Ga naar inhoud

Het einde van de verbrandingsmotor


Maxime S

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Dan zal het enkel bij VW en BMW zijn dat ze geen motoren kunnen bouwen :D 

Nog eentje voor uw lijst van 20 jaar geleden, de D4D problematiek in de avensisen van toen en de problemen met de catalysatoren van Toyota en zelf lexus. Jup, het moment waarop zelf Lexus'en stuk gingen, 20 jaar geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Tjeu zei:

Nog eentje voor uw lijst van 20 jaar geleden, de D4D problematiek in de avensisen van toen en de problemen met de catalysatoren van Toyota en zelf lexus. Jup, het moment waarop zelf Lexus'en stuk gingen, 20 jaar geleden. 

Nog geen 20j geleden volgens mij??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het erge/grappige/droevige/... is dat we het waarschijnlijk niet gaan weten over 20jaar of het beter is of niet.

Mijn skoda van 2022 als voorbeeld, in 2042 gaat die nog rijden? Als niemand kan de brandstof nog betalen ervoor of taksen of gewoon opgereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de 2.2 D4D uit de Lexus IS220 en de Avensis, moet zo rond 2006-2010 zijn geweest dacht ik

BMW heeft die Toyota 1.4 D4D nog gebruikt in hun Mini

Omgekeerd waren de laatste Avensis 2 liter diesels voorzien van BMW motoren

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Fr79 zei:

Was de 2.2 D4D uit de Lexus IS220 en de Avensis, moet zo rond 2006-2010 zijn geweest dacht ik

BMW heeft die Toyota 1.4 D4D nog gebruikt in hun Mini

Omgekeerd waren de laatste Avensis 2 liter diesels voorzien van BMW motoren

De 1.4D4D had nog geen roetfilter/katalysator , die in de Corolla toch niet (euro 3), 2.2 is inderdaad een te mijden motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoop nog tot 2035 dat betekent dat er nog minstens tot 2050 en waarschijnlijk nog ver erna redelijk veel ICE gaan rond rijden. Tegen dan ben al 70+en boeit het waarschijnlijk totaal niet meer😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem had iets te maken met vijfde injector of zo, heb het nooit echt goed gesnapt. Maar als Toyota het al niet opgelost krijgt blijf je er beter van weg inderdaad.

Mazda had ook een tijdje problemen met hun 2.2 diesel geloof ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Fr79 zei:

Probleem had iets te maken met vijfde injector of zo, heb het nooit echt goed gesnapt. Maar als Toyota het al niet opgelost krijgt blijf je er beter van weg inderdaad.

Mazda had ook een tijdje problemen met hun 2.2 diesel geloof ik

Daar heb ik nog over gelezen. De vijfde injector diende voor regeneratie, het afbranden van roetopbouw. Die roetopbouw werd verergerd door EGR, een recirculatie van uitlaatgassen die de verbrandingstemperatuur moesten doen zakken want hoe hoger de temperatuur hoe meer stikstofoxides. Daarom ook moest de hoge compressie van de oudere diesels opgegeven worden: te veel stikstofoxide bij de hoge verbrandingstemperatuur.

 

Ik zou gewoon een zesde injector toegevoegd hebben om de 5e te kuisen en een extra EGR lus alleen voor tijdens regeneratie uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Nog eentje voor uw lijst van 20 jaar geleden, de D4D problematiek in de avensisen van toen en de problemen met de catalysatoren van Toyota en zelf lexus. Jup, het moment waarop zelf Lexus'en stuk gingen, 20 jaar geleden. 

Kunnen we het dan ook eens hebben over egr kleppen, roetfilters, directe injectie etc etc? Niks van die zooi is gemaakt om 20 jaar mee te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Krikkie zei:

Nog geen 20j geleden volgens mij??

Katalysatoren waren zeker al een probleem in 1999-2006. Mijn MR2 was een 2001 en was zo een probleemgeval. 

En de Avensis van 2003 had de d4d die problemen gaf en ook olie zoop. Dus nee, de problemen waren er toen al. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kunnen we het dan ook eens hebben over egr kleppen, roetfilters, directe injectie etc etc? Niks van die zooi is gemaakt om 20 jaar mee te gaan.

Ik beweer niet dat het nu allemaal heiligmakend is. Ik zeg enkel dat het een fabeltje is dat het vroeger beter was. Zeker 20 jaar geleden, waar jij naar verwijst, was het zeker niet beter. 

Ga je verder in de tijd, dan kom je nog uit met oude technieken qua roest bescherming en rubbers. Dus dat is niet de goede kant. 

Ga je nieuwer, dan zit je volgens mij ergens in de periode rond 2015 met een redelijk kwalitatieve periode, om wat later te verzuipen in 'smorende' technieken die het weer gevaarlijker maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

‘Nieuwe synthetische brandstof maakt een diesel drie keer zo efficiënt als een EV’

 

Waterstof als brandstof voor auto’s lijkt op het eerste gezicht de ideale oplossing; we bouwen de tankstations en de brandstofauto’s om en gaan weer verder met ons leven. Het probleem zit hem erin dat er een hoop energie verloren gaat bij het maken van waterstof en daarna weer bij het verbranden. Een elektrische auto komt verder met dezelfde hoeveelheid stroom. Wat nog verder komt? Een dieselauto op synthetische brandstof, blijkbaar.

...

Dieselauto’s, maar ook dieselvrachtwagens, kunnen zonder aanpassingen rijden op het spul. Nu klinkt dit als de zoveelste uitvinding waar je vervolgens niets van hoort, maar het Hamburgse Nexxoil wil tegen het einde van dit jaar een productiefaciliteit bouwen om de synthetische diesel te stoken. Per week moet er twee ton van de klimaatneutrale diesel gemaakt worden.

https://topgear.nl/autonieuws/diesel-efficienter-dan-ev/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/3/2023 om 19:50, William Blake zei:

 

@Lefty  wissen (achteraan) hier, of niet?

Lastige! Ik houd enorm van 't cleane vuilpatroon, maar anderzijds wordt het na 't wissen zo heerlijk vuil vuil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 23/3/2023 om 14:10, Naish zei:

Alé liever een Taycan EV met een GT3 ernaast dan een Cayenne turbo en een simpele Carrera S 😉

Een simpele Carrera S is wel meer dan een onzichtbare GT3 :D 

En ik kies mijn madame haar Macan Turbo eender welke dag boven de Taycan van uw madame…

PS: betekent dat nu dat gij zelf geen auto meer hebt? 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
5 minuten geleden, Krikkie zei:

En tanken doe je met een gasmasker 🙂

 

Je kan er een gesloten systeem van maken, zodat de gassen terug gaan en terug omgezet in vloeistof kunnen worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Krikkie zei:

Blijkbaar zijn er er nog mee bezig...:

 

One litre of ammonia costs just 20 cents, and the 30 litres that the Toyota GT86-R tank can hold are enough to travel around 180 km. At engine speeds up to 2,800 rpm

 

https://nh3fuel.wordpress.com/2013/04/25/ammonia-fuel-marangoni-eco-explorer/

Scheepvaart is daar al paar jaar mee bezig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gewoon ik zei:

Scheepvaart is daar al paar jaar mee bezig. 

Zijn dat dieselmotoren dan die ze omvormen? Of echt een motor van nul? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Krikkie zei:

Zijn dat dieselmotoren dan die ze omvormen? Of echt een motor van nul? 

Ze onderzoeken nieuwe motoren, vermoedelijk op dieselcyclus.

Lng is ook dieselcyclus al dan niet met elektrische ontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid