Ga naar inhoud

Porsche 911 Sport Classic


Audi S8

Aanbevolen berichten

Op 14/10/2022 om 15:25, -Fred- zei:

Ik ben ervan overtuigd dat een GTS met PTS kleur en de juiste opties op termijn meer waard is dan de zoveelste "limited" edition.

Hangt er van af wat je bedoelt met “limited” edition.

Meer dan een Black Edition: absoluut.

Meer dan een (bv) Heritage design edition of Belgien Legend Edition: zou ik geen geld op durven zetten.

Meer dan een genummerde mondiale uitvoering zoals een SC? No way.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/10/2022 om 14:56, ir_fuel zei:

Je wil echt die centerlocks niet als je ook gewoon 5 bouten kunt krijgen.

mvg

een ervaringsdeskundige.

Waarom? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jules_W zei:

Waarom? 

Hij heeft nog een 997 Mk.II GT3 gehad met de eerste CL, die je nog extreem zwaar moest aanhalen, ik dacht 600 of 800 Nm, zoiets. Dus een knoert van een momentsleutel nodig met een buis er nog op, om dat op je eentje vast te kunnen zetten. En dan zat je nog met 't risico dat je je enige wielmoer scheef op den draad stak en zo alles naar de vaantjes trok ook.

Ondertussen zijn de CL wel geëvolueerd naar een al wat aanvaardbaarder aanhaalmoment (als ik me niet vergis) maar nog altijd blijft het eigenlijk voor wegtoepassingen nutteloos. Sommigen van ons wisselen zelf al graag eens de wielen en dan ben je eigenlijk véél makkelijker gesteld als je een gewone 5-lug oplossing hebt. De enige plaats waar zo'n centerlock een voordeel heeft, is in de racerij, waar men zeer snel de wielen moet kunnen wisselen in een wedstrijd. Voor gebruik op de openbare weg is er nul komma nul (objectief) voordeel.

Dus: als je de keuze hebt (b.v. op een 992 turbo) dan raadt hij de gewone 5-lug aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Als je winterwielen wil steken, ben je ook erg beperkt in je keuze. 

Gewoon Porsche-velgen steken. Doe je toch bij een Porsche met 5-lug ook? Je gaat toch geen setje Auto5-velgjes monteren in de winter?
Porsche eist trouwens Porsche-velgen en N-spec banden als je je garantie wil houden. En ze bieden wintersets aan voor elk model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, gTa zei:

Hij heeft nog een 997 Mk.II GT3 gehad met de eerste CL, die je nog extreem zwaar moest aanhalen, ik dacht 600 of 800 Nm, zoiets. Dus een knoert van een momentsleutel nodig met een buis er nog op, om dat op je eentje vast te kunnen zetten. En dan zat je nog met 't risico dat je je enige wielmoer scheef op den draad stak en zo alles naar de vaantjes trok ook.

Ondertussen zijn de CL wel geëvolueerd naar een al wat aanvaardbaarder aanhaalmoment (als ik me niet vergis) maar nog altijd blijft het eigenlijk voor wegtoepassingen nutteloos. Sommigen van ons wisselen zelf al graag eens de wielen en dan ben je eigenlijk véél makkelijker gesteld als je een gewone 5-lug oplossing hebt. De enige plaats waar zo'n centerlock een voordeel heeft, is in de racerij, waar men zeer snel de wielen moet kunnen wisselen in een wedstrijd. Voor gebruik op de openbare weg is er nul komma nul (objectief) voordeel.

Dus: als je de keuze hebt (b.v. op een 992 turbo) dan raadt hij de gewone 5-lug aan.

Plus dat als je naar een bandencentrale gaat voor je winterbanden, je het risico loopt dat ze niet correct aangespannen zijn en je je wiel kan kwijtraken. 

Meerdere klanten gehad die het voor hadden, wielen zaten allemaal los. Wel geen enkel die ze kwijt geraakt is gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Challazer zei:

Plus dat als je naar een bandencentrale gaat voor je winterbanden, je het risico loopt dat ze niet correct aangespannen zijn en je je wiel kan kwijtraken. 

Meerdere klanten gehad die het voor hadden, wielen zaten allemaal los. Wel geen enkel die ze kwijt geraakt is gelukkig. 

Bouten te weinig of bandendruk op 3 bar. Allemaal meegemaakt 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weegt een center lock systeem niet meer ook, dan gewoon 5 boutjes? Maw: 't is een groot nadeel in onafgeveerde massa....

Lang leve 5 studs ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/16/2022 at 11:26 AM, Jules_W said:

Waarom? 

Het heeft NUL voordelen, en een hele hoop nadelen.

@gTa heeft er een deel opgesomd. Een ander probleem is ook dat als de beunhaas van de bandencentrale (of de depannage in een achterlijk gat zoals Frankrijk) er niks van kent hij die speciale dop gewoon op zijn slagmoersleutel gooit met alle gevolgen.

Het systeem zoals het bij Porsche bestaat doet niks beter dan een systeem met 5 bouten, behalve "de looks".

Ik heb op mijn GT3 Cup echte centerlocks gehad. Dat is zoals het hoort te zijn. Gewoon een moer erop knallen met de slagmoersleutel (op minder koppel dan die straatdingen trouwens!), en dan een borgpin door de as en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ICM zei:

En ja, dat is objectief meetbaar!

De gewichtsbesparing zal mogelijks ook wel meetbaar zijn.
En in theorie heeft dat dus wél voordelen, o.a. qua veer-/dempingscomfort, evt. qua wegligging, enz.

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PJH zei:

Weegt een center lock systeem niet meer ook, dan gewoon 5 boutjes? Maw: 't is een groot nadeel in onafgeveerde massa....

Lang leve 5 studs ❤️

Ah kijk, zelfs officieel nádeel dan naar comfort en wegligging toe, ook. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, het begint al met de doppen die erop zitten. Haal die center caps er eens af zonder de moer te beschadigen :lolz:Die spullen zitten door de warmte muurvast (zit een dichtingsring op), en het minste dat je wat hard materiaal gebruikt om eronder te prullen heb je schade in de zachte alu van de moer. Heb er zelf al een aantal gesloopt ook die gewoon plooiden ipv er mooi uit te komen. Had er destijds 4 in reserve liggen "just in case".

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, gTa zei:

Gewoon Porsche-velgen steken. Doe je toch bij een Porsche met 5-lug ook? Je gaat toch geen setje Auto5-velgjes monteren in de winter?
Porsche eist trouwens Porsche-velgen en N-spec banden als je je garantie wil houden. En ze bieden wintersets aan voor elk model.

Nee, je gaat inderdaad geen aftermarket velgen steken op een Porsche (al kan ik je wel idioten noemen die dat wel zouden doen).

Het beperkt wel je keuze serieus. Want er zijn niet zoveel modellen van velgen met central lock. (En de meeste zijn niet echt mooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, The Swede zei:

Nee, je gaat inderdaad geen aftermarket velgen steken op een Porsche (al kan ik je wel idioten noemen die dat wel zouden doen).

Niet altijd idioten. Er is ook deftig aftermarket materiaal. Niet alles wat niet OEM is, is brol.

Maar ik snap waar je op doelt.

37 minuten geleden, The Swede zei:

Het beperkt wel je keuze serieus. Want er zijn niet zoveel modellen van velgen met central lock. (En de meeste zijn niet echt mooi).

Vind ik niet. Gewoon de standaardvelg alleen al, zowel op turbo als op GT3 b.v. zijn die toch maf mooi?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, The Swede said:

Nee, je gaat inderdaad geen aftermarket velgen steken op een Porsche (al kan ik je wel idioten noemen die dat wel zouden doen).

 

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/10/2022 om 15:51, The Swede zei:

Ik denk dat je voorbijgaat aan de filosofie van deze wagen. Dit is een klassieke 911 voor de begoede fijnproever die iets speciaals, smaakvol en discreet wil. Niet een GT3 of GT2 voor de meer hardcore (of m'as-tu vu) klant. 

Vergeet jij niet gewoon dan een manuele GT3 touring perfect hetgeen is jij zoekt...

Ofwel ga je voor dat en heb je wat je wil, ofwel ga je voor een mauele S met je opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Nee, je gaat inderdaad geen aftermarket velgen steken op een Porsche (al kan ik je wel idioten noemen die dat wel zouden doen).

Ik ben zo'n idioot. 😆

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Niet altijd idioten. Er is ook deftig aftermarket materiaal. Niet alles wat niet OEM is, is brol.

Maar ik snap waar je op doelt.

Vind ik niet. Gewoon de standaardvelg alleen al, zowel op turbo als op GT3 b.v. zijn die toch maf mooi?

Nee, klopt. Als ik het over aftermarket heb, dan heb ik het over velgen die afbreuk doen aan de wagen. Een BMW met Alpina velgen is geen probleem. Maar ik heb het over maroeftoestanden (zoals ik er op AF destijds en hier wel nog es zie. Gelukkig minder en minder).

De velg van de GT3 valt idd wel mee. De zwarte dubbele vijfspaaks van de Turbo S en de GTS, vind ik spuuglelijk. Maar da's een kwestie van smaak.

Feit blijft dat je met je center lock erg beperkt bent in je keuze. Dat was eigenlijk mijn punt. (plus het feit dat je inderdaad niet overal een mechanieker kan vinden die ermee omgaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik ben zo'n idioot. 😆

 

Je bent al veel gebeterd. Er steken onder je 992 geen aftermarkets :D   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid