Ga naar inhoud

BMW 330e VS BMW 330d?


-Fred-

Aanbevolen berichten

2 hours ago, WoKe said:

My 2c, ... als je de wagen op een vennootschap gaat kopen en hij gewoon als daily moet dienen dan zou je gek zijn om de diesel te nemen.

Het verschil in aftrekbaarheid (52% tov 100%) en het hogere VAA ... om dan uiteindelijk met een 3-reeks 6-cylinder diesel te rijden ipv een 3-reeks 4-cylinder benzine ... lijkt me nogal duur 'rijplezier'

Akkoord. Je moet idd ‘zot’ zijn om de 330d te kiezen. Zot zijn doet natuurlijk geen zeer en de 330d zal effectief wel de iets fijnere auto zijn om mee te rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Phil zei:

Akkoord. Je moet idd ‘zot’ zijn om de 330d te kiezen. Zot zijn doet natuurlijk geen zeer en de 330d zal effectief wel de iets fijnere auto zijn om mee te rijden.

en nu dat we het nog kunnen. Binnen 10 jaar ben ik eens benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zitten nog op autominded, heb de indruk dat het hier soms boekhoudersminded is 🙂  Begrijp het wel hoor, 300 euro per maand is veel geld, langs andere kant veronderstel ik dat het daar niet zal op aankomen, anders zijn er ook goedkopere alternatieven op de markt die hier niet als kanshebbers vermeld werden 

Ik volg @Liquid Li0n....het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat je van een romige 6 cylinder kan genieten.  Als het taxatie verschil niet onoverkomelijk is go for it...Indien wel is ook de 330e zeker geen slechte keuze

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, berengun zei:

we zitten nog op autominded, heb de indruk dat het hier soms boekhoudersminded is 🙂  Begrijp het wel hoor, 300 euro per maand is veel geld, langs andere kant veronderstel ik dat het daar niet zal op aankomen, anders zijn er ook goedkopere alternatieven op de markt die hier niet als kanshebbers vermeld werden 

Ik volg @Liquid Li0n....het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat je van een romige 6 cylinder kan genieten.  Als het taxatie verschil niet onoverkomelijk is go for it...Indien wel is ook de 330e zeker geen slechte keuze

Toch grappig hoe hier op AM soms over geld gesproken wordt. Het gemiddelde nettoloon in Vlaanderen is geen €2.000. Dan even gaan voor '€300 euro is niets voor wat rijplezier'

Dat gaat dan nog puur over VAA, de diesel is duurder voor de zaak ook. 

Nu, neemt voor mij niet weg dat ik ook zou twijfelen om een 30d te nemen ipv een 30e.

Oh ja, gisteren vergeten mijn 30e in te pluggen, vandaag 150km gedaan met wisselend gebruik (e40, dorpskern, tunnels in Brussel, file op de e40 deze ochtend en avond,...) en kwam op 6.7l/100km.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/8/2022 om 12:43, -Fred- zei:

Tja geen oplaadmogelijkheden... Ik dacht dat je een laadpaal nodig had en een zwaardere aansluiting. Blijkbaar is een gewoon stopcontact al genoeg, in principe kan iedereen dan opladen thuis of op het werk. Maar voor de rest komt mijn profiel volgens mij ook meer overeen met dat van een dieselrijder dan van een hybride, maar dat is van veel mensen zo...

Mijne pa heeft ne 740e en laad die altijd op aan het stopcontact, lukt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Toch grappig hoe hier op AM soms over geld gesproken wordt. Het gemiddelde nettoloon in Vlaanderen is geen €2.000. Dan even gaan voor '€300 euro is niets voor wat rijplezier

Ja alles in perspectief we spreken toch over auto’s van +60000 euro vandaar mijn opmerking 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn eerste hybride ervaring opgedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat fijner vond dan ik verwacht had. Dat elektrisch rijden is nog niet zo vervelend als ik dacht. De verpakking hielp hier ook wel bij. Het is ineens een stuk leuker als je er eentje uitkiest in tanzanite blauw met cognac zetels en carbon inleg 🤤.

De rit was echter te kort op alles te kunnen uitproberen. De 4 cilinder heeft maar een paar keer moeten bijspringen, maar van dat rauw geluid wordt je niet erg blij van. 


Binnenkort volgt wellicht een uitgebreidere testrit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tommie zei:

Op de vennootschap. Je VAA is privégeld he.

ik weet niet voor @-Fred- ,want hij moet het tenslotte kopen en betalen, maar ik vraag me af hoeveel mensen een boterham minder zullen eten als ze wat meer VAA zullen gaan betalen. Dat gaat er imo geen enkele zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaalde nu 930 Euro VAA, ook niet bepaald min, en ben in die periode inderdaad niet afgevallen :D. Blijft natuurlijk wel zuur geld, en uiteindelijk was die SQ5 ook een zware auto die niet bepaald speels te rijden viel. Mag je van een suv ook niet verwachten.

Vandaag opnieuw op stap met een 330e en eerlijk is eerlijk, ik ben opnieuw aangenaam verrast. Freude am fahren is er zeker, maar echt speels wordt het niet. Deze keer was ie niet opgeladen, en toch rijdt ie regelmatig elektrisch weg tot bepaalde snelheid. De overhang tussen benzine en elektrisch is bij rustig rijden amper voelbaar. Je merkt het zodanig weinig op dat ik moest checken op het scherm in welke modus ik aan het rijden was.

Als je echt sportief wil rijden langs binnen dan is het wel vervelend dat ie telkens de switch maakt. Het is pas in sport+ dat je puur op benzine kan rijden. Als daily kan ik me best vermaken met deze auto. Het valt me op dat ik automatisch rustiger/ relaxter rijd. Ik moet toch mijn mening herzien. Onbekend is onbemind zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, -Fred- zei:

Als je echt sportief wil rijden langs binnen dan is het wel vervelend dat ie telkens de switch maakt. Het is pas in sport+ dat je puur op benzine kan rijden. Als daily kan ik me best vermaken met deze auto. Het valt me op dat ik automatisch rustiger/ relaxter rijd. Ik moet toch mijn mening herzien. Onbekend is onbemind zeker?

Sport individual instellen op motor in sport en versnellingsbak op comfort. Zo doe ik het om bewust op benzine te rijden. Of battery control hoog zetten.

De eerste optie is voor mij meestal de setting op de snelweg, anders durft de batterij wel wat range verliezen op hellingen of bij versnellen/vertragen. Zeker als je op Waze rijdt is dat jammer, wanneer je op de ingebouwde GPS rijdt dan gaat hij slimmer om met de beschikbare capaciteit.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, -Fred- zei:

Ik betaalde nu 930 Euro VAA, ook niet bepaald min, en ben in die periode inderdaad niet afgevallen :D. Blijft natuurlijk wel zuur geld, en uiteindelijk was die SQ5 ook een zware auto die niet bepaald speels te rijden viel. Mag je van een suv ook niet verwachten.

Vandaag opnieuw op stap met een 330e en eerlijk is eerlijk, ik ben opnieuw aangenaam verrast. Freude am fahren is er zeker, maar echt speels wordt het niet. Deze keer was ie niet opgeladen, en toch rijdt ie regelmatig elektrisch weg tot bepaalde snelheid. De overhang tussen benzine en elektrisch is bij rustig rijden amper voelbaar. Je merkt het zodanig weinig op dat ik moest checken op het scherm in welke modus ik aan het rijden was.

Als je echt sportief wil rijden langs binnen dan is het wel vervelend dat ie telkens de switch maakt. Het is pas in sport+ dat je puur op benzine kan rijden. Als daily kan ik me best vermaken met deze auto. Het valt me op dat ik automatisch rustiger/ relaxter rijd. Ik moet toch mijn mening herzien. Onbekend is onbemind zeker?

Dat is vroeger moest ik er ook niks van weten maar na enkele ritjes was ik wel overtuigd van het PHEV gebeuren. Rijden met alleen een verbrandingsmotor is terug gaan in de tijd, dat gevoel heb je toch. Ook geen gedoe met laadstress bij een PHEV, ook niet onbelangrijk. Beste van beide werelden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een indicatie van het verbruik. Pakweg 10000km op 30000 waren er op de autostrade denk ik. Is ook xDrive. Vooral het verschil in afstelling ophanging ‘sport’ en ‘elektrisch’ is iets te groot naar mijn zin. Tenzij dat ergens bewust is gedaan om rustig elektrisch rijden te stimuleren. Want gewoon eleltrisch rijden stuurt het wat als een boot.

C67F7E71-5635-4591-BF56-FE06C8B600DD.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/8/2022 om 17:10, berengun zei:

we zitten nog op autominded, heb de indruk dat het hier soms boekhoudersminded is 🙂  Begrijp het wel hoor, 300 euro per maand is veel geld, langs andere kant veronderstel ik dat het daar niet zal op aankomen, anders zijn er ook goedkopere alternatieven op de markt die hier niet als kanshebbers vermeld werden 

Ik volg @Liquid Li0n....het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat je van een romige 6 cylinder kan genieten.  Als het taxatie verschil niet onoverkomelijk is go for it...Indien wel is ook de 330e zeker geen slechte keuze

Hoeveel van die EV en PHEV die er hier op het forum zijn, zijn of worden louter gekocht omwille van het fiscale en dat zijn hier vaak auto's van 100.000 euro en meer. Die moeten ook geen boterham minder eten moesten ze een soortgelijke wagen met gewone verbrandingsmotor gekocht hebben. Maar met het verschil in VAA kan je privé al iets leuk kopen (al dan niet om mee te rijden).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, d_s zei:

Hoeveel van die EV en PHEV die er hier op het forum zijn, zijn of worden louter gekocht omwille van het fiscale en dat zijn hier vaak auto's van 100.000 euro en meer. Die moeten ook geen boterham minder eten moesten ze een soortgelijke wagen met gewone verbrandingsmotor gekocht hebben. Maar met het verschil in VAA kan je privé al iets leuk kopen (al dan niet om mee te rijden).

En vooral, hoeveel missen 'wat ze niet gekocht hebben'. De meesten vinden het (stuk) elektrisch rijden aangenamer dan het stuk genot dat ze op hebben gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ondertussen heb ik zo'n 3k km's extra op de teller gezet en kan ik melden dat het leven met een 330e helemaal nog zo slecht niet is. Ik had verwacht dat ik me enorm zou moeten aanpassen, maar ik heb die dikke 6 cilinder eerlijk gezegd nog niet gemist. Uiteraard zal de 330d de leukere keuze zijn, maar tegen mijn verwachtingen doet die 4 cilinder nafte het heel goed. De e boost zorgt ervoor dat je in elke situatie koppel genoeg hebt, waardoor je eigenlijk wel het karakter van een diesel evenaart. Met dat verschil dat je een hoger toerenbereik hebt.

In de openingspost was ik erg twijfelachtig tegenover heel het hybrideverhaal, maar tegenwoordig kijk ik daar toch anders naar. Na de vele commentaren en rijtesten was ik van mening dat het extra gewicht van de batterijen zou zorgen voor een neutraal weggedrag zonder veel verfijning, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik rondrij met een obese 3 reeks. Als ik morgen met een gewone 3 reeks zou rijden dan zal dat verschil wellicht direct opvallen, maar ik heb het bijzonder naar mijn zin. Ik kom natuurlijk ook wel van een zware suv. Als ik dat dan vergelijk dan voelt de 3 veel speelser en directer aan, wat me meer doet twijfelen over sportieve suv's dan over hybrides... Ik voel me veel meer betrokken aan het stuur. Op zich is het voor mij een stap terug, maar zo voelt het alleszinds niet aan.

Het enige waar ik me soms aan stoor is de beperkte range. Voor mijn dagelijks traject lukt het net om met één laadbeurt heen en weer te rijden naar mijn werk. Van zodra je daarvan afwijkt, kom je snel elektriek te kort. En dan is het wel vervelend dat hij zo snel schakelt tussen elektrisch en benzine

 

 

 

IMG_6425.jpg

IMG_6427.jpg

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel opvallend dat er velen uit liefhebberij geen fan zijn van ev, want geen geur en sound meer. Maar wie dan naar hybride gaat, klaagt vooral dat het ev aandeel van de wagen te klein is en vaak (hier niet expliciet) dat de ice net afbreuk doet aan het geheel. 

Doet toch vermoeden dat ev rijden op zich geen straf moet zijn en wel enige vorm van beleving geeft, of toch een beleving die voor dagelijks gebruik fijner is dan wat een doorsnee ice wagen (Passat 2.0tdi of 320d) schaft. Dat maakt de toegeving (range) mss toch wel dragelijker dan wat soms ingeschat wordt. 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me ook al luidop afgevraagd hoe ik na mijn recente openbaring zou staan tov een EV.

Onlangs een korte rit gemaakt in een vw ID3 en vond het toch een rare ervaring. Ik moet er wel bijzeggen dat ik ronduit gechoqueerd was hoe de afwerking en algemene bouwkwaliteit was van die auto... Dat helpt in zo'n geval niet echt aan het imago. Het is zoiezo ook niet het type wagen die me interesseert, maar wel mijn eerste full electric ervaring. Ben wel benieuwd hoe een i4 rijdt. Dat lijkt me een betere vergelijking 🙂

Op dit moment is er gewoon nog niet echt een EV op de markt die me aanspreekt. Waarom is er geen EV met de prestaties van een 330i en een deftige range. Wat ben je in godsnaam met 400+ pk in een EV. Na twee stoplichtsprintjes mag je een reispilleke pakken...

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik heb me ook al luidop afgevraagd hoe ik na mijn recente openbaring zou staan tov een EV.

Onlangs een korte rit gemaakt in een vw ID3 en vond het toch een rare ervaring. Ik moet er wel bijzeggen dat ik ronduit gechoqueerd was hoe de afwerking en algemene bouwkwaliteit was van die auto... Dat helpt in zo'n geval niet echt aan het imago. Het is zoiezo ook niet het type wagen die me interesseert, maar wel mijn eerste full electric ervaring. Ben wel benieuwd hoe een i4 rijdt. Dat lijkt me een betere vergelijking 🙂

Op dit moment is er gewoon nog niet echt een EV op de markt die me aanspreekt. Waarom is er geen EV met de prestaties van een 330i en een deftige range. Wat ben je in godsnaam met 400+ pk in een EV. Na twee stoplichtsprintjes mag je een reispilleke pakken...

Euhm...

i4 eDrive40. 330pk, 590km WLTP. 

i4 eDrive35. 286pk, 484km WLTP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, had ik nog niet eens aan gedacht. Zat meer met de m50 in mijn hoofd. De EV's heb ik eerlijk gezegd ook altijd een beetje gemeden. Net zoal ik dat deed met hybrides...

WLTP waardes zijn feitelijk wat ik in de praktijk ,gecombineerd ,haal met mijn hybride. Is dat in de praktijk ook haalbaar?

Zou wel eens een vergelijkende test willen zien tussen 330i, 330e, i4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid