Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Dus een liefhebber van design mag enkel puur design hebben, ongeacht de kost, want anders is het geen liefhebber? Een liefhebber van goed eten moet minimaal x keer naar een sterrenrestaurant gaan of het is geen liefhebber? Een fietsliefhebber mag geen auto nemen of het is geen echte liefhebber? 

Man man man, er zitten hier echt veel extremisten. Alle, toch om anderen te beoordelen. 

Met zijn allen op kruistocht. En altijd maar vakjes. "Je bent pas een liefhebber als je aan mijn kader voldoet, anders behoor je niet tot het clubje en krijg je het paswoord niet!" 

We zijn allemaal begonnen met pks vanbuiten te leren en zaken te herkennen en naar dingen op te kijken. Sommigen blijven in die fase, anderen zijn meer praktiserend. Maar aantal uitgegeven euros gaan linken aan mate van passie houdt totaal geen steek. Stop daar dan ook gewoon mee.

Als je dat design materiaal koopt vanuit je zaak of je etentje in een sterrenzaak betaald vanuit de zaak is dat grote sier en geen liefhebberij 😄

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, josenjef zei:

Als je dat design materiaal koopt vanuit je zaak of je etentje in een sterrenzaak betaald vanuit de zaak is dat grote sier en geen liefhebberij 😄

Enkel zelfkastijding is liefde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tjeu zei:

Dus een liefhebber van design mag enkel puur design hebben, ongeacht de kost, want anders is het geen liefhebber? Een liefhebber van goed eten moet minimaal x keer naar een sterrenrestaurant gaan of het is geen liefhebber? Een fietsliefhebber mag geen auto nemen of het is geen echte liefhebber? 

Man man man, er zitten hier echt veel extremisten. Alle, toch om anderen te beoordelen. 

Met zijn allen op kruistocht. En altijd maar vakjes. "Je bent pas een liefhebber als je aan mijn kader voldoet, anders behoor je niet tot het clubje en krijg je het paswoord niet!" 

We zijn allemaal begonnen met pks vanbuiten te leren en zaken te herkennen en naar dingen op te kijken. Sommigen blijven in die fase, anderen zijn meer praktiserend. Maar aantal uitgegeven euros gaan linken aan mate van passie houdt totaal geen steek. Stop daar dan ook gewoon mee.

Preach! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand met financiële beperkingen kan een hele grote liefhebber zijn, enkel zal zijn keuze daardoor heel erg bepaald worden. Ik veroordeel niemand, ik duid enkel op de feiten.  En een auto kiezen die je 'graag wil' kan voor velen enkel als die fiscaal aftrekbaar is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Vanni zei:

Laat ons zeggen totale km's waarvan een 2-300km's tegen de klok. 😉

 

Ba nee toch!?
Dat is het huidig format. Ik reed vorige jaren in Ieper telkens 250 - 300km tegen de klok. In totaal tussen de 700 en 800km.
In 1986 duurde de Monte Carlo bvb 6 dagen met een totale lengte van +3.000 km ! 

(onlangs een reportage bekeken van Toivonen, vandaar dat ik het weet 🙂)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, The Swede zei:

Of je auto moeten verkopen omdat je de VAA niet kan betalen en je je privé het ding niet kunt permitteren. Ook al gebeurd. Ik ken er hier een paar. 

 

2 uren geleden, Redfive zei:

Zo zijn er vele denk ik, grote sier met auto op de zaak; maar privé, ho maar.. Maar 't zijn wel allemaal liefhebbers hoor. 't Mag alleen niet (te) veel kosten, want zo'n liefhebbers zijn het dan ook weer niet..

Djeezes... wat een blasé praat hier

Dus je bent maar liefhebber als je je dikke auto privé kan en wil betalen? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind als ge er uw huis niet voor verkoopt en als uw vrouw er u niet voor laat zitten dat ge geen echte autoliefhebber zijt.

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Ba nee toch!?
Dat is het huidig format. Ik reed vorige jaren in Ieper telkens 250 - 300km tegen de klok. In totaal tussen de 700 en 800km.
In 1986 duurde de Monte Carlo bvb 6 dagen met een totale lengte van +3.000 km ! 

(onlangs een reportage bekeken van Toivonen, vandaar dat ik het weet 🙂)

G'hebt gelijk.

Ke maar half en volledig mislezen ook. Pardong wi :D

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Maxime S zei:

Ba nee toch!?
Dat is het huidig format. Ik reed vorige jaren in Ieper telkens 250 - 300km tegen de klok. In totaal tussen de 700 en 800km.
In 1986 duurde de Monte Carlo bvb 6 dagen met een totale lengte van +3.000 km ! 

(onlangs een reportage bekeken van Toivonen, vandaar dat ik het weet 🙂)

Mag ik dat veel kilometers vinden? Vooral omdat je soms echt op een zakdoek aan het rondcrossen bent en draaien en keren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, gewoon ik zei:

Mag ik dat veel kilometers vinden? Vooral omdat je soms echt op een zakdoek aan het rondcrossen bent en draaien en keren.

 

Een gewone VAS-rally is meestal maar rond de 100 km tegen de chrono.

Maar Ieper was de voorbije twee jaar natuurlijk WRC, dus dat niveau ligt inderdaad hoger.
300 km tegen de chrono, verspreid over drie dagen is inderdaad pittig! 

Beeld je in wat het dan in de jaren 70-80 moet geweest zijn, waar men een week lang quasi dagelijks +100km tegen de klok reed! 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Maxime S zei:

Een gewone VAS-rally is meestal maar rond de 100 km tegen de chrono.

Maar Ieper was de voorbije twee jaar natuurlijk WRC, dus dat niveau ligt inderdaad hoger.
300 km tegen de chrono, verspreid over drie dagen is inderdaad pittig! 

Beeld je in wat het dan in de jaren 70-80 moet geweest zijn, waar men een week lang quasi dagelijks +100km tegen de klok reed! 

Ik denk dat de racenotes dan toch wat summierder waren toen. "Opletten voor diepe put links ergens tussen km 70 en 75." "Soms koeien rond km 52." "Km 63 check zonnebaadster op dak".

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/24/2023 at 7:51 AM, Redfive said:

Zo zijn er vele denk ik, grote sier met auto op de zaak; maar privé, ho maar.. 

En dat is een probleem want .... ?

Zoals al die mannen met veel centen in hun firma, maar het zichzelf uitkeren en er 60% op afdragen aan vadertje staat aan belastingen en sociale bijdragen, ho maar....

 

Allez wat zeg je nu :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/24/2023 at 12:25 AM, The Swede said:

Of je auto moeten verkopen omdat je de VAA niet kan betalen en je je privé het ding niet kunt permitteren. Ook al gebeurd. Ik ken er hier een paar. 

Yes, 't is gelukt

 

Horse GIF

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/24/2023 at 9:37 AM, Tjeu said:

Je bent pas een liefhebber als je aan mijn kader voldoet

Is dat een aluminium, titanium of carbon kader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is dat een aluminium, titanium of carbon kader?

Blinkend goud, privaat gekocht uiteraard. Zonder lening.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Tjeu zei:

Eindelijk een eerste stap in de goede richting weg van het EV voor allen verhaal 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, berengun said:

Eindelijk een eerste stap in de goede richting weg van het EV voor allen verhaal 

Mja, uiteindelijk kan de politiek nu koud en warm blazen tegelijk, maar de transitie is ingezet, inclusief miljarden investeringen door fabrikanten, en daar telt maar 1 ding, dat zijn de centen.

Als je binnen X jaar een EV platform hebt waarop je tig verschillende carrosserieën kan zetten om vanalles mee te maken denk ik dat het naar fabricage goedkoper zal worden dan met verbrandingsmotoren blijven werken, zeker als je die laatste ook nog moet blijven doorontwikkelen. Ze maken dan bij wijze van spreken 1 "skateboard" en daar zet je dan bovenop wat je wilt.

 

En dan is nog maar de vraag waar je die e-fuels gaat vinden en wat ze gaan moeten kosten. Allemaal tof dat je nog voor een ICE kan kiezen in 2035, maar als dat spel moet getankt worden met benzine van 10 euro / liter .... en de liefhebbersmarkt is zo klein dat die het verschil niet gaat maken behalve voor wat niche constructeurs (en hoeveel zijn er zo nog, die hun eigen motoren bouwen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Mja, uiteindelijk kan de politiek nu koud en warm blazen tegelijk, maar de transitie is ingezet, inclusief miljarden investeringen door fabrikanten, en daar telt maar 1 ding, dat zijn de centen.

Als je binnen X jaar een EV platform hebt waarop je tig verschillende carrosserieën kan zetten om vanalles mee te maken denk ik dat het naar fabricage goedkoper zal worden dan met verbrandingsmotoren blijven werken, zeker als je die laatste ook nog moet blijven doorontwikkelen. Ze maken dan bij wijze van spreken 1 "skateboard" en daar zet je dan bovenop wat je wilt.

 

En dan is nog maar de vraag waar je die e-fuels gaat vinden en wat ze gaan moeten kosten. Allemaal tof dat je nog voor een ICE kan kiezen in 2035, maar als dat spel moet getankt worden met benzine van 10 euro / liter .... en de liefhebbersmarkt is zo klein dat die het verschil niet gaat maken behalve voor wat niche constructeurs (en hoeveel zijn er zo nog, die hun eigen motoren bouwen?)

Gelet op het animo dat er is voor f1 (met synthetische brandstoffen) denk ik dat er toch wel wat constructeurs niet enkel op het EV paard zullen inzetten 

los van kostprijs, ik vier het feit dat er een keuze zal zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, berengun said:

Gelet op het animo dat er is voor f1 (met synthetische brandstoffen) denk ik dat er toch wel wat constructeurs niet enkel op het EV paard zullen inzetten 

De tijd dat autosport gelinkt was aan wat je in de showroom kon kopen ligt al even achter ons, zeker in F1.

2 minutes ago, berengun said:

los van kostprijs, ik vier het feit dat er een keuze zal zijn

Als die keuze onbetaalbaar is dan is het geen keuze meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

De tijd dat autosport gelinkt was aan wat je in de showroom kon kopen ligt al even achter ons, zeker in F1.

Als die keuze onbetaalbaar is dan is het geen keuze meer.

https://www.formula1.com/en/latest/article.its-the-next-revolution-tech-chief-pat-symonds-explains-why-formula-1-is.ufImypVbMZCqJ39wnuf04.html
 

Ik zou het toch ni onderschatten. Pat Symonds is echt wel een die-hard in de F1 en is met de taak opgezadeld. Hiervoor is nu Aramco onder de arm genomen als partner. 
Met de F1 test voor het seizoen was er een interview met hem hierover. Best interessant. 
De Porsche Supercup rijdt al op deze brandstof en het is de bedoeling dat dit ook naar de Carrera Cups uitgerold wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

De tijd dat autosport gelinkt was aan wat je in de showroom kon kopen ligt al even achter ons, zeker in F1.

Als die keuze onbetaalbaar is dan is het geen keuze meer.

Het zal sowieso duurder zijn dan EV rijden. Enerzijds is het gewoon minder efficiënt, waardoor het duurder zal zijn en daarnaast zal het wel genoeg belast worden om het verschil extra op te drijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid