Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

... Ik had dit topic even goed 'Het einde van mijn liefhebberij' kunnen noemen.

Naar aanleiding van het nieuws van gisteren, had ik toch even een angst-momentje. 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/13/europese-klimaatwet-verbiedt-nieuwe-diesel-of-benzinewagens-van/

Het zat er natuurlijk al lang aan te komen, maar ik schrik toch telkens van hoe snel het er zal zijn.
Elektrische auto's boeien me geen reet, ik ken geen fluit van en vind ze bijlange (nog) geen waardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor. 
Ik bekijk het natuurlijk heel erg subjectief. Ergens weet ik wel dat de evolutie niet noodzakelijk volledig slecht moet zijn. 
Maar toch... Als echte petrolhead, als gepassioneerd autosportfan (en amateur beoefenaar) komen er toch heel wat vragen naar boven.

- Gaan constructeurs wel nog verbrandingsmotoren maken voor de rest van de wereld?
- Wat met autosport? Gaan we nog rally's mogen rijden op naft binnen 10jaar als iedereen verplicht met elektriek moet rijden
- Hoe snel zullen occasiewagens mee moeten evolueren?
- ... 

 

Vond een apart topic (hopelijk bestaat er nog geen) over dit onderwerp misschien niet volledig oninteressant? 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb er totaal geen probleem mee eerlijk gezegd maar zit ook niet in dat wereldje van echte liefhebbers, autosport enz. Maar snap wel dat dat voor anderen wel een puntje kan worden 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Polygoon said:

 

Het is inderdaad grote zonde voor alles wat met liefhebberij, autosport e.d. te maken heeft 😞 .

Zou dat willen zeggen dat F1 ook stopt dan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat over de verkoop van nieuwe wagens binnen 12 jaar. Zo snel gaat het allemaal niet. Wie weet wat voor regelgeving en technologische evolutie er tegen dan zal zijn (ik denk maar aan waterstof of synthetische brandstoffen bv.). 

Mijn reactie bij dat nieuws was eerder "allright nog 12 jaar om leuke benzine auto's te kopen".

Grote vraag is inderdaad wat ze met de tweedehandsmarkt willen aanvangen, maar dat zal voorzichtig moeten want mensen die geen nieuwe EV kunnen betalen zijn anders de dupe.

Het invoeren van een youngtimer statuut zou ook een mooie oplossing zijn voor hobby auto's en rallywagens.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minutes ago, Polygoon said:

Het is inderdaad grote zonde voor alles wat met liefhebberij, autosport e.d. te maken heeft 😞 .

Voor dagelijks vervoer lijkt het me zelfs een vooruitgang. Dat vind ik in elk geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, tuscani zei:

Zou dat willen zeggen dat F1 ook stopt dan?

 

Dat zal een glazen bol moeten uitwijzen. Nu zoals @Maxime S al aanhaalt in z'n OP, het is een EU wet dus in de rest van de wereld zullen ze wel nog verbrandingsmotoren verkopen, ontwikkelen en willen showcasen (F1 e.g.).

image.jpeg.63ceaf2a74f5d27fdaa52d769b2cdc3a.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Fred zei:

Voor dagelijks vervoer lijkt het me zelfs een vooruitgang. Dat vind ik in elk geval. 

Idem, maar laten we die discussie wijselijk uit dit topic houden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, flupke73 zei:

Wat gaat dat aan de prijs van de benzine doen?

Of werken met synthetische brandstoffen zoals Vettel vorig jaar al heeft gepromoot in z'n oude auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, Jeroen_M5 said:

Het gaat over de verkoop van nieuwe wagens binnen 12 jaar. Zo snel gaat het allemaal niet. Wie weet wat voor regelgeving en technologische evolutie er tegen dan zal zijn (ik denk maar aan waterstof of synthetische brandstoffen bv.). 

Mijn reactie bij dat nieuws was eerder "allright nog 12 jaar om leuke benzine auto's te kopen".

Grote vraag is inderdaad wat ze met de tweedehandsmarkt willen aanvangen, maar dat zal voorzichtig moeten want mensen die geen nieuwe EV kunnen betalen zijn anders de dupe.

Het invoeren van een youngtimer statuut zou ook een mooie oplossing zijn voor hobby auto's en rallywagens.

Je gaat wel voorbij aan het financieel doodknijpen van de eigenaar van die auto met verbrandingsmotor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, kefkie zei:

Of werken met synthetische brandstoffen zoals Vettel vorig jaar al heeft gepromoot in z'n oude auto's.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook eens benieuwd hoe dit in zijn werk gaat. Over 12 jaar kan er nog veel veranderen natuurlijk maar wat in Oost Europa. Ze hebben daar nog amper laadpalen. Zelfs in Spanje of Portugal zie je ze niet.

Als je nu al ziet naar de prijs van een diesel en benzinewagen, dan klopt het wel wat ze zeggen dat een EV uiteindelijk de prijs heeft van een "gewone" wagen, want deze is enorm in prijs gestegen. Er gaan dus veel mensen buiten de boot vallen volgens mij. Ook omwille van het verschil tussen mensen die kunnen thuisladen, en mensen die verplicht zullen worden de dure publieke laadpalen te gebruiken. Je start een polarisatie. Terwijl nu iedereen afhangt van de tankstations.

En wat met takelwagens, ziekenwagens en noem maar op, deze gaan dan ook allemaal elektrisch moeten worden, of gaan we het nieuwe Cuba worden, waar ze de brandstofwagens aan de praat houden, 40 jaar na productie datum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het capaciteitstarief zijn er ev eigenaars die goedkoper af zijn aan de laadpaal dan thuis te laden. 😉

En doordat er meer laadpalen komen van verschillende spelers, zullen daar ook schommelingen op komen zoals je ziet bij tankstations.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, Liquid Li0n said:

En wat met takelwagens, ziekenwagens en noem maar op, deze gaan dan ook allemaal elektrisch moeten worden, of gaan we het nieuwe Cuba worden, waar ze de brandstofwagens aan de praat houden, 40 jaar na productie datum?

Gaat volgens mij enkel over personenwagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Gaat volgens mij enkel over personenwagens.

lees het artikel maar eens, spreken ook over bestelwagens. en een Ambulance, Mobilhome etc is nog steeds een bestelwagen

image.thumb.png.4a989ed0c1cfbf2d40fdbb0c1bb51952.png

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel dat 70% elektrisch rijdt en de rest waterstof of dergelijke, is er wel genoeg lithium in de wereld om batterijen te maken voor Europa? 

 

 

 

 

Koopt snel wat meer aandelen van lithium gerelateerde bedrijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Liquid Li0n said:

lees het artikel maar eens, spreken ook over bestelwagens. en een Ambulance, Mobilhome etc is nog steeds een bestelwagen

image.thumb.png.4a989ed0c1cfbf2d40fdbb0c1bb51952.png

Zoals bij de politie in Antwerpen he. Iedereen uit de LEZ, behalve prioritaire voertuigen van het jaar kruik.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Krikkie zei:

Stel dat 70% elektrisch rijdt en de rest waterstof of dergelijke, is er wel genoeg lithium in de wereld om batterijen te maken voor Europa? 

 

Koopt snel wat meer aandelen van lithium gerelateerde bedrijven...

Men zegt van wel maar het (efficiënt) uit de grond halen blijkt het probleem te zijn. Binnen dit en 5 jaar zijn er normaal gezien nog een aantal extra mijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje oud nieuws in principe, maar het wordt net iets akeliger als er dan toch een concrete datum op gepind wordt.

Ik zit vooral bang af te wachten of het nog betaalbaar zal zijn om de bestaande benzinemotoren rijdend te houden. Er wordt altijd alleen maar over de nieuwe auto's gesproken, de fabrikanten staan al lang klaar om over te schakelen. Het is de regeling voor oldtimers en youngtimers waar ik benieuwd (lees bang) naar ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier nu een maand in Spanje en je ziet hier vollebak mobilehomes, ook veel nummerplaten van Scandinavie. En dan natuurlijk de Spanjaard zelf met auto's die gemakkelijk +10 jaar oud zijn, ook heel wat Dacia rijdt hier rond. En dus geen enkele laadpaal te zien. 

Ik kan moeilijk geloven dat binnen 12 jaar dit allemaal volledig elektrische mobilhomes gaan worden, en dat mensen dan plots het vliegtuig gaan nemen en een auto gaan huren. Als ze hier binnen nu en 12 jaar niet in gang gaan schieten, dan heb je een dik probleem met je EV.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat helemaal zo een vaart niet lopen, op een moment zal er ook gezond verstand komen en het besef dat oogkleppen idealisme en naïviteit niet alles is.

Hangt natuurlijk ook deels af van de evolutie, op dat vlak weten we dat de markt op vele vlakken, van technologie tot prijs, toch nog heel ver staat van wat men 5 jaar geleden heeft voorspeld. 

Dus nee ik geloof niet in het volledig verdwijnen van de verbrandingsmotor, al zeker niet wereldwijd, zelfs Europa niet..... en dan nog spreken we over de "gewone" auto. Voor heel veel toepassingen op vier wielen zal de verbrandingsmotor nodig zijn.

Nu ironisch: laat ons nog wat meer vrije markt promoten, nog meer extreem vervuilende schepen de oceanen opsturen, nog meer stinkende vervuilende vrachtwagens onze wegen opsturen....................... dat bedoel ik met naïviteit en een idealisme met oogkleppen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk gelden de regels niet voor Wallonië dan. Haal maar eens bij de plaatselijke boer zijn Lada Niva uit zijn schuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wagens lig ik er eigenlijk weinig wakker van, zolang wat is wel rijdende gehouden mag worden. 

Maar owee eens het aan de motorfietsen gaat zijn, daar zal mijn adem wel van stokken. 

Had het evenwel graag anders gezien, met ruimte voor passievolle wagens. Die wel nog toelaten zijn cijfers na de komma in verschil op impact. Maar dat is niet realiseerbaar zonder dat het een gunstmaatregel wordt voor de rijken...

Dat alle daily tufdozen eruit moeten vind ik een goede zaak.

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid