Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

Porsche Mission E... Dat is die auto die pas in 2021 uit komt, en die qua grootte een Model 3 moet zijn en qua prijs een Model S. En dat is dan nog het model dat het meeste productierijp is, van een merk dat absoluut geen "gigafactory" klaar heeft om de nodige batterijen te produceren.

Tesla heeft volgens mij 2 problemen:

  • hun productiecapaciteit moeten ze telkens bouwen; ze hebben geen fabrieken waar ze simpelweg de band kunnen aanpassen voor een nieuw model
  • Door allerlei doemscenario's gevoed door de concurrentie zijn er heel veel mensen die een Tesla niet willen kopen omdat ze de levensvatbaarheid van een nieuw merk in twijfel trekken (en daarbij vergeten dat GM én Chrysler de afgelopen 10 jaar al failliet gegaan zijn)

Tesla is te groot om nu nog te 'falen'; zelfs al gaan ze bankroet dan nog zal er iemand zijn om de assets over te nemen.

Voor de competitie... Niet vergeten dat ze allemaal nu al 6 jaar achterstand hebben... Ze zijn zo gewoon om hun componenten gewoon in te kopen van het verre Oosten dat geen van de spelers ervaring heeft met accupakketten te produceren op grote schaal, laat staan op kleine schaal. Toen Tesla ging shoppen voor hun 17" touchscreen bestond dat gewoon niet als een automotive product, net zomin de batterijen te koop waren in China. Tesla heeft heel wat van die dingen noodgedwongen naar zich toe moeten trekken en zoals Apple de hardware zelf moeten ontwerpen, terwijl ze ook de software zelf beheren. Dit is iets heel anders dan de concurrenten die hard- en software gewoon aankopen bij toeleveranciers, en dus niet zoals Tesla makkelijk om de 2 weken een nieuwe software update kunnen pushen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet dat Tesla te veel in house wilt doen, zoals de batterij, daar waar anderen samenwerking aan gaan met partners zoals LG. Die laatste heeft qua batterij gedoe al meer ervaring dan Tesla en meer omzet, waardoor investeringen sneller terugverdiend zijn en er sneller geëvolueerd kan worden. Alle partners profiteren daarvan, waardoor andere merken gerust later op de kar kunnen springen, zonder achterstand te hebben.
Als Tesla voor wil zijn/blijven, zullen ze meer samen moeten werken. Maar met al hun problemen zullen het aantal gewilligen beperkt zijn. Kijk naar Mercedes die op dit moment ook geen batterijen meer afneemt van Tesla. De elektrische B-klasse wordt niet meer gemaakt en voor de smart maken ze geen gebruik van Tesla, maar (als ik me niet vergis) wel van de eerder genoemde LG

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, Tjeu said:

Je vergeet dat Tesla te veel in house wilt doen, zoals de batterij, daar waar anderen samenwerking aan gaan met partners zoals LG.

Ik dacht dat Tesla net alles in house doet omdat outsourcen niet werkte voor hun auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat Tesla net alles in house doet omdat outsourcen niet werkte voor hun auto.
In principe is alles zelf doen goedkoper. Alleen gaat die vlieger niet op wanneer de evolutie van dat product te snel gaat.
Bij stabiele producten klopt dat wel, bijvoorbeeld bij rijstkoeken.

Denk je zelf ook niet dat Tesla het vooral zelf wil doen zodat niemand af kan kijken? Omdat ze er zeker van zijn dat ze zelf het magische recept hebben?
Alleen, met verbruiken van 250-300Wh kan je wel de vraag stellen of dat wel zo is. Het lijkt alvast meer op een McDonald's recept dan op de hert ragout van Peter Goossens.
Maar een McDonald's vind je overal ter wereld natuurlijk... (Veelal voorzien van een SC, dat kan geen toeval zijn...)
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee Tjeu, maar er is gewoon niemand anders die op deze schaal batterijen nodig heeft dan Tesla. Tesla heeft voor de Model 3 zelfs de productie naar zich toe moeten trekken omdat de leverancier zijn automatisatie niet werkte. Er is op deze schaal gewoon geen samenwerking want niemand anders gaat op het tempo van Tesla door zo een batterijen heen.

Ik denk dat als iemand Tesla voor wil zijn, ze dringend zelf moeten in gang schieten want ook de OEMs nemen een afwachtende houding in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, net als dat Nissan ook nog steeds meer elektrische wagens verkoopt dan Tesla, en dan hebben we het nog niets eens over de alliantie Renault (Zoë en Kangoo), Mercedes (voornamelijk de smarts) en Nissan (leaf en NV200). En moest je de productie aantallen van de Kia Soul EV en Hyundai Ioniq, je valt geheid achterover. Het is niet omdat Tesla zelf zegt dat ze het eerste merk zijn die een EV serie product hebben voor iedereen, dat het ook klopt.

Ga je dan nog wat breder, naar utiliteitsvoertuigen, dan heb je daar nog een hoop vergeten kWh batterijen per jaar.

Zolang Tesla zijn model 3 productie niet op sporen heeft, staat het nog belange niet aan de top.

Sorry als ik je daarmee doe huilen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag gaan testen met een Model S 100D. Leuke test gehad, de acceleratie is toch wel ongeevenaard. Verruit de snelste wagen waar ik ooit mee gereden heb. Al merk je wel dat hoe meer je naar de 100 gaat het wat op begint te raken. Rijgedrag vond ik goed, zonder meer. Interieur is dan weer ietsje minder, vooral die houtlook oogt vrij goedkoop voor een wagen van dit budget. AP getest, even wennen maar werkte wel goed. Ik kijk uit naar de Model 3, want deze is ruim boven mijn budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus daarstraks de Model S 100D gaan afhalen. Ik kon kiezen uit 2 auto's, dus heb ik de knapste configuratie gekozen. Een rode met zwart leder, carbon'look' sierlijsten, en dikke 21" wielen. 

Na een goede uitleg van een knappe dame, ben ik op pad gegaan met deze Tesla. Ik heb het vorige keer al gezegd, maar de gasrespons is bijzonder aangenaam, zeer direct, en toch niet te nerveus. Je kan hier zo vloeiend meer rijden, zonder horten en stoten, zodat het bijzonder aangenaam is voor de passagiers. Tot je de gaspedaal vloert, en je een acceleratie/herneming krijgt let een kracht die we bij verbrandingsmotoren niet kennen. Het is echt verslavend!

Indrukwekkend is de audio, met internetverbinding, zodat je eender wat qua muziek kan opzoeken via Spotify. Onderweg heb ik genoten van een heerlijke album 'Vocal Trance Classics', dat door het hoogwaardige soundsystem een plezier is om naar te luisteren. Nog nooit heb ik zo'n hoogwaardige geluidsinstallatie in een auto gehad. Top!!!

Navigatie werkt ook perfect. Enkel kreeg ik de stem niet aangeschakeld, dus dat moet ik nog opzoeken. @wooter kan me wel zeggen hoe dat werkt.

Het was druk onderweg, en dan is de AP wel plezant, want ondertussen dat de auto reed kon ik wat tokkelen op het grote scherm om de instellingen te leren kennen. 

Het interieur voelt zeer kwaliteitsvol aan, en van rammelen is hier (nog?) geen sprake. Je merkt dat de ophanging veel zachter, hoewel de wagen op dikke 21'ers staat. De korte oneffenheden, die bij mijn C hard aanvoelen, en de oorzaak zijn van het gerammel, worden bij deze Tesla netjes weggefilterd. En toch voelt deze Tesla niet aan als een boot, en voelt 'm lekker strak aan in bochten en als je over drempels rijdt. Morgen ga ik er de zweep eens opleggen, en ga ik eens testen hoe 'm snelle korte bochten verteert.

Als je van het gas gaat, dan remt 'm vanzelf op de motor, maar veel krachtiger dan we gewoon zijn. Daarom dat je bij langzaam uitrollen je al snel wat gas moet bijgeven. Dit ben je heel snel gewoon, en absoluut niet storend, en als het echt moet kan je deze functie uitschakelen. Wel viel me op dat de remmen minder snel en hevig bijten dan die van mijn C. Morgen ook eens testen hoe de remmen zich houden bij sportief rijden.

En dan het belangrijkste, het verbruik, de capaciteit van de batterij. Toen ik vertrok stonden er 510km op als actieradius. Na 120km naar huis te rijden, door de zeer drukke avondspits, en toch stukken waar het ging ook de power heb aangesproken, kwam ik op een gemiddeld verbruik van 270kWh. Dat zou willen zeggen dat ik 350km zou kunnen rijden met een volle batterij. Echter, als ik 130 op de cc rijd, dan kom ik 230kWh, wat neerkomt op een goede 400km. Toen ik na 120km terug thuis kwam, was de actieradius nog 340km. Ik vind dat al super meevallen eigenlijk. Met de C zou ik zeker ook 12l verbruikt hebben. Ik kan 'm nu thuis niet laden, maar in principe zouden er morgen ochtend alweer 500km beschikbaar zijn.

Ik heb mijn vrouw ook eens meegenomen, en hier in de straat gaf ik eens plankgas. Mijn vrouw schreeuwde de ganse straat bij mekaar.:lol: Zalig! 

Wat ik ook nog wil zeggen is dat het in Aarstelaar alleszins zalig is om te gaan laden. Ze hebben daar een lounge, waar je gratis Nespresso koffie kan drinken, waar tafels,stoelen en loungezetels staan om te werken en/of te relaxen. Er zijn daar 'verse' kranten en tijdschriften, gratis wifi, en je kan er een piske en kakske doen. Grote luxe!!!

 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de dame zou deze nog met echt leder ingericht zijn, terwijl de nieuwe kunststof bekleding hebben. Daar ben ik precies minder voor te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Ik weet niet hoe goed de Model S z’n airco het doet maar in onze X zie je de temperatuur elke seconde dalen als je via de app de airco in de zomer aan zet. Maar ik heb ook witte zetels dus dat straalt het zonlicht ook weg i.p.v. te absorberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn testrit zijn we heel kort gaan laden in Heusden-Zolder. Maar blijkbaar was er daar een probleem, de wagen laadde maar heel traag op en de laadsnelheid steeg amper doorheen de tijd. De verkoper had dit nogal meegemaakt ginds. Ik vond ‘t maar wat vreemd. Er stonden nog 3 of 4 Tesla’s op dat moment, geen idee of die er ook last van hadden. Kon natuurlijk ook aan de wagen zelf liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, BMWMB zei:

Volgens de dame zou deze nog met echt leder ingericht zijn, terwijl de nieuwe kunststof bekleding hebben. Daar ben ik precies minder voor te vinden.

Lederen dashboard?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn testrit zijn we heel kort gaan laden in Heusden-Zolder. Maar blijkbaar was er daar een probleem, de wagen laadde maar heel traag op en de laadsnelheid steeg amper doorheen de tijd. De verkoper had dit nogal meegemaakt ginds. Ik vond ‘t maar wat vreemd. Er stonden nog 3 of 4 Tesla’s op dat moment, geen idee of die er ook last van hadden. Kon natuurlijk ook aan de wagen zelf liggen.

De huidige Superchargers zijn altijd per paar gemonteerd; supercharger 4A en 4B hangen aan dezelfde set omvormers en delen een totaal vermogen van 130kW. Als je dus aan 4A gaat staan als er iemand met een lege batterij laad aan 117kW op 4B krijg je de overschot, tot bij je collega vanaf 60% het vermogen zakt.

Ik sta daar regelmatig aan 1B of 2B en heb er nooit problemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid