Ga naar inhoud

BMW 330e VS BMW 330d?


-Fred-

Aanbevolen berichten

Wij hebben een F30 LCI 330E van 2018 of 19 staan, als wagen voor mijn moeder. Ze is heel weinig bezig met auto's, maar rijdt zeer graag met de 330e. Door de instant gasrespons van de elektrische motor heeft ze het gevoel dat het een zeer vlotte auto is.
Persoonlijk vind ik de 330E een zeer aangename auto om mee te rijden, al kan het ons allemaal thuis nogal storen dat de start/stop niet uit te schakelen is. Als je bijvoorbeeld staat te schuiven voor de lichten gaat de benzinemotor zeer vaak aan en uit (op normale en "save battery" stand). Als je eens een beetje sportiever rijdt, voelt het ook niet goed als de motor plots afslaat bij de lichten.

Wij rijden zeer vaak op save battery, omdat we de wagen enkel willen laden met overschot aan zonnestroom (met SMA Energy Management en laadpaal). In de winter rijden we dus op naft en in de zomer kan mijn mama veel elektrisch rijden omdat ze vooral korte afstanden doet. In de save battery stand verbruikt de auto wel ongeveer zo veel als mijn vader zijn F31 LCI 340i, wat niet zo handig is met de kleine tank van 40L...

Meer instelmogelijkheden of controle over de verbrandingsmotor en een iets grotere tank, zou deze auto voor ons gebruik ervan echt perfect maken.

De 330E is voor ons wel interessanter naar kosten toe dan een 330D. We kochten deze omdat een hybride-wagen interessant was en een 330E niet té groot was voor mijn moeder, die van een F20 1-reeks kwam. Wij rijden thuis liever met benzine dan diesel, behalve in de camionette 😉

IMG_4935.jpeg

IMG_4939.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/4/2023 om 12:02, -Fred- zei:

8BdCb9j.jpg

IpahiUI.jpg

Als daily ben ik nog steeds erg tevreden met de 3. Het blijft me verbazen dat ik toch rijplezier kan halen uit zo'n obese touring. Ondanks het extra gewicht kan ik me best goed vinden in deze machine.

Het enige waar ik soms aan erger is de logica van het systeem om te schakelen tussen elektrisch en benzine. In 80% van de gevallen schakel ik zelf over al naar gelang het type weg. In stedelijke omgeving of voor een korte boodschap rij ik altijd elektrisch als het kan. Op gewone wegen waar ik aan een constante snelheid kan rijden wil ik dan liever op benzine rijden. Je wilt namelijk zo lang mogelijk kunnen rondrijden met voldoende jus in de batterij. Dat rijdt het prettigst. De beste "oplossing" die ik tot nu toe gevonden heb daarvoor is om de pook naar links te duwen en dus op sport te rijden. Nadeel is dat ie dan naar mijn mening te lang in dezelfde versnelling blijft hangen. Hij verbruikt ook merkbaar meer als je manueel de motor inschakelt.

Ik heb al ondervonden dat de adaptive functie vrij goed werkt, maar dan moet je de gps instellen. In dat geval gaat hij zelf de capaciteit van de batterij zo opsparen dat je elektrisch kan rijden op de plaatsen waar het goed uitkomt.

Het ideale zou zijn dat je de maximum elektrische snelheid kan aanpassen. Als je natuurlijk niet oplaadt dan schakel je veel sneller over op de motor en gaat ie enkel elektrisch rijden op de momenten dat ie zelf bijgeladen heeft. Maar dan voelt ie wel een stuk lomer aan. Hoewel je in principe altijd beschikking hebt over de volle 258 pk, merk je vooral bij opttrekken en hernemingen dat je er een vertraging is. Bij het moment dat je het gaspedaal induwt, voel je dat je niet het volledige systeemvermogen hebt. Je rijdt dan ff met een volgeladen 320 en daarna komt het elektrisch vermogen bijstand geven.

Hybride rijden tot 60 km/u en full elektrisch tot 140/160 zou eigenlijk ideaal zijn. Iemand die weet of dat zo aan te passen is?

Bij mij staat Sport individual ingesteld op motor in sport maar versnellingsbak in comfort. Zo schakelt die veel vroeger op maar toch vol op benzine. Is efficiënter dan uw pook opzij te duwen. Is inderdaad handiger om naargelang uw traject zelf te switchen tussen elektrisch of benzine, of op tijd overschakelen op de gps om de auto het te laten regelen in sommige gevallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, SG_F21 zei:

Wij hebben een F30 LCI 330E van 2018 of 19 staan, als wagen voor mijn moeder. Ze is heel weinig bezig met auto's, maar rijdt zeer graag met de 330e. Door de instant gasrespons van de elektrische motor heeft ze het gevoel dat het een zeer vlotte auto is.
Persoonlijk vind ik de 330E een zeer aangename auto om mee te rijden, al kan het ons allemaal thuis nogal storen dat de start/stop niet uit te schakelen is. Als je bijvoorbeeld staat te schuiven voor de lichten gaat de benzinemotor zeer vaak aan en uit (op normale en "save battery" stand). Als je eens een beetje sportiever rijdt, voelt het ook niet goed als de motor plots afslaat bij de lichten.

Wij rijden zeer vaak op save battery, omdat we de wagen enkel willen laden met overschot aan zonnestroom (met SMA Energy Management en laadpaal). In de winter rijden we dus op naft en in de zomer kan mijn mama veel elektrisch rijden omdat ze vooral korte afstanden doet. In de save battery stand verbruikt de auto wel ongeveer zo veel als mijn vader zijn F31 LCI 340i, wat niet zo handig is met de kleine tank van 40L...

Meer instelmogelijkheden of controle over de verbrandingsmotor en een iets grotere tank, zou deze auto voor ons gebruik ervan echt perfect maken.

De 330E is voor ons wel interessanter naar kosten toe dan een 330D. We kochten deze omdat een hybride-wagen interessant was en een 330E niet té groot was voor mijn moeder, die van een F20 1-reeks kwam. Wij rijden thuis liever met benzine dan diesel, behalve in de camionette 😉

IMG_4935.jpeg

IMG_4939.jpeg

Een hybride pakt toch ook geen massa elektriciteit af van het net? En ik zou denken dat het goedkoper is dan tanken? 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/4/2023 om 10:54, Tommie zei:

Inderdaad... Rijden op Save Battery om elektriciteitskosten uit te sparen is onzinnig. 

Het gaat hem eigenlijk ook niet echt over de kost van een laadbeurt (ongeveer €5,3 bij onze huidige prijzen). We willen gewoon in het algemeen zo weinig mogelijk stroom aankopen uit het net, los van specifieke kosten. In 2022 kwam slechts 1380 kWh van onze 5000 kWh verbruik uit het net en hebben we 2000 kWh kunnen injecteren. 

Save Battery is gewoon de stand waarin de motor het minst vaak uit slaat en is goed om ervoor te zorgen dat het blok al wat warmer is tegen dat je op de autosnelweg komt. Ik zou niet elektrisch tot de oprit willen rijden en dan gas geven om in te voegen met een koud motorblok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn eerste gedacht. Uiteindelijk heb ik ondervonden dat je de motor geen pijn doet als dat rustig doet. Je moet natuurlijk niet vol acceleren maar met een fluwelen voet de snelweg oprijden. 

Ik rij ofwel in de hybride stand en rij dan rustig tot mijn cruisesnelheid, ofwel rij ik in full electrisch, en schakel over op hybride van zodra ik mijn snelheid bereikt heb. Je motor moet daarna niet veel moeite meer doen om die snelheid vast te houden. De snelheid waarmee je rijdt om de motor op te warmen, maakt volgens mij niet zoveel uit, zolang je die maar niet te hard belast. 

Wat ik vooral gemerkt heb bij stadsverkeer in hybride stand, is dat ik vaak ongewenst (met een koude motor) iets te snel accelereer om ergens in te voegen en dat dan de motor al jankend, abrupt tot leven geroepen wordt. Daarom heb ik de standaard modus op full elektrisch gezet, zodat ik zo'n toestanden vermeid. Daar heeft ie volgens mij een stuk meer last van, dan rustig de snelweg op te rijden.

Met save battery belast je de motor extra om de batterij op stand te houden. Dat zie je aan het toerental die omhoog gaat bij stationair draaien, en merk je op de verbruiksmonitor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, SG_F21 zei:

Het gaat hem eigenlijk ook niet echt over de kost van een laadbeurt (ongeveer €5,3 bij onze huidige prijzen). We willen gewoon in het algemeen zo weinig mogelijk stroom aankopen uit het net, los van specifieke kosten. In 2022 kwam slechts 1380 kWh van onze 5000 kWh verbruik uit het net en hebben we 2000 kWh kunnen injecteren. 

Save Battery is gewoon de stand waarin de motor het minst vaak uit slaat en is goed om ervoor te zorgen dat het blok al wat warmer is tegen dat je op de autosnelweg komt. Ik zou niet elektrisch tot de oprit willen rijden en dan gas geven om in te voegen met een koud motorblok.

Er is geen koud motorblok, er zit een gloeielement in motor bij onze PHEVs om net dat te voorkomen. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Tommie zei:

Er is geen koud motorblok, er zit een gloeielement in motor bij onze PHEVs om net dat te voorkomen. 

Serieus? Nooit geweten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan om een minimumtemperatuur te bereiken? Als ik kijk naar de olietemperatuur begint die maar op te warmen van het moment dat de motor start

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tommie zei:

Er is geen koud motorblok, er zit een gloeielement in motor bij onze PHEVs om net dat te voorkomen. 

Een weerstand die constant de motor warm houdt, ook al rijd je constant in EV? 
Heb je daar de juiste technische uitleg van? 
Op dit moment ken ik geen enkele PHEV die dit heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Een weerstand die constant de motor warm houdt, ook al rijd je constant in EV? 
Heb je daar de juiste technische uitleg van? 
Op dit moment ken ik geen enkele PHEV die dit heeft. 

Ik wou dat ik ook maar iets van techniek kende om het correct uit te leggen.

Maar ik kan je op basis van legio technische trainingen melden dat dit zo is, yup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb vaak genoeg technische trainingen meegevolgd voor verkopers en trainingen voor techniekers, waardoor ik je helaas niet per definitie kan geloven. :D 

Waar is onze BMW-technieker hier? 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wel geïnteresseerd in de uitleg hiervan.

Als dat een weerstand is die de olie op temperatuur brengt, en als dan ook de oliepomp constant die zit rond te pompen om het blok te verwarmen dan kan dat in principe, maar het lijkt me dat dit zoveel energie gaat vreten, dat dit serieus pijn zou doen aan de range. 
(50 kg aan aluminium opwarmen van 10°C naar 80°C kost je >3 kWh bv, en dan spreek ik nog niet over warmteverliezen door rijwind etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Tommie zei:

Er is geen koud motorblok, er zit een gloeielement in motor bij onze PHEVs om net dat te voorkomen. 

Je moet nu ook niet vol op de gas gaan, heb ik gelezen.

Er zit idd een warmte recup systeem in wanneer ie in EV draait, dat de motor opwarmt tot een 30 graden. Maar 30 graden is toch louter om geen steenkoude motor te hebben. Ik ga daar nu niet direct breinloos mee liggen stampen alsek net uit full ev kom.

Kzie net dat vince het al gepost heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, vince522 zei:

Gaat over de X5 PHEV, maar in realiteit blijkt is er dus echt geen sprake van een significante preheating cycle:

http://frey-bafang.patransformers.com/2022/10/28/bmw-x5-45e-cold-engine-start-review/

Interesting. Maar idd geen volwaardig preheat systeem.


Tests zijn ook uitgevoerd bij 29°C, waarbij bleek dat de motor na 15 min rijden in EV mode ongeveer 3°C warmer geworden was... Als je dit doet bij een buitentemperatuur van rond de 10 of 0°C vermoed ik dat je zelfs geen temperatuur toename zult zien, gezien de warmteverliezen van het blok tov omgeving nog zoveel groter zijn, dan de kleine warmte input in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, ik ken niks van techniek.

Maar er wordt ons op het hart gedrukt dat dit eventuele slijtage zou kunnen helpen voorkomen. Ik zie 't alvast als een bijkomende reden waarom ik 't onzinnig vind om constant op Save Batterij te rijden met een PHEV. Daar is echt geen enkele goede reden voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ondervind wel dat de motor heel snel opwarmt, na 5 à 7 minuten heeft de olie rond de 100°. Komt dat door die weerstand of heeft het te maken met de uitlaatklep die de warmte binnen houdt of combinatie daarvan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het gevoel lijkt het even lang te duren voor de 330e op temperatuur is als mijn 120i. Beide een B48 motorblok. Als ik eens tijd heb zal ik het eens proberen timen. Al zitten er natuurlijk nogal veel variabelen, dus kleine verschillen zullen er moeilijk uit te halen zijn. Onze 330e is natuurlijk een generatie ouder dan die van van Fred, dus misschien dat dit al iets beter is bij de g-reeksen.

Verder is save battery ook gewoon handig om batterij te sparen om de kortere ritten volledig elektrisch te kunnen doen. Als mijn moeder in het dorp inkopen gaat doen is het ook beter voor het gedeelte van de verbrandingsmotor om uit te kunnen blijven.
Tis uiteindelijk ook maar gewoon een voorkeur van het gebruik van de verbrandingsmotor en de elektrische. Wij hebben ook soms klanten die minder logische of onzinnige wensen hebben, maar als zij daar content mee zijn en het is een bewuste keuze, who cares.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mazdastruction zei:

Ja, ik heb vaak genoeg technische trainingen meegevolgd voor verkopers en trainingen voor techniekers, waardoor ik je helaas niet per definitie kan geloven. :D 

Waar is onze BMW-technieker hier? 

@Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, -Fred- zei:

Ik ondervind wel dat de motor heel snel opwarmt, na 5 à 7 minuten heeft de olie rond de 100°. Komt dat door die weerstand of heeft het te maken met de uitlaatklep die de warmte binnen houdt of combinatie daarvan...

Ik sta ook versteld van hoe snel de olie warm wordt met een naft, maar ben natuurlijk diesel gewoon 🙂  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid