Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

@Krikkie eens zoeken op youtube naar man en warsila.

En onze belgische trots abc heeft ook een gasmotor (weet de cyclus niet van buiten) en ze onderzoeken ook of die onder andere ook op ammoniak kan draaien

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
AUTONIEUWS

Moederbedrijf Fiat en Alfa investeert 5,6 miljard euro in verbrandingsmotoren

Stellantis investeert flink in motoren op biobrandstof voor Zuid-Amerika

Bas Leesberg
Door Bas Leesberg
Gepubliceerd op 8 maart 2024 om 14:03 uur 2 reacties
Moederbedrijf Fiat en Alfa investeert 5,6 miljard euro in verbrandingsmotoren
Foto: © TopGear Nederland / Eric van Vuuren
ADVERTENTIE

De verbanning van nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 in Europa lijkt er nu echt te komen, maar dat wil niet zeggen dat de productie van benzinemotoren stopt. Op andere delen van de wereld wordt juist geïnvesteerd om meer verbrandingsmotoren te bouwen, maar wel met het doel om te verduurzamen. Zo investeert het moederbedrijf van Fiat miljarden in het maken van verbrandingsmotoren op biobrandstof. Al is een nieuwe V6 voor Alfa Romeo misschien wat optimistisch, geven we toe.

Concern Stellantis steekt 5,6 miljard euro in de ontwikkeling van producten voor de Zuid-Amerikaanse markt. Nog nooit zou een autobedrijf zoveel geïnvesteerd hebben in deze markt. De investering wordt over vijf jaar verspreid en wordt onder andere gebruikt om ‘Bio-Hybrid’ motoren te bouwen. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit verbrandingsmotoren op biobrandstof die worden geholpen door een elektromotor.

 

Wat is biobrandstof?

De biobrandstof is in dit geval ethanol die gemaakt is van plantaardig materiaal of afval. Zo wordt er nu biobrandstof gemaakt van palmolie, koolzaad, suikerriet, maïs en graan. Daarnaast is het mogelijk om biologische brandstoffen te maken van afgedankt frituurvet, houtsnippers of het afval van veevoer. De brandstof is heel populair in Zuid-Amerikaanse landen zoals Brazilië.

In Brazilië is ethanol als brandstof al populair sinds de jaren ’70 als middel om de afhankelijkheid van olie uit andere landen te verminderen. Biobrandstof is niet zonder uitstoot, maar omdat planten CO2 uit de lucht pakken tijdens het groeien, is de peut onder de streep 50 tot 70 procent duurzamer dan fossiele benzine. Als je daar dan nog een zuinige hybride aandrijflijn bijvoegt, heb je een relatief schone auto.

Komen de bio-hybride motoren naar Europa?

Stellantis zegt dat het concern vier platformen met bio-hybride techniek wil ontwikkelen om zo veertig nieuwe auto’s te kunnen bouwen de komende jaren. In Brazilië, Argentinië en Chili is Stellantis het grootste autoconcern, met Fiat als het populairste merk. Met een marktaandeel van 23,5 procent snap je hoe een verduurzaming van de aandrijflijnen een mooie impact kan hebben op de uitstoot.

Overigens wil de enorme investering in verbrandingsmotoren op biobrandstof niet zeggen dat er geen elektrificatie plaatsvindt in Zuid-Amerika. Een deel van de 5,6 miljard euro gaat naar het ontwikkelen van volledig elektrische auto’s voor die markten. Maar je kunt je voorstellen dat in een markt waar mensen gewend zijn om 17.000 euro te betalen voor een pick-up van Fiat, niet iedereen zit te wachten op een EV van 35.000 euro.

BEKIJK REACTIES
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
460.876 weergaven 7 mrt 2024

EU-Chefin von der Leyen hat das Verbrenner-Verbot wieder komplett aufgehoben und das mit einer spektakulären Begründung! Die E-Autos sind laut neuer EU-Studie sogar schmutziger als Benziner oder Diesel-Autos! Das hat massive Folgen für VW, Mercedes und Co.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porsche heeft gisteren jaarcijfers bekend gemaakt, lagere operationele marge van 18% en voor 2024 verwachten ze een verdere daling naar 15 tot 17%, een stuk onder hun eerdere 20% prognoses. 

Hun EV's brengen minder op dan verwacht en CEO Blüme zei tijdens de conference call dat ze extra in verbrandingsmotoren gaan investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fr79 zei:

Hun EV's brengen minder op dan verwacht

Als ze natuurlijk de toer van Taycans zonder achterbank op gaan, gaat het er niet op verbeteren :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Als ze natuurlijk de toer van Taycans zonder achterbank op gaan, gaat het er niet op verbeteren :lolz:

Ja idd.😄

En t is nochtans niet dat de prijszetting op hun EV's te laag is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Fr79 said:

Hun EV's brengen minder op dan verwacht 

Wat ze daar eigenlijk zeggen is dat ze die spullen redelijk kaal verkopen aan de gemiddelde klant 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid