Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

No idea, in mijn BMW App staat er "Scan & Charge - QR code bij een laadpaal scannen"

 

Dus dan doen we dat maar hé 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

TIL.

 

Zie het ook net, wist niet dat dat kon. Maar die QR code zal wel specifiek zijn voor de operator. Ik zou gewoon eens proberen met de BMW laadpas volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen in Nederland

:lolz:

 

Quote

 

Netbeheerder Stedin roept laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische auto's tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten. Dat geldt vooral voor stedelijke gebieden. Volgens de organisatie is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.

"Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet", zegt Stedin-topman Koen Bogers in een verklaring. "Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen."

Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.

Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net. "Het laden van auto's rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of 's nachts als het rustiger op het net is."

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag nog eens op ontdekkingstocht geweest, om wat dingen te testen die ik niet op de BMW navi zag staan.

Niet dat ik moest laden, maar ik stond op een parking in Nederland en daar stonden een paar laadpalen. De volle 11kW! Dacht me daar te zetten voor een uur of 3 terwijl ik gaan fietsen was. Ding van EVNet. Niet te zien in de BMW app, en op mijn andere laadpas reageerde hij ook niet. Dan maar de app geïnstalleerd. 

Ik scan de QR code en hij wist (weer ... zoals bij Smappee ...) niet over welke lader het ging, alleen kon ik hem wel manueel selecteren. Alright, dat spel ondersteunt Apple Pay en de hele mikmak, dus ik zeg "laadsessie beginnen". Dat spel gooit direct een betaalverzoek van 30 euro op mijn scherm. Eh misschien toch maar niet? :lolz:

Me dan maar verzet naar een gewone plaats. 

Kom 3 uur later terug, en ik zie de lokale "handhaving" daar rondlopen op de parking en een boete uitdelen aan een ICE Volvo die daar stond op een plaats om EV's te laden. Er wordt daar dus weldegelijk op gecontroleerd. Was voor de rest trouwens een gratis parking. Geen ticketje nodig.

Op weg naar huis eraf gereden op de Aire de Verlaine op de E42, Q8, tussen Luik en Namen. Daar staan 2 laders:image.jpeg

 

De rechtse heeft de meest bizarre aansluiting ooit gezien. Eoa gigantische ronde stekker. Geen idee wat je daarmee moet laden, maar iig geen auto :lolz:

 

Dan de linkse eens bekeken. Daar heb je dus (weer) een app voor nodig. "Q8 electric". Effe geïnstalleerd om te kijken wat en hoe. Die paal zat daar gewoon zelfs niet in :lolz:

 

Moraal van het verhaal: blijf gewoon bij de palen die je ziet in je GPS. Al de rest staat er precies enkel voor de show ofzo.

 

Oja, vandaag ook voor het eerst tot onder 10% batterij gereden. Ja man ... die auto gaat dan precies in paniek modus. Je wordt echt gespamd met popups, waarschuwingen, stemberichten, gps berekeningen .... en dat stopte maar niet :lolz:

Dan die onnozele voice assistant, begint te zagen over of ze een route moet berekenen naar een laadpaal. Ik druk op "cancel" en ipv het daar bij te laten begint die een heel verhaal af te rammelen over dat indien ik alsnog zou willen naar een laadpaal rijden ik dat altijd op een later tijdstip kan vragen. Djeez ... hou je bek ...

Vooral omdat die dat 5 minuten later opnieuw begon te doen :fp:

Ja ik weet dat ik nog 40km range heb, maar ik weet ook dat ik binnen 15km thuis ben. Laat me gerust ...

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, ir_fuel zei:

Vandaag nog eens op ontdekkingstocht geweest, om wat dingen te testen die ik niet op de BMW navi zag staan.

Niet dat ik moest laden, maar ik stond op een parking in Nederland en daar stonden een paar laadpalen. De volle 11kW! Dacht me daar te zetten voor een uur of 3 terwijl ik gaan fietsen was. Ding van EVNet. Niet te zien in de BMW app, en op mijn andere laadpas reageerde hij ook niet. Dan maar de app geïnstalleerd. 

Ik scan de QR code en hij wist (weer ... zoals bij Smappee ...) niet over welke lader het ging, alleen kon ik hem wel manueel selecteren. Alright, dat spel ondersteunt Apple Pay en de hele mikmak, dus ik zeg "laadsessie beginnen". Dat spel gooit direct een betaalverzoek van 30 euro op mijn scherm. Eh misschien toch maar niet? :lolz:

Me dan maar verzet naar een gewone plaats. 

Kom 3 uur later terug, en ik zie de lokale "handhaving" daar rondlopen op de parking en een boete uitdelen aan een ICE Volvo die daar stond op een plaats om EV's te laden. Er wordt daar dus weldegelijk op gecontroleerd. Was voor de rest trouwens een gratis parking. Geen ticketje nodig.

Op weg naar huis eraf gereden op de Aire de Verlaine op de E42, Q8, tussen Luik en Namen. Daar staan 2 laders:image.jpeg

 

De rechtse heeft de meest bizarre aansluiting ooit gezien. Eoa gigantische ronde stekker. Geen idee wat je daarmee moet laden, maar iig geen auto :lolz:

 

Dan de linkse eens bekeken. Daar heb je dus (weer) een app voor nodig. "Q8 electric". Effe geïnstalleerd om te kijken wat en hoe. Die paal zat daar gewoon zelfs niet in :lolz:

 

Moraal van het verhaal: blijf gewoon bij de palen die je ziet in je GPS. Al de rest staat er precies enkel voor de show ofzo.

 

Oja, vandaag ook voor het eerst tot onder 10% batterij gereden. Ja man ... die auto gaat dan precies in paniek modus. Je wordt echt gespamd met popups, waarschuwingen, stemberichten, gps berekeningen .... en dat stopte maar niet :lolz:

Dan die onnozele voice assistant, begint te zagen over of ze een route moet berekenen naar een laadpaal. Ik druk op "cancel" en ipv het daar bij te laten begint die een heel verhaal af te rammelen over dat indien ik alsnog zou willen naar een laadpaal rijden ik dat altijd op een later tijdstip kan vragen. Djeez ... hou je bek ...

Vooral omdat die dat 5 minuten later opnieuw begon te doen :fp:

Ja ik weet dat ik nog 40km range heb, maar ik weet ook dat ik binnen 15km thuis ben. Laat me gerust ...

altijd wel een avontuur seg. Ik zie mijn ouders of vele andere daar al staan...een app installeren?? hoe da? apple pay?? wat is dat?

tis te hopen dat dat binnen 10 jaar toch wel wat gestroomlijnd is.

Ook wel vervelend van die actieradius. Zelfs op/onder 0 km kan je vaak nog 20 a 30 km rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, tuscani said:

stond je gps aan? dan zou ze misschien gezwegen hebben. :D

 

Die werd helemaal zot. Ik heb die moeten afzetten. Dat spel bleef me maar een omweg van 20 minuten aansmeren naar eoa DC charger, en ondertussen was die nog mijn batterij aan het preconditionen zag ik (dus gewoon energie aan het verstoken voor niks, gelukkig is daar een icoon voor tegenwoordig), aja want je mag dus niet met minder dan 10% ergens aankomen blijkbaar :lolz:.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Liquid Li0n said:

altijd wel een avontuur seg. Ik zie mijn ouders of vele andere daar al staan...een app installeren?? hoe da? apple pay?? wat is dat?

Eh, ik vond dat net een voordeel. Ik ging daar niet een app gaan installeren en mij dan nog gaan amuseren met het registreren van een kredietkaart of koppelen aan SEPA of weet ik veel wat. 

Enfin, uiteindelijk boeide het niet, het marcheerde toch niet.

Dat is effectief wel erg, je kan aan "alle publieke palen" laden zogezegd, maar er zijn een aantal providers die de boel compleet dicht draaien en enkel via hun eigen omgeving/app werken, en dan werkt het nog niet.

Aja en support bij Travel Card daar moet je niet op rekenen. Die beweren 100% dekking te hebben, en telkens ik hun een paal doorstuur waar het niet werkt word ik afgewimpeld met "bel eens naar het nummer dat erop staat". Wat is dat voor service ... als je beweert 100% dekking te hebben en het werkt niet lijkt het me van het minste van zelf eens op zoek te gaan naar het hoe en het waarom, want als ik ga bellen gaat die niet ineens magisch beginnen functioneren. Je zou toch verwachten dat daar iemand zit die zich daar mee bezig kan houden. Iemand zal toch de contracten met al die providers regelen denk ik?

Ik overweeg serieus van als mijn kar een jaar oud is die Travel Card op te zeggen en enkel met de BMW laadpas te werken. Daar is het tenminste duidelijk. Staat de lader op de GPS dan werkt hij met die kaart.

 

Trouwens, onder weg nog een mooie gezien. Een laadpaal van Allego (50kW DC). Bezet want er had daar ene zijne Taycan geparkeerd, niet ingeplugd ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

 

Trouwens, onder weg nog een mooie gezien. Een laadpaal van Allego (50kW DC). Bezet want er had daar ene zijne Taycan geparkeerd, niet ingeplugd ...

die was misschien gewoon aan jet wachten tot de boel afgekoeld was om te kunnen laden :D

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Die werd helemaal zot. Ik heb die moeten afzetten. Dat spel bleef me maar een omweg van 20 minuten aansmeren naar eoa DC charger, en ondertussen was die nog mijn batterij aan het preconditionen zag ik (dus gewoon energie aan het verstoken voor niks, gelukkig is daar een icoon voor tegenwoordig), aja want je mag dus niet met minder dan 10% ergens aankomen blijkbaar :lolz:.

De mijne is sinds gisteren meldingen op mijn gsm  aan het sturen omdat mijn batterij op 25%staat.  "Dat ik hem moet opladen, omdat hij onder de helft zit." :D is ook sinds de update van vorige week. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Die werd helemaal zot. Ik heb die moeten afzetten. Dat spel bleef me maar een omweg van 20 minuten aansmeren naar eoa DC charger, en ondertussen was die nog mijn batterij aan het preconditionen zag ik (dus gewoon energie aan het verstoken voor niks, gelukkig is daar een icoon voor tegenwoordig), aja want je mag dus niet met minder dan 10% ergens aankomen blijkbaar :lolz:.

Je kan instellen vanaf welk % hij laadvoorstellen moet doen. Je kan dat op 5 zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, tuscani zei:

De mijne is sinds gisteren meldingen op mijn gsm  aan het sturen omdat mijn batterij op 25%staat.  "Dat ik hem moet opladen, omdat hij onder de helft zit." :D is ook sinds de update van vorige week. 

 

Dus duidelijk dat er de laatste tijd veel EV met platte batterij opgehaald moesten worden volgens mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, d_s zei:

Dus duidelijk dat er de laatste tijd veel EV met platte batterij opgehaald moesten worden volgens mij.

 

Of dat ze idd de sc tijd willen spreiden.  Dat je eerder korte laadbeurten doet ipv langere tijd ze bezet houden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, tuscani zei:

Of dat ze idd de sc tijd willen spreiden.  Dat je eerder korte laadbeurten doet ipv langere tijd ze bezet houden. 

Zou idd ook kunnen maar met die snelladers moet je er nu toch ook niet lang staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

De mijne is sinds gisteren meldingen op mijn gsm  aan het sturen omdat mijn batterij op 25%staat.  "Dat ik hem moet opladen, omdat hij onder de helft zit." :D is ook sinds de update van vorige week. 

 

Je krijgt die melding enkel als je idd onder een bepaald percentage zit, en als de wagen thuis staat (een soort van reminder "je bent thuis en de batterij staat laag, vergeet de auto niet in te pluggen")

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, d_s zei:

Dus duidelijk dat er de laatste tijd veel EV met platte batterij opgehaald moesten worden volgens mij.

 

Raar maar waar maar bij een EV gebeurt dat niet vaak, dat mensen echt plat rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Speedhunter zei:

Raar maar waar maar bij een EV gebeurd dat niet vaak, dat mensen echt plat rijden. 

Gebeurt.

En waarom denk je dat dat niet vaak gebeurt? Heb je daar cijfers van? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

Gebeurt.

En waarom denk je dat dat niet vaak gebeurt? Heb je daar cijfers van? 

Dank voor de correctie.

Heb dat ergens gelezen van een wegenhulpfirma. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt zodanig weinig dat de ANWB in Nederland al mobiele oplaadpunten heeft (aanhangertjes met een batterijpack, vermoed ik), die op een korte tijdspanne een EV kunnen bijladen, zodat die tot aan de dichtsbijzijnde laadpaal kan strompelen.

 

Een elektrische wagen mag je ook niet slepen, dus, als die moeten getakeld worden, is het met een plateau-wagen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:

Een elektrische wagen mag je ook niet slepen, dus, als die moeten getakeld worden, is het met een plateau-wagen te doen.

Zo zijn ze mijn dieselwagen zonder diesel ook komen takelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Zo zijn ze mijn dieselwagen zonder diesel ook komen takelen.

ik heb daar zelf een jerrycannetje diesel ingekapt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ex-Mooseman zei:

ik heb daar zelf een jerrycannetje diesel ingekapt. 

Ik de tweede keer ook. De eerste keer niet zo veel zin in een wandeling langs de E19.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doe je dat in België ... zonder diesel vallen op de snelweg. Dat is toch gewoon je eigen schuld dan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid