Ga naar inhoud

Diesel, hybrid of electric?


Maxime S

Moet Maxime een vat betalen op 25 november?  

18 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet Maxime een vat betalen op 25 november?

    • Ja
      2
    • Ja, met nootjes
      16


Aanbevolen berichten

Maat architect van me belde me met de vraag welke auto hij moet kopen 'want gij kent alles van auto's'
Hij zelf kent er niks van, het boeit hem ook weinig maar gezien zijn job is hij wel gevoelig voor een mooi design en deftige materialen. 
Rijdt nu met een A6 Avant vorige generatie waar hij al meer dan 200.000km heeft op gezet. 
Hij rijdt tot 3 à 400 km per dag, gaande van werfbezoeken, bezoeken bij leveranciers of bij klanten thuis. 

Budget ligt ergens rond de 50-60k, al kan dat variëren ifv leasingvoorstellen. 
Liefst een Duits merk, mag tweedehands zijn.
Hij zat te kijken naar iX3, of 'die ronde elektrische Mercedes'. Geen idee wat dat moge zijn, maar past wellicht niet binnen budget.

Zijn boekhouder raadt aan om een elektrische auto te nemen, wat fiscaal gezien het interessantst is natuurlijk.
Maar gezien zijn gebruik twijfel ik daar aan: mogelijkheden om te laden op een werf zijn nihil en rijdt toch soms tot 400km per dag. 
Als ik dan hoor dat een iX3 bij een beetje gebruik of lastig verkeer amper 300 km haalt... dan lijkt me full electric mogelijks niet de beste keuze?
Of ben ik verkeerd?

Wat zouden jullie kiezen? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Redfive zei:

met 400 km per dag? Zeker electrisch.. NOT
diesel is dan nog steeds beste keuze , just my 2cents..

Tot meneer de architect eens in een lez zone moet zijn, en dan hebben we het nog niet gehad over de restwaarde en de onzekere (politieke) toekomst van diesels 🙂

Full electric zou ik ook nooit doen bij die km's, gewoon gaan voor een goede plug in. BMW 530E misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na mijn ervaring met 6 maanden EV rijden: met die kilometers zou ik voor een phev gaan idd. 

Zo'n ix3 zal in de winter ook maar 250 km halen op de snelweg gok ik. Onvoldoende voor die man. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boekhouders raden tegenwoordig iedereen d'office een EV aan...

Een nieuwe PHEV is sinds 1 juli fors minder interessant geworden als je die de volledige afschrijvingsduur plant te houden (hoewel sommigen hier beweren dat er nog steeds even veel van worden verkocht als voorheen hoewel ik daar sterk mijn twijfels bij heb maar bon)  

Ik zou een tweedehandse PHEV kopen en daar 2 à 3 jaar mee rijden, volgend jaar is de aftrekbaarheid nog 100% en daalt vanaf dan elk jaar met 25% tot 0 binnen 4 jaar.

Voor 50-60k is er keuze zat (bijvoorbeeld A6 55 TFSIe als hij bij Audi wenst te blijven of een 530e)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Fr79 zei:

Boekhouders raden tegenwoordig iedereen d'office een EV aan...

Een nieuwe PHEV is sinds 1 juli fors minder interessant geworden als je die de volledige afschrijvingsduur plant te houden (hoewel sommigen hier beweren dat er nog steeds even veel van worden verkocht als voorheen hoewel ik daar sterk mijn twijfels bij heb maar bon)  

Ik zou een tweedehandse PHEV kopen en daar 2 à 3 jaar mee rijden, volgend jaar is de aftrekbaarheid nog 100% en daalt vanaf dan elk jaar met 25% tot 0 binnen 4 jaar.

Voor 50-60k is er keuze zat (bijvoorbeeld A6 55 TFSIe als hij bij Audi wenst te blijven of een 530e)

Al eens uitgerekend hoe fors dat verschil is? Valt eigenlijk enorm goed mee.

Voor dat budget moet een tweedehands X5 45e wel lukken.

Rijdt hij echt soms 400km op een dag? Das 6u in de auto zitten? Ervaring leert me dat mensen dat vaak overschatten tot wanneer je het concreet gaat uitrekenen.

22 minuten geleden, thor zei:

Een Toyota Camry, beter dan een Duitser, hybride zonder te moeten opladen, hyperbetrouwbaar, ruim en nog geld over.

Daar ben je fiscaal gezien weinig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, thor zei:

Een Toyota Camry, beter dan een Duitser, hybride zonder te moeten opladen, hyperbetrouwbaar, ruim en nog geld over.

Dat is inderdaad een mooie Duitse auto! 

 

47 minuten geleden, Asserti zei:

Al eens uitgerekend hoe fors dat verschil is? Valt eigenlijk enorm goed mee.

Voor dat budget moet een tweedehands X5 45e wel lukken.

Rijdt hij echt soms 400km op een dag? Das 6u in de auto zitten? Ervaring leert me dat mensen dat vaak overschatten tot wanneer je het concreet gaat uitrekenen.

Daar ben je fiscaal gezien weinig mee.

Ik baseer me op wat hij zegt natuurlijk.

Feit is wel dat hij diep in de Westhoek woont en projecten heeft over gans W- en Oost-Vlaanderen.
Heeft dus sowieso al de afstand om uit 'zijn bachten de kuppe gat' te geraken, gelijk waar hij naartoe wil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Asserti zei:

Voor dat budget moet een tweedehands X5 45e wel lukken.

 

Er zullen er binnenkort wel wat op de tweedehands markt komen 😛 

 

 

Ik zou voor een E300de of E300e gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 400 km per dag maar eens sporadisch is, zou ik toch EV durven kiezen.
Stel dat de normale afstanden / dag eerder 50 tot 150 km zijn, dan moet je maar om de paar dagen hem thuis of elders in de prise steken als je EV rijdt.
Met een hybride ben je na elke rit met die kabel aan het "klooien". En voor die sporadische dag van 400 km eens snelladen onderweg voor een 20 min ofzo en klaar.

Hier op het werk zie ik elke dag alle PHEV rijders vechten voor een plaatsje aan de laadpaal, want hun batterij haalt heen/terug meestal niet, dus elke keer opnieuw opladen. Als ik om de 3 dagen eens inplug is het in orde.

Als die 400 km per dag natuurlijk elke week 1 of meerdere malen voorvallen dan zou ik ook voor een E300de gaan, al was een maat van mij daar niet ondersteboven van, van het rijgedrag en het bijkomende verlies aan koffer.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, jan.van.gent said:

Als die 400 km per dag maar eens sporadisch is, zou ik toch EV durven kiezen.
Stel dat de normale afstanden / dag eerder 50 tot 150 km zijn, dan moet je maar om de paar dagen hem thuis of elders in de prise steken als je EV rijdt.

 

26 minutes ago, jan.van.gent said:

Met een hybride ben je na elke rit met die kabel aan het "klooien". En voor die sporadische dag van 400 km eens snelladen onderweg voor een 20 min ofzo en klaar.

Waarom? Er zit daar een brandstoftank in hoor.

26 minutes ago, jan.van.gent said:

Hier op het werk zie ik elke dag alle PHEV rijders vechten voor een plaatsje aan de laadpaal, want hun batterij haalt heen/terug meestal niet, dus elke keer opnieuw opladen. Als ik om de 3 dagen eens inplug is het in orde.

Die rijden toch op kosten van de baas? Waarom dan absoluut willen laden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Waarom? Er zit daar een brandstoftank in hoor.

Die rijden toch op kosten van de baas? Waarom dan absoluut willen laden? 

Omdat ze wel graag in de stille/full electric mode rijden vermoed ik. In de policy staat ook om zoveel mogelijk te laden en zo groot mogelijk percentage elektrisch te rijden. Al denk ik niet dat ze iets zouden/kunnen doen als je uw daar geen zak van aantrekt.
Daarnaast, als ik mijn collega mag geloven, rijdt zo'n X1 (wel nog vorige generatie 25e) ook best kut als de batterij plat is en zuipt dan vrij stevig door (al betaald de werkgever dat inderdaad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik toch ook EV durven aanraden... Ik kan me niet voorstellen dat hij dagelijks 400km gaat rijden. En die ene dag per week dat het eens voorkomt, dan kan hij toch gewoon snel ergens stoppen en 5min bijladen om terug thuis te raken en daar terug aan de lader.

EV rijdt sowieso leuker dan al die hybryde dingen die hier voorgesteld worden...

2 uren geleden, gewoon ik zei:

Sommige bedrijven belonen zuinige rijders. Of straffen verbruikers.

Colruyt aka de oranje reus doet zoiets al jaren en dat van voor EV of hybride... Resultaat is dat je daar afgestraft wordt als je boven normverbruik gaat en dat inboet op je volgende auto. Of omgekeerd, de winst kan pakken op je volgende auto.

Zo erg zelfs dat er mensen waren die van thuis naar Deinze kantoor toen 90km reden via snelweg in plaats van 40km binnendoor omdat dit beter was voor hun verbrruik. Of ene die 's avonds dan extra lus nam om zijn meerverbruik te compenseren...

  • Grappig 1
  • Whut?! 3
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Diegene die hier een EV aanbevelen hebben er zelf ene waarschijnlijk, ik ben daarin niet anders. 😄

Eigenlijk is het een goed moment om een nieuwe wagen te kopen, en een EV in 't algemeen. 
Veel merken zitten nu toch met een aanzienlijke stock en bieden erg goeie condities. 
Ik denk dat ze bij Mercedes wel blij zijn als je een EQE uit stock zou willen kopen.
Misschien lukt dat dan net niet binnen het budget, maar daar gaat het nu niet op aankomen denk ik voor nen architect. 😉 
De EQE kan dagelijks 400 km rijden zonder te moeten laden onderweg. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Naish said:

Persoonlijk zou ik toch ook EV durven aanraden... Ik kan me niet voorstellen dat hij dagelijks 400km gaat rijden. En die ene dag per week dat het eens voorkomt, dan kan hij toch gewoon snel ergens stoppen en 5min bijladen om terug thuis te raken en daar terug aan de lader.

Dat is idd een punt dat al eens vergeten wordt. Als je er niet komt met 1 lading wil dat niet automatisch zeggen dat je met je EV 45 minuten moet staan laden ergens, als je thuis kan laden.

Trouwens, als je zo een benzine hybride koopt met een kleine tank ga je ook vaker moeten tanken.

Eigenlijk wordt het pas echt een probleem als je rijbereik * 2 moet doen in 1 rit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Logic zei:

Diegene die hier een EV aanbevelen hebben er zelf ene waarschijnlijk, ik ben daarin niet anders. 😄

Eigenlijk is het een goed moment om een nieuwe wagen te kopen, en een EV in 't algemeen. 
Veel merken zitten nu toch met een aanzienlijke stock en bieden erg goeie condities. 
Ik denk dat ze bij Mercedes wel blij zijn als je een EQE uit stock zou willen kopen.
Misschien lukt dat dan net niet binnen het budget, maar daar gaat het nu niet op aankomen denk ik voor nen architect. 😉 
De EQE kan dagelijks 400 km rijden zonder te moeten laden onderweg. 

 

Wel ik ben EV rijder en ik raad geen ev aan als je zoveel moet rijden, ik haal geen 200 km op de snelweg nu met dit koudere weer met 80% opladen. Ok 62kwh batterij maar dan nog, in de winter moet je zodanig inboeten aan rijbereik dat het voor een veel rijder niet echt praktisch is of nog niet praktisch genoeg is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Speedhunter said:

Wel ik ben EV rijder en ik raad geen ev aan als je zoveel moet rijden, ik haal geen 200 km op de snelweg nu met dit koudere weer met 80% opladen. 

Wat een argument.

Je koopt een auto met een batterij die meer dan 20% kleiner is dan "de norm", en dan laad je die maar voor 80% vol, en dan ga je klagen over de range en dat als argument gebruiken om iemand een auto met 400km range met 100% batterij af te raden.

Alright :D 

  • Vind ik leuk 4
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

EQE en consoorten hebben wel een pak groter rijbereik dan de Skoda Enyaq met de kkeine batterij.

Diesel zou hem nog het beste afgaan, ware het niet van de onzekere toekomst.

Na ongeveer 2K kilometers in een hybride, met mijn vele autosnelweggebruik, kan ik nu al zeggen dat dit niet de ideale setup is.  Full-electric, maar dan met een groter bereik dan een I4 35, of een zuinige 320d zou me beter passen.

Uiteindelijk is het batterijtje af na amper 40 km.  En dan heb je een zware 320 over.  Opladen/regeneren tijdens het rijden doet die amper.

ik moet wel toegeven dat de benzinemotor standalone best zuinig is.

Even kijken ook naar het budget:  met 60k spring je tegenwoordig niet zo heel ver meer:  een goed uitgeruste 320e gaat daar al vlotjes over.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat een argument.

Je koopt een auto met een batterij die meer dan 20% kleiner is dan "de norm", en dan laad je die maar voor 80% vol, en dan ga je klagen over de range en dat als argument gebruiken om iemand een auto met 400km range met 100% batterij af te raden.

Alright :D 

400 km op de snelweg (werkelijke kilometers) in de winter gaat die toch nooit halen?

Hoezo "de norm", al eens gekeken naar de batterijen en hun grootte van alle elektrische wagens op de markt? Velen moeten het met minder dan 62 kwh stellen hoor.

En 80 % opladen was omdat het een snellader was, in het gaan heb ik wel 100% opgeladen, de wagen gaf 338 km aan wat je nooit haalt als werkelijke snelwegkilometers. Eerder op secundaire wegen en zelfs dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid