Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

Op 23/9/2019 om 08:25, BMWMB zei:

Waarvan slechts 30km op batterij en 970km zonder batterij aan een hoger verbruik omdat die electromotoren en batterijen moeten meegesleurd worden. Is dus willen en niet kunnen...

er stond dan ook een smilie bij, en dat hoger verbruik valt goed mee. zat rond de 7 of 8 liter dacht ik, voor mij reis naar Spanje.

tging hem vooral over het feit dat hij volgens mij wel degelijk rekening zal houden met je verleden om zo zijn km's te berekenen. (zoals met een gewone benzine/diesel motor ook het geval is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Tesla wordt dat enkel berekend op het gemiddeld verbruik in je navigatie, door aan te geven hoeveel batterij je nog hebt bij aankomst. De boordcomputer doet dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er al gegevens of speculaties over de nieuwe batterij in de nieuwe Tesla's? (of toch zeker in de model S)

Gezien de indrukwekkende prestatie op de Ring kan het toch niet anders dan dat ze een andere batterijpack hebben. Ik veronderstel dat ze net als Porsche overgestapt zijn op een hogere spanning om zo de stromen (en bijkomende warmte opwekking) lager te houden? Zouden ze ook voor 800V gegaan zijn? Of toch een andere spanning? 

Heeft het Model 3 batterij pack trouwens eenzelfde spanning als de model S en X (400V DC)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tjeu zei:

Zijn er al gegevens of speculaties over de nieuwe batterij in de nieuwe Tesla's? (of toch zeker in de model S)

Gezien de indrukwekkende prestatie op de Ring kan het toch niet anders dan dat ze een andere batterijpack hebben. Ik veronderstel dat ze net als Porsche overgestapt zijn op een hogere spanning om zo de stromen (en bijkomende warmte opwekking) lager te houden? Zouden ze ook voor 800V gegaan zijn? Of toch een andere spanning? 

Heeft het Model 3 batterij pack trouwens eenzelfde spanning als de model S en X (400V DC)?

400V/800V maakt eigenlijk niet zoveel uit als het voltage omhoog gaat gaat het Amperage omlaag (als het pack dezelfde grootte heeft). Er worden gewoon  meer cellen in serie geschakeld om aan een hoger voltage te komen. Maar naar vermogen toe, rijbereik of laadsnelheid verandert er niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, iceblue zei:

400V/800V maakt eigenlijk niet zoveel uit als het voltage omhoog gaat gaat het Amperage omlaag (als het pack dezelfde grootte heeft). Er worden gewoon  meer cellen in serie geschakeld om aan een hoger voltage te komen. Maar naar vermogen toe, rijbereik of laadsnelheid verandert er niet veel.

Quote

800-volt system voltage: Less weight, faster charging

The Taycan is the first production vehicle with a system voltage of 800 volts instead of the usual 400 volts for electric cars. This enables consistent high performance, reduces the charging time and decreases the weight and installation space of the cabling.

 

https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/battery-18557.html

 

Quote

Unlike a lot of electric cars on the market, the Taycan is able to regenerate up to 265kW of power when the driver lifts off the throttle, which allows it to decelerate at a rate of 3.8m/s².

Most other electric cars will regenerate less than half of that figure, making the Taycan particularly efficient at pumping energy back into the battery that would otherwise have been lost to friction as heat.

https://www.caradvice.com.au/789624/porsche-taycan-battery/

 

Vergelijk daarbij de data van het Tesla Nurburgring kaartje met het filmpje van de eerste model S race wagen en je kan niet anders dan besluiten dat er duidelijk iets veranderd is aan het batterijpack. De kans dat ze net als Porsche voor een hogere spanning gekozen hebben lijkt dan ook het meest voor de handliggend. 

Tesla-Daten-Nuerburgring-inlineImageC-60

:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer voltage betekent koeler laden/ontladen. Die gewichtsbesparing lijkt me eerder een hogere orde effect  dat ge niet noodzakelijk gaat merken. De batterijen werden toch al te warm , dan gaat ge niet zeggen oh we maken de kabels wat dunner. Eerder , we hebben nu koelere kabels, laten we dat niet opofferen door ze dunner te maken. Of: laten we ze slechts een klein beetje dunner maken.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Meer voltage betekent koeler laden/ontladen. Die gewichtsbesparing lijkt me eerder een hogere orde effect  dat ge niet noodzakelijk gaat merken. De batterijen werden toch al te warm , dan gaat ge niet zeggen oh we maken de kabels wat dunner. Eerder , we hebben nu koelere kabels, laten we dat niet opofferen door ze dunner te maken. Of: laten we ze slechts een klein beetje dunner maken.

Daar gaat het me inderdaad om. 

De sectie van de kabels is enkel van belang bij echt stevig laden/ontladen. Ik dacht dat de sterkste SC nu reeds met gekoelde kabels werkten om het vermogen tot in de batterij te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft voorlopig giswerk De lucht inlaat was bij de Tesla een stuk grotere geworden. Dus waarschijnlijk een veel grotere radiator voor koeling. Wie weet stak er een super kleine accu is om veel gewicht te sparen? Ik zeg maar iets van 30Kw. Er zouden ook 3 motors gebruikt zijn ipv de gebruikelijke 2.

Ik zit veel in de accu gereedschappen en daar gaan de merken ook naar 2 richtingen bvb 18V en veel ampere (12Ah) of bvb 54V en weiniger ampere (3Ah). Onder aan de streep merk je weinig verschil en zullen beide systemen hun voor en nadelen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, iceblue said:

400V/800V maakt eigenlijk niet zoveel uit als het voltage omhoog gaat gaat het Amperage omlaag (als het pack dezelfde grootte heeft). 

Dat maakt wel veel uit.

Minder amperes door uw kabels --> minder problemen met hitte, minder verliezen en minder dikke kabels nodig. Ook minder last van "voltage sag" onder zware belasting.

Je hebt wel een hoop andere dingen op te lossen bij hogere voltages.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Dat maakt wel veel uit.

Minder amperes door uw kabels --> minder problemen met hitte, minder verliezen en minder dikke kabels nodig. Ook minder last van "voltage sag" onder zware belasting.

Je hebt wel een hoop andere dingen op te lossen bij hogere voltages.

 

Anakin-Watches-As-Mace-Is-Killed-By-Palpatine.thumb.jpeg.909aabb1fde1ebe4ff555e6a25de61ef.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook een ander chassis?
dat leek met toch maar gewoon een ander carroserie'ke te zijn
moet dat dan 2 jaar duren[emoji848]
Die productielijn neerpoten neemt wel wat tijd in beslag. En vooral opnieuw veel geld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gebruikt er hier iemand van de Tesla rijders de Autopilot nog? Gisteren nog eens meegereden in een Model S en dat ding is echt dramatisch geworden. Hij moest nu elke 20-30 seconden aan het stuur draaien anders viel hij uit. En dat is niet zo maar een licht duwtje geven, nee dat is genoeg stuurinput zodat je de auto voelt bewegen. Zeer aangenaam cruisen zo op een kalme autostrade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autopilot is inderdaad niet meer hetzelfde sinds Europa hun verplicht heeft deze tijd in te korten. Ik zet meestal mijn knie tegen het stuur, dan blijft 'm vlot doorrijden. Het stuur moet gewoon wat tegenstand voelen. Als 'm vraagt het stuur terug vast te nemen, dan moet je idd een lichte beweging geven aan het stuur, maar zo extreem is dan wel niet hoor. Ik heb AP nooit veel gebruikt, en dat is vandaag niet anders.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, BMWMB said:

Autopilot is inderdaad niet meer hetzelfde sinds Europa hun verplicht heeft deze tijd in te korten. Ik zet meestal mijn knie tegen het stuur, dan blijft 'm vlot doorrijden. Het stuur moet gewoon wat tegenstand voelen. Als 'm vraagt het stuur terug vast te nemen, dan moet je idd een lichte beweging geven aan het stuur, maar zo extreem is dan wel niet hoor. 

Hebben zitten testen gisteren. Vasthouden is niet genoeg, een klein beetje duwen ook niet. Je voelt de auto bewegen, je moet maw de wielen doen bewegen, of hij pakt het niet. En 20 seconden later was hij daar opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Hebben zitten testen gisteren. Vasthouden is niet genoeg, een klein beetje duwen ook niet. Je voelt de auto bewegen, je moet maw de wielen doen bewegen, of hij pakt het niet. En 20 seconden later was hij daar opnieuw.

Wat bmwmb zegt is dat als je altijd een beetje weerstand blijft geven hij dat niet komt vragen en je dus niet zo hard moet duwen totdat je van je lijn gaat. Ale, zo had ik het toch begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, ir_fuel zei:

Als je dan toch constant je stuur moet vasthouden heb je niks aan autopilot he.

Dat moet je niet hé. Om de zoveel seconden een lichte tik geven tegen het stuur, en hij is alweer vertrokken voor zoveel seconden. Als je dat doet moet je zelfs niet naar het verkeer kijken. Ik zet daarom mijn knie tegen het stuur, dan kan je AP blijven rijden, want idd, het stuur moet een lichte weerstand voelen. De truc met de sinaasappel werkt dus nog steeds.

Sinds vannacht heb ik ook de nieuwe software update V10, met ook tal van verbeteringen wat AP betreft. Ook leuk is de Smart Summon, waarbij je via de app de auto gewoon naar je toe kan laten rijden. Dus, als het regent, kan ik hier aan de firma de auto tot aan de voordeur laten rijden. Ik wil dat echt snel eens testen. En we kunnen nu Netflix kijken. 

Ik heb gisteren even gefilmd hoe weinig je het stuur moet aantikken om de AP actief te houden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid