Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden, The Swede zei:

Kijk naar Finland. Daar wordt de warmte van de afvalverbranding al decennia gerecupereerd en onder de stad gestuurd om de huizen te verwarmen. Heet ginds kaukolämpö ofte "district verwarming". 
En nee, dat is niet beperkt tot het stadscentrum. Mijn eerste huis ginder was in Kaakkuri, een gehucht van Oulu lag op exact 10km van de stad zelf en we hadden verdorie bijna gratis verwarming. Oulu is een stad waar ong 140'000 man van de 200'000 dit soort van verwarming heeft. Elke gemeente in Finland heeft dit als verwarming.

Effen weg van het eigenlijke onderwerp van het topic, maar hoe zit het met de woningisolatie in Scandinavië ? Is die beter dan hier ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soul zei:

Ja, maar verkoop dit maar aan jan-met-de-pet die z'n geliefd wagentje dat nog jaren meekan, wegdoet voor het milieu, zich een duurdere EV koopt, z'n elektriciteit moet aanpassen,... en die weet dat zijn geliefd ex-wagentje op een ander werelddeel nog in volle glorie 10 jaar rondtuft.

Maar dat is het net, als je inzet op een andere bron voor je brandstof, dan kan je het bestaande wagenpark net behouden. Je hebt instant een veel grotere afzetmarkt voor je oplossing. Beetje het Euro 95 verhaal dat nu E10 is, maar dan extremer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg is er op dat vlak in ons verdeeld landje niet echt een lange termijn visie...

Bewezen met de promotie van de zonnepanelen terwijl het elektriciteitsnet daar niet klaar voor was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Soul zei:

Jammer genoeg is er op dat vlak in ons verdeeld landje niet echt een lange termijn visie...

Bewezen met de promotie van de zonnepanelen terwijl het elektriciteitsnet daar niet klaar voor was...

Het is niet dat ze investeringen gingen doen "omdat er daarna dan pv panelen zouden kunnen gelegd worden". 

Je kan geen geld uitgeven voor een nood die er nog niet is terwijl er massaal noden zijn die ook financiën vragen. Tenzij je met budget overschotten zit, maar de laatste keer dat we dat hebben gehad.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu niet dat we hier in Vlaanderen geen warmtenetten hebben.  We komen (veel) achter, dat klopt, maar we hebben er hier en daar wel:

Destijds werd een groot deel van Zwevegem verwarmd met de stoom van de Bekaert-fabriek, bv.  Gezien er daar niet zo veel stoom meer van doen is, is ook het stoomnet niet meer actief, dacht ik.

In Roeselare wordt ook een wijk verwarmd met de warmte van de verbrandingsoven

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tjeu said:

Daar zit net de kracht van het idee. 

1) het is niet iets dat ze wereldwijd moeten afspreken, maar enkel tussen de constructeurs die binnen Europa willen verkopen
2) je moet zelf niet iedereen mee hebben, gewoon een voldoende grote groep, liefst een meerderheid

Een je dat hebt, en je hebt samen een voorstel uitgewerkt en ondertekend, dan kan je de politiek achter onder druk zetten om het voorstel, dat door de meerderheid gedragen is, mee te ondersteunen. Bijgevolg krijg je de rest mee met de door jou aangehaalde politieke druk/verplichting. Dat zal een aantal toenmalige constructeurs uit de markt duwen, wat je marktaandeel ten goede komt.  

Door op dat moment voor een alternatieve brandstof te gaan, ga je voor een sterkere positie van jezelf als constructeur op wereld vlak. Want je blijft bij de verbrandigstechniek. Dus ieder werelddeel dat niet volgt, kan je blijven bedienen. Het enige wat nodig is, is een andere ECU afstelling (ik stel het uiteraard iets te eenvoudig voor om het bevatbaar te houden). Je kan je modellen dus wel wereldwijd aan blijven bieden en iedere investering kan je over je gehele afzetmarkt spreiden. 

Dat kunnen ze nu niet meer. Nu hebben ze afzonderlijke investeringen voor EV's, die lang nog niet overal populair zijn en moeten ze daarnaast het klassieke traject blijven bewandelen en ontwikkelen. Dat zijn dubbele kosten en sub optimaal. Zo maken ze het zichzelf veel moeilijker. 

Dat is gewoon naief.

Je moet niet alleen constructeurs mee hebben, je moet de volledige keten op poten zetten om die voertuigen te bevoorraden, over gans Europa.

Wie gaat dat allemaal betalen als er geen dwang achter zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, ex-Mooseman said:

In Roeselare wordt ook een wijk verwarmd met de warmte van de verbrandingsoven

Ja en binnen X jaar recycleren we zoveel en verminderen we zoveel ons afval (want dat moet toch ook?) dat er niet genoeg te verbranden valt en moeten we dingen aansleuren om te verbranden of het dorp zit zonder verwarming ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is gewoon naief.

Je moet niet alleen constructeurs mee hebben, je moet de volledige keten op poten zetten om die voertuigen te bevoorraden, over gans Europa.

Wie gaat dat allemaal betalen als er geen dwang achter zit...

Daar is niets naïef aan. Brandstof kan via de brandstof leverancier, net zoals nu. 

Bij de producenten van koelinstallaties is het trouwens wel zo gegaan. Daar ging Europa ook de regels bepalen, maar een aantal producten hebben de handen in elkaar geslagen en zelf een koudemiddel uitgevonden. Het is slechter voor het milieu dan het voorstel van Europa, maar performanter. En voor de fabrieken vraagt het minder aanpassingen. Ze kunnen met dezelfde producten een ouder gas blijven gebruiken buiten Europa. Dat is een sterke win. De formule stellen ze gratis ter beschikking van alle andere merken, waardoor die mee in zee zijn gegaan en niemand bezwaar heeft aangetekend toen Europa het aannam als waardig alternatief. En nu wordt het dus gewoon verdeeld via de standaard koelgasverdelers (zoals Gasco bij ons).

Mijn idee is niet zomaar uit de lucht gegrepen hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tjeu zei:

Daar zit net de kracht van het idee. 

1) het is niet iets dat ze wereldwijd moeten afspreken, maar enkel tussen de constructeurs die binnen Europa willen verkopen
2) je moet zelf niet iedereen mee hebben, gewoon een voldoende grote groep, liefst een meerderheid

Een je dat hebt, en je hebt samen een voorstel uitgewerkt en ondertekend, dan kan je de politiek achter onder druk zetten om het voorstel, dat door de meerderheid gedragen is, mee te ondersteunen. Bijgevolg krijg je de rest mee met de door jou aangehaalde politieke druk/verplichting. Dat zal een aantal toenmalige constructeurs uit de markt duwen, wat je marktaandeel ten goede komt.  

Door op dat moment voor een alternatieve brandstof te gaan, ga je voor een sterkere positie van jezelf als constructeur op wereld vlak. Want je blijft bij de verbrandigstechniek. Dus ieder werelddeel dat niet volgt, kan je blijven bedienen. Het enige wat nodig is, is een andere ECU afstelling (ik stel het uiteraard iets te eenvoudig voor om het bevatbaar te houden). Je kan je modellen dus wel wereldwijd aan blijven bieden en iedere investering kan je over je gehele afzetmarkt spreiden. 

Dat kunnen ze nu niet meer. Nu hebben ze afzonderlijke investeringen voor EV's, die lang nog niet overal populair zijn en moeten ze daarnaast het klassieke traject blijven bewandelen en ontwikkelen. Dat zijn dubbele kosten en sub optimaal. Zo maken ze het zichzelf veel moeilijker. 

Ik weet wat je bedoelt. Maar ik kan me niet voorstellen dat jij gelooft dat zoiets mogelijk is in combinatie met kapitalisme. De politiek heeft al geen lange termijn visie, en die riskeren alleen maar een beetje gezichtsverlies als het wat slechter gaat.

En dat moet effectief wereldwijd. Die constructeurs verkopen aan de hele wereld. Als je gaat investeren/riskeren voor 1 afzetmarkt, dan wordt het alleen maar duurder, en ga je al helemaal niks meer verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ik weet wat je bedoelt. Maar ik kan me niet voorstellen dat jij gelooft dat zoiets mogelijk is in combinatie met kapitalisme. De politiek heeft al geen lange termijn visie, en die riskeren alleen maar een beetje gezichtsverlies als het wat slechter gaat.

En dat moet effectief wereldwijd. Die constructeurs verkopen aan de hele wereld. Als je gaat investeren/riskeren voor 1 afzetmarkt, dan wordt het alleen maar duurder, en ga je al helemaal niks meer verkopen.

Als het druppelt in .... dan regent het in ..... 

Het verbod van de verbrandingsmotor is Europees, maar de verstrenging van de normen is wereldwijd. De rest zal volgen. 

De klimaatdoelstellingen zijn lange termijn regels die uitgeschreven zijn door de politiek. Lokaal gaat de visie tot de volgende verkiezingen, Europees ligt dat anders. Zoals aangehaald, het is van 1990 duidelijk dat dit moment er aan zat te komen. 

Ik begrijp niet waarom de afspraken wereldwijd moeten gaan? Ik heb het hier over een brandstof die je (quasi) 1 op 1 kan gebruiken ipv de huidige brandstof. Als je daar als constructeurs met een deftig alternatief op de proppen kan komen, kan je die zelf gaan vermarkten en de bestaande brandstoffen de deur uit duwen (met politieke steun, zoals die er nu ook is, maar dan voor EV). Dit terwijl je voor de andere werelddelen gewoon dezelfde modellen aan kan bieden, maar dan nog gevoed door traditionele brandstof. 

Zoals hierboven gezegd. Het is een doorslagje van hoe het gelopen is in de HVAC wereld. Als het daar kan, waarom niet in de autowereld? 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Even samenvatten.

De Europese maatschappij is naar de kloten. Zelfs de kapitalisten slaan linkse praat uit en een idiote minderheid wil een domme meerderheid zijn wil opleggen.

We hebben een deftige staatsgreep nodig en een goeie oorlog om efkes kuis te houden. 

Who’s in?

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, The Swede zei:

Ok. Even samenvatten.

De Europese maatschappij is naar de kloten. Zelfs de kapitalisten slaan linkse praat uit en een idiote minderheid wil een domme meerderheid zijn wil opleggen.

We hebben een deftige staatsgreep nodig en een goeie oorlog om efkes kuis te houden. 

Who’s in?

Ik ben niet overtuigd dat je perceptie van meerderheid en minderheid helemaal juist zit. Dat de regels niet helemaal juist zitten, ja daar zal je een meerderheid voor vinden. 

Maar dat wat opgelegd is slechter is dan niets doen.... Daar ga je naar mijn gevoel geen meerderheid voor vinden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Ok. Even samenvatten.

De Europese maatschappij is naar de kloten. Zelfs de kapitalisten slaan linkse praat uit en een idiote minderheid wil een domme meerderheid zijn wil opleggen.

We hebben een deftige staatsgreep nodig en een goeie oorlog om efkes kuis te houden. 

Who’s in?

Jij start met op straat te komen? 

De overheid in Europa weet ook dat wij makke schaapjes zijn, die niet op straat komen, en dan nog. Hoeveel helpt dit? Het enige, qua betogingen, die hebben gewerkt zijn de BLM marsen nadat die crimineel in Amerika gestorven is. Met als resultaat dat we niet-blanken in reclames zien.

Eigenlijk zouden ze je verboden diesel wagen moeten vernielen ipv te exporteren en te laten uitstoten hier 1000km verder. 

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2023 om 18:51, ir_fuel zei:

Ja en binnen X jaar recycleren we zoveel en verminderen we zoveel ons afval (want dat moet toch ook?) dat er niet genoeg te verbranden valt en moeten we dingen aansleuren om te verbranden of het dorp zit zonder verwarming ....

blijkbaar kappen ze daar nu en dan al eens een camion oud papier in :D
 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2023 om 18:42, ex-Mooseman zei:

Het is nu niet dat we hier in Vlaanderen geen warmtenetten hebben.  We komen (veel) achter, dat klopt, maar we hebben er hier en daar wel:

Destijds werd een groot deel van Zwevegem verwarmd met de stoom van de Bekaert-fabriek, bv.  Gezien er daar niet zo veel stoom meer van doen is, is ook het stoomnet niet meer actief, dacht ik.

In Roeselare wordt ook een wijk verwarmd met de warmte van de verbrandingsoven

In Vlaanderen hebben we er best al. En er zitten er nog veel aan te komen. 

Wordt sterk gepushed vanuit het Lokaal Energie en Klimaat Pact.  Daar zijn de laatste jaren ook behoorlijk wat tools rond ontwikkeld. Zoals de warmteinspiratiekaart. 

https://www.inspiratiekaartwarmtezonering.be/ 

Als ik bijvoorbeeld van Brussel Centraal richting Madou stap, dan begrijp ik dat het een nodig onderdeel is van het geheel, die warmtenetten. Maar eerlijk gezegd ben ik er echt geen voorstander van... Dat is nu wel eens iets dat we in het verleden in veel grotere mate hadden en waar we met recht en rede van terug gekomen zijn. Ik ben er geen fan van. Toch niet in een residentiële context. Wel binnen bedrijf naar bedrijf context. 

Bij Fluvius is er trouwens een gehele afdeling die de laatste jaren sterk uitgebouwd is en die zich uitsluitend met warmtenetten bezig zal houden. Ze hebben daarbij proberen afdwingen dat alle warmtenetten uitsluitend door hen beheerd zouden mogen worden, maar daar zijn ze niet in geslaagd. Enkel in de Limburg hebben ze wel dat monopoly gekregen. Nog eens het bewijs dat je niet genoeg verse lucht krijgt als je te ver van de zee woont. 

Op 21/2/2023 om 18:51, ir_fuel zei:

Ja en binnen X jaar recycleren we zoveel en verminderen we zoveel ons afval (want dat moet toch ook?) dat er niet genoeg te verbranden valt en moeten we dingen aansleuren om te verbranden of het dorp zit zonder verwarming ....

Maar gaande weg moeten alle huizen ook beter geïsoleerd worden. Het zou wel eens mooi samen kunnen gaan. 

 

Maar ik geloof er niet in :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2023 om 12:57, Bouncing Bullet zei:

Waterstof is een een diepe put geweest voor VW, dat aanvankelijk hard gepusht werd, met zelfs een auto die er vandaag al had moeten zijn. Het probleem lag echter in life cycle efficiency, de productie kost, die zelfs met optimistische prognose ver boven ev-ligt en vermogen per m³ volume (zowel voor opslag als conversie). Uit het volume van een 2l-turbo motor kwam slechts 160 pk met een goede stack. Bij de tanks had je de optie 800 bar of zeer gekoeld. Dat laat zich simpelweg niet verder in een auto opscaleren. Same for BMW, die wouden vandaag al een X5h op straat hebben. Bij een EV is de prognose voor vermogensdichtheid veel hoger. Waterstof komt in de goederentransport, omdat daar het volume sowieso minder een rol speelt.

Nieuwe merken starten zie ik niet gebeuren, cost-benefit is er niet. 8000 LFA´s gaan het niet waard zijn, Je hebt tussen nu en 2035 zoveel nieuwe wetten (ISA, black box, pre crash detection, Cybersecurtiy, Software configuration management, EU7, ....) en die wetten moet je een niet bestaande auto in een niet-bestaand bedrijf steken. Alleen die nieuwe wetten gaan een auto 5-10k duurder maken. Pakt dat je een auto ontwikkelt a la LFA-mini  met een productiekost 100k, waarvan 10k batterij en 10k regelgevingen, dan heb je een auto zonder inflatie die van voor 80k verkocht wordt (Alpine bv). Als je een miljard per jaar in het nieuwe bedrijf pompt, wil je over 8000 auto´s een marge van grofweg 125k . Bon chance om het equivalent van een Alpine in 2035 aan 225k te vertikken.

 

Op 21/2/2023 om 12:28, Tjeu zei:

De autoconstructeurs hebben al sinds 1990 om met een alternatief voor benzine en diesel te komen. Sinds 2005 werd die vraag met aandrang tot vervelens toe herhaald. In 2015 werd de EV dan maar door Europa naar voor geschoven, wegens weinig tot geen beweging richting enig alternatief. In 2018 werd de harde stop voor ICE naar voor geschoven, weg van 2050, maar nog zonder duidelijkheid naar waar, wel duidelijk dat die ergens tussen 2030 en 2045 ging landen. 

Pas toen het ontwerp klaar was, maar nog niet gestemd, in 2021, is er bij de constructeurs echt verandering gekomen. Maar de Peugeot baas was nog altijd aan het schreeuwen dat het niet haalbaar was wegens te weinig tijd... 

Er zijn best wat kansen gegeven aan de auto industrie om zelf hun toekomst vorm te geven. Maar behalve Toyota die in de jaren negentig resoluut voor hybride heeft gekozen en Tesla die de sturing richting EV heeft aangegrepen als een opportuniteit, hebben de meesten gekozen voor de ontkenning. Hadden ze eerder alternatieven uitgewerkt én samengewerkt om ze levensvatbaar te maken, gingen we mss meer mogelijkheden gehad hebben als liefhebber. Waren alle daily diesels er al uit, dan was er meer marge om nog iets over te houden. Nu lopen we achter op de doelstellingen en is het permanent paniek voetbal. Daar komen nooit de beste beslissingen uit voort... 

Maar ja, mss hebben ze het wèl allemaal onderzocht en was de uitkomst eenduidig: enkel EV is een haalbaar alternatief. 

Wie zal het zeggen... 

@Bouncing Bullet mss?

Nu is em er, de x5h. Testvloot van 100 auto's en slechts 125kW. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

die warmtenetten en die centrale verwarmingen per wijk of gemeente doen me altijd denken aan die beelden uit Rusland vroeger (misschien nu nog) waar ze in putteke winter met het raam open zitten want ze kunnen de verwarming niet regelen en dat is foorheet er binnen in zo een appartement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeld ter illustratie.
 
Beeld ter illustratie. © Shutterstock

Europa wacht nog even met beslissing over verbod op auto’s met verbrandingsmotor na protest Duitsland en Italië

Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s geen verbrandingsmotor meer hebben, als het van Europa afhangt. Na de goedkeuring van het Parlement midden februari zou de Europese Raad aanstaande dinsdag nog een laatste keer stemmen over de wetgeving. Normaal gezien een formaliteit, maar de kwestie werd op de lange baan geschoven. “Het is ons doel om ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 toegelaten worden”, zei de Duitse financiënminister Christian Lindner donderdag.

Yorick Dupon 03-03-23, 14:35 Laatste update: 15:28 Bron: Algemeen Dagblad, la Repubblica, Belga
 

De beslissing werd vandaag genomen in Coreper I, dat de vergadering van de Europese lidstaten voorbereidt. “We zullen te gepasten tijde op de kwestie terugkomen”, liet woordvoerder Daniel Holmberg weten.

 

De Europese Commissie is zich bewust van “de bezorgdheden” die recent zijn opgedoken, zo reageerde de adjunct-woordvoerster van voorzitter Ursula von der Leyen vrijdag op de blokkering van het dossier. De Commissie wil zich eerst een duidelijk beeld vormen van die bezorgdheden. “Het zou voorbarig zijn om nu te zeggen welke opties op tafel liggen”, verklaarde de woordvoerster.

E-fuels

De Duitse minister van Transport Volker Wissing had deze week laten verstaan dat Duitsland momenteel niet kan instemmen met het verbod. De liberaal eist dat de deur wordt opengehouden voor verbrandingsmotoren met zogenaamde e-fuels. Dat was volgens hem zo afgesproken en hij vraagt dat de Europese Commissie een voorstel in die zin presenteert.

 
 
 

E-fuels, oftewel: synthetische brandstoffen, zijn CO2-neutraal. Bij de verbranding komt wel CO2 vrij, maar deze is tijdens de productie van de brandstof uit de lucht gehaald. Toch is er wel gewoon sprake van een verbranding, waarbij lokaal verontreinigingen als NOx, koolmonoxide en ammoniak worden uitgestoten.

 

Het verbod moet goedgekeurd worden door minstens 15 van de 27 lidstaten die samen 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Naast Duitsland zouden ook landen als Italië, Polen en Bulgarije niet instemmen. Zonder Duitsland wordt de drempel van 65 procent niet bereikt.

Verbazing in Brussel en Berlijn

Over het verbod hadden de lidstaten eerder al een compromis bereikt met het Europees Parlement. Het halfrond had het akkoord vorige maand al bekrachtigd. Het was Italië met nieuwe premier Giorgia Meloni dat een opening creëerde voor Duitsland om een bocht te maken, na eerder goedkeuren. “Italië heeft Europa wakker geschud”, zei de Italiaanse minister voor Ondernemen volgens ‘La Repubblica’.

De charge van de Duitsers leidt wel tot grote verbazing in Brussel en Berlijn. Ministers Lindner en Wissing zijn beiden lid van de liberale regeringspartij FDP. Die heeft al verschillende verkiezingsnederlagen achter de kiezen en profileert zich steeds meer als de autopartij van Duitsland. Tot grote ergernis van coalitiepartner De Groenen. De groene milieuminister Steffi Lemke riep de sociaaldemocratische regeringsleider Olaf Scholz al op om in te grijpen.

De uitstaande stemming onder de lidstaten in de Europese Raad is de allerlaatste stap in het besluitvormingsproces. Wanneer die uiteindelijk zal plaats vinden, is nu dus onduidelijk. Eerst moet de Duitse regering intern orde op zaken stellen. Een Europese ambtenaar zegt aan de Nederlandse krant ‘Algemeen Dagblad’ dat het bezwaar van onze oosterburen “heel erg laat” komt.

 

Lees ook eens de reacties

Lees ook:

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig hoe de voortrekker weer een rooie kakker moet zijn en een Hollander. De ergste combinatie mogelijk.

Wij maken geen autos, we hebben niet genoeg plaats om er mee te rijden en we kunnen rijden… dus niemand mag dat. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/03/dan-toch-geen-europees-verbod-op-benzine-en-dieselwagens-duits/

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/28/2023 at 9:55 AM, Liquid Li0n said:

die warmtenetten en die centrale verwarmingen per wijk of gemeente doen me altijd denken aan die beelden uit Rusland vroeger (misschien nu nog) waar ze in putteke winter met het raam open zitten want ze kunnen de verwarming niet regelen en dat is foorheet er binnen in zo een appartement.

Je kan toch nog steeds je radiatoren sluiten hoop ik? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/2/2023 om 09:55, Liquid Li0n zei:

die warmtenetten en die centrale verwarmingen per wijk of gemeente doen me altijd denken aan die beelden uit Rusland vroeger (misschien nu nog) waar ze in putteke winter met het raam open zitten want ze kunnen de verwarming niet regelen en dat is foorheet er binnen in zo een appartement.

Wij kunnen dat perfect regelen, 6 ‘standen’ per kamer

de eerste keren wel ‘zoeken’, zeker in combinatie met vloerverwarming en de zon die ‘nu’ keihard binnen schijnt in de living

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/2/2023 om 09:55, Liquid Li0n zei:

die warmtenetten en die centrale verwarmingen per wijk of gemeente doen me altijd denken aan die beelden uit Rusland vroeger (misschien nu nog) waar ze in putteke winter met het raam open zitten want ze kunnen de verwarming niet regelen en dat is foorheet er binnen in zo een appartement.

Die Russische wijven zijn ook zo heet, dat je wel een raampje moet openzetten.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid