Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, ICM zei:

Ik begrijp niet waarom daar niet meer onderzoek/subsidie naartoe gaat.

De voertuigen zijn er.

Het verdeelnetwerk is er.

 

Money money money...

Daar is niet genoeg winst op te maken, zou ik denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soul zei:

Money money money...

Daar is niet genoeg winst op te maken, zou ik denken...

denkt dit ook. Nu kunnen ze overal laadstations plaatsen, laadpalen, een heel wagenpark vernieuwen naar elektrisch...is goed voor de economie en hun oplossing voor jobs jobs jobs

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ICM zei:

Ik begrijp niet waarom daar niet meer onderzoek/subsidie naartoe gaat.

De voertuigen zijn er.

Het verdeelnetwerk is er.

 

Ik blijf het maar zeggen, omdat het niet rendabel is. Hoeveel mensen willen vier keer zoveel per kilometer betalen voor broem broem ipv vwieeeezzz? 

Voor plezier ritten : ja. 

voor dagelijks gependel: ..... Mss 2%?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tjeu zei:

En bij synthetische brandstof uit bio producten (biobrandstof) zit je met het probleem dat je velden voor voedsel gaat wisselen voor velden voor brandstof. In een wereld waar hongersnood nog steeds een ding is, geeft dat wel een probleem. Of je zou stevig moeten ontbossen... Maar dat geeft dan weer andere problemen. Op kleine schaal hebben die zaken zeker een toekomst, maar niet op grote schaal.

Er is ook een ecologische kost verbonden aan het blijvend ontginnen van aardolie. En aan de lithiummijnen, kobaltmijnen en whatnot die nu en straks nodig zijn om die EV-noden te lenigen.

Lijkt me dat deze kost ook wel in de equatie mag betrokken worden, voor zover dat enigszins te begroten valt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik blijf het maar zeggen, omdat het niet rendabel is. Hoeveel mensen willen vier keer zoveel per kilometer betalen voor broem broem ipv vwieeeezzz? 

Voor plezier ritten : ja. 

voor dagelijks gependel: ..... Mss 2%?

heb je daar een bron van, dat het 4x zoveel gaat worden?

3 minuten geleden, bt. zei:

Er is ook een ecologische kost verbonden aan het blijvend ontginnen van aardolie. En aan de lithiummijnen, kobaltmijnen en whatnot die nu en straks nodig zijn om die EV-noden te lenigen.

Lijkt me dat deze kost ook wel in de equatie mag betrokken worden, voor zover dat enigszins te begroten valt?

Dat is nu al zo he. Moet her maar eens opnieuw opzoeken, had het in het andere topic over EVs hier ook al eens gezet, over die vissers in Indonesie die dat nog amper kunnen vanwege het water waarin ze vissen te warm wordt door die mijnen die daar op volle toeren draaien in vergelijking met enkele jaren terug.

En dan de recyclage, met die zuren e.d. is ook een groot probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik blijf het maar zeggen, omdat het niet rendabel is. Hoeveel mensen willen vier keer zoveel per kilometer betalen voor broem broem ipv vwieeeezzz? 

Voor plezier ritten : ja. 

voor dagelijks gependel: ..... Mss 2%?

Die x4 is de prijs nu. Als ze de volumes optrekken, de productieprocessen optimaliseren, en subsidiëren zoals elektrisch rijden nu wordt gesteund, kost dat geen x4 meer.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ICM zei:

Die x4 is de prijs nu. Als ze de volumes optrekken, de productieprocessen optimaliseren, en subsidiëren zoals elektrisch rijden nu wordt gesteund, kost dat geen x4 meer.

 

Nee, die maal 4 is in beste scenario, gewoon omdat je vast zit aan je rendement. Op dit moment is de kost nog veel hoger. Dacht dat Porsche aan bijna factor 20 zat op dit moment. Zou het moeten opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

heb je daar een bron van, dat het 4x zoveel gaat worden?

Dat is nu al zo he. Moet her maar eens opnieuw opzoeken, had het in het andere topic over EVs hier ook al eens gezet, over die vissers in Indonesie die dat nog amper kunnen vanwege het water waarin ze vissen te warm wordt door die mijnen die daar op volle toeren draaien in vergelijking met enkele jaren terug.

En dan de recyclage, met die zuren e.d. is ook een groot probleem.

Recyclage is minder een probleem, gezien dat in heel gecontroleerde omstandigheden is. Ontginning van metalen is een ander probleem. 

Maar net als in de textiel zijn er wel charters rond menswaardig en met respect voor de planeet ontginnen die door de grote merken ondertekend zijn. 

En de evolutie streeft naar technologieën waarin die metalen veel minder nodig zijn. Dat werpt al duidelijk zijn vruchten af. Drijfveer is daar uiteraard niet "minder schade voor de planeet", maar wel "minder afhankelijkheid van ontginningsprijzen en beschikbaarheid". Geld dus. Dat is een aanhoudende motivator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Krikkie zei:

Dat sluit perfect aan bij wat ik zeg. Op dit moment kost ev en ice ongeveer evenveel per kilometer. En een liter benzine kost nu 0,7 euro per liter, dus het wordt een 4-5 keer duurder per liter, in de hoop dat er per liter niet meer inkomsten voor de staatskas gerekend worden.

Beetje kort door de bocht, want als je meer in detail gaat berekenen komt het nog wat negatiever uit voor synthetische brandstof, maar laten we het wat optimistisch houden.

Die minimum prijs hangt trouwens ook gewoon vast aan het chemische proces. Als je brandstof verbrand komt er warmte (=energie) vrij. Als je brandstof wil maken, dan moet je er nu eenmaal energie in steken. En ze verbranden heeft dus een beperkt rendement, eigen aan de verbrandingsmotor. 

Die chemie en fysica kan je niet veranderen, dus nee, synthetische brandstoffen gaan nooit goedkoop genoeg zijn om tegen de EV te concurreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

heb je daar een bron van, dat het 4x zoveel gaat worden?

Dat is nu al zo he. Moet her maar eens opnieuw opzoeken, had het in het andere topic over EVs hier ook al eens gezet, over die vissers in Indonesie die dat nog amper kunnen vanwege het water waarin ze vissen te warm wordt door die mijnen die daar op volle toeren draaien in vergelijking met enkele jaren terug.

En dan de recyclage, met die zuren e.d. is ook een groot probleem.

Jups. 

https://www.energyville.be/pers/een-klimaatneutraal-belgie-tegen-2050-energyville-lanceert-platform-voor-mede-denkers

Studie van EnergyVille en Febeliec, goedgekeurd door Europa. 

Maar zoals hier boven aangehaald is het ook gewoon een kwestie van fysica. 

1 kWh elek omzetten in waterstof, geeft je nog 0,75 kWh. Die kan je gaan verbranden, maar dan hou je er maar 0,3 kWh van over. Of je kan die terug naar elek omzetten, maar dan zit je terug met rendement verlies en zal je uiteindelijk maar een halve kWh overgehouden hebben. Dus aan die kant ben je al de helft aan energie kwijt en gaat je kost al maal twee. Daar komt nog eens het comprimeren bij, waardoor je al aan 2,2 keer de prijs zit. Overige deel zit vooral in distributie en pomp verliezen die aanzienlijk hoger zijn dan bij elektriciteit + dat je 2,2 keer zoveel elektriciteit moet gaan produceren, waardoor je er niet komt met enkel de goedkoopste oplossingen, maar ook extra capaciteit nodig hebt van duurdere elektriciteit bronnen. Maar zelf zonder dat deel zit je al aan een kost die minimaal 2,2 keer zo hoog is als puur elektrisch. 

Dus wat is het nut? Waarom 2,2 keer zoveel betalen en nog steeds geen broem broem geluidjes. Gewoon voor die paar keer per jaar dat je op reis gaat? Of dan toch liever twee keer half uur laden? 

Ieder zijn keus. Maar voor Jan modaal zal de keus snel gemaakt zijn. Er is bijvoorbeeld ooit nooit een Concorde 2.0 gekomen, een beetje trager blijkt weinig problemen te geven.

Vergeet ook niet dat waterstof dezelfde problematiek meebrengt qua aardmetalen als EVs, dus het is niet dat we ergens een ander probleem oplossen waardoor het wel interessanter zou kunnen worden. 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen staat hier toch in een verschrikkelijke spreidstand ?

Tegen “salariswagens” ….. wie kan met een EV rijden? Juist ja de lease, renting, salaris wagens.

Voor de “gewone” man wordt de auto op deze manier onbetaalbaar……. 
 

En dan die focus op de personenwagen zonder dat Groen (en consoorten) iets wil doen aan het toenemende vracht vervoer….. meer nog ze hebben liever dat we varkens, koebeesten en de geliefde advocado met vervuilend vervoer tot bij ons komt? 
 

Ik zou trouwens graag eens zien wie de gemiddelde Alie express koper is ? Wedden dat er een pak van die types bij zitten …… daar liggen we niet wakker van … sociale bescherming van de mensen die dit maken ? Het regime ter plaatse? Allemaal no problem.

Naïef idealisme welke de werkende, gewone en ook arme mens treft.

Er kan zoveel meer tegen vervuiling gedaan worden maar dat ken blijkbaar enkel door de bevolking te straffen, de lokale bedrijven te straffen en al wat van buiten ons eigen gebied komt te omarmen.

En wij …… wij spelen dit spel mee zonder een brede kijk, zonder de realiteit linde eigen te zien, zonder na te denken wie dit allemaal gaat betalen ik eigen regio.

Maar hey ….. we hebben de verbrandingsmotor bij de personenwagen verbannen. Applaus ! 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Groen staat hier toch in een verschrikkelijke spreidstand ?

Tegen “salariswagens” ….. wie kan met een EV rijden? Juist ja de lease, renting, salaris wagens.

Voor de “gewone” man wordt de auto op deze manier onbetaalbaar……. 
 

En dan die focus op de personenwagen zonder dat Groen (en consoorten) iets wil doen aan het toenemende vracht vervoer….. meer nog ze hebben liever dat we varkens, koebeesten en de geliefde advocado met vervuilend vervoer tot bij ons komt? 
 

Ik zou trouwens graag eens zien wie de gemiddelde Alie express koper is ? Wedden dat er een pak van die types bij zitten …… daar liggen we niet wakker van … sociale bescherming van de mensen die dit maken ? Het regime ter plaatse? Allemaal no problem.

Naïef idealisme welke de werkende, gewone en ook arme mens treft.

Er kan zoveel meer tegen vervuiling gedaan worden maar dat ken blijkbaar enkel door de bevolking te straffen, de lokale bedrijven te straffen en al wat van buiten ons eigen gebied komt te omarmen.

En wij …… wij spelen dit spel mee zonder een brede kijk, zonder de realiteit linde eigen te zien, zonder na te denken wie dit allemaal gaat betalen ik eigen regio.

Maar hey ….. we hebben de verbrandingsmotor bij de personenwagen verbannen. Applaus ! 

Dit is een beslissing van Europa, niet van een Vlaamse of federale partij. Het Europese parlement groen noemen zou wel wat vreemd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk het ook, want groen staat volgens mij ook in die spreidstand. En toch zeker in Belgie, niet Europees.

Ze willen kerncentrales weg en gascentrales in de plaats

ze willen salariswagens/bedrijfswagens weg, maar vergeten dat mensen dan geen nieuwe auto kopen en ook niet bij officiele stealers euh dealers langsgaan, na de garantie, voor onderhoud.

 

Het meest spijtige vind ik dat het effect van het groene leven en onze mindshift teniet wordt gedaan door het te veel te laten opvallen dat het allemaal om geld te doen is. Het gaat al lang niet meer over het helpen van deze planeet. Overbevolking en ontbossing, dat zijn de 2 grootste problemen die moeten getackelt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik denk dat je mijn stelling fout leest. 

Wat bedoel je dan, dat het voor hen moeilijk is om met de gegevens die op tafel liggen beleid te voeren? Dat doen ze toch sowieso niet, dus toch niets anders dan anders? Ik zie het probleem niet... 

Enkel het prijs plafond is een maatregel die groen op tafel heeft gelegd en die Europees aangenomen is. En die heeft wel de speculaties de kop ingedrukt waardoor de prijs effectief zijn beginnen dalen. Maar een maatregel doorduwen is nog steeds niet hetzelfde als beleid voeren. Daarvoor zijn ze ook nog steeds te klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Tjeu said:

Enkel het prijs plafond is een maatregel die groen op tafel heeft gelegd en die Europees aangenomen is. En die heeft wel de speculaties de kop ingedrukt waardoor de prijs effectief zijn beginnen dalen.

Dat geloof je toch zelf niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat geloof je toch zelf niet?

Aangezien we +4TWh per jaar verhandelen, volgen we dat wel een beetje... alle ja, we hebben drie man in diest die niets anders doet. Gans het gasprijzen gedoe was puur speculatie, er is geen enkele keer minder aanbod geweest dan vraag, mede met dank aan het lange zwoele najaar. Bij ieder positief bericht, zelf letterlijk een positief weerbericht, gingen de prijzen omlaag. Bij ieder nieuwsbericht rond het prijs plafond dito, prijzen drastisch omlaag. En sinds het aangenomen is, is de markt aanzienlijk gestabiliseerd, zelf tijdens de koudepieken die nog volgden. Dus ja, het prijsplafond (al is het meer symbolisch dan echt nuttig) heeft zijn doel niet gemist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Wat bedoel je dan, dat het voor hen moeilijk is om met de gegevens die op tafel liggen beleid te voeren? Dat doen ze toch sowieso niet, dus toch niets anders dan anders? Ik zie het probleem niet... 

Enkel het prijs plafond is een maatregel die groen op tafel heeft gelegd en die Europees aangenomen is. En die heeft wel de speculaties de kop ingedrukt waardoor de prijs effectief zijn beginnen dalen. Maar een maatregel doorduwen is nog steeds niet hetzelfde als beleid voeren. Daarvoor zijn ze ook nog steeds te klein.

Groen is vragende partij en staat 100% achter het wegwerken van salariswagens bv nee? Lees mijn post is goed. Eender op welk niveau welke beslissing valt (trouwens België past bijna alles veel sneller of harder toe dan veel omringende landen). Je moet de discussie niet weghalen van de orginele inhoud. Ik herhaal Groen en consoorten zijn vragende partij en zitten in heel van deze dossiers in een compleet achterlijke spreidstand. De vraag is of het idealisme of jaloezie is al drijfveer? 

 Trouwens de essentie van de inhoud is niet wie de beslissing neemt, maar de partijen die hier vol achterstaan en het als breekpunten gebruiken. Laat ons niet vervallen in een sub sub discussie, je begrijpt de inhoud goed genoeg, laat het ons daar over hebben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Groen is vragende partij en staat 100% achter het wegwerken van salariswagens bv nee? Lees mijn post is goed. Eender op welk niveau welke beslissing valt (trouwens België past bijna alles veel sneller of harder toe dan veel omringende landen). Je moet de discussie niet weghalen van de orginele inhoud. Ik herhaal Groen en consoorten zijn vragende partij en zitten in heel van deze dossiers in een compleet achterlijke spreidstand. De vraag is of het idealisme of jaloezie is al drijfveer? 

 Trouwens de essentie van de inhoud is niet wie de beslissing neemt, maar de partijen die hier vol achterstaan en het als breekpunten gebruiken. Laat ons niet vervallen in een sub sub discussie, je begrijpt de inhoud goed genoeg, laat het ons daar over hebben. 

 

Voor Groen zit het eigendom van de wagen niet bij een private persoon, maar in een coöperatie. Dat is goedkoper zolang je niet meer dan gemiddeld aantal kilometer rijdt. Weer meer dan gemiddeld rijdt, kan meer gaan schakelen en zo de kilometers per wagen drukken. Het is altijd in een samenspel met openbaar vervoer, waarbij ze pleiten voor fiscaal vriendelijke abonnementen via de werkgever (ipv wagen). 

Voor mezelf: ik kon een bedrijfswagen krijgen en heb die geweigerd. Met mijn mobiliteitsbudget betaal ik ALLES van kosten voor onze wagen, de twee motos, de twee bakfietsen, mijn stadsfiets en de vijf kinderfietsen. Incl afschrijving, brandstof, onderhoud, verzekering, fiets/moto uitrusting,... Echt alles. 

Dit mede met dank aan het trein abonnement dat ik van de werkgever krijg en de fietsvergoeding. Geen salaris wagen hebben is lang niet voor iedereen een verarming. Zeker niet als liefhebber, ik kan zelf kiezen met wat ik rij en hoef me niet te houden aan een lijst van suffe kramen (waar ik mijn gezin niet eens in zou krijgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tjeu zei:

Voor mezelf: ik kon een bedrijfswagen krijgen en heb die geweigerd. Met mijn mobiliteitsbudget betaal ik ALLES van kosten voor onze wagen, de twee motos, de twee bakfietsen, mijn stadsfiets en de vijf kinderfietsen. Incl afschrijving, brandstof, onderhoud, verzekering, fiets/moto uitrusting,... Echt alles. 

Dit kan toch enkel als je je hypotheek kan inbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid