Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

ook nieuwe motorfietsen met co2 uitstoot zullen vanaf 2035 niet meer mogen. Ze spreken over personenwagens en bestelwagens, maar zou me gek zijn dat ze het niet over vervoermiddelen hebben. 

Het enige waar ik niets over lees is de pleziervaartuigen. deze mogen nog een V8 met open uitlaat hebben en een jaarlijkse keuring bestaat daar niet voor.

Ik denk ook dat, als we meer naar 2030 komen, ze zullen zien dat ze die 2035 datum moeten uitstellen naar bv 2040 ofzo.

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ook nieuwe motorfietsen met co2 uitstoot zullen vanaf 2035 niet meer mogen. Ze spreken over personenwagens en bestelwagens, maar zou me gek zijn dat ze het niet over vervoermiddelen hebben. 

Het enige waar ik niets over lees is de pleziervaartuigen. deze mogen nog een V8 met open uitlaat hebben en een jaarlijkse keuring bestaat daar niet voor.

Ik denk ook dat, als we meer naar 2030 komen, ze zullen zien dat ze die 2035 datum moeten uitstellen naar bv 2040 ofzo.

We zitten bij de motorfietsen nog maar net aan euro 5. Verbod is in principe de opvolger van euro 7. We hebben normaal dus nog wat tijd. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Krikkie zei:

Stel dat 70% elektrisch rijdt en de rest waterstof of dergelijke, is er wel genoeg lithium in de wereld om batterijen te maken voor Europa? 

 

 

 

 

Koopt snel wat meer aandelen van lithium gerelateerde bedrijven...

Heb je tegen dan nog lithium nodig? 

Dacht dat ze nu al maar 1/5de aan lithium nodig hebben per kWh tov de tijd van de eerste Leaf. En sowieso is er pakken lithium beschikbaar via urban mining, maar dat is nog niet rendabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet van wakker liggen.

Op de radio zei men deze ochtend vroeg: er mogen geen auto's op brandstof meer rijden vanaf 2035. Gelukkig werd dat snel gecorrigeerd naar: geen nieuwe auto's op brandstof meer op de markt. We zien dus zeker nog 20j brandstofmotoren rijden.

En als het allemaal niet meer betaalbaar is voor een bepaalde laag van de bevolking zal autodelen wel nog een boost krijgen, zeker voor wie nu het geld niet heeft om een nieuwe te kopen en weinig km's aflegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Maxime S zei:

... Ik had dit topic even goed 'Het einde van mijn liefhebberij' kunnen noemen.

Naar aanleiding van het nieuws van gisteren, had ik toch even een angst-momentje. 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/13/europese-klimaatwet-verbiedt-nieuwe-diesel-of-benzinewagens-van/

Het zat er natuurlijk al lang aan te komen, maar ik schrik toch telkens van hoe snel het er zal zijn.
Elektrische auto's boeien me geen reet, ik ken geen fluit van en vind ze bijlange (nog) geen waardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor. 
Ik bekijk het natuurlijk heel erg subjectief. Ergens weet ik wel dat de evolutie niet noodzakelijk volledig slecht moet zijn. 
Maar toch... Als echte petrolhead, als gepassioneerd autosportfan (en amateur beoefenaar) komen er toch heel wat vragen naar boven.

- Gaan constructeurs wel nog verbrandingsmotoren maken voor de rest van de wereld?
- Wat met autosport? Gaan we nog rally's mogen rijden op naft binnen 10jaar als iedereen verplicht met elektriek moet rijden
- Hoe snel zullen occasiewagens mee moeten evolueren?
- ... 

 

Vond een apart topic (hopelijk bestaat er nog geen) over dit onderwerp misschien niet volledig oninteressant? 

Ik weet niet waarom iedereen dit beperkt tot "liefhebbers van autosport" gaan treuren. Elke petrolhead moet treuren. Dit is het eind van de auto en rijplezier. Punt. 

Ik hoop dat andere landen buiten de EU inderdaad niet gaan meedoen en dat we gewoon kunnen blijven rijden. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Bompa zei:

Niet van wakker liggen.

Op de radio zei men deze ochtend vroeg: er mogen geen auto's op brandstof meer rijden vanaf 2035. Gelukkig werd dat snel gecorrigeerd naar: geen nieuwe auto's op brandstof meer op de markt. We zien dus zeker nog 20j brandstofmotoren rijden.

En als het allemaal niet meer betaalbaar is voor een bepaalde laag van de bevolking zal autodelen wel nog een boost krijgen, zeker voor wie nu het geld niet heeft om een nieuwe te kopen en weinig km's aflegt.

Tegen 2055 ben ik al LANG dood. Après nous, le déluge !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige beslissing die ze genomen hebben is dat ze het doorschuiven naar de volgende legislaturen. Wie van diegene die nu aan tafel zaten zullen binnen 10 jaar de echte maatregelen moeten nemen?

Een politieker die meer dan 5 jaar vooruit beslissingen neemt die zegt toch gewoon "dat is voor de volgende om op te lossen".

De transitie is op gang in veel landen, op deze manier gaan we tegen 2030 ons vervoer al deels aangepast hebben. We zijn toch al weg van iedereen aan de Polo diesel voor rond de kerktoren te rijden. Ik zie het eigenlijk niet somber in, of dit soort aankondigen nodig zijn om mensen verder bewust te laten worden over hun vervoer betwijfel ik.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is natuurlijk wel zo dat je al vaker berichten leest dat het A segment, maar ook het B segment verdwijnt. En er meer ingezet wordt op cross overs and SUVs. Ook bv sommige modellen of motorisaties die nu al niet meer naar Europa of de EU komen. Ook zijn er al veel merken die aangeven enkel nog maar EV uit te gaan brengen. Dus de fabrikanten spelen meer in deze trend dan de overheden. Dus het aanbod op brandstoffen dat er dan nog nieuw te kopen is in 2035 zal al flink uitgedund zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

het is natuurlijk wel zo dat je al vaker berichten leest dat het A segment, maar ook het B segment verdwijnt. En er meer ingezet wordt op cross overs and SUVs. Ook bv sommige modellen of motorisaties die nu al niet meer naar Europa of de EU komen. Ook zijn er al veel merken die aangeven enkel nog maar EV uit te gaan brengen. Dus de fabrikanten spelen meer in deze trend dan de overheden. Dus het aanbod op brandstoffen dat er dan nog nieuw te kopen is in 2035 zal al flink uitgedund zijn.

Er zijn toch al 64.000 Dacia Springs verkocht in Europa. En de 500e doet het nog beter, zou Europees zelf een topverkoper zijn. Dus in EV landschap blijft A en B segment relevant.

https://thedriven.io/2022/08/01/tesla-loses-europe-ev-sales-lead-as-fiat-500e-charges-into-top-place/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tjeu zei:

Er zijn toch al 64.000 Dacia Springs verkocht in Europa. En de 500e doet het nog beter, zou Europees zelf een topverkoper zijn. Dus in EV landschap blijft A en B segment relevant.

https://thedriven.io/2022/08/01/tesla-loses-europe-ev-sales-lead-as-fiat-500e-charges-into-top-place/

 

ja voila, alle geluk zijn er betaalbare EVs ondertussen, en de tweede handsmarkt zal ook groeien met EVs

Ik had het vooral over de fabrikanten hun drive. Zoals in dit bericht: https://www.autoblog.nl/nieuws/betaalbare-middenklasser-sterft-uit-gevolgen-zichtbaar-3425131

Maar we wijken een beetje af, ook al is het on topic nog steeds.

Ik vraag me ook af of het stroom net het aankan als de meerderheid, pak in 2040, een EV heeft. Als je een appartementsblok hebt met 30 of meer appartementen, en iedereen ligt daar ondergronds zijn 1 of 2 auto's op te laden. Gaat er wel genoeg stroom kunnen geleverd worden voor heel die blok? Auto, wassen en drogen van kleding, verwarming, kookfornuis, etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja voila, alle geluk zijn er betaalbare EVs ondertussen, en de tweede handsmarkt zal ook groeien met EVs

Ik had het vooral over de fabrikanten hun drive. Zoals in dit bericht: https://www.autoblog.nl/nieuws/betaalbare-middenklasser-sterft-uit-gevolgen-zichtbaar-3425131

Maar we wijken een beetje af, ook al is het on topic nog steeds.

Ik vraag me ook af of het stroom net het aankan als de meerderheid, pak in 2040, een EV heeft. Als je een appartementsblok hebt met 30 of meer appartementen, en iedereen ligt daar ondergronds zijn 1 of 2 auto's op te laden. Gaat er wel genoeg stroom kunnen geleverd worden voor heel die blok? Auto, wassen en drogen van kleding, verwarming, kookfornuis, etc

Nooit!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja voila, alle geluk zijn er betaalbare EVs ondertussen, en de tweede handsmarkt zal ook groeien met EVs

Ik had het vooral over de fabrikanten hun drive. Zoals in dit bericht: https://www.autoblog.nl/nieuws/betaalbare-middenklasser-sterft-uit-gevolgen-zichtbaar-3425131

Maar we wijken een beetje af, ook al is het on topic nog steeds.

Ik vraag me ook af of het stroom net het aankan als de meerderheid, pak in 2040, een EV heeft. Als je een appartementsblok hebt met 30 of meer appartementen, en iedereen ligt daar ondergronds zijn 1 of 2 auto's op te laden. Gaat er wel genoeg stroom kunnen geleverd worden voor heel die blok? Auto, wassen en drogen van kleding, verwarming, kookfornuis, etc

 

We wijken af van het onderwerp maar hier ga je er blindelings van uit dat iedereen thuis zou moeten laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook eerder - misschien naïef - als ‘windowdressing’.

Er zijn nog een pák hindernissen te overwinnen, van betaalbaarheid over laadcapaciteit naar grondstoffen voor de gigantische nood aan batterijen.

Als er 1 ding zeker is in de politiek, dan is het dat niks zeker is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het geluid bij het starten van de motor van een liefhebbersauto, das gewoon het begin van een goeie dag 😍  Buiten het gebrek aan geluid is het voor mij nog steeds het laden dat het probleem is met een elektrische wagen : gewoon thuis laden is uiteraard makkelijk (voor diegenen die het kunnen) maar 's nachts langs een parking 30 minuten moeten bijtanken....zie ook het verhaal van @Alexanderr (en dat was dan nog maar een plaspauze), of gewoon in de gietende regen die kabels beginnen oprollen en in de koffer gooien....ik zie het plezier niet, been there done that.  Uiteraard moet je met een benzine ook tanken maar dat is een kwestie van een minuut of twee en altijd overdekt

Voor de rest vind ik de huidige lichting grote EVs (en plugins) gewoon een aanfluiting... op zich al zware auto's nog veel zwaarder maken met zware batterijpakketten om toch een theoretisch goeie range te halen terwijl mijn simpele redenering nog altijd is dat een elektrische auto perfect kan voor de kleine afstanden met dus ook een kleine batterij (zie Honda E, Mazda, ..) maar de grote dure wagens die lange afstanden moeten afleggen (+ ook de camionetten) zouden op termijn beter af zijn met waterstof.

En zo zie ik het ook evolueren.  Er is geen one size fits all

Los daarvan, ik heb al regelmatig met EV gereden, qua rijden absoluut geen issue (met sommige uitzonderingen), maar zolang ik kan kiezen wil ik dat ochtendgeluidje voor geen geld missen.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, berengun zei:

het geluid bij het starten van de motor van een liefhebbersauto, das gewoon het begin van een goeie dag 😍  Buiten het gebrek aan geluid is het voor mij nog steeds het laden dat het probleem is met een elektrische wagen : gewoon thuis laden is uiteraard makkelijk (voor diegenen die het kunnen) maar 's nachts langs een parking 30 minuten moeten bijtanken....zie ook het verhaal van @Alexanderr (en dat was dan nog maar een plaspauze), of gewoon in de gietende regen die kabels beginnen oprollen en in de koffer gooien....ik zie het plezier niet, been there done that.  Uiteraard moet je met een benzine ook tanken maar dat is een kwestie van een minuut of twee en altijd overdekt

Voor de rest vind ik de huidige lichting grote EVs (en plugins) gewoon een aanfluiting... op zich al zware auto's nog veel zwaarder maken met zware batterijpakketten om toch een theoretisch goeie range te halen terwijl mijn simpele redenering nog altijd is dat een elektrische auto perfect kan voor de kleine afstanden met dus ook een kleine batterij (zie Honda E, Mazda, ..) maar de grote dure wagens die lange afstanden moeten afleggen (+ ook de camionetten) zouden op termijn beter af zijn met waterstof.

En zo zie ik het ook evolueren.  Er is geen one size fits all

Los daarvan, ik heb al regelmatig met EV gereden, qua rijden absoluut geen issue (met sommige uitzonderingen), maar zolang ik kan kiezen wil ik dat ochtendgeluidje voor geen geld missen.

De enige(n) van wie je hier nog een redelijk relaas hoort.

Ik ga mijn vlag ook verhangen als dit zo doorgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ja voila, alle geluk zijn er betaalbare EVs ondertussen, en de tweede handsmarkt zal ook groeien met EVs

Ik had het vooral over de fabrikanten hun drive. Zoals in dit bericht: https://www.autoblog.nl/nieuws/betaalbare-middenklasser-sterft-uit-gevolgen-zichtbaar-3425131

Maar we wijken een beetje af, ook al is het on topic nog steeds.

Ik vraag me ook af of het stroom net het aankan als de meerderheid, pak in 2040, een EV heeft. Als je een appartementsblok hebt met 30 of meer appartementen, en iedereen ligt daar ondergronds zijn 1 of 2 auto's op te laden. Gaat er wel genoeg stroom kunnen geleverd worden voor heel die blok? Auto, wassen en drogen van kleding, verwarming, kookfornuis, etc

Ik ben nu met een oefening bezig die ik morgen intern presenteer: 

Voor iedere aansluiting van ons (wij zijn ook energieleverancier) gaan kijken hoeveel de piek is en wat het aansluitvermogen is en vervolgens het overige vermogen gaan invullen met laadpalen (er moeten er 25k zijn tegen 2025 en 99k tegen 2030 volgens het energiedecreet). En dan kijken om het laadpaal tarief bijvoorbeeld 10% (nog exact te bepalen) hoger te zetten dan inkoopprijs. Op die wijze bied je EV energie nét goedkoper aan dan wat iemand thuis kan laden en maak je toch winst en verdien je een centje. Win win. Koppel het aan een dynamisch tarief, energiedelen en eventueel opslag en je kan nog meer leuke dingen doen en de gewone man den dienst staan.

De plannen voor het net zijn uitgetekend, maar de financiering is nog niet helemaal rond, daarvoor komt er onderandere de taxshift. Nu is eigenlijk geld geen probleem. Vergunningen, zoals voor ventilus, dat is de grootste uitdaging. En financieel rendement, als in goed projectmanagement om de kosten onder controle te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eer het zo ver is, zullen de synthetische brandstoffen al wat meer ingeburgerd zijn. Om te zorgen dat wie niet elektrische wil/kan rijden, toch verder kan met z'n huidige wagen.

België kennende zullen ze daar wel een geweldige taks op plakken.

Rond waterstof is het nog relatief veel te stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, The Swede zei:

Gij verkoopt dus EV bevoorrading? 

Landverraad! :D 

Ik verkoop niets, ik faciliteer de meest efficiënte weg naar 2050.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soul zei:

Eer het zo ver is, zullen de synthetische brandstoffen al wat meer ingeburgerd zijn. Om te zorgen dat wie niet elektrische wil/kan rijden, toch verder kan met z'n huidige wagen.

België kennende zullen ze daar wel een geweldige taks op plakken.

Rond waterstof is het nog relatief veel te stil.

Beiden zijn onmogelijk een oplossing voor dagelijks verbruik, maar kunnen wel een oplossing zijn voor liefhebbers. Maar je kan er niet aan uit dat het minimaal vier keer zo duur zal zijn per kilometer dan elektrisch rijden. Je zal dus best wat over moeten hebben voor liefhebberij... 

Mijn grootste zorg is vooral de verdraagzaamheid tov lawaai en stank van (liefhebber) ice eens de EV meer ingeburgerd raakt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Soul zei:

Eer het zo ver is, zullen de synthetische brandstoffen al wat meer ingeburgerd zijn. Om te zorgen dat wie niet elektrische wil/kan rijden, toch verder kan met z'n huidige wagen.

België kennende zullen ze daar wel een geweldige taks op plakken.

Rond waterstof is het nog relatief veel te stil.

Nog zo een vraag...: Nu betalen we wegentaks, vraag me af hoe dat dan gaat gaan, op gewicht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid