Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

22 leden hebben gestemd

1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

• Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      20

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, The Swede zei:

Ze zijn inderdaad nog een paar niveaus verder op gebied van onverdraaglijkheid.

Je zou nochtans denken dat in een land waar ze over mekaar vallen, men ritsen als logisch zou zijn. Bovendien hebben ze het steeds moraliserend over gezond verstand en respect, etc. Wel, ritsen is net een mooi voorbeeld van gezond verstand en respect. 

Het probleem is niet enkel een probleem in het verkeer. Dat is slechts één van de uitingen ervan. 
Het is een probleem van jaloezie en onverdraagzaamheid. Men gunt een ander het licht in de ogen niet.

En dat is ook, volgens mij, de evolutie die ik in Vlaanderen zie. Men hecht meer belang aan uiterlijk vertoon => meer jaloezie => meer afkeurende reacties op vertoon van meer "rijkdom" dan ze zelf hebben.

Wat sociologisch interessant is, is dat men niet enkel het materiële als een teken van "rijker dan ik" ziet (e.g. hij heeft een Porsche, dus hij is rijker dan ik want ik heb een BMW), maar ook het "gedrag", e.g. hij rijdt sneller dan ik, of hij wacht minder lang in de file (bij ritsen bvb) => dus hij heeft iets "meer" dan ik => ik ga jaloers zijn. 
Nu, dat materiële, daar kan je niet eenvoudigweg iets aan doen. Maar het "gedrag" is wel iets dat iedereen in eigen hand heeft... en toch is er daar jaloezie... 

dit is me, sinds de komst van social media, echt ook beginnen opvallen. Je zet er een foto op van een weekendje weg ofzo en dat een paar keer. en krijgt commentaar van vrienden die zeggen van: hoeveel geeft gij wel niet uit aan die reisjes seg???? Tot je dan zegt: minder dan dat jij aan je kinderen uitgeeft. Want op andere momenten liggen ze te klagen dat de creche e.d. van hunne kleine 700 euro per maand kost. Zoveel geef ik ni uit ze!

Geplaatst:
3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

dit is me, sinds de komst van social media, echt ook beginnen opvallen. Je zet er een foto op van een weekendje weg ofzo en dat een paar keer. en krijgt commentaar van vrienden die zeggen van: hoeveel geeft gij wel niet uit aan die reisjes seg???? Tot je dan zegt: minder dan dat jij aan je kinderen uitgeeft. Want op andere momenten liggen ze te klagen dat de creche e.d. van hunne kleine 700 euro per maand kost. Zoveel geef ik ni uit ze!

Beeldje op sociale media komen je op een dag altijd terugbijten. 

Hier heb je het echter over iets dat financieel is. En zelfs zonder de kinderen is het gewoon mogelijk dat jij meer verdient en dus meer kan uitgeven aan reisjes. Soit. So be it.
Maar doorrijden tot vooraan bij het ritsen, wat doorrijden op het linkervak of gewoon het rechtervak gebruiken als je traag wil rijden op de snelweg kost evenveel als je met een Polo van 2003 rijdt als met een GT3 van 2024. Dus waarom jaloers zijn op wie dat toch doet? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Er zijn altijd twee kanten. Er rijden ook veel zotten rond, die vaak risico's nemen op de verkeerde momenten. En laat ons eerlijk zijn, nogal dikwijls zijn dat gasten met een te snelle auto.

Ik keur het niet goed, integendeel. Als je zo'n mannekes ziet afkomen dan zorg ik dat ze zeker kunnen passeren ipv nog meer toeren te moeten uithalen. Niet de moment om ff moraalridder te spelen. Dat werkt toch averechts. Jammer genoeg scheren veel mensen dan iedere bestuurder van een "premium" auto over dezelfde kam, want die permitteert zich waarschijnlijk weer teveel.

Geplaatst:
21 uren geleden, gTa zei:

Ziekelijk bemoeizuchtig volkje met ferm lange tenen die énkel "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" perfect belichamen, in 't verkeer ... als je 't mij vraagt.

Amen.

Als ik van Keulen over Brussel naar huis rijd, heb je in Aken de keuze om dat via (Nederlands) Limburg te doen, of via Luik. Het stuk door Nederlands Limburg is amper 27 km lang, maar zelfs dat is helaas al lang genoeg om het typerend gedrag te ondervinden. Ben het ondertussen zodanig beu dat ik nu altijd via Luik rijd, want ondanks het erbarmelijkere wegdek kom je toch met minder stress thuis.

• Thanks Friendly 1
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Sinds een maand ben ik begonnen in functie als IT infra manager bij een nieuwe klant.  De klant zelf woont op een kwartier van mij vandaan, echter wordt er wel verwacht dat ik 2 maandelijks even naar de vestiging in Friesland trek.

Aangezien de Corsa-e voor die 400kms verplaatsingen enkel niet meer voldoet ben ik aan het kijken voor een andere wagen.  Mijn eerste idee was om te upgraden naar een Cupra Born met 77kWh batterij.  Echter als ik zie hoe miserabel de EV markt op vandaag is heb ik geen zin om 2 keer niet van een auto af te geraken en er serieus op af te schrijven.  Momenteel staat de Corsa-e namelijk nog steeds te koop, ook al heb ik reeds de prijs met 5k laten zakken. De EV markt zit duidelijk in het slop.

Als fiscaal interessant alternatief kijk ik nu naar een C of E-klasse 220cdi in Lichte Vracht.  Die diesels zijn super zuinig en heb dan nog steeds een automaat waar ik normaal gezien zorgeloos in alle comfort mijn kms mee kan doen.

Aanbod in LV is wel beperkt. Wat kost zo'n ombouw naar LV voor een C of E klasse?

Nu vraag ik mij af of dit een betere keuze is, ook naar herverkoop toe? Of vermijd ik beter een diesel en koop ik mij beter een benzine?  Een hybride doe ik liever niet aangezien die batterij ook weer stuk kan gaan, een beperkte range heeft en de auto ook terug een stuk lomper maakt.

@Matthi @Asserti @Alexanderr @Carlito of andere mensen in de business, graag jullie mening!

Edit: Een BMW 3 of 5 serie break is geen optie wegens gebrek aan hoofdruimte en bovendien enorm veel rugpijn heb in BMW stoelen..

Budget: 30k btw incl.

Geplaatst:

Ik dacht: hoe meer werkgerelateerde km’s, hoe interessanter een privé wagen met verhuur aan vennootschap. Koop je iets leuks privé en pendel daar mee. Een Yaris, om maar iets te zeggen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, Asserti zei:

Woon werkverkeer telt niet?

het is een kwartier, met een fiets ben je er ook zou ik zeggen.

Geplaatst:
13 uren geleden, mrbbs zei:

Sinds een maand ben ik begonnen in functie als IT infra manager bij een nieuwe klant.  De klant zelf woont op een kwartier van mij vandaan, echter wordt er wel verwacht dat ik 2 maandelijks even naar de vestiging in Friesland trek.

Aangezien de Corsa-e voor die 400kms verplaatsingen enkel niet meer voldoet ben ik aan het kijken voor een andere wagen.  Mijn eerste idee was om te upgraden naar een Cupra Born met 77kWh batterij.  Echter als ik zie hoe miserabel de EV markt op vandaag is heb ik geen zin om 2 keer niet van een auto af te geraken en er serieus op af te schrijven.  Momenteel staat de Corsa-e namelijk nog steeds te koop, ook al heb ik reeds de prijs met 5k laten zakken. De EV markt zit duidelijk in het slop.

Als fiscaal interessant alternatief kijk ik nu naar een C of E-klasse 220cdi in Lichte Vracht.  Die diesels zijn super zuinig en heb dan nog steeds een automaat waar ik normaal gezien zorgeloos in alle comfort mijn kms mee kan doen.

Aanbod in LV is wel beperkt. Wat kost zo'n ombouw naar LV voor een C of E klasse?

Nu vraag ik mij af of dit een betere keuze is, ook naar herverkoop toe? Of vermijd ik beter een diesel en koop ik mij beter een benzine?  Een hybride doe ik liever niet aangezien die batterij ook weer stuk kan gaan, een beperkte range heeft en de auto ook terug een stuk lomper maakt.

@Matthi @Asserti @Alexanderr @Carlito of andere mensen in de business, graag jullie mening!

Edit: Een BMW 3 of 5 serie break is geen optie wegens gebrek aan hoofdruimte en bovendien enorm veel rugpijn heb in BMW stoelen..

Voor die 6 verplaatsingen per jaar onderweg laden lijkt me dan het goedkoopst?

Geplaatst:
7 minuten geleden, Martini Racing zei:

Voor die 6 verplaatsingen per jaar onderweg laden lijkt me dan het goedkoopst?

't is 2 x per maand, had mij verkeerd uitgedrukt. Dus dat zijn +-20-22 verplaatsingen per jaar (verlof afgetrokken)

Geplaatst:

Is een 2dehands Tesla model 3 LR geen optie (of zelfs een S)? Dan is het grootste waardeverlies al achter de rug, heb je een mooie range en nog belangrijker een deftige laadsnelheid.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Een oude C63 break in LV geen optie?

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik zou vragen dat hij dan een auto regelt voor die dagen

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 uren geleden, jan.van.gent zei:

Is een 2dehands Tesla model 3 LR geen optie (of zelfs een S)? Dan is het grootste waardeverlies al achter de rug, heb je een mooie range en nog belangrijker een deftige laadsnelheid.

Of een Y LR gezien zijn gestalte, die hebben hoofdruimte genoeg.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Krikkie zei:

Of een Y LR gezien zijn gestalte, die hebben hoofdruimte genoeg.

Y's zijn er blijkbaar maar heel weinig 2dehands (toch via officieel Tesla kanaal). X is dan misschien een optie?

Geplaatst:

Tesla's komen er bij mij niet in sorry... onlangs nieuwe Tesla 3 gereden. Wat een drama!

• Grappig 1
Geplaatst:

Huur een auto voor die 20 dagen op een jaar. Kost u minder dan het waardeverlies + fiscaal gezien interessant.

Geplaatst:

Je hebt 20x per jaar een andere auto nodig en wil per se iets kopen? Enkel om naar daar te rijden en terug? Waarom dan geen Golfje van 5k of zo?

Geplaatst:
Op 13/8/2024 om 22:44, Polygoon zei:

Ik dacht: hoe meer werkgerelateerde km’s, hoe interessanter een privé wagen met verhuur aan vennootschap. Koop je iets leuks privé en pendel daar mee. Een Yaris, om maar iets te zeggen. 

Dat is voor zover ik weet beperkt in aantal kilometers/tijd (ik weet t niet meer) 

Geplaatst:

Denk dat niet interessant is om zoveel kms te doen.

Misschien moet ik naar een goedkope E klasse zien en die mss zelfs privé inschrijven dan valt de VAA weg en doe ik een forfait regeling voor de kms.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mercedes-benz-e-250-e-250-cdi-blueefficiency-212-203-diesel-blauw-576144b4-4723-408c-8c31-6f887e250507?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=3&position=3&search_id=anmpw9ftm0&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2

Geplaatst:
Op 13/8/2024 om 20:54, mrbbs zei:

Ik ben altijd blij als ik een post van u zie, dat bevestigt vaak dat wij toch niet abnormaal zijn in auto’s wisselen

• Grappig 3
Geplaatst:
Op 14/8/2024 om 16:52, mrbbs zei:

Tesla's komen er bij mij niet in sorry... onlangs nieuwe Tesla 3 gereden. Wat een drama!

Een drama dan nog. Een electrische Opel Corsa niet dan? :D

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
Op 2/6/2024 om 23:09, gTa zei:

Ik ook niet (héél hard) aan het snelheidsregime. Maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit, 't blijft een klein land.

Waar ik me bij onze noorderburen EXTREEM HARD aan stoor, is hun kijvertjesmentaliteit. Ze blijven als één van de slechtste leerlingen van de Europese klas hardnekkig links zitten, bij 3 rijstroken gaan ze quasi nooit rechts rijden, ze schuiven vaak pas op naar rechts als er een duidelijk snellere achterligger aan komt (behalve dus als zij ook al het wettelijke maximum rijden, dan blijven ze gewoon zitten), vaak gaan ze zelfs proberen anderen te 'dwingen' de (hun?) wet na te leven door hun plaats op de weg zo te kiezen dat ze anderen hinderen of door zelf overtredingen te begaan (versnellen, couperen, in de weg rijden, etc.). Maakte ik nog in geen enkel ander land mee.

Ook de ergste vormen van verkeersagressie die ik al meemaakte, waren in NL. Ben b.v. op weg naar AMS een paar maanden geleden quasi geramd alsook quasi tot stilstand gebracht op het linker vak van de autostrade door een Moluks heethoofdje in een Audi RS6 die het niet kon verkroppen dat ik op de rechter rijstrook een hele hoop auto's rustig voorbijtaffelde, die midden/links aan 70-90 aan 't boemelen waren in een rijtje, terwijl rechts helemaal vrij was. En de keren dat ik met de motorfiets "actief" door bestuurders van personenwagens (of groter) ben gehinderd om (zelfs aan de lichten) te filefilteren, miljaar. (Mogelijks staat het in hun wetgeving niet opgenomen als toegelaten - kan wel zijn - maar je voertuig half op de onderbroken lijnen gaan manoeuvreren om die ene moto toch maar niet door te laten, ruitje af en nog wat roepen en tieren erbij... dan zit er toch écht iets niet goed in je hoofd.)  En niet 1 keer hé, maar al vaak. En ik ben vérre van de enige motard die daarover klaagt.

Ziekelijk bemoeizuchtig volkje met ferm lange tenen die énkel "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" perfect belichamen, in 't verkeer ... als je 't mij vraagt.

Alleen al daarom: doe maar weer 130. Dan rijden ze ook weer allemaal 130 (of mogen ze het) en gaan ze minder zeuren als een ander het wil.

Is het meest ge-amerikaniseerde-volk van Europa. 

Geplaatst:
12 uren geleden, Fred zei:

Een drama dan nog. Een electrische Opel Corsa niet dan? :D

Ook niet top nee, maar een Tesla is niet beter vind ik.

Maar het kan perfect dat andere mensen daar wel gelukkig mee zijn.

Geplaatst:

Koop iets privé wat je bevalt en wat niet al te hard meer afschrijft en laat je vennootschap je 0,43€/km netto uitkeren. 

Geen gedoe met VAA en als je die kar niet meer nodig hebt gewoon weer buiten steken

• Thanks Friendly 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid