Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dus 2 garantiegevallen al.

Geplaatst:
2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik denk dat ze too big to fail zijn geworden. Er is al zoveel geld ingestoken dat ik vermoed dat men liever er nog meer geld gaat insteken dan zijn verlies te slikken.

Kan ook zijn dat ze evolueren naar een batterijproducent en stroomleverancier worden die ooit begonnen is met auto's te verkopen. Ze zijn er toch de infrastructuur voor aan het uittekenen. 

Geplaatst:
En wanneer kunnen we die dakpannen kopen?
Die kun je al tien jaar kopen bij coramic. Weer zo een voorbeeld van Tesla om te beweren dat ze met iets uniek voor de dag komen.

Maar je moet ze wel toegeven dat ze qua marketing onverslaanbaar zijn. Daar kan iedere ondernemer van leren.
Geplaatst:
1 minute ago, Tjeu said:

Die kun je al tien jaar kopen bij coramic. Weer zo een voorbeeld van Tesla om te beweren dat ze met iets uniek voor de dag komen.

Ik zie ze niet staan.

Link?

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zie ze niet staan.

Link?

Smartroof.be 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Dus je zei 4-5 uur sneller?

Ja inderdaad...

Met dien verstande dat er s nachts en door Duitsland wordt gereden denk ik dat 3 uur moet lukken.. misschien was ik wat te optimistisch ;) maar jij kan max 150kph of uw batterij is direct leeg.. na 100 km terug moeten laden lijkt me niet ideaal. Dacht dat beste snelheid voor een tesla rond de 140 was ? Als je van supercharger naar supercharger moet.

ik kan 200-290 kph op 70% van de autobahn naar Zwitserland. ( s nachts)

buiten Duitsland gaan de verschillen natuurlijk veel kleiner zijn.. dan zal het eerder zijn zoals jij zegt.

Hoewel je ook nog wel rekening moet houden met het naar de supercharger rijden en evt wachttijd voor je kan beginnen laden en dat je soms gewoon niet kan laden aan die 120kw/uur

Geplaatst:

Sneller dan 127 op gps rijden door Duitsland? Levensgevaarlijk! 

Geplaatst:
36 minutes ago, Polygoon said:

Sneller dan 127 op gps rijden door Duitsland? Levensgevaarlijk! 

En het milieu!

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

En het milieu!

En de kinderen! 

Geplaatst:
3 hours ago, Polygoon said:

Smartroof.be 

Smartroof ziet eruit als kleine zonnepanelen op je dak. Dus ook even kwetsbaar als een zonnepaneel

Is toch een heel verschil tegen wat Tesla/Solarcity produceert:

https://www.tesla.com/nl_BE/solarroof

Maar goed, smartroof vergelijken met Tesla Solar Roof is zoals onderstaande 2 vergelijken als evenwaardig en identiek:

iphone-vs-original-android.jpg

Geplaatst:
1 hour ago, Germinal said:

Ja inderdaad...

Nee dus.

Met dien verstande dat er s nachts en door Duitsland wordt gereden denk ik dat 3 uur moet lukken.. misschien was ik wat te optimistisch ;)

Kak intrekken noem ik dat.

maar jij kan max 150kph of uw batterij is direct leeg.

Nee. Aan 150 kph rijdt ie comfortabel dat wel maar harder gaat ook. Maar boven de 150 moet je wel zelf rijden. Beetje iets gaat doen wat een computer beter kan, laat maar zitten.

na 100 km terug moeten laden lijkt me niet ideaal.

Je gaat laden wanneer het opportuun is. Het heeft in mijn auto geen zin om bv veel tijd te spenderen om van 50 naar 80% te laden en nog minder om van 80% naar 100% te laden.

Dacht dat beste snelheid voor een tesla rond de 140 was ? Als je van supercharger naar supercharger moet.

Ik laat mijn tesla gewoon de snelheidslimieten volgen.

ik kan 200-290 kph op 70% van de autobahn naar Zwitserland. ( s nachts)

Vroeger ook gedaan. Vroeger ook continu geconcentreerd moeten blijven aan zo een snelheden. Dan rij je jezelf in een situatie dat je het meest geconcentreerd moet zijn op een moment dat je de meeste last van vermoeidheid kan hebben. En dan kom je 's morgens doodvermoeid aan. Maar snel rijden in Duitsland, dat is niet gevaarlijk meneer; die ongevallen overkomen anderen wel.

Hoewel je ook nog wel rekening moet houden met het naar de supercharger rijden en evt wachttijd voor je kan beginnen laden en dat je soms gewoon niet kan laden aan die 120kw/uur

Ja ik hoor dat regelmatig, van dat lang moeten wachten en niet aan vol vermogen kunnen laden. Misschien moet je me eens bellen wanneer dat voor komt want ik heb het nog nooit voor gehad. Is dat iets zoals de supermaan?

Geplaatst:

Iets anders: de Tesla batterij in Hornsdale, Australië, trekt grote ogen:

http://reneweconomy.com.au/tesla-big-battery-outsmarts-lumbering-coal-units-after-loy-yang-trips-70003/

Het spel reageerde in milliseconden om het elektriciteitsnet te stabiliseren toen 1000km verder een kolencentrale met een vermogen van 560MW een probleem had en zich van het net loskoppelde. 6 seconden later schoot een andere kolencentrale ter hulp, maar in tussentijd had de Tesla batterij de stroomtoevoer wel constant kunnen houden.

Geplaatst:
10 hours ago, wooter said:

http://reneweconomy.com.au/tesla-big-battery-outsmarts-lumbering-coal-units-after-loy-yang-trips-70003/

Het spel reageerde in milliseconden om het elektriciteitsnet te stabiliseren toen 1000km verder een kolencentrale met een vermogen van 560MW een probleem had en zich van het net loskoppelde. 6 seconden later schoot een andere kolencentrale ter hulp, maar in tussentijd had de Tesla batterij de stroomtoevoer wel constant kunnen houden.

Het heeft de frequentie kunnen constant houden, moest de belasting van het net op dat moment zwaar geweest zijn dan had die batterij een blackout niet kunnen voorkomen.
Maar zeker interessante technologie die de overschot aan productie deels om de piekmomenten op te vangen, deels kan verminderen. 

Geplaatst:

De batterij van 100MW is natuurlijk niet genoeg om 560MW te vervangen, maar had dus wel een effect in de stabiliteit van het netwerk.

Een beetje zoals bij datacenters er ook een stapel accu's staan om de tijd om de generator te starten te overbruggen. Maar dan op grote schaal.

Geplaatst:
15 uren geleden, wooter zei:

Smartroof ziet eruit als kleine zonnepanelen op je dak. Dus ook even kwetsbaar als een zonnepaneel

Is toch een heel verschil tegen wat Tesla/Solarcity produceert:

https://www.tesla.com/nl_BE/solarroof

Maar goed, smartroof vergelijken met Tesla Solar Roof is zoals onderstaande 2 vergelijken als evenwaardig en identiek:

iphone-vs-original-android.jpg

wat een voorbeeldhuizen :lolz: en nee de techniek is niet nieuw. Koramic heeft KoraSun al een heel eind op de markt en ze zien eruit als leien. En ze passen bij het gamma van Koramiek, waardoor je niet je complete dak van hetzelfde moet volleggen en je ingewikkelde hoekjes en kantjes gewoon met de keramiek kan doen en kan slijpen.

14 uren geleden, wooter zei:

Ok, maar wat kan die tesla-batterij meer dan een x-batterij?

Geplaatst:
2 hours ago, gewoon ik said:

wat een voorbeeldhuizen :lolz: en nee de techniek is niet nieuw. Koramic heeft KoraSun al een heel eind op de markt en ze zien eruit als leien.

Ehm ... 

1430808160617_1366035560288.jpg

Geplaatst:

Niet van leien te onderscheiden behalve kleur, vorm, formaat, materiaal en structuur.

Geplaatst:
Ja ik hoor dat regelmatig, van dat lang moeten wachten en niet aan vol vermogen kunnen laden. Misschien moet je me eens bellen wanneer dat voor komt want ik heb het nog nooit voor gehad. Is dat iets zoals de supermaan?

LOL.. man man.. ik heb er eentje een weekend geleend en was al van dat in Aartselaar.. eerst wachten om te kunnen laden.. gelukkig maar 10 minuten en dan ging ie laden aan 20-30kw / uur.. daar zat ik dan..

Maar goed ik verwacht dat binnen dit en 10 (?) jaar het laden wel ongeveer zal zijn als tanken..

5 min om 100kw bij te chargen.. moet haalbaar zijn ??

Geplaatst:

Ik heb 1 of 2 keer aan de supercharger gestaan in Aartselaar (ze steken hem daar altijd in vooraleer je de sleutels terug krijgt) en toch vrolijk 110+kW gezien en als ze hem voor mij in steken moet ik natuurlijk niet wachten :)

Ekeren komt er overigens bij, en Aartselaar gaan ze uitbreiden zodat er (hoop ik zoals in Amsterdam) ook destination chargers gemonteerd worden waar auto's die klaar zijn rustig kunnen laden en de supercharger niet blokkeren.

Kennis van me gaat wekelijks in Aartselaar laden en heb ik ook nog nooit verhalen van opgevangen dat hij daar lang moet wachten.

Bon, mijn punt... jouw eenmalige ervaring staat haaks op mijn 24000km aan ervaring. Tough luck.

Geplaatst:
39 minuten geleden, Germinal zei:

LOL.. man man.. ik heb er eentje een weekend geleend en was al van dat in Aartselaar.. eerst wachten om te kunnen laden.. gelukkig maar 10 minuten en dan ging ie laden aan 20-30kw / uur.. daar zat ik dan..

Maar goed ik verwacht dat binnen dit en 10 (?) jaar het laden wel ongeveer zal zijn als tanken..

5 min om 100kw bij te chargen.. moet haalbaar zijn ??

Ik denk dat niet. Er zal meer energie gerecupereerd worden enerzijds en er zal anderzijds meer energie 'on the go' geproduceerd worden, door bvb zonnepanelen op het dak, eventueel energie uit de beweging van de schokdempers (zoals Audi onderzoek naar aan het doen is) en meer van die dingen.

Combineer dat met betere batterijen (grotere capaciteit), een wat lager verbruik (verbetering techniek en lager gewicht) waardoor 95% van de verplaatsingen uitgevoerd kunnen worden door zelfvoorziening  + thuis traag bijladen, en je komt er op uit dat die superchargers gewoon een tijdelijk fenomeen zijn. Mogelijks een van de redenen waarom de traditionele merken er zelf niet in willen investeren. En ook de brandstoffabrikanten eerder afwachtend zijn, zelf een Total die ook aan elektriciteitsvoorziening doet, wacht behoorlijk lang en kiest vooral voor de markt van de bedrijven en geeft niet de prioriteit aan het (om)bouwen van supercharger tankstations. 

Sowieso zal een groot deel van het EV gebeuren samen gaan met de PV industrie. En gezien die de laatste jaren massa's veel geld op gehaald heeft, mag wel verwacht worden dat de Chinezen binnen de tien jaar met een stevig revolutionair product naar voor zullen komen. 

Geplaatst:

On-the-go elektriciteitsproductie lijkt me niet erg realistisch als je de grootteordes bekijkt. 

Het vermogen van de zonnestraling is 1300W/m² in de ruimte, waarvan je op het aardoppervlak minder dan de helft ontvangt. Het rendement van een modern PV-panneel is bovendien 20% (met een theoretische limiet van <50%?). Met die 2 vierkante meter op het dak van je wagen zal je dus niet ver geraken. En met een aantal zonnepanelen op het dak van een tankstation ga je ook geen legertje superchargers van stroom kunnen voorzien.

Het vermogen uit de beweging van een schokdemper ligt waarschijnlijk nog een grootteorde lager (100W maximaal?).

Geplaatst:

Als je weet wat een auto nodig heeft aan vermogen, en wat de zon geeft aan vermogen, en wat de evolutie is van de effectiviteit van zonnepanelen dan weet je dat rijden op zonne-energie die je zelf op je dak van je auto produceert een utopie is. Een vierkante meter oppervlakte op de aarde geeft op een zonnige dag een maximum van 1000 watt, en huidige zonnepanelen zijn 20% effectief dus op zo een vierkante meter genereer je 200 watt. Ik heb tussen de 250000 en 300000 watt nodig per kilometer.

Die superchargers zullen geen onmiddellijk tijdelijk fenomeen zijn, maar wat wel is is dat ze minder noodzakelijk zijn dan de talloze tankstations. Zoals je correct zegt kunnen de meeste mensen uit de voeten met een gewone lader die de auto kan laden terwijl hij een langere periode stil staat ('s nachts, op het werk, bij een winkel tijdens boodschappen, ...) en snelladers zijn dan enkel nog nodig voor die mensen die afhankelijk van model van auto meer dan 300 tot meer dan 500km per dag rijden.

Wanneer worden die superchargers wel een tijdelijk fenomeen: wanneer autonoom rijdende taxidiensten door breken aan pakweg een abonnementskost van 100€/maand/persoon. Dan is die laadinfra enkel nog nodig voor de koppige mensen die zelf een auto willen hebben om 22 uur per dag geparkeerd te hebben. Want dat is wel confronterend aan de Tesla logs die ik eruit haal: hoeveel die auto stil staat.

Brandstoffabrikanten zitten nog met de hoop dat waterstof door breekt want dan blijven ze relevant met hun raffinage-processen (maar moeten ze waterstof opwekken ipv benzine en diesel te produceren), opslag, transport en verdeling. De traditionele merken hebben liefst dat ook alles bij hetzelfde blijven want buiten wat infotainment aankopen van toeleveranciers zit er al jaren slop in de innovatie bij de merken, en dat is goedkoper dan alles op de schop gooien en een nieuw platform voor je auto's te moeten bedenken, en daarbij vaststellen dat je alles bij toeleveranciers kocht dat nooit op mekaar afgestemd was.

Traditionele merken zitten ook in de tang met hun dealernetwerk. VW kan alle updates OTA leveren op hun toekomstige EV modellen maar dat zou hun dealers meer en meer overbodig maken. Daarom kiezen ze ervoor om in de toekomst die beloofde updates te beperken tot maar eentje per jaar want de dealers waren misnoegd dat ze gepasseerd werden.

Allemaal legacy die Tesla niet meesleept, en dat scheelt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid