Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden, Krikkie zei:

Nog zo een vraag...: Nu betalen we wegentaks, vraag me af hoe dat dan gaat gaan, op gewicht? 

Wat is er mis met op vermogen, zoals het was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Wat is er mis met op vermogen, zoals het was?

Dat hoeveel je ook rijdt, je altijd evenveel betaalt. Ze zouden op gebruik moeten belasten.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jochen zei:

Dat hoeveel je ook rijdt, je altijd evenveel betaalt. Ze zouden op gebruik moeten belasten.

Klopt, maar het is wel een regeling die wettelijk al afgetoetst is en in voegen was en zelf deels nog is. Kan je dus heel snel terug in gaan voeren. Rekening rijden is een stuk moeilijker. Daarnaast is belasten op vermogen doorgaans een luxe taks, wie meer wil dan moet zal daarvoor betalen, wat er een sociaal aanvaardbare belasting van maakt. En net zoals bij de huidige brandstof zit je sowieso met een gebruikstaks, btw en accijnzen op brandstof en elektriciteit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tjeu zei:

Beiden zijn onmogelijk een oplossing voor dagelijks verbruik, maar kunnen wel een oplossing zijn voor liefhebbers. Maar je kan er niet aan uit dat het minimaal vier keer zo duur zal zijn per kilometer dan elektrisch rijden. Je zal dus best wat over moeten hebben voor liefhebberij... 

Mijn grootste zorg is vooral de verdraagzaamheid tov lawaai en stank van (liefhebber) ice eens de EV meer ingeburgerd raakt... 

Is dat zo? 
Op wat baseer je hier voor?

Die synthetische brandstof is hét sprankeltje hoop dat ik nog heb om als liefhebber toch mijn hobby nog te kunnen beleven op één of ander manier! 
Was Porsche daar ook niet heel fel op aan het inzetten? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Maxime S said:

Is dat zo? 
Op wat baseer je hier voor?

Al om te beginnen een veel kleinere markt en nieuwere technologie.

Ik durf te wedden dat je dat in vaten gaat kunnen kopen binnen afzienbare tijd, a 10 euro / liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al om te beginnen een veel kleinere markt en nieuwere technologie.

Ik durf te wedden dat je dat in vaten gaat kunnen kopen binnen afzienbare tijd, a 10 euro / liter.

Kan al in Duitsland, goede kennis gaat dat daar halen voor zijn crossbrommers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al om te beginnen een veel kleinere markt en nieuwere technologie.

Ik durf te wedden dat je dat in vaten gaat kunnen kopen binnen afzienbare tijd, a 10 euro / liter.

Hoeveel korting ga je van de Belgische staat krijgen op je rijtaks als je dit gaat tanken ipv benzine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, ICM said:

Hoeveel korting ga je van de Belgische staat krijgen op je rijtaks als je dit gaat tanken ipv benzine?

De vraag is eerder hoeveel benzinepompen er nog gaan zijn binnen dit en 20 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ICM zei:

Hoeveel korting ga je van de Belgische staat krijgen op je rijtaks als je dit gaat tanken ipv benzine?

hoe gaan ze controleren dat je ALTIJD op die brandstof rijdt en dus niets uitstoot en dus die korting zou krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

De vraag is eerder hoeveel benzinepompen er nog gaan zijn binnen dit en 20 jaar.

 

14 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hoe gaan ze controleren dat je ALTIJD op die brandstof rijdt en dus niets uitstoot en dus die korting zou krijgen?

De vraag was retorisch. Geen korting natuurlijk. Al stoot je "niets" uit, je gaat toch zwaar dokken tegen dan. Als je ziet wat de BIV nu al is, dat belooft voor binnen 10j. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Maxime S zei:

Is dat zo? 
Op wat baseer je hier voor?

Die synthetische brandstof is hét sprankeltje hoop dat ik nog heb om als liefhebber toch mijn hobby nog te kunnen beleven op één of ander manier! 
Was Porsche daar ook niet heel fel op aan het inzetten? 

 

Ik heb hier al meermaals gelinkt naar de studie van EnergyVille die de verschillende scenarios door heeft gerekend. Je zit gewoon met twee keer rendement verlies, bij opwekken en bij gebruik (en dan nog transport). 

Voor synthetische brandstof hetzelfde. Je heb energie nodig om het te maken, waarbij je nooit 100% efficiëntie kan halen, en bij verbranding heb je het typische motorrendement van een 40%... 

Zo kan je nooit opboksen tegen elektriciteit, dat veelal de bronenergie is voor waterstof of synthetische brandstof. Elektriciteit heeft daarnaast nog eens relatief beperkte transport verliezen en het rendement van een elektromotor is gigantisch ivm rendement ice. Tja, dan zijn de alternatieven al snel kansloos voor daily use in autos. 

En bij synthetische brandstof uit bio producten (biobrandstof) zit je met het probleem dat je velden voor voedsel gaat wisselen voor velden voor brandstof. In een wereld waar hongersnood nog steeds een ding is, geeft dat wel een probleem. Of je zou stevig moeten ontbossen... Maar dat geeft dan weer andere problemen. Op kleine schaal hebben die zaken zeker een toekomst, maar niet op grote schaal.

Kan het nu niet bekijken, maar dacht dat dit het ook wel didactisch maakte:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Wat is er fout aan de topic titel dan?

Moet "einde van de autoliefhebbers" staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lach er tegenwoordig altijd al mee, als ik met mijn kleinzoon mee met de autootjes speel.

We moeten hen niet meer aanleren om "broem broem" te zeggen LOL

 

Maar toch doe ik het nog stiekem 😇😈

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal een ICE lobby moeten opstaan die de synthetische brandstof promoot en die ook betaalbaar maakt. Zoniet zullen de groene vrienden relatief snel zorgen dat verbandingsmotoren alleen nog maar in musea te zien zijn...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Soul zei:

Er zal een ICE lobby moeten opstaan die de synthetische brandstof promoot en die ook betaalbaar maakt. Zoniet zullen de groene vrienden relatief snel zorgen dat verbandingsmotoren alleen nog maar in musea te zien zijn...

Groene vrienden?? 🤨

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Dalian  gaat de grootste olie raffinaderij van China. over op GTL vanaf 2024.

Ik denk dat de Chinezen straks weer met een aapje uit de mouw gaan komen 🤨

Ik zie bv militaire voertuigen nog niet meteen aan de laadpaal hangen....

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Soul zei:

Er zal een ICE lobby moeten opstaan die de synthetische brandstof promoot en die ook betaalbaar maakt. Zoniet zullen de groene vrienden relatief snel zorgen dat verbandingsmotoren alleen nog maar in musea te zien zijn...

Ik begrijp niet waarom daar niet meer onderzoek/subsidie naartoe gaat.

De voertuigen zijn er.

Het verdeelnetwerk is er.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid