt is 100% de verantwoordelijkheid van Diego. We moeten hier ook lessen uit trekken en voorkomen dat gesloten box-systemen (waarbij de hardware maar met één systeem kan bediend worden, red.) nog in de markt geplaatst worden.” Bij Diego beloofde de CEO onze vragen te beantwoorden wanneer hij terug is van vakantie.

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Ugeken said:

Een straat verder staat er sinds een kleine maand een nieuwe laadpaal. Geen mens die zich daar iets van aantrekt precies, gans de buurt parkeert zich op die plaatsen - behalve dan deze met een ev (die hier in de buurt bijna niet kunnen thuis laden) 🤦‍♂️. Nonchalance en egoisme… tot ze zelf ev zullen rijden…

Waar woon jij weer?

Aja, in tolerant Gent zeker?

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Ugeken said:

Dat ze eerst zien dat hun eigen brol deftig werkt.

Stond aan een lader een paar maanden geleden. Moet je met hun app doen en QR code scannen. Ik scan de code. "Deze code komt niet overeen met een Smappee lader".

Ok dan :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met BMW App en MobilityPlus?

Waar ik werk staan er MobilityPlus laadpalen, de QR code daarop lijkt niet compatibel te zijn met BMW, dus ik vermoed dat de BMW laadpas dat ook niet zal zijn. Weinig zin om een extra abbo af te sluiten met hen en al helemaal niet aan die prijzen 

image.png.06efc6f394567eef2b4228a133a1e48f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid