Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, ICM zei:

Ik ook, maar toch duw ik met plezier jouw M3 in de gracht om in de plaats die 991 GTS in mijn garage te zetten.

Toen je ermee reed, had ik ook de indruk dat dit je bedoeling was.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Clickbait. Tesla heeft eens op de rand van de afgrond gestaan, maar dat was in de tijd van de Roadster. Nu is er absoluut geen risico meer; de fabriek voor de Model 3 is al gebouwd en de leveringen voor klanten die niet werknemer van Tesla zijn worden binnen 4 weken gestart.

Als ik dat artikel lees kan ik enkel zeggen: gelukkig dat Tesla dat advies niet opvolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je die artikels zelf ook al gelezen?

Het eerste klaagt dat de aandelen duur zijn. Serieus, dat is even logisch als klagen dat aandelen van Apple duur zijn. Tuurlijk, had je je ingekocht op 50$ dan was je nu rijk, maar nu aan honderden doe je dat niet. Het stomme is, enkele jaren geleden deed Apple een splitsing van aandelen waardoor een individueel aandeel weer een normale prijs kreeg, maar in tussentijd is de koers weer de hoogte in gegaan dus Apple aandelen zijn weeral "te duur".

Tweede artikel... Omzet verdubbelt, verlies stijgt ook. No shit, ze hebben net een productielijn voor een nieuw model gebouwd.

Het derde artikel begint veelbelovend, maar vergeet te zeggen dat de concurrentie nog helemaal nergens staat en evenzeer het risico heeft om te verdwijnen als we allemaal aan de taxi-zonder-chauffeur gaan en autobezit abnormaal wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, wooter zei:

Het eerste klaagt dat de aandelen duur zijn. Serieus, dat is even logisch als klagen dat aandelen van Apple duur zijn.

Ja, want Tesla zit natuurlijk ook op een immense berg cash zoals dat bij Apple het geval is... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En eerlijk toegegeven, ik ben recent "Elon Musk" van Ashlee Vance beginnen lezen en er begint me wat duidelijk te worden. Tesla's voordeel ligt niet zozeer bij Tesla zelf, maar eigenlijk eerder bij SpaceX en de invloed van van Musk op hoe SpaceX zijn zaken doet. Want die zaken, die vloeien ook over in Tesla.

Om een simpel voorbeeld te geven: autobouwers bestaan eigenlijk niet meer. Een BMW of Mercedes van deze wereld zetten een bende ingenieurs en purchasers samen om bij toeleveringsbedrijven een hoop componenten in te kopen en daar een auto van te maken. Nogal wat componenten zijn specifiek ontworpen voor het merk, maar buiten het koetswerk en de binnenbekleding zit je op een chassis dat globaal gezien van allemaal dezelfde toeleveranciers komen... Benzinetanken, tankkleppen, gaspedaals, remschijven, elektrische motoren van de zijruiten en panorama dakramen, ... Zelfs op motorisch gebied worden heel wat onderdelen in meer of mindere mate standaard gemaakt bij toeleveranciers en bij een BMW of Mercedes fabriek komen die componenten op tijd binnen en worden ze bijeen gevezen tot een auto. En als een BMW of Mercedes gaat aanbellen bij Valeo weet Valeo dat ze moeite moeten doen want er hangt hun eigen leven aan vast.

Tesla probeerde dit in het begin ook te doen: chassis van een toeleverancier in Engeland, batterijen van een leverancier in China, schermpjes van China, zetels van Frankrijk, koetswerkcomponenten van Frankrijk, ... Het betekende dat al die toeleveranciers natuurlijk hun marge aanhielden en iedereen er rijk van werd, behalve Tesla Motors zelf. Op een zeker moment kostte een Roadster aan fabricage 150000$ maar was de geplande verkoopprijs 100000$. Dat komt niet goed natuurlijk. Daarenboven kreeg Tesla ook nog eens de afdankertjes van hun toeleveranciers want een Valeo maakte wel ruimte voor BMW en Mercedes, maar zo een start-up als Tesla had niet het geld en de omzet om een grote klant bij Valeo te zijn.

Tegelijk was men bij SpaceX net de concurrentie de duvel aan het aandoen door niet simpelweg of the shelf raketcomponenten, boordcomputers, brandstofleidingen en schakelaars te kopen bij dure toeleveranciers, maar door heel wat van die componenten zelf te maken. De schaal van de besparingen was daar zo hoog dat Boeing voor een lancering 90 miljoen zou vragen, terwijl SpaceX het voor minder dan 6 miljoen kan doen.

Wat Tesla is beginnen doen is vanuit die filosofie zelf ook componenten zelf beginnen maken, wat nu verklaart waarom de batterijproductie, koetswerk, in car entertainment maar zelfs de zetels door Tesla zelf geproduceerd worden, men veel beter controle heeft over het productieproces en de kwaliteit. Tesla kocht recent zelfs een Duits bedrijf over diedattoeleverancier was voor o.a. BMW om zo de nodige productiecapaciteit te voorzien, en kocht een firma in de VS die gespecialiseerd was in het bouwen van productielijnen van automerken. Alles halen ze in-house, zelfs de kennis om een fabriek zelf te bouwen.

En Tesla moest dat doen, want batterijen waren zo een vaste grote kost in hun auto's, dat om concurrentieel te zijn met de rest van de markt ze niet de ruimte hadden om toeleveranciers stevig in de marge deel te laten nemen.

De schrik bij de concurrentie zit er nu in wanneer batterijen zo goedkoop worden - ze dalen jaar na jaar 20% in kostprijs, net zoals zonnepanelen - dat Tesla een auto kan bouwen met een kwaliteitsniveau van Duitse automodellen (want een Tesla is nu al zeker geen Amerikaans automerk in afwerking) maar aan een fractie van de prijs, met ook nog eens de besparingen aan de pomp door het gebruik van elektriciteit, en de vooruitgang in batterijtechniek.

Nu, de recent aangekondigde Tesla Semi zou 180000$ kosten voor het 500 mijl model, wat 10K meer is dan een vergelijkbare dieselvrachtwagen, terwijl Tesla belooft dat je kan laden aan 0,08$ per kWh (ik betaal nu 0,23€) en er 500 mijl ver mee zou geraken. Analysten berekenden dat die Semi een megawattuur aan batterijvermogen zou moeten hebben en bijgevolg 400K zou moeten kosten, maar ofwel heeft Tesla een doorbraak in batterijen geforceerd, ofwel gaan ze elke vrachtwagen aan 200K verlies verkopen. Tegelijk presenteert Tesla ook nog eens een Roadster met 0-100 van 1,9s, en een accu van 200kWh.

 

Dus. Je kan zo een artikels lezen en snel denken dat zo een negatief artikel wel waar moet zijn want je hoort dat er vertragingen zijn op de Model 3 en dat ze zonder geld moeten zitten... Of je kan je wat inwerken in de materie en de historiek erachter te weten komen, weten wat nodig is om een fabriek te bouwen, weten hoe aandelen en obligaties werken, weten hoeveel obligaties ze hebben opgehaald en weten hoe het zit met de productie van de Model 3, en dan kan je enkel concluderen dat Tesla niet in de problemen zit.

Een fabriek bouwen kost veel geld, maar dat geld is al uitgegeven en momenteel loopt alles nog volgens plan. Elon Musk kan je maar 1 ding verwijten en dat hij optimistisch is qua planning, maar hij is er beter in geworden. Waar hij nog nooit fout heeft gezeten is of zijn producten effectief de geclaimde vermogens haalt.

Ik weet dat er nu weer iemand zijn vingertje gaat opsteken over de effectieve range van een Tesla, maar daar moet je zijn bij onze vrienden die de NEDC-norm hebben bedacht. Tesla heeft zelfs voor de Model 3 de EPA range laten verminderen omdat ze de resultaten zelf te optimistisch vonden.

 

Ben ik fanboi? Hoe meer ik het boek lees, hoe meer je moet nageven dat Elon Musk eigenlijk indrukwekkender is dan Steve Jobs. Steve Jobs had een visie over personal computing. Elon heeft een visie over bankieren, milieu en energie, mobiliteit en het menselijk ras interplanetair maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, thiva said:

Ja, want Tesla zit natuurlijk ook op een immense berg cash zoals dat bij Apple het geval is... :blink:

Dat was hetzelfde argument dat ze hadden toen Apple even waardevol werd als Exxon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Carlito zei:

Vandaag nog een klant gehad die geen Tesla durft te kopen omdat hij bang is dat ze geen lange toekomst meer hebben en wanneer wij met iets full EV kwamen... Beetje pessimistisch lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

De FUD werkt dus.

Want maak je geen illusies, die onheilsberichten worden gevoed door de concurrentie.

In het kort: Tesla heeft recent een obligatie uitgeschreven en wou 1,5 miljard ophalen. Op enkele uren hadden ze al 600 miljoen, en ze zijn geëindigd op 1,8 miljard.

De productie van de Model 3 had een probleem met de automatisatie van de constructie van de battery packs. Dit hebben ze in-house getrokken, opnieuw ontworpen en lijkt nu opgelost. Afgelopen week werden 70 auto's gemaakt, en deze week werden ook mails gestuurd naar mensen die een Model 3 hadden gereserveerd dat ze hun auto kunnen configureren en hun auto binnen 4 weken geleverd zal worden.

Dit wil dus zeggen dat als alle problemen uit de band zijn, ze de snelheid van de band kunnen opvoeren op korte termijn en we snel op 500 tot 1000 auto's per week kunnen zitten. Tesla mikt op 5000 auto's per week tegen einde december. Dat lijkt me nogal stevig op zo een korte termijn, maar als ze dit halen duurt het anderhalf jaar om door hun reservaties heen te zijn. Als ze hun planning halen om tegen eind 2018 10000 auto's per week te maken, komt er geld terug binnen, en die obligatie moeten ze pas tegen 2025 terugbetalen aan 5% rente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Davy_ said:

Wanneer gaat de Model 3 vrij te bestellen zijn? Zonder reservatie dus, is dit nog "jaren"?

Ik gok begin 2019. Men doet eerst de reservaties, en de VS heeft voorrang op de rest van de wereld. Volgens Tesla kunnen wij onze Model 3 verwachten eind 2018, en als we ervan uit gaan dat maar een minderheid van buitenlanders heeft gereserveerd zal het dus vermoedelijk 2e kwartaal 2019 zijn alvorens de pipeline op is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2017 om 21:13, wooter zei:

De FUD werkt dus.

Want maak je geen illusies, die onheilsberichten worden gevoed door de concurrentie.

In het kort: Tesla heeft recent een obligatie uitgeschreven en wou 1,5 miljard ophalen. Op enkele uren hadden ze al 600 miljoen, en ze zijn geëindigd op 1,8 miljard.

De productie van de Model 3 had een probleem met de automatisatie van de constructie van de battery packs. Dit hebben ze in-house getrokken, opnieuw ontworpen en lijkt nu opgelost. Afgelopen week werden 70 auto's gemaakt, en deze week werden ook mails gestuurd naar mensen die een Model 3 hadden gereserveerd dat ze hun auto kunnen configureren en hun auto binnen 4 weken geleverd zal worden.

Dit wil dus zeggen dat als alle problemen uit de band zijn, ze de snelheid van de band kunnen opvoeren op korte termijn en we snel op 500 tot 1000 auto's per week kunnen zitten. Tesla mikt op 5000 auto's per week tegen einde december. Dat lijkt me nogal stevig op zo een korte termijn, maar als ze dit halen duurt het anderhalf jaar om door hun reservaties heen te zijn. Als ze hun planning halen om tegen eind 2018 10000 auto's per week te maken, komt er geld terug binnen, en die obligatie moeten ze pas tegen 2025 terugbetalen aan 5% rente.

Dat is het hem juist.

Als ze die problemen niet snel opgelost hebben, is het gedaan met Tesla.

En dan mag je nog leuke concepts voorstellen, en dromen op papier zetten, zonder de oplossing van het basisprobleem komen ze zonder geld te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die concepts hebben geen relatie tot de productieproblemen van de Model 3... Of denk je dat bij Mercedes de werkplaatsverwantwoordelijke verantwoordelijk voor niet alleen het onderhoud, maar ook de verkoop, ontwerp en productie van nieuwe modellen? Ook bij Tesla zijn dat andere teams, en de design teams blijven natuurlijk verder werken aan nieuwe modellen, terwijl de implementatieteams even door een hel moeten.


Dat van die productie van die Model 3 loopt wel los. Zoals gezegd: met 1,8 miljard kan je het wel een tijd uitzingen. Reken dat als de model 3 nog niet soepel draait tegen volgende zomer, ze een probleem hebben. Dat is nog 9 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn alle showroommodellen en occasies al opgekocht ofzo? sinds vorige week staat er geen enkele meer te koop bij tesla zelf. (waar er anders verschillende stonden)

en als je wilt kijken bij tesla nederland, duitsland of frankrijk, krijg je altijd een rederecting (of hoe schrijf je dat) naar de Belgische site, waar er dus geen op staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, tuscani said:

zijn alle showroommodellen en occasies al opgekocht ofzo? sinds vorige week staat er geen enkele meer te koop bij tesla zelf. (waar er anders verschillende stonden)

en als je wilt kijken bij tesla nederland, duitsland of frankrijk, krijg je altijd een rederecting (of hoe schrijf je dat) naar de Belgische site, waar er dus geen op staan.

De laatste maanden kunnen ze bij Tesla niet volgen qua bestellingen en verkoop van tweedehands. Het is zo erg dat de demo's sneller verkocht geraken dan gewenst, en men al met showroommodellen moet demo's rijden, als er nog demo's voorhande zijn. @BMWMB was er ook al slachtoffer van.

Wat wel kan is dat de sales advisor in de interne pipeline kan kijken wat er als demo of geannuleerde bestelling al onderweg is naar Europa, en daar een config die je graag hebt al voor je voorzien. Ook kunnen ze kijken naar de stock van tweedehands, showroom en demo in het buitenland.

Tweedehands kan je ook kijken naar http://www.nikola-brussels.be maar ook die stock wisselt per week.

Ik zie heel wat prefacelifts met nieuwe nummerplaten rondrijden.

Als je een nieuwe overweegt, vergeet dan niet bij een huidige Tesla eigenaar een referral code te vragen; dan krijg je gratis supercharging. De mijne is http://ts.la/wouter2031.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij nikola staan ze serieus duur. daarmee dat ik denk dat hij ze bij tesla zelf allemaal gekocht heeft :D

@Davy_

https://www.tesla.com/nl_BE/used

niet veel keuze toch?

 

daarmee dat ik eens de stock in nederland of duitsland wou bekijken, maar dat gaat dus niet. hij komt steeds in belgie terecht. beetje zoals coolblue zeker? daar mag je ook niet op hun buitenlandse site kopen.  (lang leve de open grenzen zeggen ze dan)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nikola heeft er nu zelf maar 16 staat waarvan 5 new arrivals en 3 die nog niet eens binnen zijn. En dan 7 met een optie.

Die grijze 90D met AP is een leuke. Niet teveel kilometers, wel al AP. De vraag is wel hoeveel je moet opleggen om gewoon met een nieuwe te rijden. 90K tweedehands 2 jaar oud vs 127K voor een gloednieuwe met AP2.5. en groter accupakket. In renting kan dat nog goed meevallen omdat een nieuwe natuurlijk een hogere restwaarde heeft dan een tweedehands na afloop van de termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid